Waarom altijd succesvol?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom altijd succesvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:34

Hoi bokkers.

Ik zit nu in 3VWO, en ik ga volgend jaar naar 4HAVO.

Mijn hele klas heeft het altijd over goed je school afronden, om later een goede baan te krijgen, om veel geld mee te verdienen. Natuurlijk is het belangrijk om je school goed af te ronden, maar waarom heeft iedereen het altijd weer over geld? Waarom heeft iedereen het altijd weer over succesvol zijn?

Als ik klaar ben met school, wil ik direct naar Zweden gaan. Wij hebben daar een huis, en mijn vader heeft daar dit jaar een Bed&Breakfast geopend. Dit loopt geweldig, precies zoals we hadden gehoopt. Het is leuk, landelijk en gewoon gezellig. Geen doorsnede hotelletje met een bedje en een kastje, het is gewoon geweldig.

Ik wil daar gewoon gaan wonen, ik voel me zo ongelofelijk veel beter als ik daar ben, en ik voel me bovenal gelukkig. Ik ga alles op alles zetten om daar mijn droom waar te maken: Ik wil iets met paarden beginnen. Ik weet nog niet wat, maar dat komt wel. Misschien verdien ik er later net genoeg mee om van te leven en de paarden te verzorgen, maar wat maakt dat uit? Ik ben dan gelukkig, en heb geen geld meer nodig om mijn dromen waar te maken, omdat ik dat dan al heb gedaan.

Ik vind het jammer dat mijn klasgenoten (en vele anderen van mijn leeftijd) geld zo belangrijk vinden. Voor mij is het enige wat telt, dat ik later gelukkig ben. Met of zonder geld.

Anoniem

Re: Waarom altijd succesvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:45

Ik had het eerder ook alleen maar over geld,geld en geld. Intussen heb ik wel geleerd dat je van geld niet gelukkig word. Dus heb ik besloten om voor een baan te gaan waarbij ik mij gelukkig voel. En als ik daar nou veel of weinig geld mee verdien. Het gaat erom als ik het werk met plezier doe :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:51

Maar wat als het niet lukt om er genoeg mee te verdienen om van te kunnen leven.
Zonder opleiding kom je dan misschien in baantjes terecht die je helemaal niet leuk vindt.
Met een opleiding vind je misschien een baan waarmee je paarden hobbymatig kunt houden.
Financiële onafhankelijkheid is toch wel prettig, helemaal als je later misschien kinderen krijgt die je moet verzorgen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:53

Zonder geld word je ook niet gelukkig (geldzorgen, schaamte, ken het al te goed), dus ik ga ook voor een opleiding met baanzekerheid, een nette loon en doorstroommogelijkheden (en dus nog meer geld, mijn beginloon is het dubbele van waar we nu op leven met 2 à 3 man, geen idee hoe ik dat als thuiswonende überhaupt zou moeten uitgeven).
Dan zijn er uiteraard bijkomende pluspunten aan de opleiding die mijn keuze bevestigen (techniek, rekenen, mannenbaan en een opleiding op een school met meiden die op één hand zijn te tellen, ben geen vriendinnen/vrouwenfreak, ugh), maar het geld speelt de grootste rol ja.
Wil graag een paard kunnen onderhouden, en dan heb ik het over perfect onderhouden, dure en goede stalling met genoeg lessen, genoeg fisio/massages, bekappingen, tandarts en osteopaat bezoekjes zonder ergens op te hoeven bezuinigen.
Als thuiswondende heb ik, als alles goed gaat, met 21 genoeg geld om een sportpaard met veel potentie te kopen (€10.000 / €15.000) en hiermee te op wedstrijden te verschijnen, op te vallen en misschien in de paardensport in te stromen.
Ja, 4 jaar opleiding en 1/2 jaren werk 'voor niks', maar zoals ik er nu voor sta heb ik geen geld om clinics etc. te volgen, dus geen geld om me goed te kunnen ontwikkelen en dus te kunnen uitblinken.

