Ik bedoel het beslist niet veroordelend, ik ben er gewoon echt benieuwd naar.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik zet het niet voor niets tussen aanhalingstekens, het is nu eenmaal de term die de minister gekozen heeft voor een bepaalde groep opleidingen waarbij de baankans en het niveau vaak laag ligt. En er zijn nogal wat (voor)oordelen over waarom iemand voor zo'n opleiding kiest dus ik ben gewoon benieuwd in hoeverre die kloppen. 
Geleerd wat de volgorde van poetsen is bij een paard.... (ik zal maar niks zeggen
)
DaniBanani schreef:Ik vind het best schokkend dat zelfs de paarden-poetsvolgorde uitgelegd wordt bij zo'n opleiding. Een beetje alsof je de opleiding 'profvoetballer' (niet dat die bestaat, maar goed) gaat doen en dat je dan de buitenspelregel uitgelegd krijgt. Zonde eigenlijk, want ik kan me wel voorstellen dat bedrijven die opleiding dan ook niet al te serieus nemen. Terwijl het leren runnen van een grootschalig bedrijf, wat een stoeterij/manege toch wel is, ook vreselijk nuttig kan zijn. Zo'n opleiding zou dan zóveel beter kunnen..
Hoe is de voorlichting bij die opleidingen eigenlijk, zijn ze eerlijk over de kans op passend werk?
tagger schreef:Ik heb mijn kinderen voorgehouden dat ze moesten kiezen voor hun passie.
Wat heb je aan een opleiding met "baangarantie" als je er niet gelukkig van wordt?
Mijn jongste zoon verdient al meer dan 10 jaar een keurige boterham als springruiter. Hij ziet z'n werk niet alleen als bron van inkomsten en een manier om de hypotheek te betalen, maar maakt optimaal gebruik van z'n talent. Hij is nu misschien nog meer bevlogen dan vroeger. Ik vind het prachtig om hem zo gelukkig te zien met wat hij doet en heb nog nooit een moment spijt gehad van mijn advies destijds.
HorseTopShop schreef:DaniBanani schreef:Ik vind het best schokkend dat zelfs de paarden-poetsvolgorde uitgelegd wordt bij zo'n opleiding. Een beetje alsof je de opleiding 'profvoetballer' (niet dat die bestaat, maar goed) gaat doen en dat je dan de buitenspelregel uitgelegd krijgt. Zonde eigenlijk, want ik kan me wel voorstellen dat bedrijven die opleiding dan ook niet al te serieus nemen. Terwijl het leren runnen van een grootschalig bedrijf, wat een stoeterij/manege toch wel is, ook vreselijk nuttig kan zijn. Zo'n opleiding zou dan zóveel beter kunnen..
Hoe is de voorlichting bij die opleidingen eigenlijk, zijn ze eerlijk over de kans op passend werk?
Sterker nog. De opleiding dierenhouderij en paardenhouderij willen ze af gaan schaffen. Juist omdat het complete onzin is wat je er leert.
Voorlichting? Je schrijft je in en klaar. Meer niet.
Daphne__ schreef:HorseTopShop schreef:
Sterker nog. De opleiding dierenhouderij en paardenhouderij willen ze af gaan schaffen. Juist omdat het complete onzin is wat je er leert.
Voorlichting? Je schrijft je in en klaar. Meer niet.
Is dat dan zo verschillend per school? Mijn zus heeft paardenhouderij gedaan en die heeft cursussen sportmassage gehad, bekappen op hoeven van dode paarden, heeft een wedstrijd moeten organiseren, lessen van lammert haanstra gehad, en nog veeeel meer.
Maar ze doet nu na het behalen van haar diploma wel een andere opleiding. M'n zus kreeg meerdere banen aangeboden, maar ver weg (Buitenland vooral).
tagger schreef:Volgens mij bestaat er geen school- opleiding tot springruiter. Hij is opgeleid door een ruiter.
Ik bedoel dat hij ook z'n verstand had kunnen volgen in plaats van z'n gevoel. Dan was hij misschien opgeleid tot metselaar of loodgieter. Dan had hij nu nog rondgelopen met de vraag of het misschien niet tóch gelukt zou zijn...