Ergotherapie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VeronicaM

Ergotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:21

Hallo!

Ik heb me vandaag ingeschreven voor Ergotherapie aan de hva! Heb hiervoor een mbo afgerond die niet beviel, wist niet wat ik wel wilde gaan doen, ben een tijdje gaan werken en 2,5 maand naar Australië geweest.

Wie gaat er nog meer aan ergotherapie beginnen of doet dit al?? Wat vinden jullie ervan? Ervaringen..

horseees

Re: Ergotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:28

Geen ervaring met studeren maar heb de therapie wel gehad :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:31

Haha ik ook. Alleen ervaring met ergotherapeuten die al afgestudeerd waren ;)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:06

Waar ik me erg aan gestoord heb is het feit dat het therapie zo groepsgebonden gegeven wordt. Ik en velen van mijn groepen zijn dan geneigd niets over de achterliggende reden van het werk te zeggen, en dat is net het belangrijke, want je legt daar namelijk wel je emoties in.
Ik heb in alle ziekenhuizen (4 in totaal) maar 1 ergotherapeute gehad die wél individueel bij je langskwam om het te bespreken..
Een tip voor je toekomst misschien :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:51

Ik ga ook dit jaar beginnen aan ergotherapie bij de HVA, ben benieuwd :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:54

Ik ga dit jaar beginnen in rotterdam, ook in amsterdam gaan kijken maar dat sprak me totaal niet aan.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:25

Ik heb afgelopen jaar ergotherapie gevolgd in Adam. Maar me er niet goed genoeg voor ingezet en het dus onvoldoende studiepunten gehaald.. Vond het wel een leuke studie opzich, maar had niet genoeg motivatie..

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:04

Horseees, ik zal het onthouden!

smurffie, wat trok jou dan niet aan aan de hva? En waarom heb je dan voor Rotterdam gekozen? Ik ben eerlijk gezegd nog niet op de hva wezen kijken, wilde eigenlijk niet naar Amsterdam omdat ik daar op kamers te duur vind.. Maar de andere steden waar ook ergotherapie word aangeboden trekken me ook niet.

angelaatjuh, jammer dat je niet genoeg punten had gehaald,, vond je het moeilijk (of te makkelijk?) of gewoon geen zin om er ook maar iets aan te doen?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:48

Ik start dit jaar ergotherapie ook op het hva
Hiervoor MBO niv. 4 gedaan dus ik hoop het HBO te gaan halen :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:24

Voornamelijk dat ik met 1 vraag zat (weet al niet meer welke) en ik die aan 3 van de leraren daar gesteld heb en van het kastje naar de muur gestuurd werd, terwijl ik in rotterdam al bij de 1e een goed antwoord kreeg. Verder was de opendag van de HVA zoiezo zeer slecht geregeld(tijden van de voorlichtingen klopte niet, voorlichtingen stonden 15 stoelen en de rest stond op elkaar erachter en kreeg de helft niet mee) terwijl bij rotterdam er echt tijd genomen werd om je uitleg te geven. Ook waren de voorlichtingen op HVA over de cijfers van geld en welke school er het beste was ect. Hardstikke leuk, maar ik kom voor de opleiding niet voor een gepronk over hoe goed de school is. Die cijfers kon ik zelf ook op internet opzoeken.

Nu weet ik ook wel dat een opendag "gemaakt" is, maar als ze iets kunnen voorbereiden en het gaat al zo..

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:54

Klopt hoor, HVA is niet een hele goede school,
maar als ik het vergelijk met het ROC ( MBO) is het net zo een rotzooi.

Je moet het uiteindelijk toch zelf doen, op de havo wordt nog achter je kont aangelopen door de leraren, op het HBO écht niet meer.
Wil je iets? regel het dan zelf ook maar.

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:13

Ja op mijn MBO was het ook echt prut.. slecht geregeld.. maar ook erg slecht les enzo.. Erger dan mijn mbo kan gewoon niet :P dus dat kan er alleen maar op vooruit gaan.. (hoop ik).

