Wat zou jij doen? Studie of paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Wat zou jij doen? Studie of paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 13:43

Er zijn hier ongetwijfeld veel meer mensen zijn die studeren en een paard hebben.
Ikzelf doe een natuurkunde master, en ik werk 10-15 uur pw om mijn paard te kunnen betalen (al het geld wat ik daarmee verdien heb ik nodig voor het stalgeld). Het probleem is nu dat ik vaak helemaal geen tijd meer heb om te rijden. Als ik er niet naast zou hoeven werken zou het geen probleem zijn, maar dat kan dus niet.

Ik zou het in principe zo kunnen doen dat ik gewoon zo weinig blijf rijden, en wel mijn paard hier hou. Maar aangezien mijn ouders paarden hebben zou ik mijn haflinger ook bij hun neer kunnen zetten voor zolang mijn master nog duurt, en als ik klaar ben haar weer terug halen. Het probleem is alleen dat ze nogal ver weg wonen en ik niet zo vaak naar mijn ouders toe ga. Ik zou dan misschien net zo vaak kunnen rijden als dat ik nu doe. Het enige voordeel is dan dat ik minder hoef te werken omdat ik geen stalgeld hoef te betalen, en dat ik dan meer tijd aan mijn studie kan besteden. Eén van de nadelen is dat ik mijn stal dan kwijt ben terwijl ik ontzettend veel moeite heb moeten doen om een goede stal te vinden en ik niet zo snel weer zo'n stal kan vinden als ik mijn stal opzeg.

Mijn verhaal is niet zo duidelijk misschien maar is er hier iemand die in een zelfde soort situatie zit? Wat zou jij doen? Ik zit er al sinds augustus over na te denken en ik kan maar geen beslissing nemen.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 01-11-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat zou jij doen? Studie of paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:46

Ik had hetzelfde probleem, alleen bij mij was het weinig rijden of verkopen.

Uiteindelijk ben ik verhuisd naar een andere stalling waar meer voor me wordt gedaan. Op deze manier kan ik de tijd die ik eerder aan voeren, waterbakken vullen etc. kwijt was, besteden aan het rijden.

Is er niet ook zo iets dergelijks mogelijk voor jou?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:46

Ik zou dan toch kiezen voor je paard bij je ouders zetten. Straks loop je jezelf voorbij omdat je en studeert en nog eens keihard moet werken voor het stalgeld. Als je evenveel kan rijden als nu, dan maakt het in principe geen verschil! Je kunt dan altijd het rijden weer oppakken wanneer je klaar bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:47

Hoe lang duurt je studie nog?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 13:50

@kimmey:Dat heb ik nu wel, ik sta op een volpension stal en ik kan gerust een dag of een paar dagen niet gaan. Dat scheelt zeker veel maar ik hou nog niet genoeg tijd over om te rijden aangezien ik best veel moet werken naast mijn voltijd studie.

Als ik had moeten kiezen tussen verkopen of weinig rijden was het voor mij makkelijk geweest: dan had ik de situatie gewoon zo gehouden want in principe kan het wel zo.

edit: mijn master is in sept begonnen, dit jaar moet ik in totaal 8 vakken doen en volgend jaar nog een heel jaar onderzoek doen ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 13:51

Wietsje92 schreef:
Ik zou dan toch kiezen voor je paard bij je ouders zetten. Straks loop je jezelf voorbij omdat je en studeert en nog eens keihard moet werken voor het stalgeld. Als je evenveel kan rijden als nu, dan maakt het in principe geen verschil! Je kunt dan altijd het rijden weer oppakken wanneer je klaar bent.

Dat zegt iedereen in mijn omgeving tegen me ;) Maar een verschil met nu en wanneer ze bij mn ouders staat is dat ik dan niet savonds ff vlug langs ankie kan om even te aaien en te poetsen.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:54

wat lastig zeg...En paard laten staan waar je nu staat en een bijrijdster? gedeeltelijk laten leasen geen optie? Sterkte met een besluit nemen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:58

Je moet nu dus nog zo'n 2 jaar?

Hmm ja ik denk dat het dan een kwestie is van wat je er voor over hebt. Heb je het er voor over om haar weinig te rijden, maar wel veel te werken om haar hier te houden?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:02

Missie1985 schreef:
wat lastig zeg...En paard laten staan waar je nu staat en een bijrijdster? gedeeltelijk laten leasen geen optie? Sterkte met een besluit nemen!!

