Paarden in het verkeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GlenFiddich

Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:41

De stal waar Rauthos staat werd aangesproken voor het opstellen van een brochure over paarden in het verkeer. Het eerste Topic hierover werd gesloten, ik hoop dat ik nu wel op de juiste plek zit.

De wetteksten worden door de lokale Politie verzorgd, maar ik had graag van jullie geweten wat jullie in zo'n brochure zouden zetten of willen zien.

LoveBodin

Re: Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:43

Wat wil je precies?
Een brochure over paarden in het verkeer, maar dan met de regels?

De wet is is volgens mij: met een paard (aan de hand of erop), ben je een bestuurder, en mag je niet op fiets of voetpad. In praktijk rijden heel veel mensen toch wel op fietspaden..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:45

ik rijd liever op een veilig fietspad dan op een 80 weg LoveBodin
Ik heb wel een hekel aan mensen die midden op de weg gaan rijden omdat de automobilist dan moet remmen en dan pas opzij gaan.. schijnt dat dit een regel is in de paardensport maar ik vind hem nergens op slaan en veel mensen maken er misbruik van.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:46

Dobel schreef:
ik rijd liever op een veilig fietspad dan op een 80 weg LoveBodin
Ik heb wel een hekel aan mensen die midden op de weg gaan rijden omdat de automobilist dan moet remmen en dan pas opzij gaan.. schijnt dat dit een regel is in de paardensport maar ik vind hem nergens op slaan en veel mensen maken er misbruik van.

daarom zeg ik ook dat 't in de praktijk anders is. De wet is nu eenmaal zo, maar ik vind 'm wel een beetje raar, ja. Levensgevaarlijk, met een paard op een N-weg...

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:48

Zoals gezegd ben ik niet op zoek naar wetteksten, die worden door de bevoegde instanties aangevuld. Ik heb het eerder over tips, bijvoorbeeld hoe je een paard kan begeleiden op de weg, waarvoor je moet opletten enzovoort. Ook verschillen de wetten wel wat tussen België en Nederland.

Voorbeeld: als je een stuk opwaaiend plastiek ziet, vertraag dan en toon het paard aan dat het plastiek geen gevaar vormt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:51

Ik zou zeggen: als je nog nooit naar buiten bent geweest, eerst thuis schriktrainingen, en dan pas de weg op. Paard zo bomproof als mogelijk is maken, maar wel liever thuis.

En ten alle tijden zorgen dat je geen gevaar bent voor andere weggebruikers. Als je paard niet verkeersmak is, niet in je eentje met je paard op stap :). Eerst thuis, later met een vriendje ofzo.

edit: hier heb ik zelf namelijk een hekel aan. "Ja, maar hij moet 't nog leren". Doe dat dan thuis aub, waar je andere mensen niet hindert of in gevaar brengt.
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 22-05-13 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:54

Ik zou graag willen weten wat de politie het veiligst vindt. Dat wordt natuurlijk echter moeilijk, want in principe heb je alleen de wet om je aan te houden, en zal elke agent hier anders mee omgaan, naar de situatie.

Maar ik ga ook niet op een 80 weg rijden, als er een fietspad naast ligt. Zelfs op een 50 of 60 weg doe ik dat niet, omdat veel bestuurders eigenlijk niet zo goed weten wat ze met je aan moeten. Persoonlijk vind ik dus zoveel mogelijk afstand houden het veiligst. Maar vindt de politie dit ook?

Over de ongeschreven regel midden op de weg te gaan rijden: ik maak hier vaak gebruik van, maar wel alleen waar dit kan. Zo moet ik om in het bos te komen een viaduct over waar 60 gereden mag worden. Daar rijd ik ALTIJD op het midden om te voorkomen dat auto's plotseling en dichtbij langs ons razen. Paard is prima verkeersmak, maar die situatie wil ik gewoon voorkomen omdat ik die levensgevaarlijk vind. Ik heb er ook nooit problemen mee gehad; weinig chauffeurs vinden het vervelend en ik groet/bedank altijd netjes nadien. Op een N weg zou ik dit echt nooit doen.

