HBO Diermanagement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Likemaaike

HBO Diermanagement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 09:56

Hallo,

Ik ben opzoek naar meer mensen die dit jaar gaan starten met de opleiding Diermanagement op van Hall Larenstein in Leeuwarden. Ik vraag me zelf ook af wat voor spullen ik nog meer moet kopen afgezien van de boeken die ik al heb besteld. Als iemand me kan helpen graag :D

Groetjes

Hutcherson

Re: HBO Diermanagement

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:34

Dit is wel een beetje een 'te-late' vraag denk ik, maar waarom ga je diermanagement doen? Er zijn echt bijna geen banen in te krijgen en ALS er banen zijn, zijn er gelijk 200 man die willen solliciteren. Kans op een baan is dus nihil. Of je moet een familielid/vrienden hebben die een stal/manege/iets in de dieren heeft..of ouders met heel veel geld.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:34

RoyceMack schreef:
Dit is wel een beetje een 'te-late' vraag denk ik, maar waarom ga je diermanagement doen? Er zijn echt bijna geen banen in te krijgen en ALS er banen zijn, zijn er gelijk 200 man die willen solliciteren. Kans op een baan is dus nihil. Of je moet een familielid/vrienden hebben die een stal/manege/iets in de dieren heeft..of ouders met heel veel geld.

Dat vraagt ze niet. En het is haar keuze.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:35

RoyceMack schreef:

Mn ouders hebben een eigen bedrijf, en ik wil later zelf wat op gaan starten in de paarden wereld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:40

Zertab schreef:
RoyceMack schreef:

Dat vraagt ze niet. En het is haar keuze.

dat snap ik, ik was gewoon nieuwsgierig of ze heirover na had gedacht. Ik vind opleidingen in de dieren echt zonde van het geld en tijd. Vooral als je geen bekenden in die wereld hebt. Je komt gewoon echt niet aan een baan. vandaar mijn vraag.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:42

Met deze opleiding kun je ook gewoon de management kant op :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:13

Zo wordt t door de school geschetst ja, maar in de echte wereld ligt dat helaas anders.
Zelf net afgestudeerd dus weet er alles van. Ondanks dat de opleiding al 20 jaar bestaat, kent men t echt niet dus ze kunnen je waarde voor hun bedrijf niet inschatten.

On topic dan, niet teveel kopen je komt er vanzelf wel achter of je at mist. Met boeken net zo!bsommige gebruik je amper.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:19

Bestaat die opleiding al 20 jaar joh? Ik dacht korter. Ik zit op dezelfde school en sommige van onze docenten praten over 'opgeleid worden voor de WW' als het om Diermanagement gaat :')

Afijn. Wat kan je verder nodig hebben behalve een paar boeken, een laptop en een collegeblok? De rest kan je aanschaffen als je het nodig blijkt te hebben.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:24

Moet je nagaan als docenten al zo praten over een opleiding bij hun werkgever!!
Sinds 1994 volgens mij of 92, erg blij dat ik er vanaf ben in ieder geval en raadt t momenteel ook iedereen af om te gaan doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:12

Een vriendin van me doet deze opleiding ook, zij is ook van mening dat zij straks in iedere management functie kan werken, maar volgens mij werkt dat inderdaad niet zo.
De opleiding is ook absoluut niet praktisch, dat is altijd wel jammer. Maar goed, het is HBO dus wat je nodig hebt is gewoon een collegeblok of een tablet/laptop(mijn voorkeur gaat naar een tablet, dat is veel makkelijker aantekeningen maken/meenemen/aan en uit zetten/etc. en thuis of op school heb ik gewoon n computer waar ik mn verslagen op maak(plus, als je tablet crasht, ben je je aantekening kwijt, als je laptop crasht ben je wss je werkstukken kwijt!:|)
en voor de boeken kun je wss ook gewoon in de schoolbieb kijken? meestal heb je ze maar een paar weken nodig van je semester en de boeken kun je vrij lang lenen!

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:21

Ex-klasgenootje van Willemyntjee hier geloof ik :D

Major paard & management gevolg. Ik zou gewoon niet eens weten waar ik solliciteren moet...
Vond het een leuke opleiding, maarja waar moet ik nu in vredesnaam gaan werken dan?
Zeker omdat er in NH gewoon weinig paarden organisaties zitten. Wel stallen, maar om nu me mijn hbo diploma stallen te gaan staan mesten en vegen....
Morgen sollicitatiegesprek bij een dierenartsenpraktijk, maar dat is omdat ik (net als Willemijn) ook paraveterinair ben.

Als je slim bent hoef je niet eens alle boeken te kopen. Als je er op tijd bij bent kun je ze ook uit de bibliotheek lenen. Scheelt een hoop geld.
Verder gewoon het zelfde als voor de middelbare school eigenlijk.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:15

Ik heb deze opleiding ook gedaan en heb er zeker geen spijt van :) Na mijn opleiding Diermanagement heb ik altijd wat in de dierensector gedaan: een half jaar op een manege en in een dierenkliniek gewerkt op de Antillen en daarna een jaar part-time brede school lessen gegeven op een kinderboerderij en als schooltuinjuf gewerkt. Vanuit die ervaring ben ik de STOAS gaan doen (docentenopleiding in het groen) en heb ik twee jaar stage gelopen op een school als docent biologie, landbouw en dier&groen. Deze opleiding vond ik de perfecte aanvulling op mijn Diermanagement opleiding. En nu werk ik als educatief medewerker op een kinderboerderij! Kortom, je kunt zeker wat met de opleiding, maar daar moet je wel zelf tijd en moeite in stoppen :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:31

Ik ga ook diermanagement doen! Ik heb zojuist twee schriften gekocht en dat is t, ik zie wel wanneer ik iets anders nodig heb :))

