Scriptiebegeleiding, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Scriptiebegeleiding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 14:34

Beste studenten,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik ben op 11 maart dit jaar begonnen met mijn afstudeerstage (HBO). Mijn doel was om voor 1 september af te studeren. Mijn stage liep af op 26 juli en ik ben op 29 juli begonnen met werken op mijn stageadres. Daar werk ik nu alweer twee maanden dus. En ik ben nog steeds bezig met mijn Plan van Aanpak. Ik geef toe, ik ben niet de meest gemotiveerde student als het aan komt op dit soort dingen. Maar ik weet wel waar ik over praat als het mijn werk en stageonderwerp betreft.

Mijn PvA komt echter regelmatig terug met feedback, waar op zichzelf niets mis mee is natuurlijk. Echter moet ik eerst een stuk tekst veranderen in wat mijn begeleider goed vindt, om vervolgens weken geen commentaar daar op te krijgen en daarna ineens uit het niets dat stuk tekst weer te moeten veranderen in iets anders. Frustrerend.
Ik begin het idee te krijgen dat ik te dom ben om dit onderzoek te doen.
Natuurlijk is dat niet zo, maar dat gevoel krijg ik vanuit school wel. Ik ben echter heel erg praktisch ingesteld. Ik wil dingen hebben zoals het in de praktijk werkt. Ik WIL geen theoretisch stuk inleveren dat in de praktijk niet werkt. Maar het lijkt erop dat school dit wel wil. Althans, mijn begeleider.

Dan is het ook nog eens zo dat mijn onderwerp nogal bijzonder is. Niets raars hoor. Het gaat om een webshop, waarmee we eigenlijk geen concurrenten hebben. Het is zó verschrikkelijk niche, dat blijkt aan niemand uit te leggen. Ik ben er ook nog maar sinds kort heel erg bewust van wat ik in handen heb. Maar op school lijken ze dat niet te begrijpen. Ik moet per se gaan interviewen. Nou vindt maar iemand die in dit gebeuren iets wil loslaten... Ik moet dan maar een interview gaan houden met een zaak in auto-onderdelen. Maar dat komt totaal niet overeen... En dat begrijpen ze niet.

Ik zit nu dus te denken over scriptiebegeleiding. Dit is helaas wel vreselijk duur, dus ik vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben. Of hebben jullie wellicht eenzelfde soort probleem gehad, en hoe hebben jullie het opgelost? Want ik zie het echt ff niet meer zitten met school...

solarpleure

Re: Scriptiebegeleiding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:39

Wat ik en veel studenten om mij heen hebben meegemaakt, is dat je niet je eigen scriptie schrijft. Je schrijft wat jouw school, of begeleider wilt dat je schrijft. Het vervelende dat jij hebt, is dat je weken op feedback wacht. Gewoon achter de vodden zitten. Geef hem twee weken te reageren, reageert hij niet, mailen. Vragen wanneer je feedback kunt verwachten en aangeven dat je dat nu wel binnen een week zou willen hebben. Ik heb hetzelfde als jou gehad en 15 maanden over mijn HBO AOD gedaan, gedacht dat ik er te dom voor was. Uiteindelijk die knop om gezet dat ik niet voor mezelf of het bedrijf aan het schrijven was, maar voor school.

Succes ermee!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 14:44

solarpleure schreef:
Wat ik en veel studenten om mij heen hebben meegemaakt, is dat je niet je eigen scriptie schrijft. Je schrijft wat jouw school, of begeleider wilt dat je schrijft. Het vervelende dat jij hebt, is dat je weken op feedback wacht. Gewoon achter de vodden zitten. Geef hem twee weken te reageren, reageert hij niet, mailen. Vragen wanneer je feedback kunt verwachten en aangeven dat je dat nu wel binnen een week zou willen hebben. Ik heb hetzelfde als jou gehad en 15 maanden over mijn HBO AOD gedaan, gedacht dat ik er te dom voor was. Uiteindelijk die knop om gezet dat ik niet voor mezelf of het bedrijf aan het schrijven was, maar voor school.

