Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Maar ik volg het topic even!Sodeletuut schreef:Grappig.. Ik heb net twee jaar MWD gedaan en zit nu te twijfelen over de PABO..
MWD was uiteindelijk niets voor mij helaas, en nu ben ik op zoek naar een nieuwe opleiding.. Ik wilde altijd al naar de PABO, en geen flauw idee waarom ik toen uiteindelijk voor MWD ben gegaan..Maar ik volg het topic even!
Op MWD had ik wel een meisje in de klas die op PABO een stuk beter scoorde dan op MWD, maar dat is denk ik heel persoonlijk..
Voor meelopen zal het waarschijnlijk al te laat zijn tenzij je volgendAmaryllis schreef:De Pabo is inhoudelijk niet moeilijk, maar wel veel.
Veel verslagen, veel voorbereiden, veel regelen, veel veel veel.
Ik ben vorig jaar afgestudeerd maar werk ook alweer een jaar in een compleet andere branche. Buiten invalwerk om is er bijna geen werk te vinden.

Als je vragen hebt, stel ze gerust!
Bij de pabo stond het me heel erg tegen dat je echt wordt opgeleid tot een beroep, je wordt juf. En natuurlijk heb je daar vast wel wat speling in: sommige pedagogische banen zullen ook wel een mogelijkheid zijn, maar je moet wel ECHT heel zeker weten dat je juf wilt worden. "Ik wil wel met kinderen werken" is namelijk niet genoeg om het vol te houden op de pabo..
Een prachtig beroep en heb mijn stages fantastisch gevonden, maar voor mij niet hetgeen waar ik de rest van mijn leven verder mee wilde (met name ook omdat ik het Nederlandse schoolsysteem gewoon niet goed genoeg vind..).
Je hebt zelf de motivatie nodig om je in één gebied dieper in te lezen en meer ervaring op te doen. Vrijwilligerswerk of korte stages naast de eerste jaren van je studie zou ik dan ook zeker aanraden, zodat je weet welke richting je wel en niet ligt.
Joyce_ schreef:De studie vond ik theoretisch gezien erg zwak, ik heb op de pabo en mwd een tentamen gehad over hetzelfde vak en hetzelfde boek, waarbij het pabo-tentamen echt een stuk gemakkelijker was dan het mwd-tentamen. Inderdaad wel heel veel verslagen, opdrachten en stage, wat ik overigens wel leuk vond
Als je zeker weet dat je met kinderen wilt werken kun je misschien eens naar pedagogiek gaan kijken. MWD is veel breder en richt zich op alle doelgroepen. Als hulpverlener kun je inderdaad te maken krijgen met emotioneel zware verhalen en situaties, maar in de opleiding leer je veel reflecteren. Alsnog moet het bij je passen natuurlijk.... Verder sluit ik me aan bij Joyce.

Anoniem schreef:Pabo (juf worden) moet echt je roeping/passie zijn. Ik zit nu in mijn laatste jaar en wil eigenlijk helemaal geen juf worden... Vind het alleen zonde om 3 jaar studie weg te gooien. Denk er goed over na, of wacht nog even een half jaartje met je keuze. Liever een goede keuze dan een slehte keuze!