HELP! Mag dit? Stage moeten stoppen en OER-regelement.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

HELP! Mag dit? Stage moeten stoppen en OER-regelement.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 09:39

Hallo, :wave:

Ik heb een vraag over de rechten van de student. :Y)

Ik ben er niet kapot van dit open en bloot op internet te zetten, maar gezien ik van mening ben dat mijn docenten beslissingen nemen die niet mogen, maar de decaan erg traag is (en de docenten ook) met reageren toch maar even zo.

Ik volg de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en zit nu in het 3e studiejaar (stagejaar).
Ik heb een waanzinnig leuke stage, helemaal top!! *\o/*
Door omstandigheden (en ik ben van mening een persoonlijk conflict zo ondertussen) heb ik afgelopen jaar mijn keuzevak niet gehaald.
Dit is ondertussen bij de examencommissie geweest en ik stel hier hoger beroep voor in. Eveneens zullen er klachten over/tegen de docenten de deur uit gaan.
Ik heb tijdens dit vak eigenlijk wekelijks recht gehad op coaching, echter heb ik dat maar 1 keer gehad. Na meermaals mailen en vragen heb ik nooit meer een afspraak gehad. (Als enige, ook de enige waar ze moeilijk bij doen met de beoordeling).
Er speelt nog meer maar dat doet niet ter zake eigenlijk.
Het punt is dat ik dit vak dus (nog) niet gehaald heb, wat goed is voor 10 EC.
Volgens de OER's van voorgaande jaren zou ik 5 EC voor dit vak nodig hebben om stage te mogen lopen. Dit weet ik, echter dit jaar is het OER anders.
Nu werd ik vorige week dus gebeld dat ik moet stoppen met stage omdat ik niet aan de kwalitatieve eisen voldeed (volgens het OER).

Nu heb ik vrijdag gesprek gehad, en ze waren absoluut niet bereid om mee te kijken naar een oplossing. Ik kon beroep aantekenen maar dan zou ik alsnog moeten stoppen met stage en wellicht dit weer oppakken als ik in mijn gelijk zou worden gesteld tijdens dat beroep. Iets wat ik al raar vind want in mijn ogen is er wanneer ik beroep aan teken nog steeds geen beoordeling voor het desbetreffende vak, immers vervalt de uitspraak van de examencommissie.
Daarnaast zou ik dan het heel schooljaar maar overnieuw moeten doen om 3 tentamens te herkanssen (die ik met stage ook kon herkanssen) en 2 verslagen in te leveren (die ik nu ook zou kunnen doen). Hiervan zijn 1 tentamen en de 2 verslagen bij de examencommissie/hoger beroep. Verder hoef ik geen college's of wat dan ook te volgen dus betaal ik ruim 1700 euro voor, 8 uur?

Maar uiteraard heb ik vrijdagavond het OER van dit studiejaar (2011-2012) gezocht. Die ik een 20 min later vond op pagina 38 ofzo :+
Maargoed hierin kwam ik alleen het volgende tegen:

ARTIKEL 5.4 VOLGORDE VAN TOETSEN EN TENTAMENS
1. Toetsen en/of tentamens kunnen binnen de opleiding in beginsel in een willekeurige volgorde
worden afgelegd, met uitzondering van de in het volgende lid van dit artikel genoemde
toetsen en/of tentamens.
2. Aan de tentamens van de hierna genoemde onderwijseenheden en/of toetsen van de
onderdelen daarvan kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat aan de daarbij
geformuleerde ingangseis is voldaan:
a. Aan de onderwijseenheden van het tweede studiejaar kan worden deelgenomen
indien de student minstens 40 studiepunten (EC) van de propedeuse heeft
gehaald.
b. Aan de onderwijseenheden van het derde studiejaar (stagejaar) kan worden
deelgenomen indien de student in het bezit is van het propedeutisch getuigschrift
of hier vrijstelling voor heeft gekregen. Tevens dient de student 45 studiepunten
(EC) te hebben behaald van het tweede studiejaar.
c. Aan het vierde studiejaar kan worden deelgenomen wanneer de
onderwijseenheden, stage en supervisie van het derde studiejaar zijn afgerond.

