Ik moet gaan lenen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Ik moet gaan lenen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 11:36

En ik wil het helemaal niet. Ik vind het verschrikkelijk, maar kom echt niet uit.

Ik woon nog thuis en betaal kostgeld en mijn eigen verzekering. Daarnaast heb ik als andere vaste last mijn abbo (wat 35,- is) en het schoolgeld wat elke maand wordt afgeschreven, maar ik kom niet meer uit.

Hele dagen ben ik aan het huiswerk en paardlief staat helaas ook op een laag pitje. Ik heb werk voor in de kerstvakantie maar een extra baanje kan ik icm school echt niet er bij hebben.

Zijn er meer thuiswonende mensen die lenen, en wat is realistisch? Iets meer zodat je wat vrijer kan zijn in je bestedingen of juist nét genoeg zodat je uit je schulden kan blijven.

Evelijn

Re: Ik moet gaan lenen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:38

Lenen bij DUO of bij de bank?
Heb je al met je ouders om tafel gezeten om meer inzicht in je financieën te krijgen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:39

Moeilijk, ik weet niet hoe ruim jouw ouders zitten. Maar anders zou ik met hun iets afspreken.
Bijv. geen kostgeld zolang je nog op school zit. Maar als je straks gaat werken je dan maandelijks een extra bedrag stort.
Als je ouders echt jouw geld nodig hebben om rond te komen dan zou ik ergens net genoeg lenen. Ik zou nooit meer lenen dan nodig zou zijn.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:40

TS werk je op dit moment wel of niet? Neem aan dat je stufi krijgt pm heb je hier een extra aanvulling op ivm thuissituatie of gewoon het standaard bedrag? Zorgtoeslag?
Laatst bijgewerkt door Mchll__ op 25-10-12 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:41

Kan je geen betalende bijrijder voor je paard vinden, of toch een baantje erbij nemen? Al is het maar een krantenwijk elke ochtend, kost weinig tijd.
Ik zie zoveel andere studenten die hun studie wel met een baantje kunnen (moeten) combineren, waarom is dat voor jou geen optie? Heb je moeite met studeren dat je zoveel tijd kwijt bent, of ben je een perfectionist?
Uiterste optie is misschien je ouders om hulp vragen, liever bij hun lenen dan bij de bank.

Stephanie_86

krijg je geen stufi dan? of zorgtoeslag

Ik zou niet gaan lenen als ik jou was dan maar de leuke dingen op een laag pitje en kijken waar je echt mee kunt bezuinigen... met een lening betaal je zoveel rente dat je dat ook weer per maand moet aflossen en als je nu al in de &^&*( zit kan je dan je lening wel terug betalen?

Zou er heel goed over nadenken als ik jou was

olanis

Zou echt alleen het noodzakelijke lenen. Je moet alles ook weer terug betalen, met rente.

Maar zou je thuis niet kunnen overleggen dat je tijdelijk iets minder kostgeld gaat betalen, omdat je het niet red.
En maak een overzichtje met je vaste lasten en andere uitgaven. Zodat je wat overzicht krijgt in je geld.
Even opschrijven wat je inkomsten zijn, en daar je vast lasten vanaf. En dan heb je al het bedrag wat je overhoud, die kan je dan besteden aan wat jij wilt.
En eventueel abbonement verlagen. En zo zijn er vast nog wel mee dingen die je mischien niet direct nodig bent.
Even alles op een rijtje zetten. En dan kijken wat je echt nodig bent.

amies100

Lenen bij een bank zou ik niet doen. Hoe wil je dat terugbetalen? Je hebt geen tijd voor een baantje. Het geld wat je verdiend in de kerstvakantie heb je waarschijnlijk nodig voor iets anders.
De rente wordt alleen maar hoger als je niet aflost en voor je het weet kom je er niet meer vanaf......

Ik zou kijken of er een andere oplossing te vinden is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:42

Heb je al stufi aangevraagd en dan prestatie en basis beurs (dat is ruim 300 euro, beetje afhankelijk van inkomen van je ouders).

Ik heb nooit geleend, kwam goed rond (wel niet veel ruimte, maar een keer op stap gaan of iets dergelijks zat er wel in). Zelfs toen ik op kamers ging (wordt je stufi maar 200 euro hoger...) kon ik goed rond komen met de huur, g/w/l en alle andere kosten die er in eens bij komen. :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:45

Dan zou ik lenen bji de DUO voor zo ver dat kan, dat zijn geen hoge bedragen die je in 1 keer moet terugbetalen en ook pas als je een vaste baan hebt..
Hoeveel stufi en aanvullend krijg je, ik neem tenminste aan dat je dat krijgt? Kunnen je ouders echt niets missen om je te helpen mee betalen met school of dat je minder kostgeld kan betalen? Je zit toch best wel snel in de sh*t als je nu al moet lenen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 11:45

Evelijn schreef:
Lenen bij DUO of bij de bank?
Heb je al met je ouders om tafel gezeten om meer inzicht in je financieën te krijgen?

We hebben rondom tafel gezeten en we willen gaan lenen bij de DUO ivm rente.

