Help, ik wil ontslag aanvragen maar hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

emr

Help, ik wil ontslag aanvragen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 15:46

Beste bokkers,

Ik werk in de afwas in een restaurant sinds januari, dit werk is lichamelijk erg zwaar maar ook de werktijden zijn om het maar even netjes te zeggen niet zo fraai (vrijdag tot 16:00 school, van 17:00 tot 02:00 werken op drukke dagen). Ik zit al een maand te hikken om ontslag in te dienen maar ik durf het niet. Ik weet echt niet hoe ik het moet aanpakken, naar wie ik toe moet en wat ik moet zeggen. Ik vond solliciteren al eng, laat staan ontslag nemen. -O-

Hebben jullie misschien tips of ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Vjestagirl

Re: Help, ik wil ontslag aanvragen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:47

Een briefje schrijven naar de manager dat je bij deze je ontslag indient.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:48

Tja, bedenk maar:
Óf je blijft daar nog lang hard werken tegen je zin in, wat ook kan gaan slaan op de schoolprestaties.
Óf je hebt even moed, en kan ergens anders een minder druk baantje vinden. :j
Jij mag kiezen :+

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:49

Je werkt enkel op de vrijdag? Ik werk elke zaterdag van 04u30 tot 15u op drukke dagen, daarna nog 2 paarden rijden en op bezoek bij de schoonouders. Eerlijk gezegd vind ik niet dat je veel moet klagen, want jij hebt je zaterdag nog :o
Ontslagen worden? Gewoon niet meer werken, niet komen zonder te verwittigen, meer sms'n dan werken, zo moeilijk iets verzinnen is dat toch niet? :+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:51

boven aan de brief aan wie je het stuurt met adres eronder

dan wat regels leeg de datum (van de dag dat je het maakt)

en dan geachte heer (of mw. weet niet wie je baas is)

bij deze dien ik mijn ontslag met onmiddelijke ingang.

graag zou ik een afrekening willen zien met daarop de vakantiedagen en het salaris die ik nog te goed heb,

deze wil ik (zelf invullen) opnemen of uitbetalen.

met groet (en dan je naam)

Papegara

Gewoon ontslag nemen, je zal de eerste niet zijn.
Ik vind dat soort dingen ook altijd eng, heb ook in de afwas gestaan. was geen reet aan en heb ontslag genomen (ook omdat ik elders kon werken). was enorm opgelucht toen het eruit was.

Je hebt daarna toch niks meer met ze te maken.

lonneke_

SheeNegro schreef:
Je werkt enkel op de vrijdag? Ik werk elke zaterdag van 04u30 tot 15u op drukke dagen, daarna nog 2 paarden rijden en op bezoek bij de schoonouders. Eerlijk gezegd vind ik niet dat je veel moet klagen, want jij hebt je zaterdag nog :o
Ontslagen worden? Gewoon niet meer werken, niet komen zonder te verwittigen, meer sms'n dan werken, zo moeilijk iets verzinnen is dat toch niet? :+
Ik vind dit een nogal kortzichtige reactie. Jij weet niet hoe TS haar situatie helemaal in elkaar zit. Dat jij je helemaal de rondte werkt en dat prima vind, wil nog niet zeggen dat iedereen dit vol kan houden.. Ontslagen worden is sowieso niet slim. Hou gewoon de eer aan jezelf!

Even moed verzamelen TS! Stap naar je leidinggevende toe, geef aan dat je met een probleem zit en dat je dit niet vol gaat houden. Dat je het heel jammer vind, maar dat je helaas toch ontslag moet nemen. Zorg dat je meteen je ontslag brief bij je hebt.
Je mag altijd ontslag nemen en wees niet bang: je bent niet de eerste en ook niet de laatste die ontslag gaat nemen daar. Succes :D

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:53

SheeNegro,

Ik werk fulltime (40 uur), heb een paard (komt een tweede bij) en een vriend (die ook veel tijd en energie kost) :o

Zo hebben we allemaal wel wat te klagen, de een kan meer hebben als de ander. Nu is de afwas ook weer niet zo'n geweldig werk..

