Waarom heb jij een 'pretopleiding' gekozen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Waarom heb jij een 'pretopleiding' gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 08:35

Ik vraag me dat wel eens af. Een paardenopleiding, dierenverzorging, artiest, vrije-tijdsmanagement..enzovoorts. Wat maakte nou dat je tóch voor die opleiding koos? Wist je niks anders, werd je verkeerd geïnformeerd, kon het je niet schelen? Heb je er spijt van? En hoeveel plezier heb je nu van je diploma, ben je doorgegaan naar het HBO, werk je in de sector waar je voor opgeleid bent, heeft het je een ander voordeel opgeleverd?

Ik bedoel het beslist niet veroordelend, ik ben er gewoon echt benieuwd naar. :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:42

In de tijd dat ik mijn opleiding moest kiezen, was er nog helemaal geen sprake van pret-opleidingen en was de economie een stuk stabieler. Helaas kan ik nu niks met mijn diploma en zit ik vast aan banen in een geheel andere sector. Ik heb dus achteraf wel spijt gehad dat ik niet iets heb gedaan waar ik iets makkelijker een baan in zou kunnen vinden. Heb daarna nog HBO gedaan, fashion & Design, maar heb na mijn propedeuse moeten stoppen, maar ook daar zijn weinig tot geen banen in te vinden, al helemaal geen stabiele banen.

Ik baal er van dat ik nu werk onder mijn niveau moet doen, omdat je daar geen specifiek diploma voor hoeft te hebben.
Zou ook graag nog een HBO opleiding af willen maken in deeltijd vorm, maar ik ben er nog niet uit wat ik dan zou willen doen.
Behalve creatief zijn heb ik weinig andere talenten en weinig banen die mij echt heel erg aanspreken.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:45

Ik heb dierverzorging gedaan.
Had altijd al gezegd dat ik die opleiding wou doen, maar iedereen zei tegen mij dat ik iets anders moest doen en toen heb ik op het laatste moment besloten om spw te gaan doen.
Dat was een verkeerde keuze en daar ben ik dan ook na 1.5 jaar mee gestopt.
Daarna heb ik toch doorgezet om dierverzorging te gaan doen (en ik moest het ook zelf betalen, dus mocht zelf kiezen). Ik wist ook echt niet wat ik anders wou doen.

Ik heb daar 2 jaar gezeten (nivo 3 in 2 jaar) en heb het daar goed naar mijn zin gehad.
Dus in dat opzicht heb ik zeker geen spijt.
Heb ik er iets aan? Nee, ik werk nu bij een schoenenimporteur, dus helaas.
Ook in de toekomst zie ik het niet gebeuren, want het salaris is gewoon echt te laag. Daar kan ik mijn woning niet mee betalen.

Als ik het over kon doen, was ik denk eerst dierverzorging gaan doen en daarna pas een andere opleiding.
Of ik had spw afgemaakt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Waarom heb jij een 'pretopleiding' gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:35

Ik heb paardenhouderij gevolgt en ben nu aan het afstuderen met de opleiding dierenartsassistente paraveterinair. De reden hievoor is omdat ik het ontzettend interessant vind. Naast deze opleidingen heb ik een opleiding gevolgt waar je een goede baan mee kunt krijgen, hier ben ik mee gestopt omdat dit niet bij mij paste.
Of ik het zonde vind.. Ik heb opleidingen gevolg die me heel veel informatie hebben gegeven en waar ik persoonlijk veel mee kan dus ik heb er geen spijt van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:19

Ik ben bijna klaar als dierenartsassistent, volgende week praktijkexamen.
Het leek me een leuke en interessante opleiding, helaas viel het tegen maar omdat ik hem verkort doe toch besloten hem af te maken. Het [***] is niet mijn ding, begin over 2 maanden aan de studie tot piloot.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:30

Ik heb de opleiding dierenartsassistente gedaan. Erg leuk om te doen, maar ik heb er niks aan. Geen werk in te vinden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:30

Tsja.. In 'mijn tijd' (drie jaar geleden) hadden veel opleidingen ook nog een andere toekomst en baangarantie.
Ik doe momenteel HBO Maatschappelijk werk, een paar jaar geleden? Banen in overvloed.
Ik heb nu al de garantie dat ik waarschijnlijk over een jaar werkeloos thuis zit. (Bezuinigingen, crisis..)
Of althans geringe kans een baan te vinden in de zorg/hulpverlening.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:34

Persoonlijk vind ik de term "pretopleiding" erg denigrerend en eerlijk gezegd ook beledigend.

Ik heb heel bewust gekozen voor fotografie (die ik overigens op 44 jarige leeftijd ben gestart), omdat ik mij daar in wil ontwikkelen en daar mijn interesses liggen.

