Ontslag indienen; langer doorwerken dan de opzegtermijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Ontslag indienen; langer doorwerken dan de opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 22:50

Ik zit met een vraag, waar niemand echt een antwoord op lijkt te hebben. Ik ga morgen mijn ontslag
indienen en hou daarbij rekening met de opzegtermijn van 1 maand, nu is het echter zo dat ik graag
nog tot half augustus (om precies te zijn 11 augustus) door zou willen werken, dus 2 weken langer
dan de wettelijke opzegtermijn. Nu heb ik morgen een gesprek met mijn leidinggevende en ik ben daar
best een beetje zenuwachtig voor. Is het gek om te vragen of je langer door zou kunnen werken dan
de opzegtermijn of is dit helemaal niet gangbaar en is de kans heel klein dat mijn leidinggevende hier
toestemming voor geeft? (Ik werk als cassière in een groothandel).

Oorspronkelijk zou mijn contract aflopen op 8 september (ik ben op 8 april dit jaar in dienst gegaan
als vakantiekracht en heb toen al aangegeven dat ik niet tot 8 september kan blijven, maar daar is
verder geen gehoor aan gegeven), maar ik ben dan al twee weken aan de studie en dit baantje is voor
mij lastig te combineren omdat ik in een andere stad ga studeren.

Alvast bedankt voor het lezen!

xSannee

Re: Ontslag indienen; langer doorwerken dan de opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:52

Ik heb geen idee of dat kan, maar is het dan geen optie om over 2 weken pas je ontslag in te dienen?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:53

Je wil die twee weken nog extra werken om je start van studie te 'halen'? Of lees ik dat dan verkeerd (tussen de regels door)?

Tja.. ik denk dat het ligt aan hoe jullie uit elkaar gaan. Ze zijn het je niet verplicht.
Ik zou het in elk geval vragen, maar geen idee of ze het ook zullen doen..

madelief90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:54

Je kan miss op 11 juli je opzegmaand (ontslag) in laten gaan?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 22:56

Ik wil die twee weken nog extra werken omdat ik anders nog een lange tijd heb tot mijn intro/studie,
maar ik wil liever niet pas 1 september stoppen omdat ik dat baantje niet goed kan combineren met
mijn studie en mezelf geen onnodige stress wil bezorgen (nieuwe studie is al spannend genoeg).

Ontslag moet ik indienen aan het einde van een kalendermaand dus dat gaat helaas niet xSannee.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:59

Ik zie het probleem niet. Je dient je ontslag in en geeft aan dat je per 11 augustus uit dienst wenst te treden. Dan houd je keurig rekening met je maand opzegtermijn. Je bent zelfs vroeg dan.
Die maand is wat je maximaal moet aanhouden, langer van te voren mag dus. Later kunnen ze moeilijk om gaan doen.
Dus gewoon je ontslag per 11augustus indienen.
Suc6 met je studie!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 23:03

Dankje! Ik ga het morgen gewoon voorleggen, vanaf 19 augustus begint mijn introweek en als ik de 11e
uit dienst ga heb ik nog één weekje vakantie, als ik vanaf de 1e uit dienst ga heb ik nog 2,5 week vakantie
en dat vind ik dan weer wat veel, dat is de reden waarom ik graag die twee weken nog zou willen werken.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:05

Ik zou het gewoon voorleggen.
In al die jaren heb ik eigenlijk nog geen enkele werkgever gehad die het erg vond dat iemand langer doorwerkte. Ik voorzie geen problemen, maar goed voor iedere regel is er een uitzondering natuurlijk.
Ik zal voor je duimen dat je nog 2.5 week mag blijven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:52

dan dien je morgen gewoon je ontslag in per 11 augustus :?
probleem ook weer opgelost, ben je gewoon netjes bijtijds.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:54

gewoon morgen tijdens het gesprek zeggen dat je wil blijven tot 11 augustus. dan is er toch niks aan de hand??
je zegt netjes op voor de eerst van de nieuwe maand.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:04

Sem_ schreef:
Ontslag moet ik indienen aan het einde van een kalendermaand dus dat gaat helaas niet xSannee.

lezen mensen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:07

In overleg is alles mogelijk. Geef gewoon aan dat je tot de 11e beschikbaar bent, en die tijd bv ook best wilt gebruiken om je opvolger in te werken. Zijn bazen doorgaans best blij mee, als je er goed gewerkt hebt ;)
Succes met je studie!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:10