Succes ermee!

Het is een zij, maar dat terzijde ;)

Nou, dat is dus totaaaal wat ik ervaar! Ik moet schrijven wat school wil dat ik schrijf, niet wat mijn eigen bevindingen zijn!

Ik krijg wel vrij snel feedback, maar de ene keer is het goed en de volgende keer is het totaaaaal out of the blue fout en moet het verbeterd worden. Ben zelf wel een vrij druk baasje, dus mijn begeleider mailt mij eerder. Zo had ik twee weken terug gemaild dat ik zeker twee weken niet terug zou mailen in verband met het 25 jarig huwelijk van mijn ouders. Ze weet dat ik heel druk ben. En toch krijg ik afgelopen dinsdag een mail dat het al twee weken geleden is dat ik van me heb laten horen. Tsjah, dat wist je....

Ik denk wel dat ik het moeilijk ga vinden om voor school te schrijven. Helemaal omdat ik geen relevante interviews kan gaan doen, want wat heb ik er aan. Dan moet ik laten zien dat ik die in het onderzoek verwerk. Krijg ik daar wel weer gezeik mee, verwacht ik dan natuurlijk. Maar zal uiteindelijk wel het beste zijn. Zal het morgen ook ff op m'n werk bespreken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:49

Ik had 2 scripties.... 1 voor school en een voor het bedrijf/ mij zelf.

3dagwn voor mijn verdediging (scriptie was dus al beoordeeld en goed bevonden) kreeg ik te horen dat mijn pva nooit was goed gekeurd :x .

kijk naar de mogelijkheid/ hoeveel werk het is om je onderzoek en je scriptie te doen zoals jij dat wil, en eentje zoals school wil.
ik heb bv echt onzinnige dingen in m'n scriptie staan, maar ach, als dat is hoe de hs het wil hebben en je daardoor een goed cijfer krijgt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 14:59

Mri schreef:
Ik had 2 scripties.... 1 voor school en een voor het bedrijf/ mij zelf.

3dagwn voor mijn verdediging (scriptie was dus al beoordeeld en goed bevonden) kreeg ik te horen dat mijn pva nooit was goed gekeurd :x .

kijk naar de mogelijkheid/ hoeveel werk het is om je onderzoek en je scriptie te doen zoals jij dat wil, en eentje zoals school wil.
ik heb bv echt onzinnige dingen in m'n scriptie staan, maar ach, als dat is hoe de hs het wil hebben en je daardoor een goed cijfer krijgt?

Dat is inderdaad ook nog wel een optie... Ga ik ook maar eens even over nadenken.
Mijn baas ligt al in een deuk bij het idee dat hij mijn presentatie mag bijwonen. Die nemen school ook al totaal niet serieus. :+

Volgens mij is het helemaal niet zoveel werk, ik maak het gewoon eerst zoals ik het goed vind, en dan maak ik wijzigingen die mijn begeleider aangeeft.

Alleen zit ik met het interview geval. Want die interviews die school wil zien, zijn totaal niet relevant en kan ik simpelweg niet verantwoorden in mijn scriptie uiteindelijk. En dan wordt die natuurlijk weer niet goedgekeurd.

Heb mijn PvA vandaag maar afgesloten, dikke doei. Heb m'n begeleider gemaild en ik wacht eerst haar reactie maar af. Heb een aantal vragen over haar opmerkingen, en haar gewoon rechtstreeks gevraagd of ze wel begrijpt met wat voor materie ik bezig ben. Want dat komen we gewoon vaker tegen, mensen begrijpen niet hoe niche het is.

Ook wel een leuke... Het magazijn is op dit moment niet goed ingericht. Dus ik heb in mijn PvA aangegeven dat ik met degene die bestellingen inpakt wil bespreken hoe de inrichting van het magazijn moet worden. Geeft ze aan dat 'inrichting van het magazijn' en rare beschrijving is. :7 Wtf... Hoe wilde je het anders beschrijven dan?

