Thuisstudie/avondopleiding psychologie Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Thuisstudie/avondopleiding psychologie Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 19:27

Ik vraag me af of er bokkers zijn met ervaringen met een thuisstudie of avondopleiding psychologie in België.

Ik werk inmiddels en wil onder geen beding meer echt terug student worden -lees: voltijds school - maar er zijn wel een paar dingen die me enorm boeien en waar ik graag een opleiding in zou volgen.Hetzij via thuisstudie, het zij via avondschool.

Sociologie en sociale psychologie zijn bv dingen die me enorm interesseren.
Ik heb niet echt ambitie om er mijn beroep van te maken. -dan "moet" je ook bijna unversitair gaan- maar ik zou wel iets van officiële opleiding willlen hebben als ik betaal voor een studie.

Nu vond ik al iets van het NTI maar ik weet eigenlijk niet goed hoe die opleiding is...
Ook vond ik al thuisstudies maar wederom: zelfde probleem...

Zijn er bokkers die dit doen/willen doen die me kunnen helpen?

RoodZonnetje

Re: Thuisstudie/avondopleiding psychologie Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:38

Geen ervaring met thuisstudies hier.
Maar je kan het bij sommige scholen ook in deeltijd (minder vakken per jaar, dus zeker geen voltijd school) of duaal (leren en werken tegelijk) doen :)
Mocht je wel echt geïnteresseerd zijn in werken in dit werkveld later kan je bij scholen in Nederland (weet niet hoe het in België zit) ook een 21+ doen. Als je die haalt, kun je ook toegelaten worden, ongeacht je diploma's/vooropleiding.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:03

Ik heb nu een paar dingen met afstandsleren gevonden en gemailt. :)
Ik wil dus niet meer echt in klasgroepen van mijn leeftijd of jonger zitten gezien dat gewoon nooit goed gaat :)
Al niet toen ik nog gelijke leeftijd had, laat staan nu ik ouder ben.. :o Ik kán me niet druk maken in die kleine prulletjes waar zij zich druk in maken en dat zorgt voor wrijvingen waar ik geen zin in heb. Heb het twee jaar geprobeerd en het ging twee jaar zo, ligt geheel aan mij, maar dat maakt het niet minder irritant natuurlijk. :D
Ook werd ik nogal opstandig van mijn medeleerlingen hun bemoeienissen. Buiten groepswerken om heeft niemand wat te maken met mijn studeren en dat is een heel moeilijk begrip in hogescholen in België lijkt wel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:21

Bij duaal en deeltijd zitten doorgaans behoorlijk veel 'ouderen', omdat die de studie vaak naast hun gewone baan doen of op latere leeftijd toch nog besluiten hun droom achterna te gaan maar financieel afhankelijk zijn van hun huidige baan :)
En op de uni hier is bemoeienis veel minder dan op 't HBO heb ik gemerkt, maar je werkt ook amper samen op de uni ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:31

Ja op hogeschool deden we dat ook niet vaak maar mijn klasgenoten controleerde me graag en speelde graag moedertje van "je was niet in de les!" en ik maakte me niet populair met: "lieverd, als ik zin heb in gezeur ga ik wel naar mijn moeder die heeft meer ervaring hoewel je dat niet zou zeggen al je jou bezig hoort'" of "Schat als je zo wil zeiken had je 20 jaar geleden in mijn leven moeten komen." :+
O:)

Ouderen kan ik dan weer wel goed mee om. :+ Dat is dus zeker een optie!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:32

Lol, studie uitzoeken zonder aanwezigheidsplicht dus :P
Nee maar echt, zou idd toch eens gaan kijken voor duaal/deeltijd als het werkveld je echt boeiend vindt, in Nederland is een groot percentage 25+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:41

Dat was het mooie, bij de verplichte lessen was ik gewoon aanwezig. Daarom dus dat ik er zo pissig om werd :')

Ik ben heel geboeid door psychologie, heb ortho gedaan en de orthopedagogie specifieke vakken vond ik niks maar algemene en ontwikkelings psychologie, sociologie en communicatie vond ik geweldig! :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:45

Hmm kan ik me voorstellen ja, moeten ze bij mij ook niet proberen. Nu was ik zo weinig aanwezig bij de niet-verplichte dingen dat ze me niet eens herkenden bij hoorcolleges, dus opvallen als ik niet kwam deed het niet :+

Klinkt goed, ik vind het allemaal ook machtig interessant :D Wil je er uiteindelijk ook in gaan werken of nie?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:47

Er in gaan werken niet echt, hoogstens via psychologie richting opvoeder/begeleider gaan voor jongeren oid :) Maar ik heb ook niet echt een goed beeld van hoe een psycholoog werkt behalve het stereotype: vrouwtje met bril en notitieboekje terwijl de cliënt op de bank ligt. :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:54

Lol, dat beeld is behoorlijk achterhaald inmiddels :D Wordt door de meeste zorgverzekeraars ook niet meer vergoed, dat soort psychotherapie :)

Psychologie is zo verschrikkelijk breed, tis lastig te zeggen wat je er allemaal mee kan.
Ik loop nu bvb stage in de kinder- en jeugdpsychiatrie en doe IQ onderzoeken en neuropsychologische onderzoeken (maar die ken je wel ;) maar dat meer op kinderen gericht) en daar maak ik verslagen met conclusie en adviezen van. Dus hoe kan je het onderzochte kind zo goed mogelijk laten ontwikkelen met de beperkingen die ie heeft? En ik geef dyslexiebehandelingen aan kinderen met een bijkomende psychische stoornis (meestal ADHD en/of autisme).