Edit: misschien is informatie over zichtbaarheid wel iets? Pas toen ik zelf een rijbewijs had kreeg ik in de gaten hoe slecht zichtbaar voetgangers/fietsers en dus ook ruiters kunnen zijn. Dus wanneer ben je slecht zichtbaar/wat hebben de kleuren van je paard en kleding daar voor invloed op/hoe kun je voorkomen dat mensen je niet zien etc.
Laatst bijgewerkt door Saar88 op 22-05-13 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:55

Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar. En naar hoe ze eigenlijk op deze wet zijn gekomen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:58

LoveBodin: ik ben het daar gedeeltelijk mee eens, maar op sommige dingen kan je je niet voorbereiden. Zie mijn voorbeeld van het viaduct: mijn paard is heel verkeersmak, maar vindt het bijzonder vreemd dat auto's en vrachtwagens onder hem verdwijnen. Verder vindt hij treinen doodeng. Aan de andere kant, ik zorg dat ik voldoende uit de buurt ben als er een trein aan komt, zorg dat ik uit de buurt van andere weggebruikers ben als er iets spannends aan komt en zoek geen drukke gebieden op.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:01

Saar88 schreef:
LoveBodin: ik ben het daar gedeeltelijk mee eens, maar op sommige dingen kan je je niet voorbereiden. Zie mijn voorbeeld van het viaduct: mijn paard is heel verkeersmak, maar vindt het bijzonder vreemd dat auto's en vrachtwagens onder hem verdwijnen. Verder vindt hij treinen doodeng. Aan de andere kant, ik zorg dat ik voldoende uit de buurt ben als er een trein aan komt, zorg dat ik uit de buurt van andere weggebruikers ben als er iets spannends aan komt en zoek geen drukke gebieden op.

Natuurlijk, daarom zeg ik ook: zo veel mogelijk.
Sommige dingen kan je thuis nu eenmaal niet nabootsen. Een enorme landbouwmachine, die niet afremt en vlak langs je rijdt bijvoorbeeld. Dat gaat nogal lastig thuis denk ik :Y)
Maar dingen als een auto, zeiltjes, wapperende dingen, paraplu's, dat soort dingen wel. Blaffende hond is ook erg handig :).
Maar soms is het overmacht.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:06

Heb toevallig deze week tweemaal om tafel gezeten met de politie oa over paarden in het verkeer.

Je moet idd ten alle op de weg en is het fietspad wettelijk gezien verboden terrein. Maar iedere agent zal het gedogen dat je buiten de bebouwde kom de berm of fietspad opzoekt, ivm de verkeersveiligheid.

Wel een goede reminder is dat als je met een paard langs de weg loopt of rijd en dit doet met een stal halster of een ander ' niet officiële' bitloze optoming en of zonder zadel en er gebeurd een ongeluk, je niet verzekerd bent..
Hierover zijn al meerdere gerechtelijke uitspraken geweest.
' echte' bitloze hoofdstellen vallen wel onder de verzekering.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:10

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:10

LoveBodin schreef:
Saar88 schreef:

Natuurlijk, daarom zeg ik ook: zo veel mogelijk.
Sommige dingen kan je thuis nu eenmaal niet nabootsen. Een enorme landbouwmachine, die niet afremt en vlak langs je rijdt bijvoorbeeld. Dat gaat nogal lastig thuis denk ik :Y)
Maar dingen als een auto, zeiltjes, wapperende dingen, paraplu's, dat soort dingen wel. Blaffende hond is ook erg handig :).
Maar soms is het overmacht.

Oeps, excuus, had weer eens te snel gelezen en je 'zoveel mogelijk' gemist :o ! Dan ben ik het volkomen met je eens!

Wat is eigenlijk de doelgroep van de folder? Paardeneigenaren of weggebruikers in het algemeen?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:14

Als ik aan de hand ga met de mijne dan probeer ik niet zo'n overlast te zijn voor andere bestuurders. Zo veel mogelijk rechts blijven. :)

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:17

Alvast bedankt voor de tips, er zit al wat bruikbaars tussen. De brochure is voor alle weggebruikers, niet enkel voor ruiters en menners.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:20

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:26

LoveBodin schreef:
willemieke schreef:
http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... rkeer.html

Is een interessant artikel over dit onderwerp.