Sky_As schreef:
Moeilijk, ik weet niet hoe ruim jouw ouders zitten. Maar anders zou ik met hun iets afspreken.
Bijv. geen kostgeld zolang je nog op school zit. Maar als je straks gaat werken je dan maandelijks een extra bedrag stort.
Als je ouders echt jouw geld nodig hebben om rond te komen dan zou ik ergens net genoeg lenen. Ik zou nooit meer lenen dan nodig zou zijn.

Helaas gaat dit niet.

Mchll__ schreef:
TS werk je op dit moment wel of niet? Neem aan dat je stufi krijgt pm heb je hier een extra aanvulling op ivm thuissituatie of gewoon het standaard bedrag?

Ik krijg al de volle pot stufi wat er is. Meer dan gemiddeld. Ben nml een halfwees :)

jiehaaa schreef:
Kan je geen betalende bijrijder voor je paard vinden, of toch een baantje erbij nemen? Al is het maar een krantenwijk elke ochtend, kost weinig tijd.
Ik zie zoveel andere studenten die hun studie wel met een baantje kunnen (moeten) combineren, waarom is dat voor jou geen optie? Heb je moeite met studeren dat je zoveel tijd kwijt bent, of ben je een perfectionist?
Uiterste optie is misschien je ouders om hulp vragen, liever bij hun lenen dan bij de bank.

Ik woon in het buitengebied dus voordat ik al sochtendsvroeg de kranten moet doen moet ik bijkans om 3 op de fiets zitten. Paard is van iemand anders. Studeren ben ik echt veel tijd aan kwijt. Ik wil er gewoon graag voor gaan gekeken naar mijn vorige opleiding waar ik me de hakken over de sloot mijn diploma heb gehaald.

Stephanie_86 schreef:
krijg je geen stufi dan? of zorgtoeslag

Ik zou niet gaan lenen als ik jou was dan maar de leuke dingen op een laag pitje en kijken waar je echt mee kunt bezuinigen... met een lening betaal je zoveel rente dat je dat ook weer per maand moet aflossen en als je nu al in de &^&*( zit kan je dan je lening wel terug betalen?

Zou er heel goed over nadenken als ik jou was

Ik krijg alles, maar bij elkaar opgesteld met de vaste lasten (dus tel, verzekering en shcoolgeld) kom ik bijna op 0 uit. Ik mag dan echt niet over mijn bundel heen gaan want dan sta ik in het rood.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 11:46

Quir schreef:
Heb je al stufi aangevraagd en dan prestatie en basis beurs (dat is ruim 300 euro, beetje afhankelijk van inkomen van je ouders).

Ik heb nooit geleend, kwam goed rond (wel niet veel ruimte, maar een keer op stap gaan of iets dergelijks zat er wel in). Zelfs toen ik op kamers ging (wordt je stufi maar 200 euro hoger...) kon ik goed rond komen met de huur, g/w/l en alle andere kosten die er in eens bij komen. :)

Maar betaal jij je schoolgeld, boeken e.d. allemaal zelf? Ik heb de boeken voor volgens semester nog niet eens meegerekend!!!

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:47

Wat is er nu veranderd dan waardoor je het nu niet meer red en eerder wel?

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:47

Ik zit ook te overwegen om wat bij te lenen..
Heb eigenlijk alle kosten van een uitwonende maar krijg geen uitwonende beurs.

Daarnaast had ik nog maar heel weinig uren op mijn vorige baantje (14u max in de maand, voor een flutsalaris)
Dus toen ben ik iets ander gaan zoeken, ook gevonden. Maar dat werk is echt niet leuk (lees: ik werk heel graag, maar dat werk is zo geestdodend)
Dus nu ben ik even werkeloos (uiteraard wel hard zoekend) en nu is mijn spaarpotje ook aardig leeg.

Heb bij mijn ouders nog een lening lopen van mijn rijbewijs van 2 jaar geleden (4x gezakt dus kosten waren aardig opgelopen)
Dus bij mijn ouders kan en mag ik niets meer lenen. Mijn vriend ga ik daar ook niet om vragen. Dus ik overweeg om wat te lenen.

Ik lees dus even mee, ik wil tijdelijk lenen tot ik weer een goed baantje heb.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 11:48

Mchll__ schreef:
Wat is er nu veranderd dan waardoor je het nu niet meer red en eerder wel?

