Vraag over werk contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Vraag over werk contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:23

Mijn vriend heeft inmiddels 3 contracten voor bepaalde tijd gehad (in een tijdsbestek van 1,5 jaar)
Zijn laatste contract was 31 augustus afgelopen. Zowel hij als zijn baas hebben het nergens over gehad.
Hij mocht de eerste werkdag daarna gewoon aan het werk.

Als ik het goed heb heeft hij nu theoretisch toch een vast contract?
Dat wordt stilzwijgend verlengd op deze manier?

Anoniem

Re: Vraag over werk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:47

Theoretisch zou hij nu een contract voor onbepaalde tijd moeten krijgen, maar zolang hij en werkgever niks hebben getekend heeft hij die natuurlijk nog niet.

Heeft ie het nog niet aangegeven bij zijn baas?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:50

Nee, en de baas is ook nergens over begonnen. Maar voor een stilzwijgende verlening hoef je toch niet te tekenen? Dan is het niet meer stilzwijgend.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:51

Yep contract voor onbepaalde tijd.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:51

Zover mijn kennis nog up to date is klopt het dat hij nu volgens de wet een vast contract heeft. Toch zou ik eens vragen bij de werkgever hoe en wat. Krijgt hij nog een gewijzigd contract waarin staat dat de duur voor onbepaalde tijd is?
Wel vreemd dat er niet van te voren over gesproken is....

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:53

Heeft hij al een loonstrookje ontvangen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:57

Ik gok dat ze het bij het bedrijf door de vakantie en drukte e.d. gewoon zijn vergeten.
Hij heeft nog geen loonstrookje ontvangen.

Heb er al op aangedrongen dat hij er wel over begint maar daarin is ie wat eigenwijs.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:58

Laten werken na een contract ook al is het een minuut, betekent een nieuw contract en in dit geval een voor onbepaalde tijd. Loonstrookje maakt daarin niet uit.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:02

Jouw vriend heeft een contract voor onbepaalde tijd indien er drie bepaalde tijdscontracten achtereenvolgens zijn geweest. Eerste dag van vierde arbeidsovereenkomst is dan het contract voor onbepaalde tijd. De uitzondering is dat er bij cao iets anders is bepaald ten aanzien van de ketenregeling. Kijk dit na of laat dit nakijken. Ik wil jullie hierbij evt helpen, ben arbeidsrechtelijk afgestudeerd en ben ook werkzaam in dat vakgebied

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:13

hesterve schreef:
Zover mijn kennis nog up to date is klopt het dat hij nu volgens de wet een vast contract heeft. Toch zou ik eens vragen bij de werkgever hoe en wat. Krijgt hij nog een gewijzigd contract waarin staat dat de duur voor onbepaalde tijd is?
Wel vreemd dat er niet van te voren over gesproken is....

Dit bedoel ik idd, ik zou denken dat je wel een nieuw contract wilt tekenen, ook voor jezelf. Daarbij kun je dan ook nog een eventuele nieuwe loonschaal vast laten leggen..
Mijn man heeft tenminste bij vaste aanstelling ook nog een loonschaal erbij gekregen end hier waren we ook een contract (en werkgeversverklaring) nodig voor de hypotheek.

Maar iig gefeliciteerd met zijn vaste contract :D Ben wel benieuwd hoe baas reageert :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:25

Zou inderdaad leuk zijn als het echt vast is geworden. Niks is vast totdat het op papier staat (voor mijn gevoel dan)

Hier nog even wat er staat bij Artikel 1: Datum van ingang en duur.
1.1 De werknemer treedt met ingang van 1 februari 2013 in dienst van werkgever in functie chauffeur.
De dienstbetrekking is aangegaan voor bepaald tijd tot 31 augustus 2013. De arbeidsovereenkomst eindigt mitsdien van rechtswege zonder dat daartoe opzegging vereist is op 31 augustus 2012.
1.2 De eerste maand geld als proeftijd, bedoeld in artikel 7:652 BW.
1.3 Waar sprake is van een voortgezette arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is het in artikel 1 lid 2 bepaalde niet van toepassing tenzij de voortgezette AOK geheel andere vaardigheden en/of verantwoordelijkheid eist.
1.4 Elk van beide partijen kan de AOK met inachtneming van de opzegtermijn tussentijds opzeggen.

COA voor landbouwexploiterende ondernemingen is van toepassing.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:30

Als dit zijn vierde opeenvolgende overeenkomst van bepaalde tijd is, is er al een bepaling die niet rechtsgeldig is: proeftermijn. Je mag niet telkens bij een ovk voor bepaalde tijd elke keer een proeftijd overeenkomen

Ik denk dat deze werkgever geen verstand van arbeidsovereenkomsten heeft. Laat je vriend niet naar de werkgever gaan met de mededeling: zo ik heb nu een vast contract. Laat hem eerst gaan praten, daarna kan je altijd nog stappen ondernemen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:33

Lijkt me ook een verstandig advies, anders begin je al met een conflict als je pech hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:34

Douraque schreef:
Als dit zijn vierde opeenvolgende overeenkomst van bepaalde tijd is, is er al een bepaling die niet rechtsgeldig is: proeftermijn. Je mag niet telkens bij een ovk voor bepaalde tijd elke keer een proeftijd overeenkomen