Hoe is dat trouwens afgelopen, Mri? Dat je PvA nooit was goedgekeurd?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:04

Ik kreeg te horen dat ik hem nooit had ingeleverd en daardoor uitgesloten zou worden. Gelukkig kon ik bewijzen dat die wel was gestuurd en dat ik reactie van begeleider terug had gekregen dat hij het had ontvangen en er later feedback op zou geven ivm drukte ofzo.

ik had een 6 , nog wat voor m'n scriptie, maar ben afgestudeerd met een 7.9
presentatie ging over mijn echte scriptie, wat het bedrijf er aan heeft gehad en wat ze ermee hadden gedaan, en dus ook de besparing die het opbracht. Over mijn scriptie zelf is weinig gezegd. De conclusie/aanbeveling was wel ongeveer gelijk

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:11

hoi.. heb ook drie keer voor verschillende studies een scriptie moeten schrijven. Belangrijk is dat je de grote lijnen volgt, zoals de studie die beschrijft. Als je een onderwerp hebt, moet je idd iemand interviewen zou het dan ook gewoon gaan proberen. Destijds had ik voor mijn afstudeerscriptie met een bepaald thema waarbij ik de werken van Herman Brood vergeleek met iemand anders. Ben erg brutaal geweest en heb Herman Brood dus zelf kunnen interviewen. Voor mijn andere studies ben ik ook lang op zoek geweest en voor mijn laatste studie die over een totaal ander onderwerp ging, ben ik zelfs vanuit de achterhoek naar zeeland gereden, omdat ik die persoon wilde interviewen...
Nogmaals het belangrijkste is dat je de grote lijnen aanhoudt, en aangeeft welke keuzes je met betrekking tot je onderzoek maakt. heel veel succes....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 16:21

delvira schreef:
hoi.. heb ook drie keer voor verschillende studies een scriptie moeten schrijven. Belangrijk is dat je de grote lijnen volgt, zoals de studie die beschrijft. Als je een onderwerp hebt, moet je idd iemand interviewen zou het dan ook gewoon gaan proberen. Destijds had ik voor mijn afstudeerscriptie met een bepaald thema waarbij ik de werken van Herman Brood vergeleek met iemand anders. Ben erg brutaal geweest en heb Herman Brood dus zelf kunnen interviewen. Voor mijn andere studies ben ik ook lang op zoek geweest en voor mijn laatste studie die over een totaal ander onderwerp ging, ben ik zelfs vanuit de achterhoek naar zeeland gereden, omdat ik die persoon wilde interviewen...
Nogmaals het belangrijkste is dat je de grote lijnen aanhoudt, en aangeeft welke keuzes je met betrekking tot je onderzoek maakt. heel veel succes....

Maar mijn onderwerp is meer commercieel en daarbij erg niche.
Vind in de markt waarop wij ons als bedrijf begeven maar eens een concullega of leverancier die jou van informatie gaat voorzien op dit vlak...
Dus dan kom je bij een zaak in auto-onderdelen. Wat totaal niet relevant is omdat die een veel hogere doorloopsnelheid hebben in hun voorraad, immers: bijna iedereen met een rijbewijs heeft een auto.
Prima, interview ik daar iemand van. Ben zeker niet te benauwd om dit te doen.
Maar dan moet ik dat interview wel verwerken in mijn onderzoek, dan is het (waarschijnlijk, zeer waarschijnlijk!) niet relevant genoeg voor mijn onderzoek en moet ik een nieuw interview gaan doen.
Wil ik een serieus interview gaan doen, gaat het niet om een ritje Groningen-Maastricht hoor... Kan je beter denken richting Amerika, India, China etc.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:22

dat is idd wel wat anders, en je begeleider, kan die niet meedenken???

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 16:24

delvira schreef:
dat is idd wel wat anders, en je begeleider, kan die niet meedenken???

Die komt niet verder dan een zaak in auto-onderdelen :7
Die houdt zich alleen maar vast aan het feit dat ik een interview MOET doen. Terwijl het in mijn ogen gewoon niet haalbaar is.