Nu is het 24/7 prioriteiten stellen, ieder dubbeltje 5 keer omkeren, moet er niet aan denken om zo nog jaren door te leven.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 10-06-13 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:03

Dan mag je wel een of andere ambtenaren functie hebben of een rijke kerel treffen xSlvna.. :=

Maar even ontopic,
Geld maakt idd niet gelukkig. Maar het maakt je leven wel een stuk makkelijker! Doe een studie/opleiding waar jij je fijn bij voelt én waar je kansen liggen op de markt. Werk vinden is tegenwoordig moeilijk dus een opleiding is wel een vereiste.
Natuurlijk moet je je droom najagen, maar een opleiding als backup is altijd aan te raden!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:05

Mikkiej, als het enigste wat je van je loon moet doen je CZ betalen is, heb je aardig wat te spenderen. :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:07

Maar ik neem aan dat je niet eeuwig bij je ouders wil wonen? :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:10

Nee zeker niet, maar zonder man ga ik er niet uit, zit goed hier, broer zit met 23 nog hier en is volgens mij ook nog lang niet van plan te vertrekken.
Heb geen reden om uit huis te gaan zonder vriend, heb privé zat, op mezelf wonen zal meer nadelen (koken, schoonmaken, winkelen, huur/hypotheek betalen, meubels aankopen) dan voordelen hebben.

Een dure stalling is hier trouwens een €300, wat in het noorden een €500 à €600 is.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:12

Hmm, dat dacht ik ook toen ik 16 was :) Ik stel voor verder ontopic te blijven en als je hier op wil reageren dat via de pb te doen. (niet aanvallend bedoeld overgens, maar aan ons "gezeur" heeft de ts ook niks :D)

Edit; bij ons ook geen 500-600 euro hoor :P

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:16

xSlvna schreef:
Zonder geld word je ook niet gelukkig (geldzorgen, schaamte, ken het al te goed), dus ik ga ook voor een opleiding met baanzekerheid, een nette loon en doorstroommogelijkheden (en dus nog meer geld, mijn beginloon is het dubbele van waar we nu op leven met 2 à 3 man, geen idee hoe ik dat als thuiswonende überhaupt zou moeten uitgeven).
Dan zijn er uiteraard bijkomende pluspunten aan de opleiding die mijn keuze bevestigen (techniek, rekenen, mannenbaan en een opleiding op een school met meiden die op één hand zijn te tellen, ben geen vriendinnen/vrouwenfreak, ugh), maar het geld speelt de grootste rol ja.
Wil graag een paard kunnen onderhouden, en dan heb ik het over perfect onderhouden, dure en goede stalling met genoeg lessen, genoeg fisio/massages, bekappingen, tandarts en osteopaat bezoekjes zonder ergens op te hoeven bezuinigen.
Als thuiswondende heb ik, als alles goed gaat, met 21 genoeg geld om een sportpaard met veel potentie te kopen (€10.000 / €15.000) en hiermee te op wedstrijden te verschijnen, op te vallen en misschien in de paardensport in te stromen.
Ja, 4 jaar opleiding en 1/2 jaren werk 'voor niks', maar zoals ik er nu voor sta heb ik geen geld om clinics etc. te volgen, dus geen geld om me goed te kunnen ontwikkelen en dus te kunnen uitblinken.

Nu is het 24/7 prioriteiten stellen, ieder dubbeltje 5 keer omkeren, moet er niet aan denken om zo nog jaren door te leven.

Wat is dromen toch mooi.

Zo heb ik ook gedroomd..

Maar ben keihard in de realiteit terecht gekomen. Damm wat was dat een klap..

Geld heb je nodig om te kunnen leven....hoe kl.ten ook...

Van plakken wortels kan je helaas niets betalen....was het maar zo

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:19

kom ook even binnen!!
Opleiding is zeer zeker belangrijk helemaal mee eens maar om werk mee te vinden...uhmzzz ken zoveel kennissen en vrienden om mij heen die super diploma's hebben heel veel stages gelopen en nu al maanden en zelfs jaren aan het solliciteren zijn op hun baan waar ze voor geleerd hebben..
Als je iets wil met of zonder diploma dan kan je dat zkr!!!
maar als je nu mogelijk heid zat heb om papiertje te halen (goede thuis situatie enz..)blijf lekker waar je bent nu haal je papier ga goed sparen nu kan het nog aangezien je alleen zc hoef te betalen(wow dat wil ik ook)
En mannen in zweden wordt moeilijk denk ik te vinden..
er zijn namelijk meer vrouwen dan mannen daar :=

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:20

Goed hoor, dat je hier zo over nadenkt, en je instelling is mooi!
Volgens mij noem je twee verschillende dingen in één zin. Succesvol zijn en geld verdienen. Die twee kunnen heus heel erg los van elkaar staan. Maar wil je kunnen leven van iets 'leuks' zou het toch wel verdraaid makkelijk zijn als je daar ook je geld mee zou verdienen.

