Ielts test! Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Ielts test! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 12:42

Nou ik heb me net aangemeld. Ik heb de ambitie om in het schooljaar '14/'15 te beginnen met een studie in Engeland, Bristol om precies te zijn! Ucas aanmelding is bijna klaar, ik wacht alleen nog op de referee, die zou nu net het mailtje binnen moeten hebben.

Zijn er meer mensen die de IELTS gaan doen of hebben gedaan? Of de TOEFL misschien? Deel hier je ervaringen en frustraties :Y)

Mijn Engels is zeker bovengemiddeld goed maar ik ben toch doodzenuwachtig :brr:

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:50

hey! Wat leuk zeg! Ik begin in September dit jaar mijn studie in Engeland, in Coventry. Woon op het moment ook al in Engeland. Nu voor een maandje ongeveer. Heb de IELTS test gedaan in mei dit jaar en ik was ook heel erg zenuwachtig. Mijn Engels was naar mijn idee bovengemiddeld maar op mijn normale schoolexamen (in 2012) liet ik dit niet echt zien door op mijn centraal examen een 5 te halen. Oeps! Geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen! Dus erg zenuwachtig naar Amsterdam. Had me overigens niet voorbereid. Op de IELTS site staat wat je kunt verwachten bij elk onderdeel en dat een keer doorgelezen zodat ik wist wat ik kon verwachten bij elk onderdeel. Toen examen gedaan wat me opzich mee viel. Het schrijfgedeelte ging wat minder, maar de rest erg lekker.
2 weken later de uitslag en had een 8.5 voor spreken, een 7.5 voor lezen en luisteren en een 7 voor lezen dus viel allemaal hard mee. Had gemiddeld een 7.5 dus erg tevreden.
Welke studie wil je gaan doen volgend jaar? Ik begin aan de studie Human Bioscience. Heb er erg veel zin in! :)

Ik heb trouwens ook UCAS gebruikt. Erg handig!

Molfre

Re: Ielts test! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 13:17

Ik ga Early Childhood of Primary Education doen in Bristol (UWE), afhankelijk van hoe mijn offers worden.
Ik heb al eerder in Engeland (Londen) gewoond, maar dat was echt alleen werken. Had wel de ambitie te gaan studeren maar dat kwam er helaas niet van.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:14

Interessant topic! Wij (partner & ik) zijn ons aan het orienteren om te gaan emigreren naar Australie en dan is een IELTS test een verplicht nummer. Ben dus wel heel nieuwsgierig hoe dit allemaal verloopt enzo. In ieder geval succes met jouw test!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:45

Ik heb, inmiddels alweer bijna 3 jaar geleden, de IELTS gedaan in Amsterdam. Ook een verplicht nummer want ik wilde in de UK studeren (wat ik inmiddels ook doe - in Londen). Ik vond 'm erg meevallen, zolang je maar goed geconcentreerd blijft tijdens de lees/luisteronderdelen, en zorgt dat je gewoon lekker blijft praten tijdens je spreektoets. Zolang je daarin maar in volzinnen blijft spreken (en geen volslagen onzin uitkraamt :') ) is het prima te doen. :)

Succes komend jaar met het wachten op je offers. Meld je je alleen in Bristol aan, of vul je je vijf mogelijkheden op? :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 13:56

Ik vul 5 aanmeldingen in voor Bristol's UWE, de andere universiteit in Bristol heeft mijn opleidingen niet en alleen in Bristol kan ik voor heel weinig wonen, gezien mijn vriend daar woont.

Bedankt voor de nuttige info!

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:21

Ik heb afgelopen december TOEFL gemaakt. Vond hem erg meevallen. Vond het schrijven het moeilijks, omdat ik daar was toen de rest van mijn groep met spreken bezig was. Dus erg moeilijk concentreren. Verder vond ik m niet bijster moeilijk, maar dat vond ik Engels sowieso niet (8 op mn havo cijferlijst). Ik had de meeste problemen met de antwoorden haha. Bij TOEFL moet je op t eind van t lezen 6 stukjes in de juiste volgorde plaatsen, nou dat kan ik niet, ongeacht in welke taal de teksten zijn. En ik kwam bij t spreken in de knoei omdat ik geen vergelijkbaar voorbeeld kon geven :') maar ik vond de test erg goed te doen, ook zonder voorbereiding. Succes!!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:24

Vijf aanmeldingen voor dezelfde studie? Of begrijp ik het nou heel verkeerd :+

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 15:10

Nee man! 5 aanmeldingen voor verschillende studies op dezelfde universiteit ^^

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:44

Ik heb vorig jaar de TOEFL gemaakt en ik vond 'm ook erg meevallen. Het enige nadeel is dat ieder op z'n eigen tempo werkt, dus het kan zijn dat jij met het luistergedeelte bezig bent, terwijl je buurman aan het spreken is :+ Je moet je dus wel goed concentreren. Het niveau viel me ontzettend mee. Ik had me niet voorbereid en had geloof ik een score van 112 uit 120.
Is er voor IELTS ook een soort proeftoets beschikbaar op de website? Die was er bij de TOEFL wel, en dat vond ik wel erg fijn. Dan heb je van tevoren al een beetje een idee van hoe de test eruit zit en hoeveel tijd je voor de vragen hebt. Succes in ieder geval, je redt het vast wel!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:03

Loopt het bij TOEFL door elkaar? Ik heb de IELTS gedaan maar dan worden alle onderdelen apart gedaan. Je begint met (volgensmij) luisteren. Na al deze opgaven heb je even tijd om open vakken in te vullen, dan wachten tot iedereen klaar is en inleveren. Vervolgens lezen, waar je 1u voor hebt als ik het goed heb. Daarna komt schrijven waar je 45min voor hebt en dan is het klaar. Je loopt het lokaal uit en hebt dan een pauze. Tijdens deze pauze komen er lijsten te hangen met je naam en nummer erop. Hier staat hoe laat je aan de beurt bent met het spreek gedeelte. Dit gaat ook individueel. Iedereen komt in een apart lokaal met iemand die je opneemt en naar je luisterd. Dus je bent in totaal met z'n 2en in een lokaal. Jij + de beoordeler. Dan is het gewoon belangrijk dat je standaard zinnen kunt zeggen. Alles moet een beetje vlot lopen, niet te veel stotteren of afhaken of te kort beantwoorden. Ze stellen je vragen en je kunt natuurlijk zelf lekker uitgebreid de vraag beantwoorden waar je weer punten voor krijgt. Probeer niet te moeilijke woorden te gebruiken. Gebruik gewone standaard zinnen. Dat is al genoeg. Wees lekker uitgebreidt en dan komt het allemaal goed.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:12

Inderdaad, mijn ervaring was ook dat je echt geen hoog-Engels hoeft te spreken. Ze willen voornamelijk zien dat je de conversatie een beetje gaande kunt houden, maak je niet al teveel zorgen over het onderwerp - mij werd gevraagd te praten over een tv-reclame die ik me kon herinneren :') - maar geef gewoon antwoord in volzinnen, niet al te korte antwoorden want ze moeten je spreekvaardigheid wel kunnen beoordelen. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:15

Ik heb niet IELTS gedaan, wel in gekeken, maar ik heb wel cambridge gedaan en gehaald uiteindelijk op CPE. Hier ook cursussen in gedaan. Ik vond die goed te doen.

Maar pff, studeren in Engeland, ben je rijk ofzo? :P Dat kost nogal een duit zover ik weet :+

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:59

ik studeer ook in engeland en dat kost ook best wat. Ik krijg studiefinanciering vanuit nederland. Dat is dan uitwonende beurs + Ov-vergoeding. Hiervan kan ik eten e.d. Verder ben ik gaan samenwonen met mijn vriend (een Engelsman. Mijn 2e reden om te gaan studeren in Engeland) en hij betaald de huur dus ik betaal alleen eten/drinken/huishouden. Daarnaast heb ik een rentehoudende lening + collegegeldkrediet om mijn studie te financieren. Mijn ouders willen alleen betalen wat ze in Nederland kwijt zouden zijn geweest. Dat is natuurlijk ook logisch, dus zij betalen 1500 euro. Dan heb ik nog 8000 per jaar wat ik zegmaar leen. De studie duurt 3 jaar dus 24000 is mijn lening straks in totaal. Mijn ouders willen dan misschien daar nog een stukje van aflossen en de rest heb ik 15 jaar de tijd voor om terug te betalen. :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:36

LW, zou jij mij een PB'tje willen doen met hoe jij je financiering precies geregeld hebt? Waar haal je bv. die 8000 pond vandaan etc. Ik twijfel namelijk of ik van de SFE 9000 euro collegegeld lening zal aanvragen of bij de IB groep zal blijven of dat er nog een andere mogelijkheid is.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:47

ik sprak nu over 8000 euro. Mijn studie kost per jaar 8450 pond. Aangezien ik heb gekozen voor betalen in 8 termijnen betekend dit een deposit van 1000 pond en dan 250 administratiekosten. Dit wordt betaald door mijn ouders. Dit rest mij met 7450 pond over 8 termijnen (8 maanden). Dit is 931.25 pond per maand. Dit moet ik elke maand betalen vanaf oktober tot en met mei.

Als je gaat naar DUO dan kun je zien dat je het volgende kunt krijgen per maand:
- basisbeurs uitwonend 272.46 euro per maand
- aanvullende beurs maar daar kom ik niet voor in aanmerking
- OV-vergoeding (ipv een OV kaart) 98.79 euro per maand
- Rentedragende lening maximaal 288,66 euro per maand
- Collegegeldkrediet (lening). Dit is maximaal 5x zoveel als in NLD als je in buitenland studeerd. Dit is voor mij dus ook maximaal en dus 764,60 euro.