Heb haar vanmiddag gemaild en proberen uit te leggen hoe en wat, maar ik betwijfel of het begrepen gaat worden. Dat is nog even afwachten.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:24

Mag een interview via Skype niet? Dan is China/Amerika ineens een stuk dichterbij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 20:31

Haarbal schreef:
Mag een interview via Skype niet? Dan is China/Amerika ineens een stuk dichterbij.

Mag vast wel, maar het gaat meer om het onderwerp. Concullega's en leveranciers zullen ons echt niet willen voorzien van de informatie die ik in zo'n interview kan opvragen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:24

Waar gaat je onderzoek over? Als niemand er iets over wil zeggen, is het dan wel zo'n geschikt onderwerp? Ik heb het idee dat je het jezelf niet gemakkelijk maakt door het zo bijzonder te maken. Probeer wat meer afstand te nemen en vraag je dan nog eens af waar het nou eigenlijk om gaat en waarom anderen jouw scriptie zouden willen lezen. Wat is de hoofdvraag waar je onderzoek om draait?

Zelf heb ik trouwens goede ervaringen met scriptiebegeleiding, maar ik weet niet of jij hetzelfde bedoelt. De scriptiebegeleiding die ik heb gehad was via een studiecentrum en naar mijn mening helemaal niet duur. Het was eigenlijk gewoon een groep studenten (verschillende studies) die onder begeleiding wekelijks bij elkaar kwam om de voortgang te bespreken en nieuwe taken te plannen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 22:32

Mijn onderzoek gaat over een webshop in machine parts, als je verduidelijking nodig hebt hoor ik het graag hoor, want het gaat niet om gewone auto-onderdelen.

Verder uitgediept gaat het over de inrichting van de processen aan de achterkant van de webshop, met name het voorraadbeheer en de inrichting van het magazijn op een efficiënte wijze.

Ik vind het niet heel moeilijk, school maakt het me moeilijker dan nodig is, zo is mijn mening in ieder geval. Of beter gezegd: School luistert niet naar mijn opdracht.

Maar ik zal even een afspraak met mijn begeleider maken, het recht tegenover elkaar uitspreken is een stuk eenvoudiger dan via de mail uitleggen waar de schoen nu wringt.

Ik bedoel scriptiebegeleiding via zo'n bedrijf. Bijvoorbeeld snelafstuderen.nl Ik vind dat wel duur, aangezien het naar de 500-1000 euro gaat lopen, voor niet eens volledige begeleiding. En ik heb nog meer wensen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:22

Om wat voor onderdelen het gaat vind ik totaal niet interessant. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat je gedaan hebt en waarom je precies dat gedaan hebt en niet iets anders. Was er een bepaald probleem dat je wilde oplossen? Hoe ben je begonnen? Heb je ook elders naar informatie gezocht of heb je je beperkt tot je werkplek? Wie heeft er iets aan jouw onderzoek? Is het alleen nuttig voor het bedrijf waar je nu werkt of kunnen anderen er ook iets van opsteken? Ik neem aan dat je niet de eerste bent die zich richt op bijvoorbeeld voorraadbeheer en de inrichting van het magazijn. Mij lijkt haast dat je daar interessante dingen over kunt vinden. Ook als het niet helemaal of helemaal niet van toepassing is op deze webwinkel kan het interessant zijn om te kijken waarom het bij deze webwinkel anders werkt. Daarnaast zijn er veel meer webwinkels die een bijzonder assortiment hebben, misschien niet met deze onderdelen, maar dan wel met andere producten. Lopen die tegen dezelfde problemen aan en zo ja, hoe hebben die dat dan opgelost? Als je school zo graag ziet dat je een interview afneemt kun je misschien denken aan een webwinkel die ook heel aparte (maar compleet andere) producten verkoopt, dan hoef je ook niet met een concurrent om tafel.

