Opleidingen fotografie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Opleidingen fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 12:28

Hoi allemaal,

Bij deze wil ik graag even vragen of er hier mensen zijn die een opleiding hebben gevolgd om vakfotograaf te worden, zo ja, welke?
Of mensen die een diploma hebben gehaald voor dit beroep door middel van een thuisstudie? Zo ja, welke?
Ik ben hier serieus over na aan het denken. Ik volg nu een opleiding in de zorg maar wil na het behalen van mijn diploma toch nog iets totaal anders proberen..
De interesse en de passie is groot genoeg en ik ben nu een jaartje serieus plaatjes aan het schieten van mens en dier, maar ben verder nog heel groen qua beeldbewerking en kennis..

Zou er een opleiding/studie zijn waar ik terecht kan? Ik word een beetje onzeker van opleidingen waar ze met een toelatingstest werken want ik weet gewoon dat ik nu nog niet aan die verwachtingen kan voldoen en ik heb verder alleen maar een diploma van het VMBO en straks een niveau 2 diploma voor in de zorg..
Ik ga ook zeker proberen om eerst nog een goede cursus te volgen zodat ik meer kans heb om voor een opleiding aangenomen te worden, maar ik weet niet zo goed hoe/waar ik moet beginnen..

Advies en suggesties meer dan welkom!
Alvast bedankt!

Yvonne_Mika

Re: Opleidingen fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:02

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:03

No offence... Maar waarom wil je hiervoor een opleiding gaan doen :)?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:05

Mijn neef volgt een opleiding aan de fotovakschool in Apeldoorn. Heeft 1 dag in de week les en als ik zie hoe veel hij heeft geleerd :oo (en ik ook een beetje, want de tips worden natuurlijk doorgegeven :') )
Het is wel een prive-opleiding dus je betaald er meer voor en krijgt geen stufi.

Ik zou bijvoorbeeld zelf wel kiezen voor een school waarin je ook lessen hebt klassikaal en begeleiding, want via papier is leuk, maar mij ligt dat niet zo... :n

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:15

_San87_ schreef:

Omdat het me geweldig lijkt om voor mezelf wil beginnen als zelfstandig fotografe, maar dit wel op een professionele manier aan wil pakken.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:17

Anoli schreef:
Mijn neef volgt een opleiding aan de fotovakschool in Apeldoorn. Heeft 1 dag in de week les en als ik zie hoe veel hij heeft geleerd :oo (en ik ook een beetje, want de tips worden natuurlijk doorgegeven :') )
Het is wel een prive-opleiding dus je betaald er meer voor en krijgt geen stufi.

Ik zou bijvoorbeeld zelf wel kiezen voor een school waarin je ook lessen hebt klassikaal en begeleiding, want via papier is leuk, maar mij ligt dat niet zo... :n

Ik zal eens kijken bij de fotovakschool!
Kon jouw neef al heel goed fotograferen voor hij daar is begonnen en moest hij een toelatingstest doen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:19

Uhm geen idee, zal het hem eens vragen.
Hij kon leuk fotograferen, maar als ik zijn foto's van nu zie :oo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:20

Yvonne_Mika schreef:
_San87_ schreef:

Omdat het me geweldig lijkt om voor mezelf wil beginnen als zelfstandig fotografe, maar dit wel op een professionele manier aan wil pakken.

Dat snap ik :). Maar, waarom denk je dat je daar een opleiding voor nodig hebt? Volgens mij is het best zonde te investeren in een opleiding voor fotograaf, terwijl je eigenlijk geen opleiding nodig hebt. Alle informatie en tips staan op internet, er kunnen workshops worden gevolgd. Als je echt goed bent, dan komen mensen wel bij je terecht.

Het is je eigen keuze, hoor. Maar ik vraag me serieus af of het nuttig is een opleiding te doen voor een dergelijk beroep, helemaal nu beroepsfotografen (bijvoorbeeld bij de krant) flink moeten concurreren met amateurfotografen die ook prachtige foto's maken, soms zelfs betere foto's maken.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:21

Ik heb een jaar geleden mijn diploma voor vakfotograaf gehaald aan de ROC Friese Poort in Drachten (MBO)

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:31

_San87_ schreef:
Dat snap ik :). Maar, waarom denk je dat je daar een opleiding voor nodig hebt? Volgens mij is het best zonde te investeren in een opleiding voor fotograaf, terwijl je eigenlijk geen opleiding nodig hebt. Alle informatie en tips staan op internet, er kunnen workshops worden gevolgd. Als je echt goed bent, dan komen mensen wel bij je terecht.

Het is je eigen keuze, hoor. Maar ik vraag me serieus af of het nuttig is een opleiding te doen voor een dergelijk beroep, helemaal nu beroepsfotografen (bijvoorbeeld bij de krant) flink moeten concurreren met amateurfotografen die ook prachtige foto's maken, soms zelfs betere foto's maken.