Ik ben het er toch niet helemaal mee eens. 80 km wegen, daar ga ik niet met een paardje aan het handje vrolijk op stappen hoor..

Zie mijn eerdere post uit monde van de politie, buiten de bebouwde kom wordt het gedoogt en zelfs aangeraden dat je de berm of fietspad op zoekt...

Maar wettelijk gezien mag het niet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:34

Ik ben het helemaal met jou eens hoor, maar 't staat wat zwart-wit in dat artikel :).

Volgens mij is iedereen (inclusief politie) het er mee eens dat je op 80km wegen toch wel op 't fietspad of de berm moet!
Bij 50 of 60 vraag ik het me wel af. Waar ligt de grens?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:32

Grens ligt bij binnen en buiten de bebouwde kom. En in redelijkheid, niet op een fietspad voor een school mesten, geen overlast veroorzaken.

Artikel is echt gericht op het juridisch gedeelte idd, politie geeft toe dat praktijk anders is!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:42

Misschien iets om fietsers een tip te geven door dat de fietsers vooral wielrenners en mountainbikers even wat zeggen voor ze voorbij razen. Al is het maar hallo. Paard en ruiter weten zo dat ze ingehaald worden (ondanks ruiter netjes in de berm rijd). Veel paarden schrikken toch een beetje als er zo opeens een fiets voorbij komt.

Verder zou het inderdaad fijn zijn als er misschien een aanpassing komt of toch tip om op een fiets pad te gaan rijden voor de veiligheid. Zelfs ik met mijn men wagen ga dan een stuk op het dubbele fiets pad omdat ze op de straat 80 rijden. Als er fietsers passeren rijd ik zelfs nog een stuk in de berm. Nog nooit heeft dit voor problemen gezorgd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:49

Boek van de FNRS: Leer Buitenrijden met plezier.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:51

misschien iets over mest opruimen? (of het aan de kant schuiven) Bij ons in de regio word daar heel erg op gehamerd :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:51

In een folder die gericht is op alle weggebruikers zou ik ook graag iets lezen over de correcte manier van omgaan met een paard in het verkeer. Ik merk vaak dat andere bestuurders niet goed weten wat ze moeten doen als ze mij tegenkomen. Wel langzamer rijden of niet? Wel inhalen of niet? Op wat voor afstand inhalen?
Dingen die ik wel eens tegenkom, die heel goedbedoeld zijn en die ik erg waardeer omdat mensen zoveel moeite doen, maar die per ongeluk wel gevaarlijke situaties op kunnen leveren: toeteren om aan te geven dat ze eraan komen, extra uitwijken richting berm met als gevolg plotselinge harde geluiden (buiten de bebouwde kom zit er in onze omgeving vaak een ribbelstrook/steentjesstrook), dicht achter me blijven rijden ipv passeren.

Ik denk dat als bestuurders een duidelijker beeld hebben van hoe een paard ziet en reageert op situaties/geluiden/etc. ze dat mee kunnen nemen in de praktijk :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:53

Ik denk dat veel ruiters goed moeten beseffen dat het goed verkeersmak maken niet in een zondagmiddag gefixed is maar een degelijk stukje opleiding van je paard is.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:55

Is de brochure gericht voor mensen met paarden, of voor mensen die paarden in het verkeer tegenkomen?
In een brochure voor mensen die paarden in het verkeer tegenkomen (gewone bestuurders dus) tips geven over het naderen en wat wel en niet doen van een paard, hoe zien dat de situatie vertrouwd is (waar het vaak voor een ruiter heel duidelijk is dat een paard bang is, is het dat voor mede-weggebruikers vaak absoluut niet.

Is de brochure gericht op ruiters, dan zou ik het wel belangrijk vinden dat er wat in staat over respect naar de mede-weggebruiker. Ik rijd persoonlijk ook over het fietspad e.d., maar ik zorg ook dat ik dan niet die fietsers in de weg rijdt waar het pad eigenlijk voor bedoelt is. Ik zie helaas heel vaak anders. Wij willen als ruiters respect krijgen, dan moeten we beginnen met respect geven.