Nog meer jong afgestudeerden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Nog meer jong afgestudeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 19:52

Ja een beetje rare titel misschien, maar als ik straks mijn bul heb ben ik 22. Dat schijnt jong te zijn :+ :P en ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die vroeg in de twintig hun universitaire titel al op zak hebben. Zo ja, wat hebben jullie gedaan daarna? Direct een baan zoeken, of nog een tweede studie erachter aan?
Ik weet het zelf nog niet. Ik denk dat ik mezelf tot de zomer geef om een echte baan te zoeken, en als dat niet lukt dan wil ik een tweede studie gaan doen. Er zijn redelijk wat vacatures voor communicatieadviseurs, maar die vragen allemaal minstens 5 jaar werkervaring. Dát heb ik niet, ik heb natuurlijk wel andere kwaliteiten, maar het is maar net hoe vast ze daar aan houden.

Ik was wel benieuwd naar andere 'jong' afgestudeerden, en wat zij na het behalen van hun MA-bul hebben gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:47

Ligt er aan wat je jong noemt ;-) Ik ben 24 en ik ben op 31 maart afgestudeerd (MSc biomedical engineering). Ik ben sinds 1 mei aan het werk als onderzoeker in opleding (promotie onderzoek). Ik wist al dat ik wilde promoveren en ik was ook al aangenomen voor ik afgestudeerd was. Dat vond ik erg fijn, ik wist waar ik aan toe was en hoefde me geen zorgen te maken over of ik wel een baan zou kunnen vinden :-)

xingridx

Re: Nog meer jong afgestudeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:55

Ik ben 21 en heb vorige week mn papiertje gehaald :)
Wel HBO, 3jarige opleiding communicatie :j

Ik ben momenteel op zoek naar een baan, maar zoals je zelf ook al gezien hebt is de communicatiemarkt niet de beste op het moment en vragen ze veel werkervaring...en tja, die heb ik niet :n
Ik ben momenteel op alles aan het solliciteren wat maar een beetje in de buurt komt...een tweede studie zie ik nog niet echt zitten, maar als ik echt niets kan vinden zal het toch wel moeten vrees ik..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:58

Jong afstuderen krijg je nou eenmaal als je nominaal studeert. Ik was 23 met mijn uni. studie Maritieme Techniek. Ik studeer liever nominaal dan dat ik er 8 of 9 jaar over doe.

Ik zou mij afvragen of een tweede studie voor jou nut heeft: Wil je nog studeren, is er vraag naar mensen met twee diploma's. Kom je bijv. een salarisschaal hoger, in een andere functie.

Ik heb ervoor gekozen te gaan werken. Het studentenleven was niks voor mij :o

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:58

Ik ben nu derdejaars Hbo Communicatie, en zou net 20 zijn als ik afstudeer. Zit erg te twijfelen of ik verder wil leren. Het allerliefst zou ik meteen werken en daarnaast een deeltijdstudie. Maar, zoals je zegt, de vacatures zijn niet voor het kiezen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:00

Ik was nog geen 21 toen ik mijn eerste HBO haalde, ben toen direct aan het werk gegaan, omdat ik niet wist dat je nog wel naar de uni kon met een deel stufi, dacht dat het op was na 4 jaar. Heb ik achteraf veel spijt van (ben nu bijna 30), heb nu weliswaar 2 HBO studies afgerond (de 2e gehaald in deeltijd in 2,5 jaar. Was weliswaar een studie voor de lol, heb er nog niet veel aan) en een stapel diploma's van diverse cursussen en opleidingen, maar had liever de uni nog gedaan. Gaat nu niet meer lukken ben ik bang, te duur en onvoldoende tijd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:01

ik studeerde af toen ik exact een week 22 was. Heb een jaar gewerkt (had de baan al voor mijn afstuderen) en heb daarna nog een 2e opleiding gedaan. Was uiteindelijk 25 met 2 * WO opleiding en een jaar werkervaring.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:05

Ik werd bijna 21 toen ik mijn bachelor haalde...
Heb eerst 1,5 jaar fulltime voor mezelf gewerkt (zag het echt nog niet zitten) om zo jong al voor een baas te werken.
Daarna heb ik een half jaar gewerkt voor de tennisbond (daar was ik niet op mijn plek) en nu werk ik sinds 1 april voor de KNSB (Schaatsbond) waar ik het wel heel erg naar m'n zin heb.
Ben net 23 geworden en kom regelmatig leeftijdsgenoten tegen die nog druk aan het studeren zijn..
Toch zou ik nog wel een keer de (vervolg)master op mijn opleiding willen volgen maar wanneer ik dat ga doen weet ik nog niet...