Verder vind ik het gek dat je schrijft dat de school niet luistert naar jouw opdracht. Ik denk dat daar precies de kern van het probleem zit. Het lijkt mij dat je de opdracht normaal gesproken deels in overleg met je school vaststelt. Nu zit je in de vervelende situatie dat de stage er al op zit, maar je begeleider nog niet eens akkoord is met je plan van aanpak. Als je het mij vraagt heeft je begeleider daar steken laten vallen. Verder mag je van je begeleider verwachten dat iets wat vandaag goed wordt gekeurd ook morgen nog voldoet. Als ze telkens terugkomt op haar woorden is dat een belangrijk onderwerp om aan te kaarten. Een persoonlijk gesprek is dan inderdaad het beste.

Tot slot vraag ik mij af wat je precies verwacht van scriptiebegeleiding en wat die andere wensen zijn die je noemt. Er zijn bedrijven die een scriptie voor je maken, maar ik kan me toch haast niet voorstellen dat je dat wilt. De bedragen die jij noemt vind ik absurd. Vergeet niet dat begeleiding heel goed kan zijn, maar uiteindelijk moet je toch echt zelf je scriptie schrijven. Als je een serieus motivatieprobleem hebt kun je je beter eerst afvragen waar dat aan ligt. Ook met begeleiding moet je er volledig voor gaan want anders is het voor zo'n begeleider ook maar een kwestie van trekken aan een dood paard, dat gaat niet werken. :n

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:40

Janine1990 schreef:
Mijn onderzoek gaat over een webshop in machine parts, als je verduidelijking nodig hebt hoor ik het graag hoor, want het gaat niet om gewone auto-onderdelen.

Zo niche is dat nou toch ook weer niet?
Ik heb als student jarenlang in de zomer als jobstudent gewerkt in een dergelijk bedrijf. Weliswaar geen 'webshop' (alhoewel veel verkoop wel online zal gebeuren.) Maar het ging om een bedrijf in de metaalsector dat machine-onderdelen opsloeg, verkocht en verdeelde voor matrijzen. (Maw; machines om plastiek mee te gieten.) Van de kleinste vijs tot metalen platen van 100-den kilo's. Productie zat daar nagenoeg niet meer. (Bedrijf is onderdeel van een Amerikaanse multinational en door hen de richting van "magazijn" ingeduwd)
Zoveel jaar geleden hadden die trouwens een nieuw systeem geïnstalleerd om het magazijn te beheren, dmv grote draaiende kasten, lopende banden etc. Best indrukwekkend en innovatief. Delegaties van andere bedrijven kwamen daar ook vanover heel Europa naar kijken.
En ik heb het nu over een willekeurig bedrijf in de metaalsector. Maar zo zullen er heus nog zijn...
Ga dan zoiets interviewen? Dat kan je dan meteen verwerken in het onderdeel waarin je het hebt over de inrichting van het magazijn. ;)
Et voilà, scriptiebegeleider is happy!

En verder zou ik er niet teveel gedoe rond maken. Schrijf gewoon wat ze willen, zodat je slaagt en je diploma kan ontvangen.
En houdt dat geld van die begeleiding mooi in je eigen zak.
Dan zoek je een leuke job en binnen een jaar vraag je jezelf af waarom je je überhaupt zo druk maakte over een stomme scriptie. :+
Omdat je je realiseert dat het echt 0,0 uitmaakt wat je precies schrijft. Het relevante is dat diploma, niet die scriptie. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:43

Luckystory: Dat bedoel ik dus, het wordt zó onderschat!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:45

Voor de rest zal ik vanavond even reageren :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 21:41

goeroe schreef:
Om wat voor onderdelen het gaat vind ik totaal niet interessant. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat je gedaan hebt en waarom je precies dat gedaan hebt en niet iets anders. Was er een bepaald probleem dat je wilde oplossen? Hoe ben je begonnen? Heb je ook elders naar informatie gezocht of heb je je beperkt tot je werkplek? Wie heeft er iets aan jouw onderzoek? Is het alleen nuttig voor het bedrijf waar je nu werkt of kunnen anderen er ook iets van opsteken? Ik neem aan dat je niet de eerste bent die zich richt op bijvoorbeeld voorraadbeheer en de inrichting van het magazijn. Mij lijkt haast dat je daar interessante dingen over kunt vinden. Ook als het niet helemaal of helemaal niet van toepassing is op deze webwinkel kan het interessant zijn om te kijken waarom het bij deze webwinkel anders werkt. Daarnaast zijn er veel meer webwinkels die een bijzonder assortiment hebben, misschien niet met deze onderdelen, maar dan wel met andere producten. Lopen die tegen dezelfde problemen aan en zo ja, hoe hebben die dat dan opgelost? Als je school zo graag ziet dat je een interview afneemt kun je misschien denken aan een webwinkel die ook heel aparte (maar compleet andere) producten verkoopt, dan hoef je ook niet met een concurrent om tafel.