Ik denk dat deze werkgever geen verstand van arbeidsovereenkomsten heeft. Laat je vriend niet naar de werkgever gaan met de mededeling: zo ik heb nu een vast contract. Laat hem eerst gaan praten, daarna kan je altijd nog stappen ondernemen

Dat staat toch in art 1.3...?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:48

Oeps ... lange dag op het werk

Edit: ik heb de cao nagelezen, daarin wordt geen uitzondering op de ketenregeling gemaakt. Dus de vierde is een ovk voor onbepaalde tijd

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:53

De tekst komt uit zijn derde contract. Die die in februari heeft gekregen en inmiddels dus is afgelopen.

Ik vind dit zo'n donders moeilijke situatie omdat er veel nadelige gevolgen aan kleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:05

Maar verwachte je vriend dan dat ie misschien niet verlengd ging worden?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:19

Relaxed schreef:
Maar verwachte je vriend dan dat ie misschien niet verlengd ging worden?

Dat is bij elk contract een raadsel. Contractduur wordt zo ongeveer bepaald door de dobbelsteen. Duur varieert van 3 tot 11 maanden. Vrijwel nooit contracten van een jaar. Geven totaal geen zekerheid.
Worden ook geen vaste contracten gegeven, wordt enkel gewerkt met tijdelijke contracten.

Heb hem net gesproken, hij gaat er niet over beginnen. Collega's krijgen ook wel hun contracten na 2 maanden een keer. Erover beginnen levert ***klussen op die je ook niet wil.

Uiteindelijk kun je er dus geen ruk mee aangezien de banen niet voor het oprapen liggen en je wel werk wil hebben.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:23

Ehm... Je hebt er geen ruk aan? Je hebt gewoon rechten hoor :') Dat je daarna rot klussen krijgt en ze je zo proberen te dumpen.. Ok, ander verhaal... Maar zo makkelijk kunnen ze dan niet van je af komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:26

Lianne86 schreef:
Ehm... Je hebt er geen ruk aan? Je hebt gewoon rechten hoor :') Dat je daarna rot klussen krijgt en ze je zo proberen te dumpen.. Ok, ander verhaal... Maar zo makkelijk kunnen ze dan niet van je af komen...

Ja rechten allemaal leuk, maar als de werksfeer gigantisch verziekt wordt en je alleen maar k*twerk krijgt, wordt je er ook niet gelukkig van..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:26

Lianne86 schreef:

Dat je rechten hebt weet ik ook wel.
Maar zie maar eens weer ander werk te krijgen dat is er al bijna niet en ze nemen je niet aan als je de bond op een bedrijf afstuurt Maakt je geen geliefde werknemer. Dus rechten me reet, doe je jezelf alleen maar meer problemen mee aan.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:31

Net of een baas alles voor het zeggen heet en heilig is? Werknemers zijn juist heel erg beschermd... En snap dat het niet ideaal is voor de werksfeer, maar ik zou me ook niet als een braaf hondje weg laten sturen... Dan er maar uit halen wat je er uit kan halen... Anders winnen dat soort mensen altijd... Maarja... Ik zit in een andere sector en daar is het niet zo dramatisch dat als je bij 1 baas op je strepen gaat staan, je nergens meer aangenomen zult worden...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:34

HIj wordt niet weggestuurd, hij krijgt weer een ander tijdelijk contract. Dus van wegsturen is nu ook nog geen sprake. Wel als je op je strepen gaat staan. En ja zo werkt het tegenwoordig. banketstaaf maar de keiharde waarheid.

Bij het bedrijf heeft hij het verder ook goed naar z'n zin en hij wil er ook graag blijven. Des te meer rede om geen gedonder te willen

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:40

Dat snap ik wel, maar eigenlijk is het toch te belachelijk? Nouja, mag er niets van zeggen... Zat zelf ook ergens waar dingen ontzettend maf gingen, iedereen die er wat van zei was zo opeens "weg", mochten geen afscheid meer nemen, ze vervalsten handschriften, ondertekenen dat je geen contact zou hebben met collega's etc :') Maarja... Zei je iets, dan wist je gewoon dat je genaaid zou worden... Toen was het voor mij heel makkelijk.. Next... Maarja, in mijn branche kan dat ook wat makkelijker, dus dat scheelt ook natuurlijk, want het werk op zich was leuk.. maar de rest (n)

Eigenlijk zonde, want wat doe je als hij er nu achter komt en je vriend er "tijdelijk" uit wil kicken? (na 3 maanden "pauze" kan ie weer opnieuw beginnen met 3 contracten... Laat je dan ook over je heen lopen bang dat je een naam "slechte werknemer" krijgt?

(Ja, sorry, weet dat het principe-kwestie-gevoel niet de meest praktische is in dit geval... Maar ik kan daar zo slecht tegen)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:47

Hij is nu aan het werk en we gaan dus zien waar het schip gaat stranden.

Maar goed ik heb het antwoord op de vraag die ik stelde. De rest doet er voor de rest van de wereld niet toe.