Opleiding Dokterassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bokkiej

Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:07

Ik zit nu op het mbo, maar de opleiding die ik nu doe, onderwijsassistent, ga ik mee stoppen.
Ik zat nu te denken aan doktersassistent. Lijkt me helemaal super, maar ik heb nog wel een aantal vragen.

- wat zit er in het vakkenpakket?
- Hoeveel verdien je ongeveer. ( ziekenhuis poli/huisartsenpraktijk)
- Wat moet je allemaal goed kunnen in opzicht van rekenen? ( ben daar namelijk heel slecht in, ligt vooral aan wat ik moet rekenen)
- Welke opleidingen sluiten goed aan op HBO?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:46

Volgens mij doet Pasamba deze opleiding ook, ook was er volgens mij een topic er over? :)

Deze opleiding wou ik eerst ook graag doen, maar ivb haalbaarheid heb ik toch voor een andere opleiding gekozen. Ik weet alleen dat wiskunde wel nodig was, en dat was ook 1 van de redenen dat ik het niet heb gedaan omdat ik een ramp ben in wiskunde..

Bokkiej

Re: Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:57

Oke.
Het ligt er bij mij echt aan wat ik moet uitrekenen.
Dus vroeg me dat af.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:01

Hoi,
bij ons (in België) is wiskunde helemaal niet zo belangrijk.
Chemie en fysica dan weer wel.. Ik zoek even de lessenroosters voor je.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:10

Wat is fysica? en hoe zit dat dan in nederland?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:17

Ga je m via het roc doen ?
Ik wil de versnelde opleiding gaan doen, maar weet nog niet waar (liefst in de buurt van Nijmegen) - welke school ?

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:54

Ik ben doktersassistente, maar niet meer werkzaam hierin.
Je hoeft niet veel te rekenen hoor. En als je echt niet goed kunt rekenen, kon je bij ons wat bijlessen hierin krijgen. Iedereen heeft dit uiteindelijk gehaald. Als we bij praktijklessen bloed gingen onderzoeken dan was het handig als je snapt dat 1 liter 1000 ml is. En als de bezinking (ik zeg maar even iets, want heb er niet meer zoveel verstand van) dan bijvoorbeeld 300 ml is, dat je dan 1000-300 dus 700 over houd.
Het rekenen valt echt mee! De medische termen en medicijnen is veel pittiger vond ik.
HBO verpleegkunde sluit goed aan op dokterassistente of operatieassistente. Ik zelf heb daarna de studie Social Work gedaan.
Maar doktersassistente is een erg leuke job, doen zou ik zeggen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:59

Ik ben begonnen met doktersassistent en ben er ook weer mee gestopt.
Het meeste werk wat je doet is toch de telefoon opnemen en daarnaast doe je wat andere werkzaamheden.
Je moet zoals hierboven gezegd wordt een beetje kunnen rekenen, maar veel is het niet.
Verder kregen wij anatomie van het lichaam, Latijnse benamingen moesten we allemaal kennen.
Boekhouden en erg veel praktijk lessen qua prikken, bezinkingen maken, instrumenten klaarleggen op steriele wijze.
Als je het niet erg vind om veel achter het bureau te moeten zitten en daarnaast wat handelingen kunt doen. Dan zou ik het zeker doen!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:08

En een stageplaats... was die moeilijk te vinden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:38

De eerste stageplaats werd door school geregeld de tweede moest je zelf regelen. Ik had hem zo gevonden maar er waren er ook veel die niks konden vinden. Veel praktijken willen liever geen stagiaires omdat het toch veel tijd kost.

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:14

Bij ons mocht je geen eigen stageplaats zoeken, deed de school voor je.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:17

Ik ben (bijna) klaar met de opleiding, maar heb geen wiskunde gehad hoor.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:40

thanks :) maakt het uit later met het zoeken van een baan waar je de opleiding (welke school) hebt gedaan ?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:39

Ik ben op dit moment de opleiding versneld aan het doen bij Capabel en vind het erg leuk! Qua rekenen hoef je echt niet veel te kunnen, gewoon wat basiswerk.
Ik denk dat je stage veel meer bepalend is voor je baan dan de plek van je opleiding, straks kun je op je CV zetten dat je doktersassistente bent en daar gaat het om!

Ik ben erg tevreden over capabel, maar het is wel pittig.

Stageplek zoeken ligt echt helemaal aan jezelf of je snel een plek hebt ja of nee. Ik ben nu 3 weken aan het zoeken geweest en heb een plek, kreeg ook nog een mail van een andere praktijk dus als ik nog geen plek had was het uiteindelijk ook wel goed gekomen! Je moet jezelf gewoon goed presenteren en dan komt het wel :D

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:49

Ik doe de opleiding Doktersassistente aan het Noorderpoort College in Groningen. Vind het een erg leuke opleiding, maar wel pittig. Qua rekenen vind ik het heel erg meevallen, maar ik kan het ook goed bijbenen. Het belangrijkste zijn dingen zoals 1 Liter is 1000 ml, dat soort dingen. Verder moet je +/- uit je hoofd kunnen (of op een kladblaadje) en delen&vermenigvuldigen, ook op een kladblaadje. Bij ons op school is het zo dat als je het niet begrijpt extra lessen kunt krijgen. Ik heb de helft van de rekenlessen niet eens gevolgd omdat ik het wel begreep.. Maar als je er meer moeite mee hebt is er de mogelijkheid wat extra uitleg te krijgen!

