na 6 jaar weer de schoolbanken in...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tassie

na 6 jaar weer de schoolbanken in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 23:15

Hallo,
Nadat ik gister van mijn baas de mededeling kreeg dat als ik eind Augustus terug kom van vakantie ik alleen nog maar mijn contract uren mag werken (4-uren en een reistijd van 3.5 uur) heb ik besloten dat het toch echt maar eens tijd om verder te leren/mezelf om te scholen.

In een vaag verleden de opleiding MBO-Paardenhouderij 3 afgerond maar nooit iets mee gedaan en uiteindelijk in de horeca gaan werken. Nu na 6 jaar en elke keer weer weg moeten omdat je geen vast contract krijgt heb ik besloten het roer helemaal om te gooien.

Ik heb me vandaag ingeschreven voor de opleiding mmz3: Activiteitenbegeleider natuur & welzijn
Nu hoop ik zo dat ik nog optijd heb ingeschreven om per september te beginnen. Aan de ene kant wil ik graag, maar zo drastisch het roer om maakt me ook bang. We hebben een koopwoning, ik heb geen idee of ik met mijn 25ste makkelijk aan een bijbaantje naast school kan komen. Heb nog maar 20 maanden recht op studiefinanciering zonder extra beurs.. Mijn ouders, die al 7 jaar gescheiden zijn, waar ik al 6 jaar niet meer bij thuis woon verdienen samen te veel...

Gelukkig hadden we nog een spaarrekening waarmee we nu idd geval de eerste 2 jaar schoolgeld van kunnen betalen.

Ik vind het best eng om mijn huidige leven vaarwel te zeggen voor onzekerheid.. kan ik de opleiding aan, krijg ik wel een bijbaantje, zal ik wel in de groep passen op school.

Maar daar tegen over staat dat als ik er nu 3 jaar voor ga dat ik straks 2 diploma's heb in
3 jaar en een kans op een leukere baan.

Nu ook nog maar hopen dat ik word aangenomen... En dan na 6 jaar weer naar school

Sieltjuh

Re: na 6 jaar weer de schoolbanken in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:20

Wat knap dat je de stap durft te nemen! Ik juich het toe *\o/* Dappere beslissing en ik hoop voor je dat het goed uitpakt! Heel veel succes!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:37

Wat stoer! Jij bent lekker bezig! <<) <<)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:49

Heel veel succes! *\o/* Maar wat is dat precies voor 'n opleiding? Kun je dan gids worden oid? :o

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 00:01

Iedereen bedankt voor de leuke reacties :-)
En je kan er activiteitenbegeleider mee worden bij een dagbesteding voor oudere of gehandipe of minder begaafde mensen

Citaat:
Activiteitenbegeleiding Natuur & Welzijn
Je hebt inlevingsvermogen, bent creatief, sociaal, kunt goed relativeren en bent graag in de buitenlucht. Dan voel jij je zeker weten thuis bij Activiteitenbegeleider Natuur & Welzijn. Jij begrijpt als geen ander dat planten, bloemen en dieren een positieve invloed kunnen hebben op het welzijn van mensen. Mensen met een hulpvraag kunnen jouw inspirerende kijk op het leven en de natuur goed gebruiken.

Bedenken, organiseren en verzorgen
Dementerende mensen vrolijken bijvoorbeeld op van het knuffelen met dieren en verslaafden kunnen afleiding vinden door te werken op een boerderij. Het mooie aan het vak Activiteitenbegeleider is dat je de begeleiding van mensen met een hulpvraag combineert met jouw kennis en liefde voor de natuur en dieren. Jij helpt bij hun dagbesteding door het organiseren van activiteiten met dieren, muziek, bewegen en spel én zorgt ervoor dat ze zich beter voelen dankzij de natuur.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:12

Klinkt leuk :D

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:20

Stoer hoor! :D ik snap dat het ontzettend spannend is, maar je hebt de moed gehad om de eerste stap te nemen, dus dan heb je zeker ook genoeg in je mars om het allemaal op zijn pootjes terecht te laten komen. ;) heel veel plezier met je opleiding, klinkt interessant! :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:07

