Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Evelijn schreef:Lenen bij DUO of bij de bank?
Heb je al met je ouders om tafel gezeten om meer inzicht in je financieën te krijgen?
Sky_As schreef:Moeilijk, ik weet niet hoe ruim jouw ouders zitten. Maar anders zou ik met hun iets afspreken.
Bijv. geen kostgeld zolang je nog op school zit. Maar als je straks gaat werken je dan maandelijks een extra bedrag stort.
Als je ouders echt jouw geld nodig hebben om rond te komen dan zou ik ergens net genoeg lenen. Ik zou nooit meer lenen dan nodig zou zijn.
Mchll__ schreef:TS werk je op dit moment wel of niet? Neem aan dat je stufi krijgt pm heb je hier een extra aanvulling op ivm thuissituatie of gewoon het standaard bedrag?
jiehaaa schreef:Kan je geen betalende bijrijder voor je paard vinden, of toch een baantje erbij nemen? Al is het maar een krantenwijk elke ochtend, kost weinig tijd.
Ik zie zoveel andere studenten die hun studie wel met een baantje kunnen (moeten) combineren, waarom is dat voor jou geen optie? Heb je moeite met studeren dat je zoveel tijd kwijt bent, of ben je een perfectionist?
Uiterste optie is misschien je ouders om hulp vragen, liever bij hun lenen dan bij de bank.
Stephanie_86 schreef:krijg je geen stufi dan? of zorgtoeslag
Ik zou niet gaan lenen als ik jou was dan maar de leuke dingen op een laag pitje en kijken waar je echt mee kunt bezuinigen... met een lening betaal je zoveel rente dat je dat ook weer per maand moet aflossen en als je nu al in de &^&*( zit kan je dan je lening wel terug betalen?
Zou er heel goed over nadenken als ik jou was
Quir schreef:Heb je al stufi aangevraagd en dan prestatie en basis beurs (dat is ruim 300 euro, beetje afhankelijk van inkomen van je ouders).
Ik heb nooit geleend, kwam goed rond (wel niet veel ruimte, maar een keer op stap gaan of iets dergelijks zat er wel in). Zelfs toen ik op kamers ging (wordt je stufi maar 200 euro hoger...) kon ik goed rond komen met de huur, g/w/l en alle andere kosten die er in eens bij komen.
Lisann__ schreef:Ik zit ook te overwegen om wat bij te lenen..
Heb eigenlijk alle kosten van een uitwonende maar krijg geen uitwonende beurs.
Daarnaast had ik nog maar heel weinig uren op mijn vorige baantje (14u max in de maand, voor een flutsalaris)
Dus toen ben ik iets ander gaan zoeken, ook gevonden. Maar dat werk is echt niet leuk (lees: ik werk heel graag, maar dat werk is zo geestdodend)
Dus nu ben ik even werkeloos (uiteraard wel hard zoekend) en nu is mijn spaarpotje ook aardig leeg.
Heb bij mijn ouders nog een lening lopen van mijn rijbewijs van 2 jaar geleden (4x gezakt dus kosten waren aardig opgelopen)
Dus bij mijn ouders kan en mag ik niets meer lenen. Mijn vriend ga ik daar ook niet om vragen. Dus ik overweeg om wat te lenen.
Ik lees dus even mee, ik wil tijdelijk lenen tot ik weer een goed baantje heb.
Quir schreef:Heb je al stufi aangevraagd en dan prestatie en basis beurs (dat is ruim 300 euro, beetje afhankelijk van inkomen van je ouders).
Ik heb nooit geleend, kwam goed rond (wel niet veel ruimte, maar een keer op stap gaan of iets dergelijks zat er wel in). Zelfs toen ik op kamers ging (wordt je stufi maar 200 euro hoger...) kon ik goed rond komen met de huur, g/w/l en alle andere kosten die er in eens bij komen.