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:06

Enerzijds wil ik graag aan het werk, maargoed, hoe serieus word je genomen als guppie van 20. Denk dat ik het maar even op me af moet laten komen, dan rol ik vanzelf wel weer ergens in :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 10:09

Ik ben nou bezig met de master van mijn studie :j en begin na de zomer met mijn afstudeerscriptie. Brrr :=

Promoveren.. ik weet het niet. Ik ga dan liever aan het werk, of ik pak een andere studie (waarschijnlijk Engels) erbij. Mijn grote droom is namelijk verhuizen naar Ierland, en dan komt die studie misschien wel van pas. Daarnaast heb ik al in Ierland gestudeerd en daar Engelse literatuur gestudeerd, het zit er al een beetje in :))

Ik sprak laatst toevallig iemand die dezelfde studie als ik heeft gevolgd, ook CIW aan de RuG. Zij vertelde me dat ze na haar MA is gaan werken, en gewoon overal op heeft gesolliciteerd. Ze had dan wel niet de gevraagde werkervaring, maar is zo een baan bij de gemeente binnen gerold. Zij zei ook dat werkervaring leuk is, maar een flinke dosis lef en 'jong' afgestudeerd zijn ook ergens voor staan.
Met je 22/23e je universitaire titeltje al hebben zegt immers wel wat voor je manier van werken en studeren, volgens haar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:09

Ik leverde mijn scriptie in op de dag na mijn 23e verjaardag. Ben toen gaan solliciteren maar het gevoel dat ik eerst nog wilde gaan reizen werd steeds sterker, terwijl ik dat eerder nooit had. Heb de kans gegrepen, heb toen een half jaar ergens gewerkt puur om mijn huur te kunnen betalen en wat geld voor mijn reis te sparen en ben vervolgens 7 maanden naar Australië geweest.

Een jaar na afstuderen (ik was inmiddels 24) kreeg ik mijn eerste baan en pas toen had ik ook echt het gevoel dat ik klaar was voor de arbeidsmarkt. Heb er wel ooit aan gedacht om nog een studie te gaan volgen, maar ik had eigenlijk geen zin om weer minstens drie jaar (fulltime of parttime) bezig te zijn met leren. 'Bijscholen' heb ik tot nu toe steeds gedaan met cursussen van maximaal vier maanden, dat is te overzien. Zelfde geldt voor promoveren, ik kon aan een AIO-plek in Enschede beginnen maar ik zag mezelf toch eigenlijk niet vier jaar aan een en hetzelfde onderzoek werken.

Ik had het overigens niet erg gevonden om met 25/26 klaar te zijn, maar het liep nu eenmaal zo: zes jaar vwo, vijf jaar studie (had toen nog vijf jaar stufi en heb een wat langere stage in het buitenland gedaan).

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:14

Ik was 20 toen ik mijn HBO diploma kreeg. Ben toen gelijk aan het werk gegaan. Ik sluit niet uit dat ik binnen een aantal jaar een vervolgstudie ga doen..

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:23

Het blijft wel een feit dat er vaak een aantal jaren werkervaring gevraagd wordt.. en dat is niet altijd makkelijk..

Maar je zou denken dat als je jong aan het werk bent gegaan je das straks voorlopt op andere die lang over hun studie hebben gedaan, ouder zijn en dus minder werkervaring hebben kunnen opdoen... ?!?!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:46

Over een maandje of 2 hoop ik ook tot de groep jong afgestudeerden te horen :) Ik ben 22 en zit in de eindfase van m'n master (pff scriptie....)

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:02

Ik ben nu 17 & heb mijn helpende diploma binnen.. Hiermee kan ik aan het werk gaan, maar heb ik toch niet gedaan. Ga nu de opleiding beveiliging doen, als het goed is heb ik die met mijn 18/19 afgerond, dus ben ik nog jong :)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:10

Ik zal (als alles goed gaat natuurlijk) een maand voor mijn 22ste mijn HBO diploma binnen krijgen. Zoals het nu staat wil ik dan nog verder voor een MA, dan zal ik dus nog 2 jaar moeten (schakelprogramma en master zelf). En dan weer als alles goed gaat zal ik dus 24 zijn.

Mijn grote voordeel is dat mijn HBO opleiding duaal is en ik dus met mijn diploma ook al zo'n 1,5 jaar werkervaring heb. Als ik dan ook nog mijn MA erbij ga halen, heb ik wel een mooie kans op de arbeidsmarkt ;) :+

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:12

Ik was net 24 toen ik m'n bul op zak had en naar het buitenland verhuisde, nu ben ik 27 en start in september met een nieuwe master. Vriendinnetje van mij is 25, heeft 2 masters op zak en is begonnen aan de advocatenopleiding (die ze moeilijk kon vinden omdat ze zo jong was).

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:41

Ik ben 21 en zo goed asl afgestudeerd. Als ik niet een jaar was gaan reizen, was ik zelfs op m'n 20ste al klaar geweest met mijn hbo. Ik ga gelijk door, in september ga ik een universitaire studie doen. Heb er wel over nagedacht om weer een jaar te gaan reizen, maar ik heb teveel zin om door te studeren, daar wil ik niet een jaar op wachten.