Ik ben nog een beetje aan t twijfelen of ik me zal inschrijven voor de introductie week.. Denk wel dat ik het ga doen.. Ga jij daar heen pluche_pluus ?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:38

Weet niet waar jij je havo gedaan hebt, maar achter je kont aan zitten? Dat was bij mij op school na mavo wel afgelopen.
En dat je dingen zelf moet doen okee, maar vragen horen je docenten te kunnen beantwoorden..

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:16

smurffie schreef:
Ik ga dit jaar beginnen in rotterdam, ook in amsterdam gaan kijken maar dat sprak me totaal niet aan.

Al ingeschreven voor het introkamp, eind augustus <<) ? (zit namelijk in de organisatie, dus moet het dan wel ff aankaarten :D

Als jullie nog iets specifieks willen weten. Ik ga in september naar het 3e jaar van Ergotherapie, in Rotterdam. Dus als je wat wil weten, vraag maar:)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:43

Ik ga ook starten met Ergotherapie op de Hva. Ben erg benieuwd hoe de studie zal zijn :)
Gaan jullie naar de introductieweek? Ik kan niet ivm ziekte. Introductieweek is te intensief voor mij.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:22

Ik volg de opleiding ergotherapie op de HAN. Ga nu mijn 2e jaar in.
Ik vind het een erg leuke opleiding, en na een jaar studie weet ik zeker, dit is mijn beroep!
De studie is pittig, maar wel leuk :)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:17

VeronicaM schreef:
Ja op mijn MBO was het ook echt prut.. slecht geregeld.. maar ook erg slecht les enzo.. Erger dan mijn mbo kan gewoon niet :P dus dat kan er alleen maar op vooruit gaan.. (hoop ik).

Ik ben nog een beetje aan t twijfelen of ik me zal inschrijven voor de introductie week.. Denk wel dat ik het ga doen.. Ga jij daar heen pluche_pluus ?

Ja ik denk het wel, had vandaag post binnen over kersvers ofzo? maar al die feesten vallen binnen je introductie week dus als ik me daar voor inschrijf krijg je standaard die feesten mee.
Moet alleen nog even geld overmaken enz.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:48

Ik doe zelf Ergotherapie aan de Hogeschool van Amsterdam en ga eind augustus het 3e jaar in.
Het vakgebied vind ik echt geweldig, maar de school en dan met name de opleiding Ergotherapie is 3 keer niets en ik raad het ook niet bepaald aan.

Op de open dag krijg je behoorlijk mooie praatjes, waar niets van waar is. Toen ik het 1e jaar instroomde bleek het hele lessysteem veranderd te zijn, waardoor wij dus proefkonijnen werden en dit nog steeds zijn, want we zijn nog altijd de nieuwe lichting. Op zich geen probleem, maar alles waarvan wij aankaarten wat niet klopt (en ook bevestigd word door docenten etc.) word of niets aan gedaan, of er wordt wel wat aangedaan, maar zien wij er niets voor terug aangezien wij het al gehad hebben (of ze veranderen het gewoon niet voor ons, terwijl het nog wel regelmatig terug komt).

Tevens door deze problemen en tegenstrijdigheden loop ik nu al met een halfjaar studie vertraging, wat er dus op neer komt dat ik het laatste halfjaar niets heb gedaan, geen lessen heb gehad, maar ze wel heb mogen betalen.

Nee, voor mij nooit geen HvA meer.

Heb je eventueel nog vragen oid, mag je me gerust pben. :)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:56

milatje schreef:
Ik doe zelf Ergotherapie aan de Hogeschool van Amsterdam en ga eind augustus het 3e jaar in.
Het vakgebied vind ik echt geweldig, maar de school en dan met name de opleiding Ergotherapie is 3 keer niets en ik raad het ook niet bepaald aan.