Ik heb 47 EC en 'vrijstelling' van mijn P. (Beter gezegd: Instroom dus er is beslist dat ik hem niet krijg).

Dit is het enige wat erover staat.
In de stagehandleiding staat wel dat ik die 5 EC moet hebben, maar het OER is alles bepalend toch?
* 1 docent zegt ook altijd dat wij de opdrachten niet hoeven te maken die in de stagehandleiding staan omdat dit niet in het OER staat. Tot ergenis van andere docenten. :D Maar we zijn er dus niet tot verplicht, immers staat het niet in het OER. *

Maar ik heb dus 47 EC dus voldoe toch aan de eisen van het OER van het jaar 2011-2012, wat dit studiejaar dus is.
Dus in mijn ogen mag ik gewoon stage lopen. Toch?
Wat moet ik nu doen?

Heb de desbetreffende docenten (Stagedocent en tevens SLB-er en de stagecoördinator) gemaild of het klopt dat door de ingangseisen van het OER ik moet stoppen met stage. Tot op heden nog geen reactie. Heb eveneens de decaan gemaild en de situatie voorgelegd.

Wie o wie kan mij helpen? O:)

Groetjes,
Milou

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:48

Jij heb gewoon het recht stage te lopen hoor! Je heb genoeg EC's om te blijven ;). Ik zou er alleen wel anders achteraan gaan. Geen reactie op mail, de volgende dag langs gaan. Zet er maar flink druk op, ze maken ( die docenten) er een groot potje van, op alle hoge scholen is dat. Tevens ook een officiele klacht indienen over die leraar en de manier van omgaan met jou. Anders kunnen ze er op school in de hogere raad ook niks aan doen..

Verder is het heel vervelend natuurlijk, succes ermee!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:52

Docent gebeld; Die zegt dat ik het OER van mijn jaar moet pakken, dus het afgelopen jaar.
Lijkt mij eigenlijk nogal onlogisch, immers is het niet meer dat studiejaar.
Als ik in 2007 een baan krijg geld toch ook de CAO van dit jaar, niet van 2007?!
Klopt dit? Kan iemand mij dat vertellen?

Marieke_K

Re: HELP! Mag dit? Stage moeten stoppen en OER-regelement.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:09

Het OER van 2011-2012 geldt, jij gaat immers dit jaar op stage, dan gelden de regels van dit jaar. Maar.. er is nog een regel waar jij je op kan beroepen :+

En dat is dat je niet onnodige studievertraging mag oplopen en de opleiding is verplicht je een studeerbaar programma aan te bieden (want je hebt immers recht op onderwijs). Een studeerbaar programma houdt in dat de opleiding je per kwartaal minimaal 8 ECTS (streven is 15) moet aanbieden. Daarnaast mag je geen onnodige vertraging oplopen door iets wat de opleiding 'kan' oplossen of wat te overzien is (dus als je bijvoorbeeld 44 punten zou hebben ipv 45 maar door 1 punt een half jaar studievertraging op zou lopen).

Dit kan je voorleggen bij de examencommissie, of nog verder gaan door het neer te leggen bij het college van beroep.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:28

Dankjewel Marieke.
Helder.
Studentenvakbond zei ook dat die van 2011-2012 geld.
Inmiddels de coördinator gemaild en dit gezegd, stuk uit het OER erbij gehaald en een citaat van de decaan erbij.