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:54

lonneke_ schreef:
SheeNegro schreef:
Ik vind dit een nogal kortzichtige reactie. Jij weet niet hoe TS haar situatie helemaal in elkaar zit. Dat jij je helemaal de rondte werkt en dat prima vind, wil nog niet zeggen dat iedereen dit vol kan houden.. Ontslagen worden is sowieso niet slim. Hou gewoon de eer aan jezelf!

Even moed verzamelen TS! Stap naar je leidinggevende toe, geef aan dat je met een probleem zit en dat je dit niet vol gaat houden. Dat je het heel jammer vind, maar dat je helaas toch ontslag moet nemen. Zorg dat je meteen je ontslag brief bij je hebt.
Je mag altijd ontslag nemen en wees niet bang: je bent niet de eerste en ook niet de laatste die ontslag gaat nemen daar. Succes :D

_/-\o_ +:)+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:56

Ben het met lonneke_ eens, even doorbijten en dan kun je daarna weer rustig ademhalen en mag je trots
zijn op jezelf dat je het hebt gedaan! Dan zal de volgende keer waarschijnlijk ook een stuk minder eng
zijn. :) Succes!

Misschien heb je hier iets aan: http://www.ontslagbriefvoorbeeld.net/vo ... werknemer/

emr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:12

SheeNegro schreef:
Inderdaad werk ik enkel op vrijdag met een uitzondering daar gelaten de vrijdag en de zaterdag. Heel leuk dat jij elke zaterdag zolang werkt maar ik trek dat niet. 4u uit van school, paarden voeren en als er tijd is mesten en daarna snel even hapje eten en door naar het werk. Op het werk is het continu door gaan behalve als de machine gespoeld moet worden, hier doet hij 20 minuten over en in de 20 minuten moet je alles opruimen wat op de werkbanken staat. Daarbij heb ik rugklachten dus is dit werk gewoon een verkeerde keuze geweest. Als ik thuis ben moet ik eerst pijnstilling slikken om in slaap te komen en op het werk loop ik niet te klagen en werk ik gewoon hard door, ik klaag dus niet ik geef hier op bokt enkel aan waar ik tegen aanloop. Een avond werken vind ik helemaal niet erg maar dan van 17:00 tot 23:00.

Papegara schreef:
SheeNegro,

Ik werk fulltime (40 uur), heb een paard (komt een tweede bij) en een vriend (die ook veel tijd en energie kost) :o

Zo hebben we allemaal wel wat te klagen, de een kan meer hebben als de ander. Nu is de afwas ook weer niet zo'n geweldig werk..
Het afwassen vind ik niet erg, dit vind ik het minst erge van het hele werk. De dingen waar ik tegen aanloop zijn de lange werktijden en het onbeschoft omgaan met personeel.

Ik ga nu even aan de slag met een ontslag brief en moet zo werken dus dien ik het meteen in. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:32

SheeNegro schreef:

Sjonge...iedereen moet toch zelf weten hoeveel die werkt? Dat jij je graag een slag in de rondte werkt moet jij toch weten? Sommigen werken 20u, sommigen 40 en anderen 80u p/w. Iedereen moet gewoon doen waar hij zich goed bij voelt.

TS: het is geen schande om te zeggen dat je stopt hoor :) Gewoon naar je direct leidinggevende zeggen dat je graag wilt stoppen met werken. :j

emr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:47

Adresgegevens bedrijf

plaatsnaam, 26 april 2013

Geachte naam,

Hiermee beëindig ik onze arbeidsovereenkomst d.d. 10 januari 2013 per 26 april 2013.

Met vriendelijke groet,

Handtekening
Mijn gegevens

-----------------------------

Mochten ze de reden vragen geef ik hier gewoon mondeling antwoord op.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:50

Ik zou er nog wel bij zitten 'wegens lichamelijke klachten' oid en 'bedankt voor de samenwerking' of iets is ook altijd netjes.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 17:02

Marit schreef:
Ik zou er nog wel bij zitten 'wegens lichamelijke klachten' oid en 'bedankt voor de samenwerking' of iets is ook altijd netjes.