Verder, qua HBO aansluiting heb ik geen flauw idee, meer ook omdat ik na deze opleiding niet door ga leren.

Wat je gaat verdienen kun je het beste even Googlen op huisarten CAO. In mijn CAO (vakantiebaantje ongediplomeerd DA) staat dat je begin salaris (gediplomeerd) zo rond de 1400/1500 bruto ligt als je fulltime werkt.

En dan nog even over het vakkenpakket, het 1e jaar had ik vooral;
Ziekteleer, triage (bellen), medische terminologie (latijnse woorden uit je hoofd leren), administratie huisarts en polikliniek, methodisch werken, engels, rekenen, nederlands, en natuurlijk de praktijkvakken, MTIH (medisch technisch handelen, verbanden etc.) LAB & bellen.

Ik ben nu over naar het 2e jaar, en ik kan je de opleiding echt aanraden! Het is super leuk, leerzaam en de stage vond ik geweldig. Het is wel een pittige opleiding, ondanks dat het MBO is. Ik heb er in ieder geval een stuk meer moeite mee dan de dierverzorging opleiding die ik heb afgerond ;) .

Als je nog meer vragen hebt, PB box staat open! :D

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:12

Ik volg de deeltijd opleiding doktersassistente op het noorderpoort in Groningen, zelfde school is Ilona :P
Ik vind het een heel erg leuke opleiding, en wat ik vooral erg leuk vind is dat het vak ontzettend breed is. Je kunt er alle kanten mee op. Huisartsenpraktijk, ziekenhuis, jeugdzorg, verpleeg/verzorgingshuis, consultatiebureau etc.. :) genoeg keus dus

Zoals Ilona al zegt; het is een pittige opleiding en je moet behoorlijk veel weten. Bij mijn opleiding komt er nog bij dat het verkort is en dat we veel minder uren hebben per week. Je moet erg veel thuis doen, maar ik weet niet hoe dat zit in de voltijd.

Na de vakantie mijn eerste stage bij de huisarts :)

Als je meer wilt weten... ook mijn pb-box staat open

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:14

Hee, dat is leuk, een schoolgenootje! :D

Ik doe wel de voltijd opleiding, en heb in het 1e jaar al een stage gehad. En we hebben meer uren op school, en om eerlijk te zijn.. Ik doe thuis weinig! Wel verslagen maken enzo natuurlijk.. Maar verder probeer ik het huiswerk zo veel mogelijk op school en eventueel in de trein te maken, scheelt een hoop tijd! :D

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:20

Bij de deeltijd kan dat dus niet.. want omdat we al zo weinig uren hebben, worden de uren die we hebben besteed aan college's. Dus dan moet je veel thuis doen, nadeel van de deeltijd..:P

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:32

Ja dat is absoluut waar.

Waar ga je stage lopen na de vakantie?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:37

Ik heb een halfjaartje deze opleiding gedaan. :) Maar wiskunde is niet nodig hoor.. Ik had het ook niet en ben gewoon toegelaten. ;)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:12

Rianne_, waar heb jij de opleiding gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:03

Kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is tussen apothekersassistent en doktersassistent?

Ik heb interesse in één van deze twee opleidingen, maar kan op internet niet vinden wat nou precies het verschil qua functie is.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:17

Ilona: ik ga stage lopen in een huisartsenpraktijk in Gieten, ik heb al kennisgemaakt, was heel leuk :D

Aideen: Als apothekersassistent werk je in een apotheek en heb je kennis van medicijnen en maak je recepten klaar enzo
Als doktersassistent werk je in het ziekenhuis of bv. bij een huisarts en doe je medisch technische handelingen, maak je afspraken voor het spreekuur etc.
Er zit wel veel verschil tussen deze twee beroepen!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:20

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:30

Ik volg momenteel de opleiding doktersassistente in Leeuwarden (Friese poort). Ben bijna klaar. :)

wat zit er in het vakkenpakket? Medisch technisch handelen, telefoontraining, communicatielessen, medicijnenkennis/leer, Nederlands en Engels.
- Hoeveel verdien je ongeveer. ( ziekenhuis poli/huisartsenpraktijk) Zo'n 1300,- netto per maand voor een beginnend doktersassistente.
- Wat moet je allemaal goed kunnen in opzicht van rekenen? ( ben daar namelijk heel slecht in, ligt vooral aan wat ik moet rekenen) Vrijwel niiks. Alleen als je een herhaalrecept uit moet schrijven en iemand gebruikt bijv. 3 tabletten per dag en je moet voor 3 maanden uitschrijven, dan reken je uit hoeveel tabletten die patiënt moet hebben.
- Welke opleidingen sluiten goed aan op HBO - Dokterassistente plus, psychologe, maatschappelijk werkster, praktijkondersteuner, HBO verpleegkundige. Verzin iets leuks! :)