Op de open dag krijg je behoorlijk mooie praatjes, waar niets van waar is. Toen ik het 1e jaar instroomde bleek het hele lessysteem veranderd te zijn, waardoor wij dus proefkonijnen werden en dit nog steeds zijn, want we zijn nog altijd de nieuwe lichting. Op zich geen probleem, maar alles waarvan wij aankaarten wat niet klopt (en ook bevestigd word door docenten etc.) word of niets aan gedaan, of er wordt wel wat aangedaan, maar zien wij er niets voor terug aangezien wij het al gehad hebben (of ze veranderen het gewoon niet voor ons, terwijl het nog wel regelmatig terug komt).

Tevens door deze problemen en tegenstrijdigheden loop ik nu al met een halfjaar studie vertraging, wat er dus op neer komt dat ik het laatste halfjaar niets heb gedaan, geen lessen heb gehad, maar ze wel heb mogen betalen.

Ai, dat klinkt niet goed. Hoe hebben ze de manier van lesgeven veranderd? En hoeveel uur zit je gemiddeld op school (in het eerste jaar) en heb je ook nog een dag vrij in de week of meestal niet? Op de open dag vond ik wel dat ze heel erg over 'cijfers' praatten. Hoe goed hun school wel niet was en dat hun de beste opleiding van NL hadden. Vond het nogal raar omdat ik gewoon wilde weten hoe de opleiding in elkaar zat.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:40

_Rapido_ schreef:
milatje schreef:

Ai, dat klinkt niet goed. Hoe hebben ze de manier van lesgeven veranderd? En hoeveel uur zit je gemiddeld op school (in het eerste jaar) en heb je ook nog een dag vrij in de week of meestal niet? Op de open dag vond ik wel dat ze heel erg over 'cijfers' praatten. Hoe goed hun school wel niet was en dat hun de beste opleiding van NL hadden. Vond het nogal raar omdat ik gewoon wilde weten hoe de opleiding in elkaar zat.
Ze hebben de vakken anders ingedeeld. Het is zo dat we Ergotherapie als hoofdvak krijgen en daarnaast nog vakken zoals activiteiten, medische vakken (kinesiologie, neurologie, psychologie en sociologie > bij deze 4 zit vaak geen enkele koppeling naar ergotherapie en het is alleen maar theorie, geen praktijk), beroepsvaardigheden, beroepsopdrachten en ook nog een vrij deel. Dit zijn de grotere vakken zeg maar.

Nouja wij hebben andere boeken als de jaren ervoor en de lesstof is omgegooid. Heb geen specifiek vergelijkingsmateriaal aangezien ik niet precies weet hoe en wat het was voordat ik de opleiding kwam doen. ;)

Ons is 1 dag vrij in de week beloofd, maar hier is geen woord van waar. We hebben niet veel contacturen (+/- 10 á 15 uur in de week), maar deze zijn helaas over 5 dagen verdeeld vaak, vooral in het 1e jaar. Plannen is niet hun beste vak, zo kan het dus voorkomen dat er om 08.30 uur een les staat en om 15.00 uur nog 1.
Soms kan je je natuurlijk wel nuttig maken in die uren, maar het is een beetje teveel van het goede in mijn ogen. ;)

Whaha en ET op de HVA de beste van Nederland? :} Het jaar dat ik begon stond deze opleiding als beste aangeschreven van Nederland ja, momenteel als slechtste en is de afdeling zorg (waar ET ook onder valt) op de Hogeschool Zuyd het best aangeschreven. ;) Ze zijn inderdaad erg van de cijfertjes..

Persoonlijk zou ik niet veel geloven van de mooie praatjes op de open dag..
Maar weet je wat het ook is, het schijnt dat er op meerdere hogescholen niets klopt..

