Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
solarpleure schreef:Wat ik en veel studenten om mij heen hebben meegemaakt, is dat je niet je eigen scriptie schrijft. Je schrijft wat jouw school, of begeleider wilt dat je schrijft. Het vervelende dat jij hebt, is dat je weken op feedback wacht. Gewoon achter de vodden zitten. Geef hem twee weken te reageren, reageert hij niet, mailen. Vragen wanneer je feedback kunt verwachten en aangeven dat je dat nu wel binnen een week zou willen hebben. Ik heb hetzelfde als jou gehad en 15 maanden over mijn HBO AOD gedaan, gedacht dat ik er te dom voor was. Uiteindelijk die knop om gezet dat ik niet voor mezelf of het bedrijf aan het schrijven was, maar voor school.
Succes ermee!
. Mri schreef:Ik had 2 scripties.... 1 voor school en een voor het bedrijf/ mij zelf.
3dagwn voor mijn verdediging (scriptie was dus al beoordeeld en goed bevonden) kreeg ik te horen dat mijn pva nooit was goed gekeurd.
kijk naar de mogelijkheid/ hoeveel werk het is om je onderzoek en je scriptie te doen zoals jij dat wil, en eentje zoals school wil.
ik heb bv echt onzinnige dingen in m'n scriptie staan, maar ach, als dat is hoe de hs het wil hebben en je daardoor een goed cijfer krijgt?
Wtf... Hoe wilde je het anders beschrijven dan? delvira schreef:hoi.. heb ook drie keer voor verschillende studies een scriptie moeten schrijven. Belangrijk is dat je de grote lijnen volgt, zoals de studie die beschrijft. Als je een onderwerp hebt, moet je idd iemand interviewen zou het dan ook gewoon gaan proberen. Destijds had ik voor mijn afstudeerscriptie met een bepaald thema waarbij ik de werken van Herman Brood vergeleek met iemand anders. Ben erg brutaal geweest en heb Herman Brood dus zelf kunnen interviewen. Voor mijn andere studies ben ik ook lang op zoek geweest en voor mijn laatste studie die over een totaal ander onderwerp ging, ben ik zelfs vanuit de achterhoek naar zeeland gereden, omdat ik die persoon wilde interviewen...
Nogmaals het belangrijkste is dat je de grote lijnen aanhoudt, en aangeeft welke keuzes je met betrekking tot je onderzoek maakt. heel veel succes....
delvira schreef:dat is idd wel wat anders, en je begeleider, kan die niet meedenken???
Janine1990 schreef:Mijn onderzoek gaat over een webshop in machine parts, als je verduidelijking nodig hebt hoor ik het graag hoor, want het gaat niet om gewone auto-onderdelen.

goeroe schreef:Om wat voor onderdelen het gaat vind ik totaal niet interessant. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat je gedaan hebt en waarom je precies dat gedaan hebt en niet iets anders. Was er een bepaald probleem dat je wilde oplossen? Hoe ben je begonnen? Heb je ook elders naar informatie gezocht of heb je je beperkt tot je werkplek? Wie heeft er iets aan jouw onderzoek? Is het alleen nuttig voor het bedrijf waar je nu werkt of kunnen anderen er ook iets van opsteken? Ik neem aan dat je niet de eerste bent die zich richt op bijvoorbeeld voorraadbeheer en de inrichting van het magazijn. Mij lijkt haast dat je daar interessante dingen over kunt vinden. Ook als het niet helemaal of helemaal niet van toepassing is op deze webwinkel kan het interessant zijn om te kijken waarom het bij deze webwinkel anders werkt. Daarnaast zijn er veel meer webwinkels die een bijzonder assortiment hebben, misschien niet met deze onderdelen, maar dan wel met andere producten. Lopen die tegen dezelfde problemen aan en zo ja, hoe hebben die dat dan opgelost? Als je school zo graag ziet dat je een interview afneemt kun je misschien denken aan een webwinkel die ook heel aparte (maar compleet andere) producten verkoopt, dan hoef je ook niet met een concurrent om tafel.