Vind het helemaal geen slechte keuze! Het is in deze tijd echt een drama om aan werk te komen, zeker zonder nuttige opleiding. Als de ruimte er is, is het een mooie manier om je bij te scholen en wellicht (hopelijk) het dieptepunt van de crisis te overbruggen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:16

dappere maar zware keuze! ik heb dit ook gedaan roer omgegooid het is erg zwaar moet ik zeggen en zeker om weer te leren dit kost zoveel meer energie als vroeger! het gaat helemaal niet meer vanzelf maar alles is zeker zo de moeite waard! succes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:21

Dappere en moeilijke keuze! Is er bij deze opleiding wel werk te vinden! Een vriendin van mij heeft dit namelijk ook gedaan maar kwam niet aan de bak. Dan schiet je er ook niet zoveel mee op :\

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 07:24

Shiloh schreef:
Vind het helemaal geen slechte keuze! Het is in deze tijd echt een drama om aan werk te komen, zeker zonder nuttige opleiding. Als de ruimte er is, is het een mooie manier om je bij te scholen en wellicht (hopelijk) het dieptepunt van de crisis te overbruggen.

Dat is dus ook één van de redenen. Zonder fastoenlijk diploma is het zeker een drama. en ik ben na 6 jaar ook zat om steeds meer weer werkloos te zijn.

Enige punt blijft financieel, gaan we nog rondkomen. er valt toch wel een groot gat in onze inkomsten en daarbij moet school ook nog eens betaald worden.
Maar wat hierboven ook staat, alles komt wel op zijn pootjes terecht. Moet gewoon een leuke bijbaan vinden.
Ben ook erg benieuwd wanneer ik word uitgenodigd voor de intake en of ik daarna ook daadwerkelijk ook mag gaan studeren.

Moet alleen nog wat dingen regelen met de studiefinanciering, want die regels zijn zo krom!!

Ik krijg geen (heet geloof ik) aanvullende beurs (een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt) omdat mijn ouders te veel verdienen..
-ten eerste zijn ze al 7 jaar gescheiden
-ten 2de hebben ze bijde een koopwoning
-ten3de. mijn vader moet het huis verkopen omdat die het financieel niet red en mijn moeder komt ook elke maand niet rond
-ten 4de. Ik woon als 6 jaar niet meer thuis.

Ik vind het raar dat op mijn leeftijd nog naar het salaris van mijn ouders Word gekeken.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 07:25

Cayenne schreef:
Dappere en moeilijke keuze! Is er bij deze opleiding wel werk te vinden! Een vriendin van mij heeft dit namelijk ook gedaan maar kwam niet aan de bak. Dan schiet je er ook niet zoveel mee op :\

Volgens de statistieken bij ons wel. Ik zag dat er in noord holland die richting niet veel werk ik is te vinden

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:51

Idd dappere keuze.. Bij ons in friesland is er in die richting ook slecht werk te vinden (ik heb niveau 4 gedaan soort gelijk) ik werk nu op zaterdag op een zorgboerderij, maar das ook wel echt geluk :j

Tis iig wel een leuke opleiding. Ik heb de bredere versie zonder natuur gedaan (volwassen werk) want dat laatste leer je wel aldoende op je stage plaats. :j ik hoop heel erg voor jou dat de statistieken gelijk hebben!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 07:56

Eleionomae: ik hoop er ook gewoon een beetje op dat als ik over 3 jaar klaar ben dat het dan ook wat beter gaat volgens de verwachting met Nederland.

Deze opleiding is ook iets uitgebreider, omdat je 2 diplomas in één doet

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:59

You go girl! *\o/*

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:01

Ja ik heb er ook naar gekeken want het leek me ook wel leuk, maar op beide stage plaatsen zeiden ze dat het verder niet heel veel uitmaakte of je dat natuur er wel of niet bij deed. De bedoeling is ook dat ik op mijn werk ga groeien in de toekomst (meer uren) en hij heeft ook gezegd dat ik daar echt niets aanvullends voor hoef te leren, dat leer je vanzelf :j daarbij was de gewone opleiding gewoon bij mij in mijn woonplaats haha.