Ze neemt haar telefoon niet op.
Stage zet het nu stil en kan niets doen, dus wordt min of meer gedwongen om thuis te blijven vanaf morgen. *Of hier alleen maar bokken*

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:30

Waarom zet de stage het stil? Als ik jou was zou ik tot dat er uitspraak is gewoon stage blijven lopen. Dan verlies je en geen dagen en het toont jouw goede wil :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:32

Stage zegt; wij hebben een opdracht van school en moeten daarnaar handelen.
Dus we laten je nu aan geen enkele zaak beginnen. Zouden vandaag de fax krijgen maar niet gehad. Wanneer we deze hebben ontvangen sturen we jou naar huis.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:41

Onderstaande tekst komt uit de stage-handleiding over de toegangsvoorwaarden.
Nogmaals wanneer je het niet eens bent met de uitspraak van de examencommissie, dan kun je bezwaar indienen.

2.1 Toegangsvoorwaarden stage
De student kan stage lopen in het derde studiejaar als hij aan de volgende eisen heeft voldaan: 1. hijheeftdepropedeusebehaaldofeengetuigschriftopvergelijkbaarniveau 2. hij heeft minstens 40 studiepunten uit het tweede studiejaar behaald,met in ieder
geval:
• twee projecten 10 EC
• keuzeprogramma jaar 2 5 EC
• drie trainingen 6 EC
• vijf cursussen/toolkit 15 EC
• studiebegeleiding 2 EC
• voor Mbo-instromers geldt dat zij bovendien 6 EC hebben behaald uit het programma “aansluiting Mbo-Hbo”

Dit is de mail die ik van de docent terug kreeg.
De OER staat hier toch boven? Immers hebben we een docent die zegt dat we die opdrachten uit de studiehandleiding niet hoeven te maken, omdat het niet in het OER staat. _/-\o_

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:30

Het OER staat inderdaad boven de studiehandleiding..
Als er niet in het OER staat dat jij die 5 EC nodig hebt van dat ene vak, mag jij gewoon op stage. :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:28

Dan wordt het dus een brief schrijven naar de examencommissie. Zou fijn zijn als ze door doen en niet de normale 4 weken aan houden..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:34

Kennen ze geen spoedprocedure? :}

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:36

Zoals ik het lees kun jij gewoon doorgaan met stage.
Echter is het wel heel lastig dat je stagebieder zo strikt is.

Ik zou een brief sturen naar de examencommissie en er spoed op zetten.
Mail de brief en probeer deze ook persoonlijk af te leveren.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:44

Ja, dat ga ik ook zeker doen. :)
Stage heeft vandaag de fax van school gehad; wegens dringende redenen moeten ze mijn stage stoppen.
Kan nu dus geen stage lopen, loop nu ook mijn uren/dagen mis.. :\

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:55

Als het maar om 1 week is, dan valt dat nog te overzien en kun je dat vast wel inpassen om in te halen.
Maar het moet inderdaad niet te lang duren.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 23:08

Nou, brief/mail eruit hoor.
Hij is behoorlijk duidelijk denk ik zo. :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:09

Update: Ga er weer een mail uit doen naar de examencommissie.
Dat ik het op prijs zou stellen als hier z.s.m. een uitspraak over komt.
Gezien mijn stage aan heeft gegeven dat hoe langer het duurt hoe kleiner de kans is dat ik terug kan komen.
En ik wil niets liever dan daar terug.

Baal er als een stekker van. ^)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 14:55

Beste Milou

In antwoord op je e-mail van 5 oktober jl. laat ik je hierbij het volgende weten.
Op grond van het OER 2010-2011 had je geen toestemming om te starten met je stage dit studiejaar. Concreet betekent dit dat de uren die je tot nu toe op deze stageplek gedraaid hebt niet meegeteld worden voor het uiteindelijke studieresultaat.
Echter volgens het OER 2011-2012 voldoe je aan de kwantitatieve criteria om toegelaten te worden tot je stage. Indien je je wilt beroepen op deze regeling uit het OER 2011-2012 kun je een verzoek indienen bij de examencommissie. Voor alle duidelijkheid: je stage is en blijft beëindigd. Je kunt dus alleen beroep doen op het OER 2011-2012 om een nieuwe stage te starten.