Volgt iemand die heel geïnteresseerd is in ecomy, en dus een economische opleiding doet, ook een "pretopleiding" dan?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:39

Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten, hoor. ;) Ik zet het niet voor niets tussen aanhalingstekens, het is nu eenmaal de term die de minister gekozen heeft voor een bepaalde groep opleidingen waarbij de baankans en het niveau vaak laag ligt. En er zijn nogal wat (voor)oordelen over waarom iemand voor zo'n opleiding kiest dus ik ben gewoon benieuwd in hoeverre die kloppen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:44

Ik heb dierenhouderij (MBO) gedaan.
Waarom? Omdat ik ook al VMBO dier had gedaan en ik dieren erg leuk vind :)

Had het achteraf beter niet kunnen doen. Het is echt een onzin-opleiding waar je niks aan hebt.
Maargoed, ik heb een leuke tijd gehad. Geleerd wat voor kleurslagen muis er zijn, geleerd hoe je de droge stof in hooi berekend. (Heb ik altijd al willen weten) Geleerd hoe je kop-staart verband aan moet leggen. (Gebruik ik nog dagelijks) :+ Geleerd wat de volgorde van poetsen is bij een paard.... (ik zal maar niks zeggen -O- )

Kortom, weggegooid geld en 4 jaar verloren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:46

Ik heb paardenhouderij gedaan na de mavo, wist totaal niet wat ik moest doen en mn ouders waren enorm teleurgesteld dat ik geen 'echte' opleiding ging doen. 4 jaar later had ik een leuke baan in de paarden maar bedacht me ook net zo snel dat ik het niet altijd zo wou. Dus heb me een week of 2 voor de start van het schoolseizoen ingeschreven voor HBO Agrarische bedrijfskunde. Ook tegen de verwachting van mn ouders gehaald (en ook nog in 3 jaar tijd) en ben daarna bij de Rabobank gaan werken. 5 jaar gedaan en nu werk ik een jaar als marktredacteur voor de Boerderij.
En paarden? Heb er 1 van mezelf en rij er 1 voor een ander, dus het is helemaal goed gekomen :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:49

Het heb diermanagement gedaan. Na het tweede jaar had ik het helemaal gehad met die opleiding en ben ik gaan kijken wat me nog meer aansprak. De opleiding afgemaakt zodat ik door kon naar het HBO en daar volg ik nu de SPH.
Er was niemand die tegen mij zei dat ik het niet moest doen. Ik heb er ook niet echt spijt van. Die opleiding past op dat moment goed bij waar ik op ontwikkelingsniveau zat. Heb me daar ontwikkeld zodat ik verder kon met een opleiding die nu beter bij me past. Maar als ik dat 4 jaar eerder zou hebben gedaan zou ik de SPH nooit af gemaakt hebben.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:54

ik heb dierverzorging-ondernemer zorg gedaan ben 2 jaar afgestudeerd(en tweede lichting afgestudeerde studenten van deze opleiding) en nog steeds werkzaam op zorgboerderijen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 12:02

Ik vind het best schokkend dat zelfs de paarden-poetsvolgorde uitgelegd wordt bij zo'n opleiding. Een beetje alsof je de opleiding 'profvoetballer' (niet dat die bestaat, maar goed) gaat doen en dat je dan de buitenspelregel uitgelegd krijgt. Zonde eigenlijk, want ik kan me wel voorstellen dat bedrijven die opleiding dan ook niet al te serieus nemen. Terwijl het leren runnen van een grootschalig bedrijf, wat een stoeterij/manege toch wel is, ook vreselijk nuttig kan zijn. Zo'n opleiding zou dan zóveel beter kunnen..

Hoe is de voorlichting bij die opleidingen eigenlijk, zijn ze eerlijk over de kans op passend werk?

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:06

Ik heb mijn kinderen voorgehouden dat ze moesten kiezen voor hun passie.
Wat heb je aan een opleiding met "baangarantie" als je er niet gelukkig van wordt?
Mijn jongste zoon verdient al meer dan 10 jaar een keurige boterham als springruiter. Hij ziet z'n werk niet alleen als bron van inkomsten en een manier om de hypotheek te betalen, maar maakt optimaal gebruik van z'n talent. Hij is nu misschien nog meer bevlogen dan vroeger. Ik vind het prachtig om hem zo gelukkig te zien met wat hij doet en heb nog nooit een moment spijt gehad van mijn advies destijds.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:09

DaniBanani schreef:
Ik vind het best schokkend dat zelfs de paarden-poetsvolgorde uitgelegd wordt bij zo'n opleiding. Een beetje alsof je de opleiding 'profvoetballer' (niet dat die bestaat, maar goed) gaat doen en dat je dan de buitenspelregel uitgelegd krijgt. Zonde eigenlijk, want ik kan me wel voorstellen dat bedrijven die opleiding dan ook niet al te serieus nemen. Terwijl het leren runnen van een grootschalig bedrijf, wat een stoeterij/manege toch wel is, ook vreselijk nuttig kan zijn. Zo'n opleiding zou dan zóveel beter kunnen..

Hoe is de voorlichting bij die opleidingen eigenlijk, zijn ze eerlijk over de kans op passend werk?

