Trots! Eerste eigen opdracht binnen! (website bouwen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Trots! Eerste eigen opdracht binnen! (website bouwen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:35

Oooohh wat ben ik blij!!
Ik werd vorige week opgebeld met de vraag of ik een website wou maken. Ik zit nu in mijn 2e jaar van het Grafisch Lyceum Rotterdam, en dankzij mijn oma, waar je soms gek van word van het opscheppen over haar kleinkinderen en het praten en praten en praten, heb ik mijn eerste opdracht.
Mijn oma's buurman heeft een boek geschreven. Een verhaal dat bestaat uit 3 boeken. Ik heb alle tijd, voor deze opdracht omdat het 3e boek nog geschreven word.
Dit is dus mijn eerste officiële eigen opdracht! En met de ervaring die ik opdoe op school, en alles wat ik leer, kan ik voor hem een gloedje nieuwe website maken, die aan zijn eisen voldoet.
Ik kan op school hulp krijgen, met het maken ervan, en de website moet in de ouderwetse stijl Jugendstil gemaakt worden. Het boek gaat namelijk over een vrouw uit de 19e eeuw.
Voor mij een hele uitdaging omdat mijn stijl strakke websites zijn, en nu moet ik iets compleets anders doen!
Ik ben natuurlijk super trots, en ga mijn uiterste best doen, zodat deze man, mijn naam verder verteld! haha

Hier een voorbeeldje van wat ik heb gemaakt voor een schoolopdracht. (hier word nog aan gewerkt en hij is niet af) De indeling zoals hij hier is, komt hij ongeveer ook op de site te staan die ik in opdracht maak voor het boek. Een aantal kleine aanpassinkjes, maar het is om een beeld te geven. Tuurlijk gaan de kleuren en alles er volledig anders uitzien.

Afbeelding

Graag hoor ik jullie mening, over wat ik hier laat zien, en ik vind het natuurlijk SUPER om dit met jullie te delen! Ik kon het niet laten!
Ik heb 2 boeken gekregen van mijn leraar kunstgeschiedenis, over Jugendstil, dus vanuit school krijg ik alle hulp!

Anoniem

Re: Trots! Eerste eigen opdracht binnen! (website bouwen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:15

Ik zou het lettertype in ieder geval anders doen, comic sans MS kan écht niet. :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:17

Wuis schreef:
Ik zou het lettertype in ieder geval anders doen, comic sans MS kan écht niet. :+

Ik wist dat iets mij stoorde maar ik kon het niet plaatsen, dit dus... :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:18

Dit is gelukkig maar een schoolopdracht! Haha

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:19

Andere lettertypes gebruiken! Geen Comic Sans, geen Times New Roman etc.

Kijk anders op dafont.com voor een stijlvol en net lettertype.
Anders wordt het net alsof je het in Word hebt gemaakt, en dat wil je natuurlijk ook liever niet denk ik :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:19

Jeetje, je doet een grafische opleiding en gebruikt Comic Sans := in mijn eerste jaar kreeg ik al te horen dat ze GEEN 1 x CS willen zien :') dat is het ergste onprofessionele lettertype ooit :))

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:20

Gefeliciteerd met je eerst opdracht!!

Maar het gebruik van Comic Sans MS is voor (grafisch) ontwerpers echt not done hoor!

Edit: zie dat er al meerdere zijn die daar over zijn gevallen :P ..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:25

Zoals ik al zei staat dit voorbeeld er om te laten zien hoe ik de site dalijk ga indelen. De opdracht voor school is nog lang niet af, dus zal het lettertype aanpassen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:28

Ik heb Media College Amsterdam gedaan, voorheen Grafisch Lyceum. Ik denk dat als je de schetsprocedure moet laten zien ze ook al over het lettertype kunnen struikelen. Ik zou dan eerder voor Arial gaan ofzo...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:33

Ik wou graag een ander lettertyp dan standaard. Iknow, CS is standaard, maar kom er nu pas achter dan CS voor comic sans staat. Volgens mij is dit een variant op CS dus heb daar niet mij stil gestaan.

Mijn leraren riepen gelijk dat ik deze opdracht zeker moest aangrijpen aangezien ik eerst twijfelde of ik het wel kon. Ik kan altijd bij mijn leraren terecht voor hulp en vragen. Ze gaan natuurlijk niet mijn werk lopen doen, maar als ik er niet uit kom gaan ze me zeker helpen. Ik moet de site in de stijl van de 19e eeuw maken dus o.a. Jugendstil. Mijn leraar kunstgeschiedenis heeft mij 2 handige boeken gegeven zodat ik iets kan zoeken wat daar bij past. Ik krijg alle hulp die ik nodig heb, voor mijn eerste echte opdracht.