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:00

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 22:02

die neuropsychologische onderzoeken heb ik trauma's aan over gehouden _O-

Kan je met psychologie ook richting probleemjongeren/drugsverslaafden gaan bv?

NTI had ik bekeken en vond ik inderdaad een erg boeiende site, de overige twee kende ik nog niet en VDAB zelf bied het niet aan, wel andere instellingen via de VDAB...

NTI vraag ik me af hoe het zit met het diploma enz en heb ik ook gemailt :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:06

Ayasha schreef:
Kan je met psychologie ook richting probleemjongeren/drugsverslaafden gaan bv?

Jazeker :)
Je kan vrijwel overal terecht komen bij mensen waarbij alles psychologisch gezien 'normaal' en 'abnormaal' verloopt :)
Als je meer de groepskant op wil, dus als begeleider op een instelling voor probleemjongeren of drugsverslaafdenkliniek terecht wilt komen, zijn opleidingen als SPH (sociaal pedagogische hulpverlening, weet niet wat 't bij jullie is :P) weer erg handig, want die zijn meer op groepen gericht. Wil je een plan van aanpak voor zo'n jongere opstellen en gerichter coachen en persoonlijke issues aanpakken is psychologie weer meer geschikt.

En wat hebben ze met je gedaan dan, dat je er trauma's van hebt? Heb niet 't idee dat ik mn stagekinderen terroriseer ofzo :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 22:11

SPH is bij ons orthopedagogie maar helaas erg gericht op fysieke en mentale handicaps en dat boeit me dan weer niet :o
Voor mij is het dus echt meer het plan van aan pak en persoonlijke issues aanpakken wat me trekt. :)
Maar er zijn dan ook zoveel verschillende, is het dan praktische psychologie waar ik voor moet kijken of weer en ander deel gebied...

Haha en herhalen tot het vervelende aan toe _O- Sommige boden hun verontschuldigingen aan zo snel ze mijn blik zagen en zeiden zelf al "Je moet dit vast vaak doen he...." :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:18

In Nederland is SPW (MBO) meer gericht op handicaps en SPH meer breder :)
Heb je misschien een site met overzicht van sociale opleiding in België? Dan kan ik gerichter met je mee denken :)

Lol, dat heb ik niet, ik test ze 1 x en dat is het dan. Geen herhaalde metingen ofzo. Kan me voorstellen dat je dat erg snel zat wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 22:21

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:22

Zeg je als je wat meer weet van nti?

Bij www.thuisstudie.be kan je zelfs je examen in Hasselt afleggen, is ook wel interessant. :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:24

Als je een universitaire studie zou willen gaan doen dan kun je bij de Open Universiteit je bachelor halen, de OU is een Nederlandse instelling maar ze hebben ook afdelingen op de Vlaamse universiteiten en je bachelor is ook gewoon geldig in Vlaanderen. Je kunt dan gewoon naar de UHasselt om je examens af te leggen. Is een thuisstudie, alleen voor sommige vakken moet je natuurlijk wel practicumbijeenkomsten volgen, en voor sommige vakken moet je ook samen werken met medestudenten. Het voordeel is dat er bij de OU vooral volwassenen studeren die heel serieus met hun studie bezig zijn, het nadeel is dat het erg duur is :=

Volgens mij kun je met een bachelor psychologie in Vlaanderen bijvoorbeeld als psychologisch assistent gaan werken, en er zijn vele sociaal-maatschappelijke functies waarvoor een bachelor psychologie wordt gevraagd :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:36

Ayasha, van de link die je gepost hebt past Orthopedagogiek en/of Toegepaste psychologie denk ik het beste bij je :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:02

open universiteit heb ik ook gemailt justy :j die zitten idd in Hasselt hier :j

NEssaX: will do! Waarschijnlijk zal dat voor morgen zijn :j

Heino: En ortho heb ik al gedaan en dat vond ik niks ivm dat ze zich zo richten op minder validen en dat ligt me niet... :D Dus het zal dan toch richting psychologie worden denk ik..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:47

Ook op uni niveau? Hier wordt bij orthopedagogiek juist de nadruk gelegd op wat er allemaal mis kan gaan in het opgroeien en opvoeden van het kind, in de breedste zin van het woord. Dingen als leerproblemen, opvoedproblemen, achterblijvende sociale ontwikkeling etc. Maar amper lichamelijk en verstandelijke beperkten eigk :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 17:39

Volgens mij kan dat hier niet op uni niveau tenzij je de hogeschoololeiding al gedaan hebt maar ik kan mis zijn :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:28

Hier kan 't dus wel, als je 21 of ouder bent kan je de 21+ toets doen :)
Hoop voor je dat er bij jullie ook iets dergelijks is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 13:45

NHA is niet erkend:
Citaat:
Na het beëindigen van de cursus kunt u het NHA-getuigschrift of NHA–instituutsdiploma behalen. Deze bewijzen dat u de cursus met succes heeft gevolgd, maar zijn niet erkend door het Ministerie van Onderwijs.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:37

De opleiding SPH is weer wel erkend.
De Open Universiteit staat prima bekend trouwens.