Kun je de opleiding overigens niet verkort doen via het volwassenonderwijs? Ik heb mijn 4 jarige opleiding in iets meer dan een jaar kunnen doen via het volwassenonderwijs (die stellen overigens een gemiddelde van 2 jaar voor de verkorte opleiding)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:15

Ik ben op mijn 26e begonnen aan een 4-jarige voltijd HBO-opleiding, na 5 jaar gewerkt te hebben.
Het was echt even omschakelen in het begin, maar al met al is het me erg meegevallen. Kreeg gewoon studiefinanciering en ov-studentenkaart, omdat het mijn eerste HBO was gewoon over de volle 4 jaar. Bii HBO wordt er voor studiefinanciering niet gekeken naar salaris ouders of evt partner. Al ben je getrouwd met een miljardair, die financiering heb je recht op. hoe dat met MBO zit weet ik niet. Ik kan nu met trots zeggen dat het is gelukt, ik ga het zelfs in 3.5 jaar redden en dat is best bijzonder voor deze opleiding. Succes!!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 08:34

ik ben een langzame leerling met dyslixie, dus de opleiding verkorten is geen optie, ik moet overal de tijd voor nemen, en daarbij licht de economie toch op zijn gat dus haast heb ik ook niet :p

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:52

gabyfedde schreef:
Bii HBO wordt er voor studiefinanciering niet gekeken naar salaris ouders of evt partner. Al ben je getrouwd met een miljardair, die financiering heb je recht op. hoe dat met MBO zit weet ik niet.

Uhm, jawel hoor. Alleen voor de basisbeurs wordt daar niet naar gekeken, maar voor de aanvullende beurs wel. Jammere voor TS is dat de basisbeurs op het MBO lager is dan op het HBO.

@TS: goed bezig! Alleen zou ik zelf niet voor die natuur toevoeging gaan, ik werk zelf in het werkveld (verstandelijk gehandicaptenzorg) en ik heb werkelijk nog nooit een advertentie gezien waar ze vroegen om die specifieke opleiding. Je schrijft dat je twee diploma's haalt... maak je het je op die manier niet onnodig moeilijk? Zeker omdat je ook nog eens dyslectisch bent?
Met mmz wordt het ook al lastiger vanwege de bezuinigingen, maar daar is op zich nog wel werk in te vinden.
Heel veel succes in ieder geval, moedige stap van je!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:57

@Wendy: Met studiefinanciering bedoelde ik ook de basisbeurs en geen aanvullende beurs. Idd jammer voor TS dat de basisbeurs bij MBO lager is.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 26-07-13 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:58

gabyfedde schreef:
@Wendy: daarom zeg ik ook studiefinanciering en geen aanvullende beurs.

Een aanvullende beurs is ook studiefinanciering.... studiefinanciering bestaat uit een basisbeurs en aanvullende beurs.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:00

Wendy schreef:
gabyfedde schreef:
@Wendy: daarom zeg ik ook studiefinanciering en geen aanvullende beurs.

Een aanvullende beurs is ook studiefinanciering.... studiefinanciering bestaat uit een basisbeurs en aanvullende beurs.

Ik was al bezig mijn reactie aan te passen ;) Ik bedoelde basisbeurs ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:15

LZP -> STW

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:24

Ts is het niet mogelijk voor je om met een toelatingsexamen op het hbo te komen?
Daar ben je oud genoeg voor en de baankansen zijn hoger voor hoger opgeleiden?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:50

tassie schreef:
ik ben een langzame leerling met dyslixie, dus de opleiding verkorten is geen optie, ik moet overal de tijd voor nemen, en daarbij licht de economie toch op zijn gat dus haast heb ik ook niet :p

Meer tijd is handig, maar ik had ook dyslecten in de klas die prima mee kwamen hoor. Voordeel van deeltijd/verkort is dat je studie kosten de helft lager zijn :)