Hopend je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
Met vriendelijke groet,

Dit is de mail die ik terug heb gekregen van de examencommissie. Waarom in vredesnaam moeten ze altijd zo moeilijk doen?! ^)

Dus beroep instellen dan maar. Ideeën wat erin te zetten? En mogen ze wel die OER van vorig jaar hanteren?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:08

Wat was het peilmoment om te bepalen of je wel of niet op stage mocht? Als dat in collegejaar 10-11 was dan ben ik bang dat ze je stage terecht stop hebben gezet.
Wel een grove fout dat ze je dan in eerste instantie gewoon met die stage hebben laten beginnen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:30

Geen flauw idee.
Heb mij dit jaar opnieuw ingeschreven voor de opleiding, zit gewoon in het derde studiejaar.
En heb tot op heden nog steeds geen officieel bericht gehad in de vorm van een brief of iets dergelijks dat ik moet stoppen.
Alleen in de laatste mail dan. Verder is het 1 telefoontje geweest terwijl het schriftelijk bevestigd dient te worden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:55

Ben je er een tijdje tussenuit geweest dan? Ik snap dat niet goed. Normaal doe je een opleiding onafgebroken en je spreekt over een keuzevak voorgaand jaar, maar je hebt je opnieuw ingeschreven :?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:01

De kernvraag in dit verhaal is wanneer je bent begonnen aan je stage. Ik vermoed dat dat moment de peildatum is voor de beslissing van je opleiding om te moeten stoppen met je stage.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:07

Falona schreef:
Ben je er een tijdje tussenuit geweest dan? Ik snap dat niet goed. Normaal doe je een opleiding onafgebroken en je spreekt over een keuzevak voorgaand jaar, maar je hebt je opnieuw ingeschreven :?

Ik moet mij elk jaar opnieuw inschrijven.
Ik ben dus in 2010-2011 ingeschreven voor het 1e&2e jaar (overgestapt) en in 2011-2012 ingeschreven voor het derde studiejaar. Wij moeten ons dus ieder jaar opnieuw inschrijven. Is niet onafgebroken zoals op het MBO. Volgend schooljaar moet ik mij dus weer opnieuw inschrijven (herinschrijven kan je het ook wel noemen).
Ik ben op 1 september begonnen met stage. Wat dus het schooljaar van 2011-2012 is, lijkt mij. :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:09

De examencommissie heeft overigens ook niet gereageerd op de regel die Marieke aandraagt. Deze hebben ze gewoon in mijn ogen links laten liggen gezien ze hier niet op ingaan. Erg apart vind ik het als ik eerlijk ben..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:15

Gewoon onafgebroken dus, dat herinschrijven is slechts administratief
Als je in september aan je stage begint dan wordt ergens in het collegejaar daaraan vooorafgaand bepaald of je aan de stagenorm voldoet. Daar zijn peildata voor. Die datum valt over het algemeen in het oude collegejaar en dus onder de OER van het oude collegejaar. Daar heb je niet aan voldaan dus imo is het correct dat ze je stage stil hebben gezet. Voor de volgende stageperiode (waarschijnlijk vanaf februari oid) geld een nieuw peildatum dat je aan de stagenorm moet voldoen. Die valt wel in het huidige collegejaar en valt dus onder de nieuwe OER.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:17

Staat er iets in het OER over je examenprogramma?

Ik ben ook onder een ander programma afgestudeerd dan de studenten die later zijn begonnen, ik moest dus x punten halen voor die-en-die stage, y punten voor een scriptie en z aantal keuzevakken afgerond hebben. De studenten na mij hadden een heel ander programma (wat grofweg op hetzelfde neerkwam, maar niet klakkeloos uitwisselbaar was).

In elk geval succes met je speurtocht.