Dank je voor je tip. Ik heb mijn haflinger sinds ze 2 is en heb haar zelf ingereden. Ik heb het nooit zo zien zitten om een bijrijdster te zoeken, en zeker niet om haar te verleasen. Ze is een echte haflinger en behoorlijk eigenwijs, en ik ben bang dat ik dan een verpest paard terug krijg ;)

@kimmey: ja idd nog 2 jaar ;) Ik heb het er op zich wel voor over om weinig te rijden en veel te werken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:05

Hinke schreef:
Wietsje92 schreef:

Dat zegt iedereen in mijn omgeving tegen me ;) Maar een verschil met nu en wanneer ze bij mn ouders staat is dat ik dan niet savonds ff vlug langs ankie kan om even te aaien en te poetsen.

Ik denk er ook zo over. (bij je ouders zetten)
Hoe zit het met de weekenden, kun je dan niet naar je ouders/pony?

Het kwijtraken van je stal lijkt me een minder groot probleem, aangezien het gaat om 2 jaar.
Over 2 jaar zijn er mss al veel dingen veranderd (op stal of stallen in de omgeving)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:08

Tja, bij je ouders zou ze net zo veel lopen zei je.. Hmm.
En denk je dat je na je studie bij deze stalling wilt blijven staan?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:09

Ja dat kan wel, het is wel 3 uur reizen maar opzich is dat wel een optie. Het is alleen wel zo dat ik al een hele poos uit huis ben en ik weet niet of mijn ouders er wel zo op zitten te wachten als ik elk weekend thuis kom.
En daarnaast zou mn vriend er misschien ook niet zo blij mee zijn als ik elk weekend weg ben (maar dat is niet doorslaggevend) :P

@kimmey: ja na mijn studie zou ik denk ik wel bij die stalling blijven staan ja ;)

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:11

Hinke schreef:
Missie1985 schreef:

Dank je voor je tip. Ik heb mijn haflinger sinds ze 2 is en heb haar zelf ingereden. Ik heb het nooit zo zien zitten om een bijrijdster te zoeken, en zeker niet om haar te verleasen. Ze is een echte haflinger en behoorlijk eigenwijs, en ik ben bang dat ik dan een verpest paard terug krijg ;)

@kimmey: ja idd nog 2 jaar ;) Ik heb het er op zich wel voor over om weinig te rijden en veel te werken.

je kan eventueel een paar mensen proberen misschien is er iemand waar het tog mee klikt en serieus is en ook les wil nemen met haar,
en dan vraag je aan haar een bijdrage..

vind je niemand zou ik haar denk ik tog bij je ouders neerzetten en zo vaak mogelijk langs gaan wat kan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:12

Als ik het zo hoor, zou ik toch proberen op de stal te blijven. Volgens mij ben ik wel de enige die dat zegt :P

Maar als jij het er voor over hebt om zoveel te blijven werken, je red het met je studie en je paard loopt in beide situaties even veel, zou ik kiezen voor blijven. Zeker omdat je deze stalling niet kwijt wilt en daar ook na je studie wilt blijven staan. Daarbij is elk weekend 3 uur heen en 3 uur terug reizen ook tijdrovend. Deze tijd kan je dan ook besteden aan je werk of studie, zegmaar.

En anders inderdaad bijrijder oid, maar ik begrijp dat je dat niet echt ziet zitten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:14

Hinke schreef:
Ja dat kan wel, het is wel 3 uur reizen maar opzich is dat wel een optie. Het is alleen wel zo dat ik al een hele poos uit huis ben en ik weet niet of mijn ouders er wel zo op zitten te wachten als ik elk weekend thuis kom.

Misschien is de aanbieding wel een verkapte vorm van "kom alsjeblieft thuis!" ;) :P

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:24

Kimmey schreef:
Als ik het zo hoor, zou ik toch proberen op de stal te blijven. Volgens mij ben ik wel de enige die dat zegt :P

Maar als jij het er voor over hebt om zoveel te blijven werken, je red het met je studie en je paard loopt in beide situaties even veel, zou ik kiezen voor blijven. Zeker omdat je deze stalling niet kwijt wilt en daar ook na je studie wilt blijven staan. Daarbij is elk weekend 3 uur heen en 3 uur terug reizen ook tijdrovend. Deze tijd kan je dan ook besteden aan je werk of studie, zegmaar.

En anders inderdaad bijrijder oid, maar ik begrijp dat je dat niet echt ziet zitten.

Bedankt voor het meedenken ;) Op zich denk ik wel dat als ik een afspraak met de staleigenaar zou maken ik terug kan komen als ik wil. Heen en weer reizen kost inderdaad ook veel tijd maar ik kan goed leren in de trein.