Dit is misschien een beetje kort door de bocht..
Via een opleiding heb je meer mogelijkheden om je te ontwikkelen, bij mij op school hadden ze alles! En moesten we ook alles doen..
We hadden 5 studio's en materiaal wat we konden lenen.. daardoor heb ik mijn eind jaar met een digitale Hasselblad kunnen en mogen werken, een ervaring die ik anders nooit had gehad. In het eerste jaar hebben we veel in de Doka gedaan, waarom? Zodat je bewuster wordt van wat je doet, tijden het maken van de foto maar ook achteraf..

Tevens hadden wij externe opdrachtgevers waar we voor moesten werken, door die ervaringen weet ik hoe ik klanten kan werven en hoe ik met klanten om moet gaan en dat allemaal door professionele docenten die nog steeds werkzaam zijn in het werkveld.

Naast het fotografie praktijk krijg je ook theorie, ook de theorie die je niet op internet opzoekt omdat je interesse daar niet ligt. Maar je zou maar op locatie bezig zijn en het nodig hebben ;). Bedrijfskunde en Photoshop is ook erg nuttig geweest, tuurlijk kun je jezelf allemaal aanleren..maar dat kan met veel studies dan. Oh, nu vergeet ik bijna fotografie geschiedenis.. Zodat je weet waarom we nu bezig zijn zo als we bezig zijn. En wat denk je van de stages? Ik heb een half jaar stage kunnen lopen bij de krant van het noorden (DVHN) enorm! veel geleerd.. half jaar ondersteund door fotografen die de 'Zilveren Camera' regelmatig hebben gewonnen!!

Goed, ik kan nog wel even doorgaan.. Als TS het ziet zitten, lekker doen! Voordat ik begon heb ik ook veel op internet gezocht, maar door de middelen en kennis op de studie ben ik veel meer vooruit gegaan..

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:40

Ik heb mijn opleiding ook aan de Fotovakschool gedaan in Apeldoorn.
Je leert er enorm veel, het is deels vergoed ivm studiefinanciering, en ik ben nu echt een allround vakfotografe. Aanrader! Ook al zou je alleen de open dag maar meepakken :)
Ze hebben overigens meerdere studielocaties, dus...

Succes!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:46

love_wiepke schreef:
_San87_ schreef:

Dit is misschien een beetje kort door de bocht..
Via een opleiding heb je meer mogelijkheden om je te ontwikkelen, bij mij op school hadden ze alles! En moesten we ook alles doen..
We hadden 5 studio's en materiaal wat we konden lenen.. daardoor heb ik mijn eind jaar met een digitale Hasselblad kunnen en mogen werken, een ervaring die ik anders nooit had gehad. In het eerste jaar hebben we veel in de Doka gedaan, waarom? Zodat je bewuster wordt van wat je doet, tijden het maken van de foto maar ook achteraf..

Tevens hadden wij externe opdrachtgevers waar we voor moesten werken, door die ervaringen weet ik hoe ik klanten kan werven en hoe ik met klanten om moet gaan en dat allemaal door professionele docenten die nog steeds werkzaam zijn in het werkveld.

Naast het fotografie praktijk krijg je ook theorie, ook de theorie die je niet op internet opzoekt omdat je interesse daar niet ligt. Maar je zou maar op locatie bezig zijn en het nodig hebben ;). Bedrijfskunde en Photoshop is ook erg nuttig geweest, tuurlijk kun je jezelf allemaal aanleren..maar dat kan met veel studies dan. Oh, nu vergeet ik bijna fotografie geschiedenis.. Zodat je weet waarom we nu bezig zijn zo als we bezig zijn. En wat denk je van de stages? Ik heb een half jaar stage kunnen lopen bij de krant van het noorden (DVHN) enorm! veel geleerd.. half jaar ondersteund door fotografen die de 'Zilveren Camera' regelmatig hebben gewonnen!!

Goed, ik kan nog wel even doorgaan.. Als TS het ziet zitten, lekker doen! Voordat ik begon heb ik ook veel op internet gezocht, maar door de middelen en kennis op de studie ben ik veel meer vooruit gegaan..

Oh, als TS het ziet zitten, moet ze het zeker doen. Zo bedoel ik het ook niet. Ik vraag me bovenstaand gewoon af.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:50

Personen die de studie zelf niet hebben gedaan vragen zich dat altijd af idd... Dat heb je nou eenmaal met 'digitale' studies..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:51

love_wiepke schreef:
Personen die de studie zelf niet hebben gedaan vragen zich dat altijd af idd... Dat heb je nou eenmaal met 'digitale' studies..

Ik vraag mij hetzelfde af voor bijvoorbeeld de kunstacademie, dus niet enkel voor deze studie :D.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:54

Als je fotografie wilt studeren met als doel er echt je werk van te maken zal ik gaan kijken naar een studie die naast fotograferen ook jou ook alle rompslomp eromheen laten leren (lees: hoe run je een bedrijf).