Sterker nog. De opleiding dierenhouderij en paardenhouderij willen ze af gaan schaffen. Juist omdat het complete onzin is wat je er leert.
Voorlichting? Je schrijft je in en klaar. Meer niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:11

tagger schreef:
Ik heb mijn kinderen voorgehouden dat ze moesten kiezen voor hun passie.
Wat heb je aan een opleiding met "baangarantie" als je er niet gelukkig van wordt?
Mijn jongste zoon verdient al meer dan 10 jaar een keurige boterham als springruiter. Hij ziet z'n werk niet alleen als bron van inkomsten en een manier om de hypotheek te betalen, maar maakt optimaal gebruik van z'n talent. Hij is nu misschien nog meer bevlogen dan vroeger. Ik vind het prachtig om hem zo gelukkig te zien met wat hij doet en heb nog nooit een moment spijt gehad van mijn advies destijds.

Hij is springruiter geworden door zijn opleiding?

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:12

Ik heb voor dierenarts-assistente gekozen omdat daar mijn gevoel lag, ik heb er dus bewust voor gekozen dat ik geen ster-salaris zal krijgen. Ik houd van mijn werk en vind het superleuk. Ik heb eerder bij een bijbaantje gekozen ontslag te nemen omdat ik het er niet meer leuk vond. Dus koos ik voor een ander bijbaantje waar ik aanzienlijk minder verdiende maar het wel naar mijn zin heb.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:13

Je moest eens weten hoeveel leerlingen van zo'n opleiding niet weten hoe ze die borstels moeten gebruiken...
Zelf een pretpakket gehad op het havo/mbo: ned, eng, wisA, huishoudkunde, muziek en omgangskunde. Wel een pakket dat volledig bij mij pastte. Heb er tot op vandaag wat aan.
Verder heb ik het bij toeval steeds andersom meegemaakt: baan gevonden en daarna diploma behaald. Eerst in de paarden... erin gerold en toen instructeursdiploma. Nu in de gehandicaptenzorg. Pretopleidingen? Ach, ik heb er pret in ja :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:16

HorseTopShop schreef:
DaniBanani schreef:

Sterker nog. De opleiding dierenhouderij en paardenhouderij willen ze af gaan schaffen. Juist omdat het complete onzin is wat je er leert.

Is dat dan zo verschillend per school? Mijn zus heeft paardenhouderij gedaan en die heeft cursussen sportmassage gehad, bekappen op hoeven van dode paarden, heeft een wedstrijd moeten organiseren, lessen van lammert haanstra gehad, en nog veeeel meer.

Maar ze doet nu na het behalen van haar diploma wel een andere opleiding. M'n zus kreeg meerdere banen aangeboden, maar ver weg (Buitenland vooral).

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:17

Volgens mij bestaat er geen school- opleiding tot springruiter. Hij is opgeleid door een ruiter.
Ik bedoel dat hij ook z'n verstand had kunnen volgen in plaats van z'n gevoel. Dan was hij misschien opgeleid tot metselaar of loodgieter. Dan had hij nu nog rondgelopen met de vraag of het misschien niet tóch gelukt zou zijn...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:18

Daphne__ schreef:
HorseTopShop schreef:

Is dat dan zo verschillend per school? Mijn zus heeft paardenhouderij gedaan en die heeft cursussen sportmassage gehad, bekappen op hoeven van dode paarden, heeft een wedstrijd moeten organiseren, lessen van lammert haanstra gehad, en nog veeeel meer.

Maar ze doet nu na het behalen van haar diploma wel een andere opleiding. M'n zus kreeg meerdere banen aangeboden, maar ver weg (Buitenland vooral).

Ik heb geen paardenhouderij gedaan, maar dierenhouderij. Dat zal het verschil wel zijn.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:19

tagger schreef:
Volgens mij bestaat er geen school- opleiding tot springruiter. Hij is opgeleid door een ruiter.
Ik bedoel dat hij ook z'n verstand had kunnen volgen in plaats van z'n gevoel. Dan was hij misschien opgeleid tot metselaar of loodgieter. Dan had hij nu nog rondgelopen met de vraag of het misschien niet tóch gelukt zou zijn...

Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking. Hij heeft het niet bereikt door zijn opleiding. En dat is waar dit topic over gaat.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 12:20

Tagger: maar hij heeft die baan dus niet aan een officiële opleiding te danken? Of begrijp ik je nu verkeerd?

En ook zonde dat ze 't dan maar helemaal afschaffen. Tenslotte zijn die studies wél populair, en zijn er hier op Bokt ook vaak meiden die zeggen niks anders te weten wat ze willen doen. Ik zou dan veel liever inzetten op verbeteren van de opleiding en strengere selectiecriteria dan helemaal afschaffen. Zorgen dat het kwaliteitsopleidingen worden. Ik vind het te triest voor woorden dat iemand een paardenopleiding kan doen zonder zelfs te weten welke borstels er zijn. Ik ga toch ook niet Engels studeren als ik drie woorden Engels spreek, of architectuur als ik helemaal niet kan tekenen?

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:22

Toch wel. Toen duidelijk werd dat hij van rijden z'n beroep wilde maken, heeft hij in Barneveld de paardensport-opleiding gedaan. Ik moet wel toegeven, dat je daar geen springruiter van wordt. Hij heeft daarvoor een eigen weg moeten zoeken.