Altijd negatief BSA bij onvoldoende studiepunten HBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Altijd negatief BSA bij onvoldoende studiepunten HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:42

Hoi allemaal,

Ik vroeg mij het volgende af als je in het eerste jaar van het HBO zit en je hebt
een aantal (45) punten nodig om over te gaan en je hebt er net 42 of 43 wordt
er dan alsnog een negatief bsa gegeven? of wordt dit ook
wel eens door de vingers gezien?

Ik heb nog een aantal tentamens te maken en bij mij zal het er om gaan spannen
of ik aan mijn 45 ecs zal komen. Toch hoor ik zo af en toe dat de commissie dan wel
eens een oogje dichtknijpt?

Ik ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft.

Peelie

Re: Altijd negatief BSA bij onvoldoende studiepunten HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:45

Bij ons op de opleiding fysiotherapie word er dan gekeken naar proffecionele houding. Op basis daarvan wird er dan besloten of je door mag, of niet.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:15

Bij ons zijn ze streng, minder dan 47 punten of minder is een BSA. Tenzij er dusdanige persoonlijke omstandigheden spelen, die ook gemeld zijn bij de decaan, dan wordt er een uitzondering gemaakt. Dit heb ik de afgelopen 7 jaar 1x meegemaakt. Dan nog moet je binnen 2 jaar je P halen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:19

Tegen een BSA kun je protesteren, als je vindt dat het onterecht is, omdat je bijvoorbeeld iets bijzonders hebt of hebt gehad (moet wel bewijsbaar zijn, via bijvoorbeeld een doktersbriefje). Als je alsnog een vak afrond en studiepunten erbij haalt, of als je cijfers verder heel erg goed zijn, kun je ook nog een korte 'opschorting' krijgen, nuttig als je een vak net niet af hebt.

Maar het hangt af van de school , beleid en je eigen inspanningen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:20

Bij ons geldt het zo dat als je niet genoeg studiepunten haalt (50), je dus een negatief BSA krijgt en dus niet door mag naar het volgende jaar. BSA-verlaging komt zelden voor bij ons, dan moeten er wel echt hele erge dingen aan de hand zijn.

Er zit niets anders op dan gewoon nog hard werken.. volgens mij zijn er bij jou ook geen speciale omstandigheden, dus moet je er (net zoals de rest) hard voor werken.

Bv; een vriendin van mij is al ongeveer het hele schooljaar ziek (pfeiffer & angststoornis) en kwam niet in aanmerking voor een BSA-verlaging..
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 20-06-13 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:20

Bij ons zijn ze ook heel streng. 45 punten is 45 punten en er wordt hooguit een uitzondering gemaakt bij speciale omstandigheden maar dit is zelden! Als je ze nog niet hebt kan ik alleen maar adviseren om nog even goed je best te doen :)!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:21

Bij ons hangt het BSA alleen maar af van het aantal EC dat je haalt. Minder dan 45 is negatief BSA, tenzij je door omstandigheden uitstel hiervan kunt krijgen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:22

Als je een bijzondere situatie hebt (ziekte oid) dan kun je wel op coulance rekenen. Maar kom daar dan niet achteraf mee, maar geef dat nu al aan. Liefst nog eerder zelfs.. Het BSA bestaat niet voor niets en achteraf zeggen dat het komt omdat je ziek was wordt vaak niet zo serieus genomen. Als jij kunt aangeven dat je hard hebt gewerkt, gemotiveerd bent en het aankunt om volgende jaren harder te werken om de punten in te halen denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:23

Bij ons is t ook 50, bij 49 punten ga je in bespreking. Maar met minder studiepunten is t ook gewoon bijna niet in te halen, minimum is er niet voor niks!!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:26

Bij ons is het ook meteen bindend ja. er worden geen uitzonderingen gemaakt zo ver ik weet. Misschien wanneer je eerst langs de examencommissie moet, maar dat is een ongelofelijk drama en ze geven je toch eigenlijk nooit gelijk

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:27

MyHorseGirl schreef:
Bij ons geldt het zo dat als je niet genoeg studiepunten haalt (50), je dus een negatief BSA krijgt en dus niet door mag naar het volgende jaar. BSA-verlaging komt zelden voor bij ons, dan moeten er wel echt hele erge dingen aan de hand zijn.

en het moet haalbaar/duidelijk zijn dat je uiteindelijk wel het volgende jaar je P kan halen. Heel hard: anders verschuif je het probleem alleen maar een jaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:31

Mijn halve klas bestaat uit mensen die net niet die 50 studiepunten hadden en na 'even' een verzoek bij de examencommissie ingediend te hebben gewoon mochten blijven. Goed, 1 meisje vind ik het terecht (moeder heeft ALS) maar sommige.... := Al zoiets simpels als 'm'n relatie is uitgegaan', is al voldoende. Maar dat kan wellicht per school verschillen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:42

Hmm moeilijk dus, er zijn bij mij inderdaad geen hele bijzondere omstandigheden. Het enige is dat ik last heb van een concentratie stoornis en waarschijnlijk lichtelijk ADHD maar dit is nooit via een dokter/psycholoog bevestigd en hier kan ik dus waarschijnlijk niks mee? Heb wel bij een decaan gelopen voor studieadvies over het beter leren van tentamens etc.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:44

In Groningen was het gewoon duidelijk: je MOET je punten halen, anders word je zonder pardon van school gekickt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:46

Het gaat hier overigens over de NHL te Leeuwarden

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:47

Heb je de vermoedens van ADHD ook bij deze decaan aangekaart?

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:48

antje_vip schreef:
In Groningen was het gewoon duidelijk: je MOET je punten halen, anders word je zonder pardon van school gekickt.

Zo ervaar ik dit niet. Tegen ons is gezegd dat de punten gehaald moeten worden, lukt dit op 1 of 2 punten na niet, dan mag je je bij de examencommissie verdedigen. Hierbij is het natuurlijk niet zeker dat je dan wel door mag.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:49

Hier wordt er ook geen oogje dichtgeknepen.. Je krijgt een negatief BSA en dan kan je bij de examencommisie komen en hopen dat ze je door laten gaan. Dan wordt gekeken naar studiehouding e.d.

Bij mij spande het er ook om vorig jaar en ik heb de weken daarvoor meerdere gesprekken gehad met mijn SLB'er. Samen hebben wij toen een document gemaakt met mijn planningen/leerdoelen etc. zodat we die konden voorleggen als ik bij de examencommisie moest komen, om zo te laten zien dat ik het écht graag wilde en er hard voor heb gewerkt. Gelukkig heeft het bij mij nooit zo ver hoeven komen en had ik uiteindelijk toch genoeg punten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:51

suus_pepper schreef:
antje_vip schreef:

Zo ervaar ik dit niet. Tegen ons is gezegd dat de punten gehaald moeten worden, lukt dit op 1 of 2 punten na niet, dan mag je je bij de examencommissie verdedigen. Hierbij is het natuurlijk niet zeker dat je dan wel door mag.

Ja dat wel, maar je krijgt echt niet zomaar toestemming om door te gaan, je moet wel een hele goede reden hebben.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:51

Bij ons is het ook streng op studiepunten, maar als het 1 onderdeel scheelt heb je wel kans dat je een extra herkansing krijgt als je dit aanvraagt bij de examencommissie.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:52

M3lisss schreef:

Ja, en ik heb het er ook over gehad met mijn SLBer en gezegd dat de motivatie zeker wel aanwezig is!
hij vind mij ook geschikt voor deze opleiding en een goede studiehouding hebben.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:57

suus_pepper schreef:
antje_vip schreef:

Ja dat wel, maar je krijgt echt niet zomaar toestemming om door te gaan, je moet wel een hele goede reden hebben.

Dat is zeker waar, maar onmogelijk is het niet!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:58

Bij ons op school moet je 54 punten hebben, of je wordt eraf gekickt. Vind ik terecht ook. Ik vind 45 punten niets?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:01

NienkeNiels schreef:
M3lisss schreef:

Ja, en ik heb het er ook over gehad met mijn SLBer en gezegd dat de motivatie zeker wel aanwezig is!
hij vind mij ook geschikt voor deze opleiding en een goede studiehouding hebben.

Dit kan wel voor je pleiten. Ik raad je aan om deze week nog een afspraak te plannen met je decaan en SLB'er waarin je je zorgen aangeeft over BSA. Zij zijn de mensen die je hierin kunnen helpen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:03

Dit is erg afhankelijk van de opleiding en de examencommissie, deze is niet altijd even streng (of meegaand). Als het om 1 of 2 puntjes spant kun je zeker een verzoek indienen bij de examencommissie om bijvoorbeeld toch door te mogen met je opleiding of om een extra herkansing aan te vragen voor een bepaald vak. Hier gaat meestal wel eerst een gesprek vooraf met je SLB-docent.