Dankje, het punt is dat ik niet zeker wist of het mogelijk is om langer te werken en midden in een maand
te stoppen. Zo te horen moet dat geen probleem zijn, ik zal vanavond weten hoe het gesprek is gegaan.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:15

Midden in de maand stoppen vinden de meesten bazen niet heel erg hoor.
Zeker als je in die laatste 2 weken nog 'even' iemand inwerkt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:21

Ik zou het ook wat anders formuleren dan je zegt in de je openingspost. Je moet niet je ontslag indienen en zeggen dat je een opzegmaand in acht neemt en dan hoopt dat je mag blijven. Je moet gewoon zeggen dat je graag per 11 augustus uit dienst wilt/je ontslag wilt indienen.

Wat voor een contract heb je? Als je een 0-uren contract hebt en jullie gaan niet goed uit elkaar heb je wel kans dat je straks minder ingeroosterd wordt als ze een geschikte kandidaat tegenkomen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:43

Dat ga ik ook doen en staat ook in mijn ontslagbrief dat ik per 11 augustus uit dienst zal gaan. :)
Ik wil dan dus wel eerst vragen of zij daarmee akkoord gaan, dat ik 2 weken langer blijf.
Verder heb ik nooit problemen gehad met mijn leidinggevende en zijn er nog maar 3 weken die
ingeroosterd moeten worden voordat ik zou stoppen (de andere roosters zijn al klaar). Ik heb een
contract van 10 uur.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:57

je moet voor de eerste opzeggen (of wat er dan ook in je contract staat) maar er staat niet dat je dan nog 1 maand moet werken. Als je baas snel van je af wil kun je samen ook beslissen eerder te stoppen of als het goed gaat juist later. In overleg kan er vaak veel! Ik zou hier niet te zwaar aan tillen en me er niet druk om maken. je bied juist aan dat je nog langer wil blijven , in vakantie tijd komt dat vast goed uit en zal je baas er blij mee zijn waarschijnlijk!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 11:03

Dankje, ik hoop dat het gesprek goed gaat, ik heb nooit klachten gehad, maar mijn leidinggevende kan best
wat intimiderend overkomen vandaar dat ik me misschien een beetje te druk maak.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:13

Je hebt inmiddels misschien je gesprek gehad maar ik zou niet vragen of je nog die twee weken mag werken, dan stel je jezelf veel te kwetsbaar op. Jij hebt je contract lopen tot september dus tot september mag jij werken. Dus als jij zegt dat je per 11 augustus ontslag in dient heb jij je aan de regel gehouden om een maand van te voren ontslag in te dienen en weet je werkgever waar hij aan toe is. Die twee weken horen daar gewoon bij, daar zou ik niet eens om vragen. Als hij dat niet ziet zitten komt hij er zelf wel mee, niet teveel woorden in de mond leggen :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 12:22

Ik heb mijn gesprek om half 5 (daarna moet ik nog werken tot 10), bedankt voor de tip ik denk dat ik idd gewoon ga
zeggen dat ik ivm mijn studie op 11 augustus wil stoppen en dus mijn ontslag indien. (Natuurlijk wel op een
vriendelijke manier).

Zul je net zien dat ik me vandaag totaal niet lekker voel, maar ja het moet maar even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:13

Hoe is het gegaan?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:45

waar blijft het verslag??

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:15

Sorry voor het wachten! Druk weekend gehad. Uiteindelijk is alles goed gegaan en vond ze het fijn dat
ik ruim op tijd was. Vanaf 12 augustus ben ik uit dienst, dat was gelukkig geen probleem. Helaas heb ik
niet genoeg vakantie uren om tot 1 september in dienst te blijven en de laatste weken vrij te nemen,
maar dat is niet zo'n probleem want daar had ik ook niet op gerekend. Ze vond het jammer, maar
begreep het wel en mocht ik ooit solliciteren bij de winkel in Den Bosch (daar zit er ook een) wou ze ook
nog wel een goed woordje voor me doen, dus al met al heb ik me vooral druk gemaakt om niets. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:17

Uiteindelijk is het dus 100% meegevallen :-) Leuk dat het zo geregeld is :-)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:23

Ja heel fijn! Ze was heel vriendelijk, ik heb gewoon van een mug een olifant gemaakt, maar in ieder geval
een les voor de volgende keer. :)