MBO en HBO is 70 euro meer schoolgeld per maand en 1000 euro meer boekengeld per jaar :)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:53

TS, als je echt alles hebt geprobeerd, en tot de conclusie komt dat je nergens wat financiele ruimte kan maken, dan hoef je je niet te schamen voor een lening bij DUO. Je bent echt de enige niet.
Maar spreek dan wel met jezelf af dat je hoe dan ook je studie afmaakt, en zo min mogelijk leent, en zo snel mogelijk afbetaalt. Anders kan je er later echt last van krijgen, bijv. als je ooit een huis wilt kopen.
Ik ken horrorverhalen van mensen die de rest van hun leven aan DUO zullen moeten afbetalen... Dit omdat ze veel te veel geleend hebben en DUO alles maar klakkeloos goedkeurt.
Aangezien DUO niet met je meedenkt, moet je daar zelf goed voor waken.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:54

Ik snap dat nooit zo, vriendinnetje had ook zoiets... Ze werkte 6 uur per week op zaterdag en vond dat te zwaar (maar ze kreeg wel een auto en alles van der ouders :')) Ik werkte daarnaast gewoon 24 uur per week als het niet meer was en dan nog had ik genoeg tijd over :s

Je kan niet op zaterdag nog een paar uurtjes gaan werken? Je bent sowieso 2 dagen helemaal vrij, dan kun je me niet wijsmaken dat je geen tijd hebt om daarvan een uur of 4-6 per week te werken :S (Tijd en zin, daar zit een verschil in...) En boeiend hoe hersendodend het werk is, je hebt tenminste inkomsten en kunt dan altijd kijken naar wat beters :) Tenminste zo denk ik erover, beter dan lenen iig :)

Waar ik dan weer niet tegen kan.. mensen die lenen en dan elk week 2-3x gaan stappen, vaak uit eten gaan etc. :s

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:54

Lisann__ schreef:
Ik zit ook te overwegen om wat bij te lenen..
Heb eigenlijk alle kosten van een uitwonende maar krijg geen uitwonende beurs.

Daarnaast had ik nog maar heel weinig uren op mijn vorige baantje (14u max in de maand, voor een flutsalaris)
Dus toen ben ik iets ander gaan zoeken, ook gevonden. Maar dat werk is echt niet leuk (lees: ik werk heel graag, maar dat werk is zo geestdodend)
Dus nu ben ik even werkeloos (uiteraard wel hard zoekend) en nu is mijn spaarpotje ook aardig leeg.

Heb bij mijn ouders nog een lening lopen van mijn rijbewijs van 2 jaar geleden (4x gezakt dus kosten waren aardig opgelopen)
Dus bij mijn ouders kan en mag ik niets meer lenen. Mijn vriend ga ik daar ook niet om vragen. Dus ik overweeg om wat te lenen.

Ik lees dus even mee, ik wil tijdelijk lenen tot ik weer een goed baantje heb.

Ik weet niet hoe jouw relatie is met je vriend maar waarom zou je hem er niet om vragen is wel de goedkoopste oplossing zonder druk dat je het ook weer af MOET lossen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:56

Wellicht zou je kunnen werken als je stopt met het paardrijden? Niet leuk misschien maar het is niet je eigen paard en het is maar tijdelijk. Zo'n lening zit je namelijk nog knap lang aan vast.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:00

Een beetje bijlenen bij DUO als je gewoon een opleiding doet waar waarschijnlijk wel werk in te vinden is... is prima.. zeker als je alles al goed bekeken hebt. Geen schande om beetje bij te lenen in jou situatie.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:01

Ik herken je gevoel, zit ook te twijfelen. Krijg niet de volledige stufi maar mijn ouders kunnen ook niet bijspringen. Ben nu bezig om toch maximaal te krijgen, maar dat kan nog wel even gaan duren.

Ik ben Rechten (WO) aan het studeren, en ik moet er zóveel voor doen dat ik het eigenlijk niet met een baantje kan combineren. Ben wel druk aan het solliciteren etc, maar krijg iedere keer niets meer te horen of krijg een afwijzing omdat je niet aan het profiel voor vakkenvuller voldoet etc. Hier is het ontzéttend moeilijk om een baan te vinden. -O-

Yessy

Als je dan toch gaat lenen, zou ik dat zeker bij DUO doen. Die hebben relatief gunstige voorwaarden en je hoeft pas te gaan terugbetalen als je een baan hebt na je studie :) Stel je leent nu 100 euro per maand om een beetje lucht te hebben en je studeert 5 jaar (3 jaar bachelor 2 jaar master), dan praat je over 100*12*5=6000 euro.
Vervolgens heb je straks een baan waarbij je netto 1500 euro per maand verdient, als je zuinig aan doet, kun je 500 euro per maand sparen en heb je het in een jaartje terugbetaald :)

suusje26

Quir schreef:

Dat zou wel fijn zijn, 500 euro stufi... Helaas, is dat niet voor iedereen zo.. Ik moet met het minimale, 266 euro, uitwonend rond komen... Dat dekt nog niet eens mijn huur.

TS. ik zou toch echt op zoek gaan naar een baantje voor een paar uurtjes.
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 25-10-12 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:02

Lenen bij vriend/vriendin.. tjah ik zou het als partner zijnde nooit meer doen! Of het gaat op papier, maar anders (n)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:02

Bestaat de zondagskrant van de Telegraaf inmiddels weer? Ik ben een paar jaar terug ontslagen omdat deze niet meer zou worden uitgegeven :')

@ hierboven, ik zou inderdaad ook van mijn (toen nog) vriend gaan lenen. Is dus inmiddels mijn ex, en ben blij dat ik het niet heb gedaan. Hij zegt nu nog steeds dat hij mij wel financieel wil ondersteunen, maar dat wil ik gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Thrive op 25-10-12 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt