Ontslag in de ziektewet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Ontslag in de ziektewet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:34

Sinds maart 2012 werk ik op een callcenter. In juli heb ik een jaarcontract gekregen en in september 2012 ben ik met een burnout thuis komen te zitten.
Hiervoor heb ik nu therapie, maar helaas is dit toch omgeslagenin een depressie.

Normaal gesproken werkte ik 35 uur verdeeld over 5 dagen en sinds september ben ik weer heel langzaam de uren aan het opbouwen.
Op dit moment zit ik op 28 uur.

Nu loopt volgende maand mijn contract af en aangezien dat ik in de ziektewet zit, weet ik niet oe dit gaat lopen.
Ik hoor vanuit verschillende kanten verhalen, de een zegt dat ik ontslagen kan worden, de ander zegt dat dit niet mag omdat ik nog gedeeltelijk in de ziektewet zit.

Iemand hier verstand ervan die me antwoord kan geven hierop?

Daarnaast wordt ik via de site van het uwv niet helemaal duidelijk hoe het zou zitten mocht ik niet meteen nieuw werk vinden.
Ik verdien nu onder het minimum omdat ik maar 75% uitbetaald krijg en krijg dan een aanvulling tot het minimum.
Echter mocht ik nu een uitkering krijgen, is dit dan evengoed 75% van het huidige loon, of kan je een aanvulling tot minimumloon krijgen?

Hopelijk ga ik deze info niet nodig hebben, maar bereid me wel alsvast graag voor.

CoronaLime

Re: Ontslag in de ziektewet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:37

Dat is heel simpel lijkt me, als je contract afloopt dan loopt je contract af, wat er verder ook speelt. Niks met ontslag te maken geloof ik!

MarisdB

Een tijdelijk contract niet verlengen is niet hetzelfde als ontslag. Je contract loopt gewoon af op die datum. Als er geen nieuw contract komt neemt het UWV het ZW-traject over.

kleinvosje

Ik ben er niet helemaal zeker van hoor, maar volgens mij kan je bij afloop van een jaarcontract terwijl je in de ziektewet zit, wel gewoon je baan kwijt zijn. Ze verlengen gewoon je contract niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:38

Waarschijnlijk wordt je ontslagen omdat het er niet naar uit ziet dat je snel weer aan het werk kan. Tenminste, ik neem niet aan dat je daar vanuit gaat?

Je komt dan bij het UWV in de ziektewet, dat is vols mij idd 75 procent van je huidige gemiddelde loon. Pas als je je beter meldt kom je in de WW.

EDIT: Het is idd geen ontslag, je contract wordt gewoon niet verlengt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-13 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:38

Je hebt een jaarcontract en dat contract loopt van rechtswege op een bepaalde datum af. Dat jij in de ziektewet zit doet daar niks aan af :). Het is ook geen ontslag, de ziektewet biedt bescherming tegen ontslag bij ziekte, niet tegen het aflopen van een contract van rechtswege.

Joolien schreef:
Waarschijnlijk wordt je ontslagen omdat het er niet naar uit ziet dat je snel weer aan het werk kan. Tenminste, ik neem niet aan dat je daar vanuit gaat?

Je komt dan bij het UWV in de ziektewet, dat is vols mij idd 75 procent van je huidige gemiddelde loon. Pas als je je beter meldt kom je in de WW.

In dit geval is het geen ontslag. Zie hierboven.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:40

CoronaLime schreef:
Dat is heel simpel lijkt me, als je contract afloopt dan loopt je contract af, wat er verder ook speelt. Niks met ontslag te maken geloof ik!

:j Klopt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:42

Zoals al zo vaak gezegd; contract eindigt van rechtswege, ziek of niet ziek. Anders ging iedereen in de ziektewet bij enige twijfel of het contract wel of niet verlengd wordt ;)
Laatst bijgewerkt door PercyLeen op 15-06-13 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:42

_San87_ schreef:
Je hebt een jaarcontract en dat contract loopt van rechtswege op een bepaalde datum af. Dat jij in de ziektewet zit doet daar niks aan af :). Het is ook geen ontslag, de ziektewet biedt bescherming tegen ontslag bij ziekte, niet tegen het aflopen van een contract van rechtswege.

Joolien schreef:

In dit geval is het geen ontslag. Zie hierboven.

Ik had m idd al aangepast.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:43

Oke dus als ik het goed begrijp kom ik dan in de ziektewet, en zodra ik beter ben ( tja wat is in beter te spreken, ik werk nu ook mijn uren, maar heb nu nog wel eens een terug slag ) kom ik in de WW, mocht ik niet meteen iets gevonden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:45

Ik zou met een depressie gewoon even je rust nemen, in de ziektewet gaan en daarna weer werk zoeken. Zo halfbakken aan de gang helpt ook niet mee.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:47

mirriejj schreef:
Oke dus als ik het goed begrijp kom ik dan in de ziektewet, en zodra ik beter ben ( tja wat is in beter te spreken, ik werk nu ook mijn uren, maar heb nu nog wel eens een terug slag ) kom ik in de WW, mocht ik niet meteen iets gevonden hebben.

In principe wel. Het beste overleg je met het UWV, zij kunnen veel beter beoordelen over hoe of wat :). Vooral omdat je je uren wel weer werkt, kan het heel goed zijn dat je geen recht (meer) hebt op geld via de ziektewet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:48

WW hangt af van je werkverleden. Hiervoor moet je dus 26 weken van de voorafgaande 36 weken gewerkt hebben. Bij arbeidsongeschiktheid in die periode wordt de referteperiode verlengd.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:50

_San87_ schreef:
mirriejj schreef:

In principe wel. Het beste overleg je met het UWV, zij kunnen veel beter beoordelen over hoe of wat :). Vooral omdat je je uren wel weer werkt, kan het heel goed zijn dat je geen recht (meer) hebt op geld via de ziektewet.

Ik was inderdaad van plan om maandag even naar het uwv te bellen.

Jolien, ik weet dat rust beter is en ik aan mezelf moet werken, heb echter samen me de huisarts en psycholoog besproken dat het wel beter is dat ik aan het werk blijf.
Ik heb die verplichting nodig waar ik niet onderuit kan, anders ga ik thuis liggen piekeren en kom de deur amper uit.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:50

Nikka schreef:
WW hangt af van je werkverleden. Hiervoor moet je dus 26 weken van de voorafgaande 36 weken gewerkt hebben. Bij arbeidsongeschiktheid in die periode wordt de referteperiode verlengd.

Dat is gelukkig niet het probleem!
Ik heb ook voor deze baan vast werk gehad :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:51

Je komt inderdaad in de ziektewet bij UWV als je contract niet verlengd word. Het UWV neemt contact met jou op, indien je werkgever op tijd meld bij UWV. Je kunt altijd voor de zekerheid zelf even contact opnemen met UWV ziektewet. Zij gaan dan ook controleren of je in staat bent te werken. Zodra je volledig kan werken, vraag je ww aan.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:53

En stel ik geraak dalijk in de ziektewet, heb ik dan recht op een aanvulling? Momenteel krijg ik dus minimumloon binnen en kom daar net van rond, echter als het dalijk 75% hiervan is, ga ik het niet redden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:59

Je wordt hooguit aangevuld tot bijstandsniveau. 1e 2 maanden is het 75% erna 70%

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:00

Joolien schreef:
Ik zou met een depressie gewoon even je rust nemen, in de ziektewet gaan en daarna weer werk zoeken. Zo halfbakken aan de gang helpt ook niet mee.

helaas denkt het uwv daar anders over, smijten je gewoon de ww in als hun vinden dat jij kan werken.
heb ik ook gehad, resultaat nog dieper in gestort. ik had daarna ook geen recht meer op een ww omdat ik die er voor al heb gehad.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:06

hanny_jelke schreef:
Joolien schreef:

helaas denkt het uwv daar anders over, smijten je gewoon de ww in als hun vinden dat jij kan werken.
heb ik ook gehad, resultaat nog dieper in gestort. ik had daarna ook geen recht meer op een ww omdat ik die er voor al heb gehad.

Ligt er ook aan wie je treft.
Ik had een hele vriendelijke man en 7 maanden lang geen klagen gehad

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:07

PanniePannie schreef:
CoronaLime schreef:

:j Klopt.

Ik geloof het echt hoor :D flauw haha

ts, iig succes met je gezondheid en zoektocht naar een nieuwe baan! :(:)

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:12

Hoihoi,

Ik heb niet alle reacties gelezen dus als ik iets dubbel zeg sorry.

Maar uit eigen ervaring, ik zat geheel in de ziekte wet toen mijn contract afliep en dat kan gewoon. Ik krijg nu 70% van mijn laatst verdiende loon.

Wat ik zou werken geef ik door en word afgehouden van je uitkering. Je krijgt als t goed is een persoon aangewezen waar je alles mee kan bespreken ivm terugval etc

Groetjes Samantha

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:20

moyra schreef:
hanny_jelke schreef:

Ligt er ook aan wie je treft.
Ik had een hele vriendelijke man en 7 maanden lang geen klagen gehad

heb je geluk gehad, ik met 1,5 maand

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:42

mirriejj schreef:
En stel ik geraak dalijk in de ziektewet, heb ik dan recht op een aanvulling? Momenteel krijg ik dus minimumloon binnen en kom daar net van rond, echter als het dalijk 75% hiervan is, ga ik het niet redden.

Dat wordt aangevuld tot bijstandsnorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:01

LZP -> STW