Verder vind ik het gek dat je schrijft dat de school niet luistert naar jouw opdracht. Ik denk dat daar precies de kern van het probleem zit. Het lijkt mij dat je de opdracht normaal gesproken deels in overleg met je school vaststelt. Nu zit je in de vervelende situatie dat de stage er al op zit, maar je begeleider nog niet eens akkoord is met je plan van aanpak. Als je het mij vraagt heeft je begeleider daar steken laten vallen. Verder mag je van je begeleider verwachten dat iets wat vandaag goed wordt gekeurd ook morgen nog voldoet. Als ze telkens terugkomt op haar woorden is dat een belangrijk onderwerp om aan te kaarten. Een persoonlijk gesprek is dan inderdaad het beste.
Tot slot vraag ik mij af wat je precies verwacht van scriptiebegeleiding en wat die andere wensen zijn die je noemt. Er zijn bedrijven die een scriptie voor je maken, maar ik kan me toch haast niet voorstellen dat je dat wilt. De bedragen die jij noemt vind ik absurd. Vergeet niet dat begeleiding heel goed kan zijn, maar uiteindelijk moet je toch echt zelf je scriptie schrijven. Als je een serieus motivatieprobleem hebt kun je je beter eerst afvragen waar dat aan ligt. Ook met begeleiding moet je er volledig voor gaan want anders is het voor zo'n begeleider ook maar een kwestie van trekken aan een dood paard, dat gaat niet werken.
Janine1990 schreef:Ik WIL geen theoretisch stuk inleveren dat in de praktijk niet werkt. Maar het lijkt erop dat school dit wel wil. Althans, mijn begeleider.
Marieke_K schreef:Maar je hebt je verbonden aan een hbo opleiding, dan moet je ook wel dat niveau halen/laten zien in je scriptie. Sinds 2010 ligt het afstudeerniveau binnen het hbo onder vuur. Niets ergs aan, maar dat betekent wel dat student een logisch (oorzaak-gevolg), theoretisch onderbouwd, herhaalbaar onderzoek (daarvoor kun je benchmark gebruiken) moeten opleveren. Natuurlijk leuk dat je een speciale opdracht hebt, maar je opleiding moet een beginnend beroepsbeoefenaar opleveren die voldoet aan niveau 5 van de dublin descriptoren. Theoretische onderbouwing maakt je idee/opdracht alleen maar sterker.
Soms leent een opdracht zich niet voor alle punten, dan moet er gezocht worden naar een oplossing om toch het eindniveau te halen. Dat eindniveau is soms lastig vast te stellen, maar als je zoekt op Delnooz en scriptiebarometer krijg je een idee van het niveau van je scriptie. Ook het beoordelingsformulier voor je afstuderen/scriptie geeft je inzicht en richting waar je aan moet voldoen.
Ik heb zelf geen ervaring met scriptiebegeleiding, maar ik denk dat het handiger is om helder te krijgen vanuit school welke kant je op moet om het eindniveau te halen en dat toe te passen in je scriptie. Ook al vind je het onzin, maar dat is wel een beetje hoe de wereld werkt. Soms moet je taken uitvoeren die op dat moment nutteloos lijken. En realiseer je dat scriptiebegeleiding je ook kanten op kan duwen waar je niet heen wilt vanuit je gevoel.
Marieke_K schreef:Theorie moet je vooral gebruiken als onderbouwing van je (praktijk) oplossingen. Hiermee laat je zien dat een oplossing houdbaar is. Soms past een hele theorie er bij, soms een stukje en moet je combineren.
Maar dan heb ik in feite geen onderzoek uitgevoerd op het gebied waar nu de bedoeling is dat ik mijn onderzoek uitvoer. Marieke_K schreef:Analyseren, sterkte/zwakte etc. is ook theorie. Je onderzoek moet valide zijn, herhaalbaar en logisch. Daar heb je theorie voor nodig, anders kan je niet onderbouwen dat het valide, logisch en herhaalbaar is. Dan is het jouw idee, wat best goed kan zijn, maar geen onderzoek.