Verder vind ik het gek dat je schrijft dat de school niet luistert naar jouw opdracht. Ik denk dat daar precies de kern van het probleem zit. Het lijkt mij dat je de opdracht normaal gesproken deels in overleg met je school vaststelt. Nu zit je in de vervelende situatie dat de stage er al op zit, maar je begeleider nog niet eens akkoord is met je plan van aanpak. Als je het mij vraagt heeft je begeleider daar steken laten vallen. Verder mag je van je begeleider verwachten dat iets wat vandaag goed wordt gekeurd ook morgen nog voldoet. Als ze telkens terugkomt op haar woorden is dat een belangrijk onderwerp om aan te kaarten. Een persoonlijk gesprek is dan inderdaad het beste.

Tot slot vraag ik mij af wat je precies verwacht van scriptiebegeleiding en wat die andere wensen zijn die je noemt. Er zijn bedrijven die een scriptie voor je maken, maar ik kan me toch haast niet voorstellen dat je dat wilt. De bedragen die jij noemt vind ik absurd. Vergeet niet dat begeleiding heel goed kan zijn, maar uiteindelijk moet je toch echt zelf je scriptie schrijven. Als je een serieus motivatieprobleem hebt kun je je beter eerst afvragen waar dat aan ligt. Ook met begeleiding moet je er volledig voor gaan want anders is het voor zo'n begeleider ook maar een kwestie van trekken aan een dood paard, dat gaat niet werken. :n

Ik ben op dit moment nog niet zoveel aan het 'doen'. Ik ben nog steeds bezig met mijn Plan van Aanpak. Omdat we in zo'n niche product in handen hebben, is het moeilijk om literatuur uit te zoeken. Nu heb ik drie boeken, waarvan ik er één zéker bruikbaar acht. En wil mijn begeleider er meer boeken bij hebben. Ja, prima, ik wil ze er wel bij zetten. Maar ik denk niet dat ik er echt iets aan heb.

Het probleem dat ik wil oplossen zijn de knelpunten binnen de inrichting van het magazijn en het voorraadbeheer. Met name dit laatste is heel erg lastig, omdat we in zo'n niche markt zitten. Het eerste is niet heel ingewikkeld, dit wil ik gewoon doen in overleg met mijn collega's die pakketten inpakken en de monteurs die af ook regelmatig onderdelen nodig hebben. Echter moet het magazijn wel zo ingericht worden dat met uitbreiding van de onderdelen er ook voldoende ruimte is. Maar daarover heb ik via PB al een aanwijzing gekregen, wat ik ga voorleggen aan mijn begeleider.
Ze willen per se dat ik interviews ga doen, maar die interviews hoef ik niet te gaan doen bij mijn leveranciers of concullega's, vanwege de niche markt.

De uitkomst van mijn onderzoek is nuttig voor mijn bedrijf (mits ik het zo mag uitvoeren als ik het graag wil, en niet opschrijf wat school graag wil lezen), maar ook nuttig voor andere bedrijven die werken met spare parts, omdat het voorraadbeheer er heel moeilijk op aan te passen is, en er ook heel weinig informatie over voorraadbeheer met betrekking tot spare parts. Dus in die zin denk ik zeker dat het bruikbaar is voor meerdere dingen/bedrijven etc dan alleen mijn afstudeeronderzoek.