@superwoman: dat denk ik niet hoor :D Mn ouders vinden het vooral ook zonde van het geld. Ze zijn niet gewend dat je zoveel stalgeld betaald voor een haflinger. Als zij mijn haflinger daar hebben kost het ze echt een fractie van wat ik nu aan stalgeld betaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:29

Oh dat zou wel fijn zijn, als je een dergelijke afspraak kan maken :)

Ik hoop dat je er uit komt :) Succes!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:56

Hinke schreef:
en ik weet niet of mijn ouders er wel zo op zitten te wachten als ik elk weekend thuis kom.

Serieus? Dat zou ik ze nog eens vragen, ik denk dat ze het heel leuk vinden. Ik kan me niet voorstellen dat je als ouders je kind niet thuis wil hebben. Gezellig toch. Als je mijn kind was had ik het met alle liefde gedaan, was je zelfs als ik de mogelijkheid had komen ophalen voor het weekend.

Hinke schreef:
En daarnaast zou mn vriend er misschien ook niet zo blij mee zijn als ik elk weekend weg ben (maar dat is niet doorslaggevend) :P

Paard óf vent werkt vaak niet. Het is toch iets wat je graag doet, hij wil toch dat jij gelukkig bent?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:03

Studie is belangrijk. Heb die keuze ook moeten maken. Als een bijrijdster geen optie is zou ik toch voor stalling bij je ouders kiezen. Neemt wat druk van je schouders af. Dan maar minder bereden maar kun je het wel weer oppakken zoals je zelf wilt.
Succes met je beslissing!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:40

wat voor werk doe je? Is het niet een optie om je werktijden anders te verdelen, desnoods bij een andere baan?

ik werk 10 uur, maar alleen op de vrijdagavond/nacht. Zo hou ik wel genoeg tijd over.. met 15 uur zou je kunnen kiezen voor 1 dag en 1 avond bijvoorbeeld. Weet niet of het een optie is hoor ;)

Mijn keuze zou waarschijnlijk zijn paard... :o

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:27

Eigenlijk vind ik het een luxe probleem :o Vaak is de optie verkopen. Ik zou hem gewoon bij je ouders neer zetten, dan heb jij minder financiele lasten, meer tijd, en er wordt naar je haflinger gekeken, ik neem iig aan dat het dier niets te kort komt. Dan kan je even een pas op de plaats maken zonder dat je hem kwijt raakt. Wil je echt weer terug naar die stal en staat het daar vol, dan kan hij nog wat langer bij je ouders blijven. Ik zou het echt een prima optie vinden :)

Studie is idd echt belangrijk. Ik heb voor mijn paard gekozen, en heb daar ook geen spijt van want het is echt mijn meisje. Maar momenteel moet ik dus naast mijn bijna full-time baan, paard en huishouden, ook verder met mijn studie ;) Wat af en toe dus best zwaar is, en ook minder snel gaat :)

suc6

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:43

Vorig jaar zat ik ivm stage in Alkmaar en stond mijn paard in prov. Groningen. Ik ging zondags weg en kwam donderdag laat in de avond thuis. Vrijdags moest ik naar school en zaterdag werken (werk in de horeca, dus was vaak een werkdag van 12 uur).

Een volle week dus, en nauwelijks ruimte voor mijn paard. Ik heb hier best overin gezeten en heb getwijfeld of ik hem ook mee moest nemen naar Alkmaar. Eigenlijk heeft iedereen het mij afgeraden. Maar als ik die keuze weer had? Denk ik dat ik hem echt mee zou nemen. (ten tijde dat mijn stage begon, begon mijn eerste stage enorm stroef, deze heb ik dan ook afgebroken en in november had ik pas weer een andere stage... dus alles in Alkmaar was ook een beetje instabiel).

