Fotografie gaan doen? School veranderen...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Fotografie gaan doen? School veranderen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 22:32

Hey! Ik zit nu in mijn 2de jaar middelbare, normaal 3de, maar er is iets misgelopen toen ik 10 jaar oud was. :\
Ik ben nu al een hele tijd ''gepakt'' door fotografie, en ben hier actief mee bezig en werk er hard aan!
Ik zit nu in de gewone ASO. Maar zit hier niet echt op mijn gemak en haat het zo om in die lessen te zitten. Maar zal zowiezo nog eventjes moeten volhouden.
Want vanaf de 3de middelbare mag ik een keuze gaan maken welke richting ik uit ga, en dus ben ik al eens gaan kijken naar een kunst school waar je fotografie kan gaan doen.
Lijkt mij allemaal super, de lessen, de school, weinig wiskunde,... Maar wat me doet twijfelen is het diploma, krijg je daar nu een goed diploma van?
En het 2de is dus, ik heb het dus enorm moeilijk met wiskunde. Wegens dat ik een zware discalculie heb. En mijn nieuwe leerkracht is daar een ramp in, geeft mij geen werk en niks van hulp.
Dus sta daardoor echt helemaal alleen voor en heb dus al bijles moeten inschakelen, maar die heeft dan weer aangeraden om naar een scholenadviseur te gaan, omdat ik misschien op een meer
traditionele school moet zitten (Ik zit op een freinet/leefschool). Dus zit daar ook weer een beetje mee in de knoop, en dus vraag ik jullie mening en tips.

hamsterfan

Re: Fotografie gaan doen? School veranderen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:35

Ik zou geen opleiding in fotografie gaan doen eigenlijk.. Heb wel vaker gehoord van mensen die dat deden dat ze eigenlijk een beetje spijt hadden. Bovendien heeft iedereen tegenwoordig al wel een knappe camera om goede foto's mee te maken dus denk ook niet dat je je beroep er van kan maken, tenzij je écht goed bent en heel erg verschilt van andere mensen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 23:29

Richting is fotografie en montage, en hoewel ik graag zou fotograferen, ben ik al langer bezig met montage, en blink daar echt wel mee uit, ben afgelopen week gevraagd om mee te werken aan een proffesioneel video project, en in die sector is veel werk te vinden en is een beschermd beroep...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 00:50

Een goede fotograaf en een goede camera zijn twee compleet verschillende dingen.
Het is de maker vs. de tools. Dat vult elkaar aan en sluit elkaar niet uit, als het goed is tenminste.

Het is simpelweg de vraag hoe hard je het wilt en hoe hard je van plan bent aan de slag te gaan. En dan niet alleen op fotogebied.
Al maak je nog zo'n mooie foto's, door enkel foto's te maken op je zolderkamertje te maken kom je er niet.
Als je professioneel aan de slag wilt met je foto's zul je veel meer moeten leren dan enkel foto's maken. Marketing en acquisitie is ook zo belangrijk, en zo zijn er zoveel dingen! Foto's maken is een bijzonder mooie en leuke hobby, leven van foto's maken is echt iets anders. Dat moet je echt willen! En kunnen.

Er is niet zoiets als een 'goed' diploma. Het is jíj die goed bent of niet, jij die er wat van maakt en er wat mee doet.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 01:04

Er is een wezenlijk verschil tussen Nederland en België op vlak van middelbare kunstopleidingen.
Kunst Secundair Onderwijs in België valt qua niveau ergens tussen ASO en TSO of vwo en havo in.
Je krijgt nog wel dezelfde algemene vakken maar waar je in ASO dieper ingaat op Talen of Wetenschappen krijg je in
KSO Kunstvakken.

Ik heb Latijn-Wiskunde gevolgd en daarna een Universiteitsopleiding en een Filmopleiding.
In beide opleidingen zaten KSO studenten, en hoewel zij wat meer moesten doen om de stof te kennen (grote pakketten, zijn ze minder gewoon) hebben de meesten ook hun diploma behaald.
De basiskennis van algemene vakken is er bij hen ook.

Dus als jij je beter voelt in een kunstopleiding, zeker doen! Het is voor veel mensen een openbaring na jaren geploeter in het ASO.
Het is wel zeker aan te raden om na KSO nog verder te studeren!

Succes! :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 20:44

raya00: Zoals er al staat, ben ik al een tijdje bezig met fotografie, en weet dus alles wel al wat je gezegd hebt :P Ook weet ik alle vakken waar ik me op moet voorbereiden etc.
moeshie: Verder studeren ben ik zowiezo van plan! Ik maakte mij dan over het diploma wat zorgen omdat ik dacht dat misschien hoge scholen of een unief geen KSO diploma's aanneemt. Heel erg bedankt voor je info alvast! :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:26

Ik doe zelf een opleiding fotografie (4e en laatste leerjaar nu dus) maar ik raad het je af.
Alles wat je op je studie leert, kun je prima zelf leren en dan nog wel binnen die 4 jaar. Dan kun je ook leren wat je interesseert wat betreft fotografie. Op een opleiding moet je ook heel veel dingen doen die je absoluut niet liggen en waar je later dus ook helemaal niks mee doet. Verder ligt de branche zelf op zijn kop en is het moeilijk om als fotograaf aan de slag te komen, al helemaal fulltime. Dus aan je diploma heb je haast niks.

Dus ik raad je aan: ik zou kijken of er nog andere dingen zijn die je liggen waar je meer aan hebt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:02

CalipsoLover schreef:
Ik maakte mij dan over het diploma wat zorgen omdat ik dacht dat misschien hoge scholen of een unief geen KSO diploma's aanneemt. Heel erg bedankt voor je info alvast! :)

De enige voorwaarde voor aan hoger onderwijs te mogen meedoen is dat je een diploma middelbaar onderwijs moet kunnen voorleggen. Wat je gestudeerd hebt maakt helemaal niets uit. Zelfs als je 'maar' BSO zou gedaan hebben mag je nog naar de universiteit. Alleen gebeurt dat niet zo veel omdat de omschakeling tussen het niveau van BSO en unief vaak gewoon te groot is, de meesten zitten op BSO juist omdat ze theoretisch minder sterk zijn.

De valkuil die je buiten het eventueel niveauverschil van een fotografie-opleiding en hoger onderwijs(al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen want ik weet niet wat het niveau van de opleiding eigenlijk exact is) zou kunnen hebben, is dat fotografie een job is met enorm veel werkonzekerheid en je echt moèt verder studeren. Bijna iedereen die iets heeft wat op een spiegelreflex lijkt meent van zichzelf dat hij/zij fotograaf is, en de mensen zien bij lange na het verschil niet altijd meer tussen iemand die echt professioneel is en wie niet. Dus als je op je 18de echt de mismoed hebt gekregen aan school en je ziet het toch niet meer zitten, vaak ga je dat dan toch nog moeten doen (ookal hoeft het dan niet per se een hoger onderwijs te zijn en geldt dit in principe ook voor wie ASO heeft gedaan).

Dus het is een beetje wat je zelf wilt :) . Vriendin van mij heeft samen met mij een bachelor gehaald, en is daarna nog een jaar extra in volwassen dagonderwijs fotografie gaan volgen. En die heeft het op dat jaar ook allemaal meer dan voldoende geleerd. Is misschien eventueel ook een optie, na je middelbaar dan ipv na een bachelor.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:11

Ik volg op dit moment ook een opleiding Fotografie, ook examenjaar, maar ook ik raak het je sterk af. Werk ligt niet voor het oprapen, nieuwe ZZP'ers komen moeilijk op de markt, steeds vaker worden beunhazen gevraagd voor klussen omdat professionals te duur zijn en bij ieder bedrijf heeft wel een collega "een oom die het leuk vind om te fotograferen". Daarnaast is een stageplek ook heel moeilijk te vinden, veel bedrijven hebben namelijk niet genoeg werk om een student volledige stage uren te kunnen bieden.

Enige waar ik wel wat aan heb gehad is beeldbewerking en managment, maar qua fotografie heb ik geen drol bijgeleerd. Nee, geen opleiding fotografie gaan doen.. Het klinkt allemaal hartstikke leuk maar het is kei en kei hard werken voor een klein beetje winst en werkweken van 60-70 uur zijn dan als ZZP'er heel normaal.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 21:45

Wel, de fotografie en montage opleiding staat op die school toch erg bekend, is een hoge opleiding met vele vakken, je kan hier niet alleen fotografie mee uit, maar ook montage en film, zoals ik al gezegd heb. Dus fotografie is ongeveer 40% van de richting. Ik weet wel al dat het niet zo een gemakkelijke school is, en zeker dus hard moet werken.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:50

Je klinkt alsof je je beslissing al gemaakt hebt :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:54

Precies wat ik dacht, volgens mij weet jij allang wat je wilt doet, wat er ook gezegd wordt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:54

CalipsoLover schreef:
Wel, de fotografie en montage opleiding staat op die school toch erg bekend, is een hoge opleiding met vele vakken, je kan hier niet alleen fotografie mee uit, maar ook montage en film, zoals ik al gezegd heb. Dus fotografie is ongeveer 40% van de richting. Ik weet wel al dat het niet zo een gemakkelijke school is, en zeker dus hard moet werken.

Mijn broer heeft een dergelijke opleiding gedaan, maar hij zegt; absoluut niet doen. Het is zo'n specifieke opleiding, dat je niet zomaar ergens aan de bak kunt komen buiten je vak. Dus kom je snel uit op ongeschoold werk.

Ik zou zelf kiezen voor een andere opleiding en dan fotografie als vak erbij volgen. Vaak heb je wel volwassen academies daarvoor, waarin je daadwerkelijke professioneel wordt opgeleid. Of als je hart bij de film ligt; bij een lokale tv zender, daar intern beginnen. Dan heb je zowel een opleiding waarmee je écht kunt werken en daarmee kun je ook je passie bekostigen. Wie weet ben je zo succesvol als fotografe dat je daar volledig van kunt leven, maar richt je liever eerst op een gedegen opleiding met echt een beter baan perspectief.
Je bent 14, dus natuurlijk kijk je er heel anders tegenaan. Maar probeer wel die roze bril af te zetten als je gaat kiezen :)

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:00

Ik heb er ook voor gekeken, en bij fotograferen geïnformeerd.
Mij is gezegd dat je beter kan investeren in cursussen, waar je ook heel veel leert, het is financieel aantrekkelijker en je wordt minder één richting op gedwongen!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:27

Wat wil je gaan doen na het middelbaar? En wat voor basisopleiding krijg je in het KSO eigenlijk?

Ik geloof nooit dat je van een hoger diploma fotografie kunt leven. Film... geen idee maar ik denk dat de banen toch ook dun gezaaid liggen. Het probleem met deze KSO-richting is dat je erg eenzijdig wordt opgeleid. Ik weet niet hoe goed de algemene kennis/basis is, maar als de nadruk enorm op fotografie, montage, etc. ligt heb je voor volgende opleidingen een achterstand als je op hogeschool of universiteit begint. Is deze basis wél ruim genoeg en het niveau goed, dan denk ik dat het weinig uitmaakt omdat je naderhand nog wel wat richtingen uit kan. Voor sommige vakken of richtingen zal je dan wel een tandje moeten bijsteken, maar het moet mogelijk zijn.

Een diploma fotografie volgen aan de univ raad ik sowieso af. Mijn vader heeft ook een diploma fotograaf en heeft dit gehaald in avondschool. Daarvoor zou ik dus geen hogere opleiding laten schieten. Genoeg mogelijkheden om naderhand met fotografie verder te gaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:21

CalipsoLover schreef:

Dat is fijn maar ik zou als ik jou was er wel rekening mee houden, dat deze uitgebreidere opleiding er niet automatisch voor gaat zorgen dat je plots meer werkgelegenheid en kansen hebt dan iemand die alles gewoon via cursussen en avondonderwijs is gaan doen. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar de kans dat je na dit toch gaat moeten verder studeren blijft erg groot. Montage en film zijn ook geen vakgebieden waar er werk in overvloed is. En zoals iemand al zei, half België ziet nauwelijks het verschil tussen een foto van iemand met een jarenlange opleiding of de oom van een collega op het werk die een jaartje avondschool gevolgd heeft.