Winkels zoals jij noemt, die ook een bijzondere markt in handen hebben, tsjah, ik weet niet goed of dat overeen gaat komen. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het soort winkel, de doorloopsnelheid, de aanwezigheid van een magazijn etc. Ik denk wel dat dat een optie is, maar vind het maar eens. Dit is natuurlijk wel een aanknopingspunt om mee te nemen naar het gesprek met mijn begeleider. :)

Wat ik verwacht van scriptiebegeleiding, goede handvaten, mensen die zich heel erg verdiepen in mijn verhaal. Die hun werk hebben gemaakt van dit soort begeleiding. Want mijn begeleider geeft ook gewoon colleges op diverse scholen, moet tentamens nakijken etc. Dan is dit toch maar een onderdeel van haar werk. Ik ben niet de meest gemotiveerde student, maar ik betaal wel collegegeld en wil het gewoon achter de rug hebben natuurlijk. Daarom zet ik me ook absoluut in voor het afstuderen. Heb ook niet voor de lol voor meer dan 100 euro aan literatuur gekocht voor mijn onderzoek.
Maar op en top student ben ik nooit geweest. Altijd liever met paarden of werk bezig. Maar dat kan ik nu fijn combineren. Ik werk maar drie dagen, heb maar twee paarden te rijden (in totaal 5 keer per week rijden), dus voldoende tijd om ook met school bezig te zijn. Oké, op dit moment (twee weken) minder omdat ik even wat meer moet werken. Maar dat moet voorlopig geen probleem zijn.
School is op dit moment gewoon een last op mijn schouder, die wil ik kwijt, want ik ben er constant mee bezig. Ook als ik een vrije dag plan. Dus ik heb mijn sociale leven voorlopig gekielhaald. Daar wil ik gewoon vanaf.
En ik denk dat zodra mijn PvA af is, ik heel rap verder kan hoor. Maar tot die tijd.... Tjongejonge...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:36

Janine1990 schreef:
Ik WIL geen theoretisch stuk inleveren dat in de praktijk niet werkt. Maar het lijkt erop dat school dit wel wil. Althans, mijn begeleider.

Maar je hebt je verbonden aan een hbo opleiding, dan moet je ook wel dat niveau halen/laten zien in je scriptie. Sinds 2010 ligt het afstudeerniveau binnen het hbo onder vuur. Niets ergs aan, maar dat betekent wel dat student een logisch (oorzaak-gevolg), theoretisch onderbouwd, herhaalbaar onderzoek (daarvoor kun je benchmark gebruiken) moeten opleveren. Natuurlijk leuk dat je een speciale opdracht hebt, maar je opleiding moet een beginnend beroepsbeoefenaar opleveren die voldoet aan niveau 5 van de dublin descriptoren. Theoretische onderbouwing maakt je idee/opdracht alleen maar sterker.

Soms leent een opdracht zich niet voor alle punten, dan moet er gezocht worden naar een oplossing om toch het eindniveau te halen. Dat eindniveau is soms lastig vast te stellen, maar als je zoekt op Delnooz en scriptiebarometer krijg je een idee van het niveau van je scriptie. Ook het beoordelingsformulier voor je afstuderen/scriptie geeft je inzicht en richting waar je aan moet voldoen.

Ik heb zelf geen ervaring met scriptiebegeleiding, maar ik denk dat het handiger is om helder te krijgen vanuit school welke kant je op moet om het eindniveau te halen en dat toe te passen in je scriptie. Ook al vind je het onzin, maar dat is wel een beetje hoe de wereld werkt. Soms moet je taken uitvoeren die op dat moment nutteloos lijken. En realiseer je dat scriptiebegeleiding je ook kanten op kan duwen waar je niet heen wilt vanuit je gevoel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:44

Marieke_K schreef:
Maar je hebt je verbonden aan een hbo opleiding, dan moet je ook wel dat niveau halen/laten zien in je scriptie. Sinds 2010 ligt het afstudeerniveau binnen het hbo onder vuur. Niets ergs aan, maar dat betekent wel dat student een logisch (oorzaak-gevolg), theoretisch onderbouwd, herhaalbaar onderzoek (daarvoor kun je benchmark gebruiken) moeten opleveren. Natuurlijk leuk dat je een speciale opdracht hebt, maar je opleiding moet een beginnend beroepsbeoefenaar opleveren die voldoet aan niveau 5 van de dublin descriptoren. Theoretische onderbouwing maakt je idee/opdracht alleen maar sterker.