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:55

[/quote]

Ja ik denk het wel, had vandaag post binnen over kersvers ofzo? maar al die feesten vallen binnen je introductie week dus als ik me daar voor inschrijf krijg je standaard die feesten mee.
Moet alleen nog even geld overmaken enz.[/quote]

Mag ik vragen of je al een bevestiging hebt gehad dat je bent aangenomen? Ik heb me namelijk eind mei al ingeschreven en nog steeds geen bevestiging gehad. Wel een bevestiging dat ze het in behandeling nemen maar nog niet zekerheid dat ik ben aangenomen.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:59

Citaat:
Ze hebben de vakken anders ingedeeld. Het is zo dat we Ergotherapie als hoofdvak krijgen en daarnaast nog vakken zoals activiteiten, medische vakken (kinesiologie, neurologie, psychologie en sociologie > bij deze 4 zit vaak geen enkele koppeling naar ergotherapie en het is alleen maar theorie, geen praktijk), beroepsvaardigheden, beroepsopdrachten en ook nog een vrij deel. Dit zijn de grotere vakken zeg maar.

Nouja wij hebben andere boeken als de jaren ervoor en de lesstof is omgegooid. Heb geen specifiek vergelijkingsmateriaal aangezien ik niet precies weet hoe en wat het was voordat ik de opleiding kwam doen. ;)

Ons is 1 dag vrij in de week beloofd, maar hier is geen woord van waar. We hebben niet veel contacturen (+/- 10 á 15 uur in de week), maar deze zijn helaas over 5 dagen verdeeld vaak, vooral in het 1e jaar. Plannen is niet hun beste vak, zo kan het dus voorkomen dat er om 08.30 uur een les staat en om 15.00 uur nog 1.
Soms kan je je natuurlijk wel nuttig maken in die uren, maar het is een beetje teveel van het goede in mijn ogen. ;)

Whaha en ET op de HVA de beste van Nederland? :} Het jaar dat ik begon stond deze opleiding als beste aangeschreven van Nederland ja, momenteel als slechtste en is de afdeling zorg (waar ET ook onder valt) op de Hogeschool Zuyd het best aangeschreven. ;) Ze zijn inderdaad erg van de cijfertjes..

Maar weet je wat het ook is, het schijnt dat er op meerdere hogescholen niets klopt..

Bedankt voor de info. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om naar een andere school te gaan omdat dat allemaal te ver weg is. Dus ik hoop dat het meevalt := Dat van het rooster is echt vervelend, maar dat gebeurt heel vaak op hogescholen, jammer genoeg..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:27

_Rapido_ schreef:
Citaat:

Bedankt voor de info. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om naar een andere school te gaan omdat dat allemaal te ver weg is. Dus ik hoop dat het meevalt := Dat van het rooster is echt vervelend, maar dat gebeurt heel vaak op hogescholen, jammer genoeg..
Bij Ergotherapie is verder geen loting of wat dan ook dus je bent standaard aangenomen.
Ik woon bij je in de buurt (andere kant van het water) dus ik weet hoe vervelend ver het reizen is. :+
En tja, de dichtstbijzijnde optie is dan inderdaad Amsterdam.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:58

_Rapido_ schreef:

Mag ik vragen of je al een bevestiging hebt gehad dat je bent aangenomen? Ik heb me namelijk eind mei al ingeschreven en nog steeds geen bevestiging gehad. Wel een bevestiging dat ze het in behandeling nemen maar nog niet zekerheid dat ik ben aangenomen.[/quote]

Jazeker, ik heb mailtjes gehad :j
Heb je ook al via studielink doorgegeven dat je aan het HBO gaat beginnen? is je collega geld al aangegeven hoe je dat gaat betalen?
anders moet je even de studentenservice bellen op de tafelbergweg.

(Mijn naam staat verkeerd geschreven, erg frustrerend |o )

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:00

Oh haha ik zie het. Dat is inderdaad niet ver bij mij vandaan. Nijmegen is niet te doen qua reizen, zelfde met Rotterdam. Ben benieuwd of ik de opleiding leuk vindt.