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:32

Ik lees even mee :) Misschien gaat het in de toekomst gebeuren!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:35

x_spekkie_x schreef:
Ik heb deze opleiding ook gedaan en heb er zeker geen spijt van :) Na mijn opleiding Diermanagement heb ik altijd wat in de dierensector gedaan: een half jaar op een manege en in een dierenkliniek gewerkt op de Antillen en daarna een jaar part-time brede school lessen gegeven op een kinderboerderij en als schooltuinjuf gewerkt. Vanuit die ervaring ben ik de STOAS gaan doen (docentenopleiding in het groen) en heb ik twee jaar stage gelopen op een school als docent biologie, landbouw en dier&groen. Deze opleiding vond ik de perfecte aanvulling op mijn Diermanagement opleiding. En nu werk ik als educatief medewerker op een kinderboerderij! Kortom, je kunt zeker wat met de opleiding, maar daar moet je wel zelf tijd en moeite in stoppen :)

Maar dit moet je wel willen, ik zou niet aan die banen moeten denken.
Ik heb dierverzorging gedaan kort en zou ammenevernooitniet deze opleiding gaan doen, zonde van het geld.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:42

Ik heb er ook geen spijt van dat ik het gedaan heb hoor!
Ben vandaag op sollicitatiegesprek geweest bij een DAP.
Als ik aangenomen word, word ik een paraveterinair maar dan met meer taken en verantwoordelijkheden dan een "gewone" paravet.

Spekkie: welke major heb jij gevolgd?
Spekkies banen zouden voor mij ook niks zijn :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:43

WillemYntJee schreef:
erg blij dat ik er vanaf ben in ieder geval en raadt t momenteel ook iedereen af om te gaan doen.

Hier hetzelfde. Ik ben in 1998 begonnen (nog voor de paardenvakken er waren) en toen hielden ze ook al dat 'je hebt een management-opleiding dus je kan overal aan de slag' praatje. Geen enkel bedrijf buiten de sector heeft enig idee wat je als DM-er kan. Goed omschrijven op je cv en in je sollicitatiebrief helpt, maar je belandt al snel op de nee-stapel.

Ik vond het een leuke opleiding, maar in de praktijk kan je er echt heel weinig mee.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:53

Tamara1991 schreef:
Spekkie: welke major heb jij gevolgd?
Spekkies banen zouden voor mij ook niks zijn :=

Het mooie is juist dat je heel veel richtingen op kan met de opleiding :)
Ik heb Companion Animal Management als major en Diergezondheidszorg als minor gedaan. Echter kun je beter Beleid&Communicatie als major kiezen als je de educatie kant op wilt gaan :) (daar heb ik losse vakken van gevolgd)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:54

Imre schreef:
WillemYntJee schreef:
erg blij dat ik er vanaf ben in ieder geval en raadt t momenteel ook iedereen af om te gaan doen.

Hier hetzelfde. Ik ben in 1998 begonnen (nog voor de paardenvakken er waren) en toen hielden ze ook al dat 'je hebt een management-opleiding dus je kan overal aan de slag' praatje. Geen enkel bedrijf buiten de sector heeft enig idee wat je als DM-er kan. Goed omschrijven op je cv en in je sollicitatiebrief helpt, maar je belandt al snel op de nee-stapel.

Ik vond het een leuke opleiding, maar in de praktijk kan je er echt heel weinig mee.

Nogal wiedes. Je kan er de 'gewone' management-kant mee op, maar op die 'gewone' management-vacatures reageren toch ook mensen die een 'gewone' management-opleiding hebben gedaan en dan zullen veel werkgevers sneller voor een van hen kiezen.. Het idee is leuk maar er zijn jaarlijks rond de 80-100 eerstejaars, waar gaan die in godsnaam allemaal werken in de dierenwereld?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:59

Kirsha schreef:
Nogal wiedes. Je kan er de 'gewone' management-kant mee op, maar op die 'gewone' management-vacatures reageren toch ook mensen die een 'gewone' management-opleiding hebben gedaan en dan zullen veel werkgevers sneller voor een van hen kiezen.. Het idee is leuk maar er zijn jaarlijks rond de 80-100 eerstejaars, waar gaan die in godsnaam allemaal werken in de dierenwereld?

Dat ja.

Ik heb de major Beleid & Communicatie gedaan en heb inmiddels een vaste baan in de communicatie (niet in de dierensector), maar met een boel omwegen.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:02

Ik doe Diermanagement, major Paard&Management, minor Dieren in de Zorg.
Banen zijn er in veel branches bijna niet nu, goed je best doen en de juiste stages kiezen dan is er heus wel een kans!
Zorg gewoon dat je in ieder geval voldoende schrijfmateriaal hebt, boeken enzo koop je meestal gedurende het jaar (tweedehands of lenen kan ook!)

Ga je mee doen aan de introductieweek? (zelfde vraag voor Smee__)

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:04

miekel92 schreef:
Ik doe Diermanagement, major Paard&Management, minor Dieren in de Zorg.
Banen zijn er in veel branches bijna niet nu, goed je best doen en de juiste stages kiezen dan is er heus wel een kans!
Zorg gewoon dat je in ieder geval voldoende schrijfmateriaal hebt, boeken enzo koop je meestal gedurende het jaar (tweedehands of lenen kan ook!)

Ga je mee doen aan de introductieweek? (zelfde vraag voor Smee__)

Jaa! Ik ga naar de introductieweek :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:17

Ik ga ook ja :):)

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:29

Leuk! Die organiseer ik:D
Ook al enig idee welke richting jullie willen doen?

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:44

Ik ga diermanagement doen :D
En ik ga ook naar de introductieweek!