Naar Zweden gaan klinkt als een erg mooi plan, maar houd er wel rekening mee dat je ook ouder/volwassener wordt.
Je zult op gegeven moment toch een plek voor jezelf en een eventuele partner willen vinden, met je eigen inkomsten/werkzaamheden. Dan is het fijn als je een bepaalde opleiding hebt gedaan met (zover het nog bestaat) baanzekerheid, ófwel genoeg discipline, zelfstandigheid en wil en mogelijkheden hebt voor een eigen bedrijf, plus dat uitbouwen naar het buitenland. Zodat je je eigen geld kunt verdienen. Want ook als je niet in een luxe villa hoeft te wonen is er echt geld nodig om je droom waar te maken.

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:22

Citaat:
Wat is dromen toch mooi.

Zo heb ik ook gedroomd..

Maar ben keihard in de realiteit terecht gekomen. Damm wat was dat een klap..

Geld heb je nodig om te kunnen leven....hoe kl.ten ook...

Van plakken wortels kan je helaas niets betalen....was het maar zo

Helemaal mee eens geld maar wel degelijk gelukkig maar heel veel geld maakt mensen ook wel eenzaam... :j

Tis maar net hoe je er mee omgaat..

Ik werk 38 uur heb mijn stal ernaast zo'n 20 uur..
Kan alles doen wat ik wil heb alles wat ik wil maar ben niet rijk hoor!! :D

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:26

Ik ben het helemaal met je eens. Geld is tijdelijk, vergankelijk, maakt niet gelukkig. Je moet doen waar je voldoening uit haalt, zonder compleet je verstand te verliezen. Spullen, kleding, een carrière, is allemaal niet zo belangrijk als ze je hier in de (voornamelijk) Westerse wereld willen laten geloven. Ik denk eerlijk gezegd dat je je leeftijdgenoten eerder vooruit bent als je daar nu al zo over denkt. Mits je wel voor ogen houdt dat geld heel makkelijk kan zijn en nodig is om te leven. Een (groot) tekort aan geld kan je onnodig veel zorgen geven.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:31

Imitador schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Geld is tijdelijk, vergankelijk, maakt niet gelukkig. Je moet doen waar je voldoening uit haalt, zonder compleet je verstand te verliezen. Spullen, kleding, een carrière, is allemaal niet zo belangrijk als ze je hier in de (voornamelijk) Westerse wereld willen laten geloven. Ik denk eerlijk gezegd dat je je leeftijdgenoten eerder vooruit bent als je daar nu al zo over denkt. Mits je wel voor ogen houdt dat geld heel makkelijk kan zijn en nodig is om te leven. Een (groot) tekort aan geld kan je onnodig veel zorgen geven.

leg mij uit hoe je onnodige zorgen kan hebben aan een tekort aan geld....

Zorgen om hoe je in godsnaam nou weer brood op de plank moet krijgen lijkt mij niet echt onnodig.

Ik haal het meeste voldoening uit vrijwilligerswerk, zou dat ook graag fulltime doen, en dan elke dag ergens anders.

Maar verder dan voldoening krijg je er geen ruk voor hoor....je kan je rekeningen er niet van betalen.

Nee geld maakt niet gelukkig nee, maar je zal het wel moeten hebben om simpelweg te kunnen leven.

Je kan geen boodschappen doen bij Ah en zeggen dat je geen geld hebt omdat je alleen doet waar je voldoening uit haalt( in mijn geval vrijwilligerswerk).

Zo werkt het niet in de wereld, in geen enkel deel van de wereld.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:47

Ik vind het idee van "al verdien je minimaal, al kun je maar net rond komen, als je maar gelukkig bent" behoorlijk naief, in de maatschappij van tegenwoordig. Ook die van Zweden. Geld is tegenwoordig gewoon nodig om te kunnen overleven. Als je later niet zonder eten op straat wilt komen te staan, zul je ook wat opzij moeten zetten. En daarvoor moet je verdienen.

Denk ook dat je twee verschillende dingen in 1 zin zet, die volkomen verschillend zijn van elkaar: geld verdienen en succesvol zijn. Dat moet je niet als één en hetzelfde neerzetten. En je moet de worcaholics niet vergeten, er zijn echt mensen die blij worden van werken ;)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:49

Ik had trouwens nog helemaal niet op TS gereageerd.

Wat denk ik het heeeeeele grote verschil is tussen jou en jouw klasgenoten is het feit dat jouw ouders een huis in Zweden hebben.
En dat jij je daar op en top gelukkig voelt en je rest van je leven daar wil slijten.

Maar ik durf te wedden dat jij vrijwel de enige bent met ouders die een huis in Zweden hebben.

De meeste 16 jarigen hebben dat ultieme geluk gevoel niet, geen huisje over de grens waar ze hun toekomst plannen kunnen maken.

Je hebt mazzel, heel veel mazzel.

Had ik dat gehad op mijn 16e, dan had ik het ook we geweten en zou ik ook geen verdere opleiding meer doen.

Och zie het zo voor mij wat ik zou doen met een huisje in Zweden (liever Lapland).

Maar ja, de meesten zijn niet gezegend met wat jij hebt.

Tel je zegeningen zou ik zeggen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:51

GamblersCup schreef:
Ik vind het idee van "al verdien je minimaal, al kun je maar net rond komen, als je maar gelukkig bent" behoorlijk naief, in de maatschappij van tegenwoordig. Ook die van Zweden. Geld is tegenwoordig gewoon nodig om te kunnen overleven. Als je later niet zonder eten op straat wilt komen te staan, zul je ook wat opzij moeten zetten. En daarvoor moet je verdienen.

Denk ook dat je twee verschillende dingen in 1 zin zet, die volkomen verschillend zijn van elkaar: geld verdienen en succesvol zijn. Dat moet je niet als één en hetzelfde neerzetten. En je moet de worcaholics niet vergeten, er zijn echt mensen die blij worden van werken ;)

Mijn ex was er ook zo in....werkte 80 uur in de week op bedrijf en ging thuis ook nog door(zelfs in zijn slaap had hij het erover :') ). Verdiende schepen met geld....wat vervolgens allemaal stond weg te rotten op de bank omdat hij geen tijd had voor andere dingen.

-O- dikke lol

Maar hij was blij

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:56

Kitty1985 schreef:
GamblersCup schreef:

Mijn ex was er ook zo in....werkte 80 uur in de week op bedrijf en ging thuis ook nog door(zelfs in zijn slaap had hij het erover :') ). Verdiende schepen met geld....wat vervolgens allemaal stond weg te rotten op de bank omdat hij geen tijd had voor andere dingen.

-O- dikke lol

j

Maar hij was blij

pff nou ind zo ken ik er ook een paar..

ik 'werk veel' waarvan ik natuurlijk min 20 uur naast mijn baan met lessen trainingen enz bezig ben maar zie dit nog steeds als hobby en kom op stal tot rust.
Enne ik kan nog gewoon leuke dingen doen naast werk en stal :
Ik zeg altijd 'ik leef niet om te werken,maar werk wel om te kunnen leven..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 02:25

Kitty1985 schreef:
Ik had trouwens nog helemaal niet op TS gereageerd.

Wat denk ik het heeeeeele grote verschil is tussen jou en jouw klasgenoten is het feit dat jouw ouders een huis in Zweden hebben.
En dat jij je daar op en top gelukkig voelt en je rest van je leven daar wil slijten.

Maar ik durf te wedden dat jij vrijwel de enige bent met ouders die een huis in Zweden hebben.

De meeste 16 jarigen hebben dat ultieme geluk gevoel niet, geen huisje over de grens waar ze hun toekomst plannen kunnen maken.

Je hebt mazzel, heel veel mazzel.

Had ik dat gehad op mijn 16e, dan had ik het ook we geweten en zou ik ook geen verdere opleiding meer doen.

Och zie het zo voor mij wat ik zou doen met een huisje in Zweden (liever Lapland).

Maar ja, de meesten zijn niet gezegend met wat jij hebt.

Tel je zegeningen zou ik zeggen.

Wat is nou het verschil tussen ouders hebben met een huisje in Zweden of ouders hebben met een huisje in Nederland als je het hebt over wel of geen opleiding volgen? In beiden landen moet er brood op de plank komen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 02:33

Het gaat erom dat zij haar ultieme geluk al heeft, zij hoeft dus niet meer keihard te werken om haar geluk te zoeken.

Haar klasgenoten kennen dat gevoel niet, en denken dat ze alleen met veel geld verdienen hetzelfde kunnen bereiken.

TS hoeft dat niet meer te doen, haar ouders hebben dat al gedaan.
Ze hoeft alleen maar op te stappen en mee te liften op het succes van haar ouders.

Nou kunnen meer kinderen bedrijven overnemen, maar zullen ze daar hetzelfde geluk voelen als wat TS nu voelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 04:01

Zonder geld heb je sowieso zorgen, en zul je dus niet gelukkig zijn.
Daarnaast vind ik het nooit slim om bij toekomstplannen uit te gaan van wat anderen doen of hebben. Dat is zó vergankelijk.
Straks loopt die B&B niet (meer) en heb jij niets. Moet je elders werk gaan zoeken, zonder verdere diploma's en werkervaring. Dat wordt dus schoonmaken of productiewerk als je mazzel hebt. En daar is NIETS mis mee, mits je geen andere ambities hebt én je dan niet gaat mauwen dat "jij ook nooit eens kansen krijgt" wnt die heb je dan toch echt zelf verspeeld.

Maar was jij niet dat zelfuitgeroepentoptalent in meerdere delen met die bonte mangepony?
Ik adviseer een serieuze studie... Paarden zijn een leuke hobby. Er zijn er maar weinig die er leuk van kunnen eten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 04:52

Kitty1985 schreef:
Het gaat erom dat zij haar ultieme geluk al heeft, zij hoeft dus niet meer keihard te werken om haar geluk te zoeken.

Het verschil is dat nu haar ouders nog alles voor haar betalen. Maar als TS straks ouder is, zal ze toch zelf geld moeten verdienen om alles te betalen. Zeker als ze paarden wil houden; paarden kosten nu eenmaal veel geld maandelijks. Meer dan ze opbrengen. OP de hele wereld zijn er helaas maar weinig mensen, die van werk met paarden kunnen leven.

Misschien eens met je ouders praten: ik durf te wedden dat je vader ook geldzorgen heeft als hij een slecht B&B seizoen draait. Neemt niet weg, dat het prachtig is dat je zo blij bent met het leven in Zweden. Het is een prachtig land met fijne mensen. Veel geluk in Zweden.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 05:41

Geld maakt niet gelukkig, meer geldzorgen maakt zeker ongelukkig.
Ik denk dat succesvol zijn en geld verdienen wat samenhangt. Akkoord dat je iets wil doen waar je plezier aan beleeft, dat wil ik ook. Maar ik hou ook in m'n achterhoofd dat ik heel wat kosten moet gaan dragen van het moment dat ik uit huis ga.

Ik woon nu 4 maanden op mezelf (tijdelijk), maar nu pas zie ik hoeveel geld er de deur uitvliegt en dat is dan enkel om mezelf te onderhouden :=
Ik ga over 2 weken dus terug naar huis en blijf zeker nog een tijdje bij mijn ouders wonen zodat ik goed kan sparen :)

Over je droom om met paarden te werken. Elke maand moeten hopen en rekenen dat je de putten kan vullen maakt je ook niet gelukkig ;) Hou ook in gedachten dat enkel talent vaak niet voldoende is om zoiets op je eentje uit de grond te stampen..

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 06:00

Resistance schreef:
Hoi bokkers.

Ik zit nu in 3VWO, en ik ga volgend jaar naar 4HAVO.

Mijn hele klas heeft het altijd over goed je school afronden, om later een goede baan te krijgen, om veel geld mee te verdienen. Natuurlijk is het belangrijk om je school goed af te ronden, maar waarom heeft iedereen het altijd weer over geld? Waarom heeft iedereen het altijd weer over succesvol zijn?

Als ik klaar ben met school, wil ik direct naar Zweden gaan. Wij hebben daar een huis, en mijn vader heeft daar dit jaar een Bed&Breakfast geopend. Dit loopt geweldig, precies zoals we hadden gehoopt. Het is leuk, landelijk en gewoon gezellig. Geen doorsnede hotelletje met een bedje en een kastje, het is gewoon geweldig.

Ik wil daar gewoon gaan wonen, ik voel me zo ongelofelijk veel beter als ik daar ben, en ik voel me bovenal gelukkig. Ik ga alles op alles zetten om daar mijn droom waar te maken: Ik wil iets met paarden beginnen. Ik weet nog niet wat, maar dat komt wel. Misschien verdien ik er later net genoeg mee om van te leven en de paarden te verzorgen, maar wat maakt dat uit? Ik ben dan gelukkig, en heb geen geld meer nodig om mijn dromen waar te maken, omdat ik dat dan al heb gedaan.

Ik vind het jammer dat mijn klasgenoten (en vele anderen van mijn leeftijd) geld zo belangrijk vinden. Voor mij is het enige wat telt, dat ik later gelukkig ben. Met of zonder geld.

Het is maar goed dat je ouders zo succesvol zijn om een huis in Zweden te kunnen kopen en daar een goedlopende bed en breakfast van te maken. Eigenlijk zijn het best succesvolle ondernemers, die ouders van jou :D