Ik kies trouwens voor nog een studie omdat ik A. vind dat ik met mijn eerste studie te weinig kennis heb om in de toekomst een goede baan te vinden, en B. omdat ik vind dat ik nog niet uitgeleerd ben, nog niet wil werken, en mijn nieuwe studie, archeologie, altijd een soort droom van me geweest is, maar met mijn havo kon ik het niet studeren.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:48

MacavityL schreef:
Ik was net 24 toen ik m'n bul op zak had en naar het buitenland verhuisde, nu ben ik 27 en start in september met een nieuwe master. Vriendinnetje van mij is 25, heeft 2 masters op zak en is begonnen aan de advocatenopleiding (die ze moeilijk kon vinden omdat ze zo jong was).

Hum, ik ben 22 en bezig met mijn scriptie (rechten dus), de deadline komt inmiddels (akelig) dichtbij. Hierna ga ik 6 weken student stage lopen bij een advocatenkantoor en op vakantie. Maar eigenlijk was ik toch wel van plan om daarna een plek te zoeken voor mijn advocaatstage. Maak me inderdaad wel een beetje zorgen over het feit dat ik zo jong ben dus ben erg benieuwd... (zeker in deze tijden) Mocht het niet lukken, dan wil ik een andere baan zoeken en dan (denk ik nu) een paar jaar later aan mijn advocaatstage beginnen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:58

Pluutje - nooit geschoten is altijd mis, mijn vriendinnetje ziet er vrij jong uit voor haar leeftijd. Ook waren haar cijfers niet echt denderend (wel half jaartje in de UK gestudeerd maar wat ik heb begrepen zijn cijfers ook vrij belangrijk bij rechten). Ze hoopte bij een groot advocatenkantoor binnen te komen, maar dat lukte dus niet.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:39

Ja, daarom ben ik ook van plan om het gewoon te proberen (mits ik tijdens mijn stage niet volledig afknap op de advocatuur ;) ). Mijn cijfers zijn tot nu toe wel vrij goed (vrees wel voor m'n scriptie, dat wil niet zo lukken), maar ik heb weer geen buitenlandervaring of bestuurservaring bij een vereniging oid. Overigens vallen de meeste grote kantoren bij mij al om andere redenen af :o

Edit: ik ben trouwens na mijn VWO eerst aan een andere opleiding begonnen, daar al snel mee gestopt en daardoor een jaar "kwijt geraakt". Maar achteraf is dat misschien maar beter ook :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:12

Ik ben nu 24 en ook 24 als ik klaar ben (februari ben ik als het goed is klaar). En ik weet nog niet wat ik wil... want ik zie nog een master die ik ook graag erbij wil doen. Hangt er ook vanaf wat mijn kansen zijn in de arbeidsmarkt.

Mijn vriendin was 22 toen ze klaar was en vond zichzelf te jong. Ze heeft er nu een andere studie aan geplakt. Ze is nu 24 en heeft 2 masters binnen.

Neefje was ook mooi op tijd klaar, ook 22. Hij is direct voltijd aan het werk gegaan bij een pensioenverzekering (hij heeft economie gedaan).

(mijn andere neef is cum laude afgestudeerd in geneeskunde toen hij 25 was! Hij kreeg direct een plek aangeboden bij neurologie. Hij had overal kunnen werken, want met zulke cijfers was hij erg aantrekkelijk!)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:23

Ik ben afgelopen januari afgestudeerd (Master) en toen was ik 22. Ik ben een half jaartje gaan werken en begin in september aan nog een studie! In 3 ipv 4 jaar dus dan ben ik 26 als ik daar mee klaar ben. Denk dat ik dan meer klaar ervoor ben om echt aan het werk te gaan.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:10

Ik was 20 toen ik mijn HBO diploma opzak had..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:05

Ik ben nu bezig met de master communicatiestudies (UU), maar ik werk er parttime naast als junior-communicatieadviseur (ben dus op de werkplek in opleiding). Hierdoor doe ik langer over mijn studie (ben straks 25 als ik afgestudeerd ben) maar heb ik tevens al ervaring voor als ik straks een baan zoek. Dit heb ik bewust gedaan, omdat ik anders ook 23 zou zijn geweest met mijn afstuderen.
Zelf kan ik je een combi werken/leren aanraden (misschien in combi met een nieuwe master?), omdat vroeg afstuderen wellicht zegt dat je een goede student bent, maar in de communicatie is meer vraag naar mensen met ervaring en áls er al iemand zonder ervaring wordt aangenomen, is dat vaak iemand van het Hbo omdat die (in tegenstelling tot universitair afgestudeerden) al meer kunnen, meer praktijkervaring hebben. Mocht je dus echt door willen in de communicatie, kan ik je een dergelijk traject van harte aanbevelen :j