Dit is een totaal van 1424.51 euro per maand. Ik moet omgerekend (1 pond = 1.1694 euro) 1089,00 euro betalen per maand. Dit betekend dat ik 333 euro per maand overhoud voor huishouden wat ongeveer 288 pond is.
Dit betekend dat ik maandelijks genoeg heb om mijn studie te betalen + genoeg heb voor huishouden. Ik heb dit alles dus gewoon aangevraagd via DUO.

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:56

Ik heb de IELTS dit jaar gemaakt. Heb het nodig voor de master waaraan ik volgende week ga beginnen. Vond het niveau over het algemeen goed te doen. Wat ik wel erg rot vond, was het schrijfonderdeel. Niet het niveau van het gevraagde, maar vooral de onderwerpen waarover je schrijft, waren naar mijn mening zo ontzettend inspiratieloos waardoor dit onderdeel bij mij maar matig uit de verf kwam.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:00

Ik heb 'm twee jaar terug gemaakt. De Academic versie, in Bremen Duitsland gedaan. Het was bij mij niet verplicht voor m'n master ofzo, maar ik vind Engels leuk en kon een extra certificaat bij m'n HBO diploma krijgen.

Mijn speaking, listening & reading waren heel netjes, maar ik liep vast op het writing gedeelte. Daar had ik eerst de vraag niet goed gelezen (hoezo stom :') ) en schoot ik wat in de stress. Had overigens vrij weinig geleerd, via een site wat opgaven gedaan en ook in het boekje een beetje. Overall een 8, dus op zich wel oke :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:00

Aal schreef:
Ik heb de IELTS dit jaar gemaakt. Heb het nodig voor de master waaraan ik volgende week ga beginnen. Vond het niveau over het algemeen goed te doen. Wat ik wel erg rot vond, was het schrijfonderdeel. Niet het niveau van het gevraagde, maar vooral de onderwerpen waarover je schrijft, waren naar mijn mening zo ontzettend inspiratieloos waardoor dit onderdeel bij mij maar matig uit de verf kwam.

Dat vond ik ook. Zo ontzettend oninteressant!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 12:05

Dank LW, ik denk dat ik voor volgend jaar ga proberen van SFE een loan voor mijn collegegeld (9000 pond) te krijgen en hopen er een maintenance grant erbij te krijgen. Anders zal ik hard moeten gaan werken, mijn vriend en ik zouden de kosten delen van de woning etc.

EDIT: Om terug te komen op IELTS :+ Ik vind, van de voorbeelden die ik gezien heb, de opgaven opzich best interessant, ik vraag me alleen af of ik wel 150-250 woorden geschreven krijg over een grafiekje :')

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:17

Dat is wat ik ook bedoelde met het probleem bij het schrijven, Molfre. Je moet best aardig wat vertellen over iets wat erg makkelijk in twee zinnen klaar is.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:34

het schrijfonderdeel vond ik ook het lastigste. Erg inspiratieloze onderwerpen inderdaad. Als je dan kijkt naar voorbeeld schrijfopdrachten en dan de antwoorden heb ik soms een beetje van tja, dat zou ik niet zo bedacht hebben om te schrijven. Maar gelukkig heb ik het allemaal gehaald met een overall 7.5 dus dik tevreden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:44

Molfre schreef:
Dank LW, ik denk dat ik voor volgend jaar ga proberen van SFE een loan voor mijn collegegeld (9000 pond) te krijgen en hopen er een maintenance grant erbij te krijgen. Anders zal ik hard moeten gaan werken, mijn vriend en ik zouden de kosten delen van de woning etc.

EDIT: Om terug te komen op IELTS :+ Ik vind, van de voorbeelden die ik gezien heb, de opgaven opzich best interessant, ik vraag me alleen af of ik wel 150-250 woorden geschreven krijg over een grafiekje :')

Tenzij je Britse nationaliteit hebt, is de kans dat je een maintenance grant (of loan, de grant is alleen inkomensafhankelijk) ontzettend klein. Je collegegeld kun je als EU-national wel lenen; ik vond dit wat makkelijker, aangezien dat automatisch gaat tussen de uni en de Britse overheid. Ik hoef daardoor me dus geen zorgen te maken over het al dan niet maandelijks 'op tijd betalen' van m'n collegegeld. :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:50

Ook mijn gedachten Hanmar, ik ga zo gauw mijn inschrijvingen de deur uit zijn eens even bellen met SFE om wat meer over de maintenance loans en grants te horen. Gedoe :+

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 00:54

Het is inderdaad nog een heel gedoe om alles geregeld te krijgen. Maar als je UCAS eenmaal de deur uit is heb je het ergste wel gehad in mijn ervaring :+ SFE is verder ook niet de meest georganiseerde organisatie ooit ( :') ) maar zolang jij een EU national bent zul je in elk geval voor het collegegeld geen probleem hebben - mij werd dat formulier zelfs automatisch toegestuurd. :+