Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoli schreef:Mijn neef volgt een opleiding aan de fotovakschool in Apeldoorn. Heeft 1 dag in de week les en als ik zie hoe veel hij heeft geleerd(en ik ook een beetje, want de tips worden natuurlijk doorgegeven
)
Het is wel een prive-opleiding dus je betaald er meer voor en krijgt geen stufi.
Ik zou bijvoorbeeld zelf wel kiezen voor een school waarin je ook lessen hebt klassikaal en begeleiding, want via papier is leuk, maar mij ligt dat niet zo...
Yvonne_Mika schreef:_San87_ schreef:No offence... Maar waarom wil je hiervoor een opleiding gaan doen?
Omdat het me geweldig lijkt om voor mezelf wil beginnen als zelfstandig fotografe, maar dit wel op een professionele manier aan wil pakken.
_San87_ schreef:Dat snap ik. Maar, waarom denk je dat je daar een opleiding voor nodig hebt? Volgens mij is het best zonde te investeren in een opleiding voor fotograaf, terwijl je eigenlijk geen opleiding nodig hebt. Alle informatie en tips staan op internet, er kunnen workshops worden gevolgd. Als je echt goed bent, dan komen mensen wel bij je terecht.
Het is je eigen keuze, hoor. Maar ik vraag me serieus af of het nuttig is een opleiding te doen voor een dergelijk beroep, helemaal nu beroepsfotografen (bijvoorbeeld bij de krant) flink moeten concurreren met amateurfotografen die ook prachtige foto's maken, soms zelfs betere foto's maken.
love_wiepke schreef:_San87_ schreef:Dat snap ik. Maar, waarom denk je dat je daar een opleiding voor nodig hebt? Volgens mij is het best zonde te investeren in een opleiding voor fotograaf, terwijl je eigenlijk geen opleiding nodig hebt. Alle informatie en tips staan op internet, er kunnen workshops worden gevolgd. Als je echt goed bent, dan komen mensen wel bij je terecht.
Het is je eigen keuze, hoor. Maar ik vraag me serieus af of het nuttig is een opleiding te doen voor een dergelijk beroep, helemaal nu beroepsfotografen (bijvoorbeeld bij de krant) flink moeten concurreren met amateurfotografen die ook prachtige foto's maken, soms zelfs betere foto's maken.
Dit is misschien een beetje kort door de bocht..
Via een opleiding heb je meer mogelijkheden om je te ontwikkelen, bij mij op school hadden ze alles! En moesten we ook alles doen..
We hadden 5 studio's en materiaal wat we konden lenen.. daardoor heb ik mijn eind jaar met een digitale Hasselblad kunnen en mogen werken, een ervaring die ik anders nooit had gehad. In het eerste jaar hebben we veel in de Doka gedaan, waarom? Zodat je bewuster wordt van wat je doet, tijden het maken van de foto maar ook achteraf..
Tevens hadden wij externe opdrachtgevers waar we voor moesten werken, door die ervaringen weet ik hoe ik klanten kan werven en hoe ik met klanten om moet gaan en dat allemaal door professionele docenten die nog steeds werkzaam zijn in het werkveld.
Naast het fotografie praktijk krijg je ook theorie, ook de theorie die je niet op internet opzoekt omdat je interesse daar niet ligt. Maar je zou maar op locatie bezig zijn en het nodig hebben. Bedrijfskunde en Photoshop is ook erg nuttig geweest, tuurlijk kun je jezelf allemaal aanleren..maar dat kan met veel studies dan. Oh, nu vergeet ik bijna fotografie geschiedenis.. Zodat je weet waarom we nu bezig zijn zo als we bezig zijn. En wat denk je van de stages? Ik heb een half jaar stage kunnen lopen bij de krant van het noorden (DVHN) enorm! veel geleerd.. half jaar ondersteund door fotografen die de 'Zilveren Camera' regelmatig hebben gewonnen!!
Goed, ik kan nog wel even doorgaan.. Als TS het ziet zitten, lekker doen! Voordat ik begon heb ik ook veel op internet gezocht, maar door de middelen en kennis op de studie ben ik veel meer vooruit gegaan..
love_wiepke schreef:Ik doe nu autonome kunst aan de kunstacademie.. En waarom zou een kunst of digitale studie niet nuttig zijn?
Mensen die verstand van zaken naast je, buiten je kader denken omdat je ook opdrachten doet die je niet aanstaan waardoor je allround word..
Je wordt er toch niet slechter van? Schilderen hartstikke leuk, als er mensen zijn die je verder willen en kunnen brengen in techniek en hoe je zaken moet doen waarom zou je dat dan niet doen?
Lipydo schreef:Als je fotografie wilt studeren met als doel er echt je werk van te maken zal ik gaan kijken naar een studie die naast fotograferen ook jou ook alle rompslomp eromheen laten leren (lees: hoe run je een bedrijf).
_San87_ schreef:Dat snap ik. Maar, waarom denk je dat je daar een opleiding voor nodig hebt? Volgens mij is het best zonde te investeren in een opleiding voor fotograaf, terwijl je eigenlijk geen opleiding nodig hebt. Alle informatie en tips staan op internet, er kunnen workshops worden gevolgd. Als je echt goed bent, dan komen mensen wel bij je terecht.