Daarbij is dit pas het begin van mijn 2e jaar en hiervoor deed ik een basis jaar waarbij veel tekenen aan te pas kwam en niet echt iets over het bouwen van websites.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:34

Je hebt maar keuze uit een aantal letter types toch? Niet alles word ondersteund.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:36

LZP --> STW

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:37

Ik heb het nog nooit geprobeerd met gedownloade fonts.. Maar je kan uit een hele hoop lettertypes kiezen hoor =) sommige zijn alleen leesbaarder dan andere

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:39

Dan zou je eens hier moeten kijken:
http://www.google.com/webfonts

Als je op 'quick use' klikt kun je zien hoe je het moet gebruiken. (je kunt het best standard of @import gebruiken :) )

Succes met je opdracht! Ik ben benieuwd naar wat je ervan gaat maken :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:41

Bedankt! Ik zal tegen die tijd wel een topic openen!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:42

madje schreef:
Dan zou je eens hier moeten kijken:
http://www.google.com/webfonts

Als je op 'quick use' klikt kun je zien hoe je het moet gebruiken. (je kunt het best standard of @import gebruiken :) )

Succes met je opdracht! Ik ben benieuwd naar wat je ervan gaat maken :)

:j

Wel ff opletten met de comptabiliteit. Windows interpreteert fonts vaak anders dan Mac.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:44

lifaya schreef:
Ik heb Media College Amsterdam gedaan, voorheen Grafisch Lyceum. Ik denk dat als je de schetsprocedure moet laten zien ze ook al over het lettertype kunnen struikelen. Ik zou dan eerder voor Arial gaan ofzo...

Arial is ook absoluut not done in de grafische wereld :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:48

Vergeet met de custom-lettertypes, die dus via webfonts of @font-face gebruikt worden dat je licensies nodig hebt en dat die, omdat het hier om een site voor een boek zijn, dus voor commercieel gebruik mogen. Dit kan je per font op Dafont bekijken. En vergeet ook niet dat ze er in elke browser anders uitzien.

Verder ben ik benieuwd of je met opmaak in HTML werkt of dat je met losse CSS sheets werkt. Ik kan je echt het tweede aanraden. Zelfde voor het werken met iFrames, doe het liever niet, het is geen schande als je site over de fold gaat, dat zie je juist veel tegenwoordig.

En hou er rekening mee dat je aan de webrichtlijnen voldoet; dus alleen codes gebruikt die ondersteund worden. En test het in werkelijk waar elke browser die er gebruikt wordt want IE7 geeft iets anders weer als IE8, en in 9 en 10 ziet het er weer anders uit. Chrome op Mac ziet er anders uit dan Chrome op Windows 7, op Windows XP doet Chrome helemaal rare dingen met bijvoorbeeld webfonts. Dan heb je Safari nog op zowel Mac als Windows en vergeet firefox niet, versie 3 en 4 en zowel mac als windows.

Ik werk als "standaard" font met Lucida of met Helvetica. Waar ik nu werk lopen wij overigens tegen alle bovenstaande punten aan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:59

Natasja__ schreef:
lifaya schreef:

not done voor een eindresultaat maar voor schetsen wel :) is een leesbaar lettertype dat vaak gebruikt word voor het internet. sowieso zien ze het liever als CS :Y)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:25

Jans schreef:
Vergeet met de custom-lettertypes, die dus via webfonts of @font-face gebruikt worden dat je licensies nodig hebt en dat die, omdat het hier om een site voor een boek zijn, dus voor commercieel gebruik mogen. Dit kan je per font op Dafont bekijken. En vergeet ook niet dat ze er in elke browser anders uitzien.

Verder ben ik benieuwd of je met opmaak in HTML werkt of dat je met losse CSS sheets werkt. Ik kan je echt het tweede aanraden. Zelfde voor het werken met iFrames, doe het liever niet, het is geen schande als je site over de fold gaat, dat zie je juist veel tegenwoordig.

En hou er rekening mee dat je aan de webrichtlijnen voldoet; dus alleen codes gebruikt die ondersteund worden. En test het in werkelijk waar elke browser die er gebruikt wordt want IE7 geeft iets anders weer als IE8, en in 9 en 10 ziet het er weer anders uit. Chrome op Mac ziet er anders uit dan Chrome op Windows 7, op Windows XP doet Chrome helemaal rare dingen met bijvoorbeeld webfonts. Dan heb je Safari nog op zowel Mac als Windows en vergeet firefox niet, versie 3 en 4 en zowel mac als windows.

Ik werk als "standaard" font met Lucida of met Helvetica. Waar ik nu werk lopen wij overigens tegen alle bovenstaande punten aan.

Ik leer het op school om met HTML en CSS te werken. (Dreamweaver)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:30

het gebruik van een website is erg belangrijk. probeer dingen met zo min mogelijk woorden duidelijk te maken. mensen kijken erg snel an als ze het dan niet snappen is de interesse weg. en als je op chique wilt gaan denk dan aan je tegenvormen..
en kijk even hoe het zit met de lettertypen die je gaat gebruiken. check bij de maker ervan even of en wat de kosten zijn voor het gebruik van zijn lettertype. je docenten moeten je hier ook wel bij kunnen helpen hoe dat precies zit.
Laatst bijgewerkt door Persevero op 19-11-12 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:33

Leer je CSS in de htmlpagina, of CSS in een apart document?

Heb je verder wat aan de tips die ik gaf?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:35

Mijn teksten zijn aangeleverd dus daar ga ik niet over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:38

Ik heb het niet over teksten toch?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:39

Natasja__ schreef:
lifaya schreef:

Waarom als ik vragen mag? :)
Is calibri(ofz) wel done? :P