Pesten op het werk, ontslag geven...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Pesten op het werk, ontslag geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:14

Hoi,

sinds enige tijd word ik nogal gepest door iemand op het werk. Die persoon is tevens nog eens de beste vriend van de baas. Maw, of ik nu ga klagen of niet, de collega krijgt toch gelijk en ik word flink op de vingers getikt...

Het is heel stom begonnen, ik leefde de regels van de baas na, collega vond dat geen goed idee en ik deed het toch. Hij zei 'stomme trut, echt nog een klein kind jij!'. Geen probleem, ik heb het genegeerd. Dan ging het over op 'kuch kuch, het stinkt hier' elke keer als ik in de buurt kwam. Deed me ook nog steeds niks. Daarna ging het over op 'doe maar verder kindje, het zal niet lang meer duren!' en uiteindelijk begon hij met papier in mijn gezicht te gooien, waarvan de punt net onder mijn oog is terechtgekomen. Hij begint me aan mijn balie hardhandig opzij te duwen en ik weet tot wat hij allemaal in staat is. Ik werk al jaren in dat filiaal, hij nog maar een paar maanden en noemt mij heel de tijd door 'tweederangs kleind kindje'.

Kortom, ik ben het beu en wil er van af...

Ik wil heel graag mijn ontslag geven wegens pesten op het werk, maar hoe begin ik hieraan? Ik heb al een paar keer met die collega gepraat en hij blijft verderdoen (al een paar maanden). Ik heb mijn baas ingelicht maar die kiest de kant van de collega en zegt 'zo is hij nu eenmaal, leer ermee leven!'.

Ik voel me echt opzijgeschoven en vooral vernederd door de baas. Er zijn nog dingen die totaal niet correct zijn die toch bezig zijn, maar als ik dat allemaal moet neerpennen ben ik nog wel even bezig...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:17

Ben je lid van de vakbond? Dan zou ik daar eens heel snel aan de bel trekken.

En anders de baas vna de baas eens benaderen, hogerop zoeken! Hij hoort ontslagen te worden, jij niet!

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:18

Ik zou niet direct je baan opzeggen, is er geen vertrouwenspersoon? Kun je in gesprek met de leidinggevende van jou leidinggevende? Gooi het nog een keer open EN besteed de tijd die je hebt, ook aan het orienteren op een andere baan, wat wil je en waar kan dat? Werk moet leuk zijn, je besteet daar teveel tijd er week aan om met tegenzin te werken!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:18

jemig als ik dit zo lees stond ik op hoge poten bij mijn baas gestaan vriendjes of niet!
En wil je baas niet luisteren direct aangifte doen. Dan sta je sterker mocht je baas zo vervelend zijn je eruit willen wieberen.
Desnoods sexuele intimidatie waarbij de baas de hand boven het hoofd van je collega houd.

Daarnaast zou ik hele gevatte opmerkingen terugmaken naar mijn collega dat wordt namelijk erg vervelend.

En daarna zou ik lekker opzoek gaan naar een nieuwe baan en de eer aan mezelf houden.

Wat een stelletje sukkels

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:20

kun je niet bij de arbo terecht met je verhaal? hebben jullie op het bedrijf een vertrouwenspersoon?

wat vervelend en kinderachtig zeg, kan me voorstellen dat je weg wilt.Sterkte!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:20

De baas van de baas zijn helaas allemaal zéér dikke vriendjes dus ik sta sloot... Ik kan ten vroegste dinsdag pas naar de vakbond omdat zij enkel in de voormiddag open zijn, dat word nog een paar dagen flink op m'n kop laten zitten... En ik mag van de baas niet reageren want dan lok ik uit, maar veel levert het niet op.

Ik ben al een jaar op zoek naar een baan maar hier in de geburen is het gigantische hel om iets te vinden, ik ga nu eens horen bij thuishulp of poetshulp. Het maakt niet uit wat voor werk het is, wil alles eens gedaan hebben.