Waarom ik hem mee had willen nemen? Toen het 's avonds weer licht werd, had ik zo'n zin om te rijden en verveelde ik me te pletter. Mirk is niks tekort gekomen toen, hoor. Hij is al oud, hij kwam dagelijks in de bak te staan, hij had een poetsmeisje en werd door mij dan 3 dagen gereden, of anders mee omgetut. Maar ik heb een paard om hem in mijn buurt te hebben. Niet voor de 'heb', daar is het te duur voor. En inderdaad, ik moet ook hard werken om hem te kunnen onderhouden en het is een kwestie van prioriteiten stellen (of ik mijn laatste jaar in één jaar kan halen is op het moment ook een beetje discutabel := )...
Denk aan jezelf, je eigen grenzen en je eigen behoeftes. Mocht je nu al voelen dat je het moeizaam redt met alle drukte, dan zal je een keuze moeten maken die je wellicht liever niet wilt... sterkte!!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:59

@mirkim: ok soms moet je idd niet naar anderen luisteren :D Maar wat jij beschrijft, over dat je je savonds te pletter verveelt, dat heb ik dus nooit. Ik heb altijd wel íets wat ik moet doen, als het niet een opdracht afmaken is, of werken dan wel mijn huis opruimen/boodschappen doen etc (mn huis is nu ook weer een pestzooi en er ligt nog afwas van 2 weken, ik kom er gewoon niet vaak genoeg aan toe :+ )

Citaat:
Eigenlijk vind ik het een luxe probleem Vaak is de optie verkopen. Ik zou hem gewoon bij je ouders neer zetten, dan heb jij minder financiele lasten, meer tijd, en er wordt naar je haflinger gekeken, ik neem iig aan dat het dier niets te kort komt. Dan kan je even een pas op de plaats maken zonder dat je hem kwijt raakt. Wil je echt weer terug naar die stal en staat het daar vol, dan kan hij nog wat langer bij je ouders blijven. Ik zou het echt een prima optie vinden

Het is ook een luxeprobleem (zoals 99 % van de problemen van nederlanders luxeproblemen zijn imo ;) ) maar dat veranderd niks aan het feit dat dit voor mij een lastige en vervelende keuze is. Ik ben er nog steeds niet over uit. Als ze bij mn ouders staat wordt er niet meer naar om gekeken dan waar ze nu staat (ik sta nu op een volpension dus de verzorging krijgt ze wel, en ze staat overdag in de wei dus beweging heeft ze ook)

MyrtheJ schreef:
wat voor werk doe je? Is het niet een optie om je werktijden anders te verdelen, desnoods bij een andere baan?

ik werk 10 uur, maar alleen op de vrijdagavond/nacht. Zo hou ik wel genoeg tijd over.. met 15 uur zou je kunnen kiezen voor 1 dag en 1 avond bijvoorbeeld. Weet niet of het een optie is hoor ;)

Mijn keuze zou waarschijnlijk zijn paard... :o

Bijlessen en in het weekend schoonmaakwerk. De bijlessen zijn vaak savonds, dus niet ideaal maar qua flexibiliteit is het wel een ideale bijbaan.
Keuze voor paard ligt mss voor de hand, daar ben je liever mee bezig dan met studie/ werk. Maar ik wil sowieso niet langer over mijn master doen dan dat er voor staat en dat risico loop je wel als je allemaal dingen ernaast gaat doen. Als ik naar mn medestudenten kijk is het voor mijn studie toch niet zo gebruikelijk dat je er zoveel naast hebt, ik ben de enige die dat zo doet, van de mensen die ik ken van mn master ;) .

Heb nog steeds geen beslissing genomen..

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:34

@ Hinke. Ik denk dat ik het een beetje verkeerd geformuleerd heb: het was niet dat ik niets te doen had (ja, het studentenhuis was 24/7 een pokkenzooi en schoolwerk blijft áltijd liggen), maar soms is meer in het leven dan alleen doorbuffelen en doorbikkelen! Juist die ontspanning opzoeken en ook kunnen ontspannen is belangrijk! Anders zijn het toch wel zeer lange studiejaren :)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:26

Daar heb je eigenlijk wel een goed punt. Maar als er geen tijd is voor rijden/poetsen.. omdat er veel gewerkt moet worden om het te kunnen betalen.. Dan is die ontspanning ook weg..

TS Ik zei ook niet dat het een makkelijke keuze was, voor jou. Maar in principe moet je nu alleen kiezen tussen welke stalling, en hoeveel je dan moet werken. Omdat je zegt dat in beide gevallen je pony evenveel te doen krijgt, en dezelfde hoeveelheid aandacht krijgt.

Ik zie het waarschijnlijk anders dan jij :) Bij mij was het of doorbikkelen, of paard verkopen. :) Vandaar dat ik absoluut een goede optie zie om je pony terug bij je ouders te zetten :) Ook omdat ik denk dat je dan misschien even 'echt' van het studentenleven kan genieten. Niet altijd rekening met je pony hoeft te houden. EN hoewel we dat allemaal graag voor ons dier over hebben, stiekem willen we ook allemaal best een avondje vrij :)