Om je even een idee te geven, en dit gaat dan nog zelfs over bachelors en masters, dus mensen die er nog veel meer van zullen kunnen dan jij op school leert: http://www.jobat.be/nl/artikels/welke-s ... n-werk-op/

Bereid je er dus gewoon op voor dat de kans ontzettend groot is dat je achteraf nog eens mag gaan zweten voor een diploma met wel wat jobkansen :) .

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 11:38

Eventjes omdat het hier toch vaak aan bod komt: Niet verder studeren is geen optie, maar iets dat ik zeker wil en ga doen, dus het is niet dat ik dit enkel doe zodat ik ''Niet meer zou verder moeten studeren.''
Heb nog eens alles goed bestudeert, en het is GEEN specifieke opleiding fotografie. Het is audiovisuele vorming, je hebt 10 uur praktijk vakken in de week, de rest van de vakken is hetzelfde als gewoon ASO onderwijs (Bijna knal hetzelfde als hetgene dat ik nu krijg van uren) De nieuwe vakken die er dan bij zouden komen kijken zijn: Fotografie, film, montage, en informatica. Heb dan ook eens gebeld naar een meisje die die opleiding nu doet, en vrijwel bijna iedereen studeert verder aan unief of Hogeschool, maar komen meestal wel terecht in film en montage, omdat dus fotografie erg moeilijk is om je job van te maken zoals iedereen hier al zegt... Maar het diploma telt als een TSO diploma, en is een moeilijke studie en je kan er nog bijna alle kanten mee uit. Wat ik wel heb gehoord is dat ik toch zeker 70% voor wiskunde moet halen dit jaar om verder te kunnen studeren in ASO of KSO. Dus ik zal daar eerst naar moeten streven... Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:44

Ik denk dat je gewoon moet blijven zitten waar je nu zit, lekker cursussen fotografie en montage moet volgen en in die 4 jaar ofzo dat je fotografie zou willen studeren iets moet leren wat een stuk nuttiger is.
Als je al kan fotograferen en monteren en nu zonder diploma al wordt gevraagd om mee te werken aan professionele video projecten, waarom wil je daar dan je diploma in halen? Als je toch hierna nog wat anders wil doen, kan je beter gewoon gelijk beginnen met iets anders te doen.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:10

Een goede school is ook geen garantie voor een baan. Zo werkt het in de creatieve sector niet :) Zoals ik al eerder zei en vele voor mij, liever niet gaan studeren richting fotografie, de markt is slecht en word veziekt door beunhazen. Een opdrachtgever zal er weinig om geven of jij een goede opleiding hebt gehad of niet. Het kosts ook nog eens bakken met geld zo'n opleiding.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:17

Met een KSO diploma kan je later gewoon nog alle kanten uit, unief of hogeschool mag je allebei aan beginnen. Mijn zus heeft KSO gedaan en doet nu een unief-opleiding, een vriendin heeft ook KSO gedaan en is later gedoctoreerd in de chemie (na een unief-opleiding). Dus je kan met KSO normaal gezien echt nog alle kanten uit :)

Van een freinetschool heb ik tot nu toe alleen nog maar slechte ervaringen gehoord... als je goed mee bent is het prima, heb je het moeilijker met bepaalde vakken geraak je niet bijgebeend.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:32

Ik zou het niet doen. Ben zelf ook fotograaf en ik kan je zeggen dat het echt vreselijk moeilijk is er werk in te vinden. Zeker als je het full time wilt doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:35

ook ik raad het niet aan. ik zel overwoog wel om naar de knstacedemie te gaan, maar dat is compleet anders dan normale otografie opleidingen :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:37

Ben je dronken Lifaya? :D
Haha nee ik heb zelf ook kunstacedemie overwogen, maar uiteindelijk toch niet gedaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:38

toetsebord is stk en om elke keer no die stomme letters te kopieren :') morgen niew toetsebord kopen :))

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:45

Ik zou bijna aanraden om bedrijfskunde/communicatie/management/economie te studeren. Daar heb je in het huidige leven wat aan in combinatie met fotografie of AV die je in je eigen tijd ontwikkeld.