Ik heb dit erin verwerkt, spannend moet om 6u beginnen, ga nu even snel de paarden voeren. :o

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:07

Maar heb je dan geen contract, dan heb je toch te maken met een opzegtermijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:17

Marit schreef:

Met dat 'lichamelijke klachten' zou ik uitkijken omdat het je niet moet gaan belemmeren als een volgende werkgever dat onder ogen zou krijgen.
Dan zou ik voor iets neutralers gaan als 'op dit moment is het niet te combineren met mijn studie en andere bezigheden.'

emr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 17:35

Marsu schreef:
Maar heb je dan geen contract, dan heb je toch te maken met een opzegtermijn?

Uh jawel, een 4 uren contract, heel eerlijk heb ik geen idee hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Ik ga zo wel naar mijn leiding gevende toe en zeg dat ik graag wil stoppen. Mocht hij het schriftelijk willen hebben/zien dan geef ik wel een brief op een later tijdstip af.
Shadow0 schreef:
Marit schreef:

Met dat 'lichamelijke klachten' zou ik uitkijken omdat het je niet moet gaan belemmeren als een volgende werkgever dat onder ogen zou krijgen.
Dan zou ik voor iets neutralers gaan als 'op dit moment is het niet te combineren met mijn studie en andere bezigheden.'

In princiepen zou dit geen problemen opleveren, ik ben niet van plan in de horeca een baantje te nemen en ik zet het verder ook niet op mijn CV.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:37

Zou inderdaad wel goed kunnen dat je nog een maandje door moet werken (opzegtermijn). Succes! :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:46

Op je contract staat je opzegtermijn. Houd er rekening mee dat dit geld vanaf de eerste van de maand. Dus als je vandaag je ontslag indient en je hebt een opzegtermijn van 1 maand dan mag je 1 juni weg.
Als je een jaarcontract hebt kun je alleen eerder weg als je baas accoord is of als er een opzegtermijn in je contract staat.
Bij een contract voor onbepaalde tijd is er een wettelijke opzegtermijn van 1 maand, tenzij samen overeengekomen dat het anders kan of tenzij er iets anders in het contract staat.
Ontslag ALTIJD schriftelijk indienen. Anders kan jou werkgever op je laatste dag zeggen dat hij van niets weet en heb je geen poot om op te staan... Dus vandaag mondeling aangeven en dan schriftelijjk zsm een brief indienen.

Overigens kun je je werkgever in je opzegtermijn wel verplichten maar 4u te werken :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:55

lonneke_ schreef:
SheeNegro schreef:

Rustig, lees het met een knipoog ;) Ik klaag ook niet over mijn werk. Misschien is het verkeerd verwoord of heb ik de situatie verkeerd begrepen, dat kan best van mijn kant. }:0
Ik wou enkel zeggen dat het erger kan, maar daarmee wist ik niet over het feit dat TS pijnstillers moet slikken om te kunnen slapen. Dus in dat geval kan het wel erger. Plus dat ze heel onbeschoft zijn naar het personeel toe zou een reden des te meer zijn om voor jou (mentale) gezondheid een veel leukere job te zoeken en bij deze dus je ontslag in te dienen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:23

hoe is het gegaan ts?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:43

Ben ook benieuwd hoe het is afgelopen?

Daarnaast ook een vraag van mijn kant.. Ik wil graag twee weken voor mijn studie begint stoppen met mijn huidige baantje
zodat ik nog even vakantie heb, dan zou ik 12 augustus stoppen.. Ik zou dan in de laatste week van juni mijn ontslag
indienen, maar als ik tot 12 augustus blijf werken is dat 1,5 maand, de opzegtermijn is 1 maand. Kan dit gewoon, iets
langer blijven werken dan de opzegtermijn?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:17

@sem. Dat kan gewoon hoor.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:17

Oke, dankje! Mijn vader zei inderdaad dat het kon en mijn moeder wist het niet.. Kan het altijd nog
navragen of werk zelf natuurlijk.