Mijn echtgenoot zit al een paar maanden te zeggen dat ik maar mijn ontslag moet geven omdat hij ziet dat ik het er zwaar mee heb, en financieel kunnen we dat aan, maar ik wil niet nog eens een paar maanden thuiszitten...

Op het bedrijf is geen vertrouwenspersoon, dat zou mijn baas moeten zijn.

neres

Re: Pesten op het werk, ontslag geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:22

Hmmm weet je wat je dan lekker doet meid meld je gewoon ziek!
en ga dan naar je bedrijfsarts.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:25

Als de zodebliksem aanmelden bij een vakbond, en het hoog schoppen! Met een onafhankelijke organisatie kom je toch een stukje verder. Mogelijk kan je er ook nog mee naar de ombudsman, maar dat weet ik zo even niet precies. Zoiets loopt bij ons op het werk in ieder geval wel...

Ik weet zo even niet in hoeverre je iets kunt doen met laster, en anders inderdaad sexuele intimidatie... En anti-feminisme...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:26

bedrijfsarts hebben we niet... En helaas is mijn eigen huisdokter iemand die mij zeer graag uitlacht (heb overgewicht). Het kan heel stom klinken maar ik kwam vroeger altijd zo op voor mezelf en had zoveel zelfvertrouwen! En nu MAG ik niet voor mezelf opkomen want dan volgen er dreigementen.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:26

De bedrijfsarts is een hele goede optie idd! In die tijd kan jou baas je er ook niet uitwerken, en MOET hij op last van de bedrijfsarts de werksituatie veranderen of jou een beter werkvoorstel doen.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:27

IEDER bedrijf met personeel is aangesloten bij een of andere vorm van arbozorg en dus ook een bedrijfsarts!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:28

Is dat dan hetzelfde als de controlearts zoals ze het hier noemen? Ik werk er nu al jaaaaren en heb er nog nooit van gehoord in elk geval!

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:29

jup! Het is via de wet poortwachter verplicht zelfs :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:30

chipieke schreef:
bedrijfsarts hebben we niet... En helaas is mijn eigen huisdokter iemand die mij zeer graag uitlacht (heb overgewicht). Het kan heel stom klinken maar ik kwam vroeger altijd zo op voor mezelf en had zoveel zelfvertrouwen! En nu MAG ik niet voor mezelf opkomen want dan volgen er dreigementen.

Pff, wat een waardeloos personeelsmanagement.
Hoe groot is het bedrijf waar je werkt? Aangezien je het over een filiaal hebt...
Ik heb momenteel m'n bedrijfsrecht boeken voor me, dus wie weet kom ik zo wat tegen...

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:31

inderdaad de ziektewet in gaan. Ben je even van die treiterkop af en kan je rustig gaan bedenken wat je volgende stappen zullen zijn. Op deze manier werk je jezelf de vernieling in omdat jij doorzet. Dat zou nooit en te nimmer mogen gebeuren. Je bent zelf belangrijker dan welk werk dan ook!
succes!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:31

ik ga het even via pb melden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:38

Waarom kom je niet meer voor jezelf op? Waarom pik je dit van die collega? Waarom zet je hem niet eens gigantisch op zijn plek? Ik heb het idee dat jij je verschrikkelijk in de slachtofferrol plaatst en het allemaal maar laat gebeuren.. Meteen ontslag nemen lijkt me echt weglopen voor je problemen.. Die collega lacht zich dood dan, heeft ie zijn zin ook gekregen.. Zo ga je toch bezig blijven? Dit kan bij ieder bedrijf gebeuren, dus ik zou toch iets meer voor mezelf opkomen. Ook omdat je je overgewicht er meteen bijhaalt, krijg ik een beetje het idee dat je je wel erg makkelijk weg laat jagen..

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:40

direct ziek melden
Zeg dat je overspannen bent
Zijn ze nou helemaal!
Die zijn gek!
Kom op hoor meid... Dit kan geen normale werk sfeer zijn :n

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:42

seren schreef:

Dat zou ik ook doen. En dan tegen de arbo-arts (waar je vanzelf terecht komt) zeggen dat je het niet trekt zo op je werk. Dan gaat er vanzelf wat aan gedaan worden.