Ben het ook wel een beetje eens met _San87_, terwijl ik wel bijna mijn kunstacademie diploma op zak heb. Als ik mezelf bekijk 4 jaar geleden en waar ik nu sta heb ik óntzettend veel geleerd en persoonlijke ontwikkeling meegemaakt. Maar of dat door de opleiding is gegaan, of gewoon dat ik de tijd gekregen heb om me te ontwikkelen binnen het vak. Het is altijd hoe je het zelf invult: een opleiding geeft je net dat zetje in de rug om jezelf te ontwikkelen. Opleiding persé nodig? Nee.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 08-08-13 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:55

Ik doe nu autonome kunst aan de kunstacademie.. En waarom zou een kunst of digitale studie niet nuttig zijn?
Mensen die verstand van zaken naast je, buiten je kader denken omdat je ook opdrachten doet die je niet aanstaan waardoor je allround word..

Je wordt er toch niet slechter van? Schilderen hartstikke leuk, als er mensen zijn die je verder willen en kunnen brengen in techniek en hoe je zaken moet doen waarom zou je dat dan niet doen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:58

love_wiepke schreef:
Ik doe nu autonome kunst aan de kunstacademie.. En waarom zou een kunst of digitale studie niet nuttig zijn?
Mensen die verstand van zaken naast je, buiten je kader denken omdat je ook opdrachten doet die je niet aanstaan waardoor je allround word..

Je wordt er toch niet slechter van? Schilderen hartstikke leuk, als er mensen zijn die je verder willen en kunnen brengen in techniek en hoe je zaken moet doen waarom zou je dat dan niet doen?

Zoals ik zei, ik vraag me af of je daar een opleiding voor nodig hebt. Als jij vindt van wel, prima, jouw goed recht.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:58

Lipydo schreef:
Als je fotografie wilt studeren met als doel er echt je werk van te maken zal ik gaan kijken naar een studie die naast fotograferen ook jou ook alle rompslomp eromheen laten leren (lees: hoe run je een bedrijf).

Ja, ik al was benieuwd of je dat ook kan leren op de fotovakschool!
Iemand hier een antwoord op toevallig?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:01

Kunstacademie: nee. Daar leer je jezelf ontwikkelen binnen je conceptuele denken (gaat dieper dan alleen puur techniek). Fotovakschool denk ik wel, maar dat ligt weer aan welke. Is meer gericht op techniek en praktische zaken zover ik erover gelezen heb. Goed oriënteren en praten met studenten!

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 14:02

Ik heb net een email gestuurd naar de fotovakschool! Voor informatie over de opleiding MBO Fotografie.
Mijn probleem is dat ik alleen beschik over een VMBO bbl diploma, en de daarmee niet voldoe aan de gestelde toelatingseisen.. :'( -minimaal kbl- Dus ik heb gevraagd of er daar ook eventuele toelatingstesten worden afgenomen zodat ik toch een kans heb om deel te nemen.. Ben erg benieuwd naar het antwoord..

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:14

Bij ons had je voor nivo 2 Medewerker fotografie
http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=4016

Kan niet zo vinden of de fotovakschool dat ook heeft, bij ons kon je na die 2 jaar beginnen aan nivo 4 fotograaf en had je een kleine voorsprong op de andere dus.

[Edit]: Wil je hier in september nog mee beginnen?

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 14:27

@love_wiepke

Het liefste zou ik natuurlijk in september beginnen omdat ik er naar uit kijk om iets te gaan doen waar ik wél super gemotiveerd voor ben.. De zorg is geen werk waar ik mijn hele leven in zou willen werken, ik vind het nu eigenlijk al steeds minder leuk worden.. Maar ik denk dat het handiger is als ik eerst mijn diploma haal van mijn huidige opleiding, die ik in juli 2014 toch afrond..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:31

_San87_ schreef:

Ik studeer economie, maar in principe kan je alles wat ik leer ook zelf vinden op internet & in boeken hoor ;). En volgens mij geldt dat voor alle studies. Het is echt niet zo dat je een studie moet doen om aan de informatie te komen, die vindt je tegenwoordig overal. Dus waarom zou je dan uberhaupt nog een studie gaan doen?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:53

... Om jezelf een houvast te geven om daadwerkelijk iets te leren! :) Als je alles op eigen houtje moet doen is het gewoonweg veel meer moeite.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:00

Ik heb een opleiding gevolgd bij de fotovakschool (voltijd MBO). Je leert er een hoop, dat klopt. Maar mijn ervaring ermee is dat het een grote ongeorganiseerde bende is. Lesprogramma's die niet kloppen, slechte communicatie.

Inmiddels ben ik wel geslaagd maar je betaalt in verhouding veeeeel te veel voor de kwaliteit. Als ik dit van tevoren had geweten, was ik niet begonnen met deze school. Vooral nu er zo weinig werk te vinden is op het gebied van fotografie. Er is een kleine kans dat je parttime ZZP-er kunt worden maar je boterham ermee verdienen wordt enorm lastig, vooral als je bijv. de journalistiek in zou willen.

Mocht je toch een opleiding willen doen op fotografiegebied, is Koning Willem 2 college in Den Bosch misschien wel een optie.