Soms leent een opdracht zich niet voor alle punten, dan moet er gezocht worden naar een oplossing om toch het eindniveau te halen. Dat eindniveau is soms lastig vast te stellen, maar als je zoekt op Delnooz en scriptiebarometer krijg je een idee van het niveau van je scriptie. Ook het beoordelingsformulier voor je afstuderen/scriptie geeft je inzicht en richting waar je aan moet voldoen.

Ik heb zelf geen ervaring met scriptiebegeleiding, maar ik denk dat het handiger is om helder te krijgen vanuit school welke kant je op moet om het eindniveau te halen en dat toe te passen in je scriptie. Ook al vind je het onzin, maar dat is wel een beetje hoe de wereld werkt. Soms moet je taken uitvoeren die op dat moment nutteloos lijken. En realiseer je dat scriptiebegeleiding je ook kanten op kan duwen waar je niet heen wilt vanuit je gevoel.

Maar de theorie die ik oplever moet toch gewoon hand in hand met de praktijk gaan? In de situatie die ik heb onderzocht?
Anders staat dat papiertje dat ik straks hoop te ontvangen ook nergens voor...

Ik wil juist dat de theorie mijn opdracht sterker maakt. En als die theorie de praktijk niet kan onderschrijven, dan is het toch geen goede theorie? Dan zou ik anderen (die bijvoorbeeld gebruik maken van mijn onderzoek om de procesinrichting in hun bedrijf te verbeteren) toch blij maken met een dode mus?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:47

Theorie moet je vooral gebruiken als onderbouwing van je (praktijk) oplossingen. Hiermee laat je zien dat een oplossing houdbaar is. Soms past een hele theorie er bij, soms een stukje en moet je combineren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:48

Marieke_K schreef:
Theorie moet je vooral gebruiken als onderbouwing van je (praktijk) oplossingen. Hiermee laat je zien dat een oplossing houdbaar is. Soms past een hele theorie er bij, soms een stukje en moet je combineren.

Maar zoals het nu lijkt, zal de theorie die ik ga opleveren, de manier waar op ga onderzoeken. Niet eens passen bij de situatie en dus de praktijk.
Dus dan is het een theorie van likmevestje, want het maakt mijn praktijkoplossing niet sterk.
Tenzij ik een geheel andere praktijk oplossing ga doen, die ook niet bij de situatie past, dan kan het wel weer :+ Maar dan heb ik in feite geen onderzoek uitgevoerd op het gebied waar nu de bedoeling is dat ik mijn onderzoek uitvoer.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:52

Analyseren, sterkte/zwakte etc. is ook theorie. Je onderzoek moet valide zijn, herhaalbaar en logisch. Daar heb je theorie voor nodig, anders kan je niet onderbouwen dat het valide, logisch en herhaalbaar is. Dan is het jouw idee, wat best goed kan zijn, maar geen onderzoek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:59

Marieke_K schreef:
Analyseren, sterkte/zwakte etc. is ook theorie. Je onderzoek moet valide zijn, herhaalbaar en logisch. Daar heb je theorie voor nodig, anders kan je niet onderbouwen dat het valide, logisch en herhaalbaar is. Dan is het jouw idee, wat best goed kan zijn, maar geen onderzoek.

Ik mocht niet eens een SWOT analyse maken, wat dat was te algemeen... _/-\o_
Terwijl het mij juist broodnodig lijkt. Met name de processen waarop ik me ga richten, daar kan ik in mijn ogen best een SWOT analyse op loslaten. Hoef heus niet het hele bedrijf gaan swotten. Maargoed...

Wat betreft het analyseren ga ik alleen beschrijven hoe het huidige proces is (magazijn en voorraadbeheer) en waar de knelpunten liggen. Dat vind ik dan weer te algemeen en te weinig diepte bevatten.