Werkdillema, moeilijke keuze!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gurly

Werkdillema, moeilijke keuze!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:31

Lieve bokkers,

Ik werk bij een super leuk (bekend) bedrijf in de branche waar ik voor heb geleerd.
Sinds deze maand heb ik een vast contract en ben ik hoofd van de afdeling.
De werkdruk is hoog, maar wel erg leuk.
Grootste nadeel van mijn baan is dat ik een gemiddelde reistijd heb van 2,5 uur per dag.
Dat betekent dat ik 05.45 uit bed ga en 18.45 thuis ben.

Nu kan ik bij een ander bedrijf beginnen waar ik nog geen reistijd heb van een uur per dag.
Ik kan dan 07.00 uit bed en 17.45 uur thuis zijn. dat scheelt dus heel veel tijd per dag.
Het enige nadeel hier van is dat de functie iets minder hoog is, maar blijf wel het zelfde verdienen.

Nu is mijn vraag.. wat zou jij doen in deze situatie?

Als ik de baan aanneem, heb ik meer vrije tijd voor mijn familie, vrienden en vriend en voor hobby’s en sporten.
Als ik bij de baan blijf die ik nu heb.. blijf ik weinig vrije tijd te hebben, moet ik vroeg na bed, maar heb ik wel een leuke, hoge functie, meer werkdruk maar wel een iets leukere baan en in de branche waar ik voor geleerd heb.

Ik ben 20.. misschien dat je een beetje beter kan inleven in mijn situatie.

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze moeilijk beslissing die ik morgenvroeg al moet maken 

Liefs,

AngeliqueB

Re: Werkdillema, moeilijke keuze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:34

Woon je nog thuis (je bent nog jong)? Of huur je? Dan zou ik blijven werken waar ik nu zat, en tzt verhuizen!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:35

Maar vind je het andere werk, het nieuwe dat aangeboden wordt ook leuk? En is ook in de branch waarvoor je opgeleid bent?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:36

Is verhuizen geen optie voor je?

Als je het vol kan houden in je huidige baan zou ik daar blijven. Maar het moet echt niet ten koste gaan van je prive leven vind ik.

Zo te lezen ga je je vervelen in de nieuwe job dus dat zou mijn keuze niet zijn.
Niveau zegt voor mij niet veel. Wel wat het werk zelf inhoudt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:37

Bij een reistijd van 2,5 uur zou ik overwegen om wat dichter bij mijn werk te gaan wonen!
Het is aan jezelf om daar een keuze in te maken. Salaris is niet alleen doorslaggevend, wat zijn je doorgroeimogelijkheden op de langere termijn bij het andere bedrijf?

Ik zou bij baan A blijven omdat die inhoudelijk interessanter klinkt en dan verhuizen zodat ik op een wat normalere afstand van mijn werk zou wonen. Maar ik kan net zo goed begrijpen dat je overstapt naar baan B als je bijv. niet weg wilt uit de plaats waar je nu woont.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:39

Blijven waar je zit... je werkt nog steeds evenveel uren per dag en als je straks naar een langere functie gaat, dan verdwijnt misschien ook wat de uitdaging!
En een hogere functie staat ook mooi op je CV, heb je later ook weer iets aan!

Als je nu een leuke functie hebt, waar je voldoening in vind, leuke collega's en je gaat met plezier naar je werk, dan zou ik mooi blijven zitten waar je zit! je bent nu nog jong, nu kan je het ook nog wel een keer met wat minder slaap doen, hoe ouder je word hoe moeilijker ook dat word.
En wie weet vind je over een paar jaar wel iets dichter bij huis met dezelfde uitdaging. Maar als je nu tevreden bent zou ik blijven denk ik!

dichter bij werk wonen is misschien ook nog wel een optie inderdaad! Maar dan woon je weer verder van familie/vrienden?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:47

De enige belangrijke vraag is: Wat wil je zelf?

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:47

AngeliqueB schreef:
Woon je nog thuis (je bent nog jong)? Of huur je? Dan zou ik blijven werken waar ik nu zat, en tzt verhuizen!

Ik heb met mijn vriend een huis gekocht, dus we zitten vast aan een hypotheek.

