Chaos in mn hoofd, zoveel mogelijkheden! SPH.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Chaos in mn hoofd, zoveel mogelijkheden! SPH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:58

Ik zou graag komend jaar willen gaan studeren en nu had ik de perfecte studie gevonden namelijk Creatieve therapie drama. Dit vind ik zo interessant en gaaf, ik vind deze manier van werken mateloos interessant en interesseer me sowieso voor het menselijk psyche.
Echter word ik dit jaar 27, wat betekend 4 jaar studeren, 4 jaar nauwelijks tot geen inkomen en alles moet opschuiven. Mijn vriend en ik willen graag reizen, sparen voor een huis en bruiloft en wat dan al nog meer. Uiteraard willen we ook graag kinderen maar ook daar willen we wat voor opbouwen. Lastig dus...

Ik zit dus te kijken voor alternatieven. Niet studeren is een optie maar absoluut niet mijn favoriet omdat ik de opleiding Facilitair management heb gedaan en daar liever niet in verder wil. Ik vind an sich het werk wel leuk maar het is niet iets waar ik in verder wil groeien, ik wil zo graag de hulpverlenende kant op.

Nu is een alternatief een kortere opleiding, op HBO kan ik die nog niet echt vinden maar op MBO niveau wel. Ik zet even de mogelijkheden onder elkaar op een rijtje:

- Werk zoeken binnen mijn huidige opleiding. Veel mogelijkheden, kans om iets op te bouwen, weinig voldoening en uitdaging op langere termijn.
- HBO creatieve therapie, 4 jaar, iets wat ik mateloos interessant vind! 4 jaar uitstel van opbouwen maar investering voor de rest van ons leven.
- MBO SPH. 3 jaar maar met kans op instromen in 2e fase(2e jaar?). Ook de richting die ik op wil, evt doorleer mogelijkheden op latere leeftijd.
- Andere verkorte/kortere opleiding richting mijn interessegebied.

Willen jullie even meekijken met deze link? Dit is dus keuze 3, wel een particuliere opleiding maar het is wel iets wat helemaal top bij me past. En ik kan instromen wat ook ideaal is! http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=12013555
Maar als ik verder zoek vind ik deze opleiding alleen maar op HBO niveau. Dit vind ik dan weer apart.

diddletje

Re: Chaos in mn hoofd, zoveel mogelijkheden! SPH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:03

misschien zijn er ook nog deeltijd opleidingen in jou gewenste gebied?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:04

Dat komt omdat SPH ook een typische HBO opleiding is. Op het MBO had je vroeger SPW, en tegenwoordig MMZ.
Wat betreft creatieve therapie: als ik jou was zou ik ook eens gaan kijken hoe het zit met de werkgelegenheid op dat specifieke gebied. Zelf werk ik ook in de zorg, en dat lijkt me nou niet het werkgebied waar je het meeste werk kunt vinden. Vacatures in onze regio op het gebied van zorg en welzijn kun je trouwens vinden op de website van zorgselect, http://www.zorgselect.nl
Op het MBO zou je ook kunnen proberen om voor een combinatie van werken en leren te gaan, een BBL opleiding dus. Veel organisaties bieden wel dergelijke plekken aan. Is ook handig, je verdient toch loon, je werkt 4 dagen per week en gaat 1 dag per week naar school. Bij de organisatie waar ik werk, stromen ook regelmatig MBO'ers door naar SPH of MWD in deeltijd. Dit doen ze dan ook naast hun werk.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:08

Sph is een hbo opleiding, de mbo opleiding is het oude spw en die heet nu anders.
Kijk je ook waar momentee werk in is. Helaas is sph een erg brede studie en zoeken werkgevres liever naar verpleegkundige of verzorgende. Ik heb zelf sph gestudeerd.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:13

Heel iets anders, heb je FM afgerond? Een tweede hbo opleiding gaat je namelijk instellingsgeld kosten, dat ligt tussen de 6 en 10000 euro per studiejaar. Tenzij het een opleiding in de richting van zorg of onderwijs is.

Los van bovenstaande opties, wel eens naar een Ad gekeken? Is een tweejarige opleiding, zeg maar mbo+ die zeer vakgericht opleiden. Voordeel is dat je een diploma hebt en altijd nog door kan studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:15

MArieke ik heb FB op MBO 4 gedaan. En wat bedoel je met AD?

Werken en leren zou ideaal zijn, ik was alleen altijd in de veronderstelling dat je daarin dan werk moest hebben. Kan iemand mij meer uitleggen hoe je dan evt kan instromen bij een organisatie als ik bijv de opleiding SPH doe?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:17

AD is associate degree. Wat Marieke zegt, een soort van MBO+, tussen MBO en HBO ongeveer in dus.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:18

In de zorg mbo mmz 4? Werken en leren tegelijk? Best kans dat je daarna op kosten van de baas nog hbo SPH kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:18

Ah ok, dat zou ook kunnen. Crap t is echt chaos in mn hoofd haha.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:20

Ad = associate degree.