Zelf je ontslag indienen zou ik zeker niet doen, want dan verspeel je geloof ik je recht op WW.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:43

Relaxed schreef:
Waarom kom je niet meer voor jezelf op? Waarom pik je dit van die collega? Waarom zet je hem niet eens gigantisch op zijn plek? Ik heb het idee dat jij je verschrikkelijk in de slachtofferrol plaatst en het allemaal maar laat gebeuren.. Meteen ontslag nemen lijkt me echt weglopen voor je problemen.. Die collega lacht zich dood dan, heeft ie zijn zin ook gekregen.. Zo ga je toch bezig blijven? Dit kan bij ieder bedrijf gebeuren, dus ik zou toch iets meer voor mezelf opkomen. Ook omdat je je overgewicht er meteen bijhaalt, krijg ik een beetje het idee dat je je wel erg makkelijk weg laat jagen..

Lijkt me niet nodig om hierover te oordelen, wij kennen de situatie niet.
Het hoort niet, dat staat vast... En als ik TS was zou ik stiekem iets anders zoeken en ondertussen juridische stappen nemen, zodat ze hier ook nog wat uit kan halen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:44

@Relaxed: het feit dat die collega al heeft gezegd dat hij 'vrouwen met een maatje meer' afschuwelijk vind, laat mij denken dat hij het daarom doet? Ik weet het in elk geval niet. Ik zit al langer na te denken om bij deze firma op te stappen wegens verscheidene redenen maar dit is gewoon de druppel. Waarom ik niet opkom voor mezelf staat hierboven, ik heb dit reeds 2x gedaan en telkens begon mijn baas tegen me te brullen en dreigementen naar mijn hoofd te gooien. Je zou voor minder alles laten gaan zoals het gaat. Ik zou niet de 1ste collega zijn die ze 'plots' overplaatsen naar een filiaal 75kilometer verderop, goed wetende dat die geen rijbewijs heeft. Ik plaats mezelf niet in een slachtofferrol, het is gewoon al een hele lange tijd bezig en genoeg is genoeg lijkt me?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:44

Horseware schreef:
seren schreef:

Dat zou ik ook doen. En dan tegen de arbo-arts (waar je vanzelf terecht komt) zeggen dat je het niet trekt zo op je werk. Dan gaat er vanzelf wat aan gedaan worden.

Zelf je ontslag indienen zou ik zeker niet doen, want dan verspeel je geloof ik je recht op WW.

Die arbo-artsen kunnen me wat... Die doen echt niets aan de situatie, die bekijken alleen wat er met jou aan de hand is... Zonder de omgeving erbij te betrekken mag je het allemaal alleen oplossen.
Handig als je overspannen bent, maar in deze situatie volledig nutteloos in mijn ogen...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:47

ik zou denk ik wel als een hysterische gaan gillen de eerst volgende keer dat hij aan me zat...
Dat hij er misschien zo van schrikt...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:51

Ho ho, relaxed, ietsje dimmen mag ook wel. Ze vraagt er niet om om belaagd te worden door haar collega. Hij zit fout, zij niet!

Ik zou ook geen ontslag nemen, maar het wel opspelen bij een vakbond, misschien ook je rechtsbijstandverzekering. Ik heb wel ongeveer in zo'n situatie gezeten, maar dat waren geen echte pesterijen. Ik heb toen een andere baan gezocht en ben dus weggegaan. Maar niet weggaan voordat je iets anders hebt, je hebt namelijk ook geen recht op ww als je zelf weggaat en dan heb je ook nog een extra financiële terugslag. Arbo-arts is inderdaad verplicht, dus daar moet je ook terecht kunnen. Als het echt zo door blijft gaan, dan desnoods maar ziekmelden, hier raakt je echt al je energie van kwijt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:52

Die arbo artsen heb je inderdaad helaas erg weinig aan, maar je moet ze er wel bij betrekken, zorgen dat je er zelf alles aan gedaan hebt.