Equimotion schreef:
dichter bij werk wonen is misschien ook nog wel een optie inderdaad! Maar dan woon je weer verder van familie/vrienden?

dat kan helaas niet.. we hebben net het huis gekocht... woon gewoon in dezelfde stad nu als m'n vrienden en familie.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:49

laura1986 schreef:
De enige belangrijke vraag is: Wat wil je zelf?

Het liefst blijf ik werken waar ik nu werk, maar de reistijden breken me op.
Ik heb weinig vrije tijd, weinig tijd voor vrienden, familie en mijn vriend.. en dit geven ze ook aan.
Ik vind het hier hartstikke leuk, maar hou dit niet heeeel lang vol.. Mijn privéleven gaat dan toch iets voor..

De andere baan waar ik kan gaan werken lijkt me wel erg leuk, maar niet leuker dan waar ik nu werk.
2 uur vrije tijd per dag meer is toch erg aantrekkelijk.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:51

Dan is het kiezen wat je wil: verder weg en uitdaging en kansen of dichtbij en minder uitdaging en kansen. Die keuze kun jij alleen maken, in samenspraak met je vriend.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:53

En bij je huidige baan je werktijden wat aanpassen? Dat je ipv 40 uur per week naar 38 gaat of naar 36? Dan kun je toch wat eerder weg van je werk waardoor je eerder thuis bent :-)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:56

Zijn er doorgroeimogelijkheden bij de nieuwe baan? Als jij al aangeeft dat het je opbreekt zou ik verhuizen. Uiteindelijk werk je voor het geld het is toch heerlijk als je maar tijd voor je privéleven krijgt en hetzelfde verdient. Als jij de nieuwe baan ook leuk vind zou ik die gaan doen. Maar van de andere kant, je bent jong, is het niet goed om een paar jaar te investeren in een goede baan? Misschien heb je over een jaar of 5 wel de mogelijkheid om te verhuizen. Waarom vind je het eigelijk zo belangrijk dat je gestudeerd hebt voor je huidige baan?

Volg je hart!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:57

Ik voel met je mee! Ik werk in projecten, en op dit moment in een project aan de andere kant van het land. Reistijd, in de spits, ongeveer 1,5 uur enkele reis. Niet leuk.. maar ik kan me eraan vast houden dat het tijdelijk is (al is dat bij mijn projecten relatief, kan zomaar een jaar of meer duren).

Je houdt inderdaad niet veel tijd over voor andere dingen, en zeker omdat ik ook nog een paard heb, moet ik heel goed plannen. Als ik een avondje met vriendinnen wil eten, dan moet het paard een dagje gelongeerd worden. Omkleden na werk doe ik niet eerst thuis, maar op stal, dat scheelt weer reistijd.

Maar je moet dus wel duidelijk in oog houden of je werk dit waard is. En hoe lang je het volhoudt om zo ver te reizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:58

Ik zou inderdaad ook kijken naar doorgroeimogelijkheden, bij zowel je huidige als eventuele nieuwe baan. Onder je niveau werken kan namelijk op ten duur opbrekend zijn.

Welke branche werk je?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:59

je hebt nu een vast contract iets wat eigenlijk niet meer gegeven word in deze tijd, ben je bereid dit op te geven. Een vast contract zegt mij toch heel veel in deze tijd en als je het werk leuk vind.

Is verhuizen geen optie? (heb ik nog geen antwoord op gelezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:01

Zeker als je afdelingshoofd bent zou ik niet van baan wisselen en je contract opgeven. :n Verhuizen is geen optie zo te lezen ivm hypotheek. Dan zou ik met je baas overleggen of je niet naar 35 uur zou kunnen. Dat je elke dag een uur minder werkt?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:02

Vrije tijd is voor mij erg belangrijk. Beloning ook. Functie wat minder, als ik het maar naar mijn zin heb. Ik zou dus gisteren nog die nieuwe baan hebben aangenomen omdat het de reistijd aanzienlijk verkort en de beloning hetzelfde blijft.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:03

MW -> STW

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:06

Is het mogelijk om op de plek die dichterbij is op te klimmen?
Dat je tijdelijk die lagere functie neemt en t.z.t. opklimt naar de functie die je nu ook hebt? Je hebt er tenslotte al ervaring mee.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:52

Bedankt voor de goede reacties.
Een vast contract opgeven is erg moeilijk!