Er is verschil tussen duaal (werken en leren) en deeltijd (s avonds studeren). Bij duaal sluit de onderwijsinstelling vaak een onderwijs-arbeidsovereenkomst af met een werkgever. Vaak heb je dan 3 weken les, dan 3 weken werken etc. Je werkgever betaald je dan een salaris en je schoolkosten.

Bij deeltijd heb je soms werkervaring en een relevante baan nodig, maar niet altijd. je gaat dan in de avond naar school of een middag/avond. Dat is afhankelijk van de opleidingseisen. Let wel op: de regels omtrent deeltijd studeren gaan veranderen qua belasting teruggave etc. Nu is het zo dat veel mensen die deeltijd studeren geen stufi/ov krijgen omdat zij er naast werken en dus meer verdienen dan de inkomensgrens voor stufi/ov. Je kan dan je studiekosten terugvragen bij de belastingdienst. Maar deze regels gaan veranderen, waarschijnlijk per 2014. Ik ben er nog niet achter of deze verandering gunstig is of niet voor een deeltijder.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:20

Ik doe het zelf nu ook. Werk in de gehandicaptenzorg, haal ondertussen een mbo 4 diploma en wellicht volgt SPH nog. Ondertussen doe ik erg veel praktijkervaring op en daar kan werkelijk geen studie tegenop :)
En mocht je, zoals ik, je opleiding zelf bekostigen, dan zijn alle studiekosten aftrekbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:21

Bedankt voor de waardevolle informatie Marieke :)

Ilja, hoe ben jij daarin gestroomd? Had je al een relevante opleiding of ervaring?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:22

Bieden ze de opleiding niet duaal aan? Mijn zusje studeert muziektherapie, maar wel duaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:22

creatieve therapie is idd erg leuk, maar wordt op het moment overal wegbezuinigd... Dus dat lijkt me niet het meest handige om 4 jaar voor krom te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:25

Dat is idd ook zo Verootje en ook een reden om wat breder te kijken :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:25

Welnee Joolien, ik gaf les op een manege :)
Ik ben begonnen met vrijwilligerswerk in de gehandicaptenzorg en kreeg daar een klein contract aangeboden. I.v.m. wao kan ik niet fulltime werken. Ik heb er dus voor gekozen om zelf met thuisstudie te beginnen, omdat ik te weinig uren werk voor de interne opleiding. Wel biedt mijn werkgever aanvullende cursussen aan (bhv, communicatie, autisme etc etc).
De instelling waar ik werk geeft nog wel eens aan bij een vacature dat deze gecombineerd kan worden met de interne opleiding, dan hoef je dus ngo geen ervaring te hebben.
Een andere instelling in de buurt werft elk jaar leerlingen voor leren/werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:26

Ilja000 schreef:
Welnee Joolien, ik gaf les op een manege :)
Ik ben begonnen met vrijwilligerswerk in de gehandicaptenzorg en kreeg daar een klein contract aangeboden. I.v.m. wao kan ik niet fulltime werken. Ik heb er dus voor gekozen om zelf met thuisstudie te beginnen, omdat ik te weinig uren werk voor de interne opleiding. Wel biedt mijn werkgever aanvullende cursussen aan (bhv, communicatie, autisme etc etc).
De instelling waar ik werk geeft nog wel eens aan bij een vacature dat deze gecombineerd kan worden met de interne opleiding, dan hoef je dus ngo geen ervaring te hebben.
Een andere instelling in de buurt werft elk jaar leerlingen voor leren/werken.

Ah ok, nja dat zou best een mooie manier zijn, ik heb ook al eerder gekeken voor vrijwilligers werk om zo bij een zorginstelling binnen te komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:28

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:29

Het is ook een heel mooie manier om er achter te komen of het werk je echt aanspreekt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:30

Ilja000 schreef:
Het is ook een heel mooie manier om er achter te komen of het werk je echt aanspreekt of niet.

Bij welke of wat voor soort instelling ben jij in de eerste instantie aan de slag gegaan?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:37

Een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Maar dat is heel ruim :) Ben begonnen op een houtafdeling, doe nu 1 op 1 begeleiding en invalwerk op diverse groepen, waaronder de manege waar ik eerst werkte en een kinderboerderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:38

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:41

Die propedeuse ziet er wel interessant uit! Wel boeiend om te onderzoeken waarom uitstroomvariant TP vervalt, gezien je andere link.
TP is zowiezo een klantgerichte studie, net zoals de vele paardenopleidingen: veel mensen die het willen studeren, weinig banen in het werkveld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:46

Ja ik ben ook nog niet helemaal zeker van TP. Het klinkt heel leuk maar vols mij is het ondertussen niet zo bijzonder.
Ik heb wel iets heel bijzonders gevonden, namelijk een stage vanaf september. Daarbij is alleen de eis dat je SPH of een andere opleiding studeert dus wellicht is het ook mogelijk om het voor langere tijd te doen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:50

Inderdaad, dan kun je ook met een beroepsgerichte opleiding aan de slag en eventueel later nog 'voor de fun' cursussen aan de OpenUniversiteit er bij doen.

Leukz eg! Wat voor stage is het? Pb mag ook natuurlijk ;)