Verhuizen is geen optie zoals ik al aangaf. Ik heb net een huis gekocht en zit vast aan een hypotheek. Als we nu het huis verkopen en gaan verhuzien zit ik met een giga schuld.

Na heel veel overleg met m´n ouders en m´n vriend ben ik er nog steeds niet uit..

Ik denk dat ik toch de baan ga aannemen.
Mocht ik het binnen een maand niet leuk vindne, mag ik terug naar m´n huidige baas.

Ik ga nog even de hele avond er goed over nadenken...

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:32

Ik zou maar niet zomaar aannemen 'dat je dan weer terug mag naar je oude baas'. Verder had ik persoonlijk ook niet weggegaan bij het bedrijf waar ik nu zat.. Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt en als dat dat nieuwe bedrijf is om de reisafstand, go for it.. :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:07

Maar nog even een ander punt... als de rest aangeeft dat je te weinig tijd voor hun hebt, is het dan niet ook aan hun om tijd vrij te maken als jij die hebt?!
Mijn vriend werkt ook, weliswaar niet heel ver van huis maar wel lange dagen (half 8 tot half 5) dus die staat 's ochtends om 6 uur op en gaat 's avonds rond 9/half 10 naar bed omdat hij gewoon moe is (hele dag lichamelijk werk in de metaal sector). Tuurlijk is dat lastig want je kan hem na z'n werk niet meer zetten tot een keer wat leuks doen 's avonds, bioscoop of als er koopavond is. Maar dat is nou eenmaal zo dus verkassen we die plannen naar het weekend en naar wanneer hij er wel fut voor heeft.

je bent nu blij in je baan en dat is echt veel waard... als je straks een baan hebt waar je minder gelukkig mee bent dan zullen je vrienden en familie die extra vrije tijd ook niet veel brengen, want zijn brengen ze geen tijd door met iemand die helemaal in balans en gelukkig is.
Dan kan je denk ik beter overleggen dat je 's ochtends een uur later begint en gewoone en paar uur minder werkt in de week, dan maar iets minder geld in het laatje maar je hebt dan én een geweldige baan waar je je thuis in voelt (en waar je toch het meerendeel van de uren van de week doorbrengt) en quality time voor familie en vrienden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:49

Hmmm had je voordat je die hypotheek afsloot dan nog niet genoeg van je reistijd? Ben ergens wel nieuwsgierig waar je werkt, want in 2,5 uur zit je in Den Helder of Maastricht zo'n beetje :D

Ik zou blijven zitten waar je zit en solliciteren naar een gelijkwaardige functie in je eigen regio. Maar niet overstappen naar een functie onder je niveau zo aan het begin van je carriere.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:05

Equimotion schreef:
Hmmm had je voordat je die hypotheek afsloot dan nog niet genoeg van je reistijd? Ben ergens wel nieuwsgierig waar je werkt, want in 2,5 uur zit je in Den Helder of Maastricht zo'n beetje :D

Ik zou blijven zitten waar je zit en solliciteren naar een gelijkwaardige functie in je eigen regio. Maar niet overstappen naar een functie onder je niveau zo aan het begin van je carriere.

Voor het afsluiten van de Hypotheek had ik inderdaad nog geen last van de reistijden..
Ik woon in Twente en het bedrijf zit in de buurt van Utrecht.
Het is ongeveer anderhalfuur rijden heen en een dik uur terug, zonder files..
dus met files kan het oplopen naar 3 tot 3,5 uur per dag. (dus heen en terug bij elkaar)

Ik had eigenlijk al moeten besluiten wat ik ga doen, maar ik neem nog eventjes de tijd.
Straks nog even met mijn huidige directeur praten...
Ik denk dat ik blijf, waar ik nu werk.
Ik vind het zonde om dit op te geven...

Heel erg bedankt voor alle reacties! Heb ze allemaal goed gelezen en heeft me wel doen nadenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:06

Is het dan niet sneller om met de trein te gaan? :)