2 keer op 1tiende punt gezakt voor examen, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joosiien

2 keer op 1tiende punt gezakt voor examen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:26

Ik ben dit jaar met 0 onvoldoendes mijn VWO examens in gegaan.
Ik ben nooit blijven zitten en heb altijd goede cijfers gehaald.

Nu heb ik mijn examens aardig slecht gemaakt en heb een onvoldoende gehaald op frans en duits.
Ik moest op frans een 4,4 halen en had een 4,3 dus ik was op 1tiende punt (!!!!) gezakt, maar had nog wel een herkansing.

Nu heb ik die herkansing gemaakt..... en je raad het al : EEN 4,3

Dus ALWEER 1tiende punt te weinig. Ik baal als een stekker en ben nogal boos dat ze niet ergens een puntje kunnen wegsprokkelen, want 2keer op 1tiende punt zakken is zuuuuuuuuuur.

Maar goed nu vroeg ik me af wat mijn opties zijn om volgend jaar te doen.
Die universitaire opleiding kan ik wel vergeten zonder diploma.
Maar is er mogelijkheid om alvast met een HBO opleiding te beginnen? oid....

Ik ga sowieso niet nog een jaar op deze school zitten omdat ik 2keer 1tiende punt te kort kwam.
Nog meer mensen die zoiets hebben meegemaakt?

Sani

Re: 2 keer op 1tiende punt gezakt voor examen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:29

Ik denk dat je met deze vragen het beste je decaan kan bezoeken.
Je hebt dus VWO examens gedaan begrijp ik?
Zijn frans en duits vakken die je nodig hebt bij je vervolgstudie?
Misschien dat je dan bv wel aan je studie mag beginnen, maar die vakken met een volwassenprogramma ( Voor de HAVO heb je VAVO ) kunt behalen?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:30

Jeetje meid wat balen.. Dat is echt heel zuur.
Heb je al met je mentor over eventuele mogelijkheden gepraat. Misschien dat er vaker zoiets is gebeurd? Je kan het altijd vragen.
Voor het HBO moet je geloof ik ook een diploma hebben. Ik moest die van mij tenminste opsturen bij het inschrijven 3 jaar geleden.

_Marianne

Weet je echt zeker dat je niet nog een jaar dit wilt? Een jaar overdoen en wél naar de uni kunnen lijkt me uiteindelijk ook niet erg, hbo is toch anders..

Ik hoorde van mijn moeder dat de dochter van een collega van haar werk ook gezakt was (zonder her), zij ging verder op het volwassenenonderwijs, omdat ze dan ook kon werken.. is dat misschien iets?

Sterkte met deze rotperiode voor je!

Jeaulijn

Het schijnt dat je dan wel een hbo opleiding kan volgen en dan tegelijk met een avondschool je vwo af maakt. Ik heb dat een keer gehoord van iemand, máár ik heb geen idee hoe ze dat precies gedaan heeft. Succes in ieder geval! Je kan altijd informeren bij een hogeschool of er mogelijkheden zijn..

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:31

Wat is dat balen zeg! :(:)

Is frans een profielvak voor je? of zou je het eventueel nog kunnen laten vallen?
Misschien kan je decaan je hier meer over vertellen.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:33

Wat onzettend balen zeg!
ik ben ook dit jaar gezakt op 1/10 :( ook VWO
had een 4.8 nodig en haalde een 4,7
Ik ga zelf volgend jaar naar het vavo om de vakken waar ik onvoldoende voor heb opnieuw te doen..
Er zijn wel een aantal hogescholen waar je een hbo opleiding kunt doen met een onvolledig vwo diploma, maar ik vond dat daar niet echt leuke opleidingen waren bij mij in de buurt..

loulou

voor de vakken waarvoor je gezakt ben kunt je waarschijnljik een avondstudie doen. of een studie
waarvoor je maar 1 of 2 dagen per week naar school hoeft. dan kun je de rest van het jaar werken.
of een andere studie, cursus oid erbij zoeken die te combineren is.

daarna kun je dan gewoon doorgaan naar het hbo of universiteit. ik zou het school jaar iig niet helemaal
overdoen op de school waar je nu zit, dat is echt zonde van je tijd.

Joyce_

Een vriendin van mij heeft dit ook gehad.. Maar dan op havo. Die wilde de PABO (HBO) gaan doen, en heeft dat met een toelatingsgesprek (maar zonder diploma) alsnog kunnen gaan doen en heeft dit jaar de twee vakken waar ze op was gezakt, via volwassenenonderwijs gehaald. :j

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:41

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad VWO examen gedaan.
En snap niet dat je 2x op 1tiende punt kan zakken, BAH !
Maar omdat ik altijd goede cijfers gehaald heb en met 0 onvoldoendes het examen ben ingegaan ga ik NIET nog een jaar overdoen.

Ik wil verder en ik kan ook verder. Frans en duits heb ik namelijk ook niet nodig voor de studie die ik wilde gaan doen (pedagogische wetenschappen/pedagogiek)

Ik heb inderdaad wat over VAVO gehoord, maar ik heb ook gehoord dat je dan GEEN studiefinanciering en GEEN ov krijgt vergoed...
Heeft iemand ervaring met de VAVO en een opleiding ernaast? Ik wil het liefst niet daarnaast werken maar gewoon verder gaan.
Is het ook zo als ik bij het HBO een propodeuse haal dat ik dan kan instromen bij de UNI ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:56

Joosiien schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad VWO examen gedaan.
En snap niet dat je 2x op 1tiende punt kan zakken, BAH !
Maar omdat ik altijd goede cijfers gehaald heb en met 0 onvoldoendes het examen ben ingegaan ga ik NIET nog een jaar overdoen.

Ik wil verder en ik kan ook verder. Frans en duits heb ik namelijk ook niet nodig voor de studie die ik wilde gaan doen (pedagogische wetenschappen/pedagogiek)

Ik heb inderdaad wat over VAVO gehoord, maar ik heb ook gehoord dat je dan GEEN studiefinanciering en GEEN ov krijgt vergoed...
Heeft iemand ervaring met de VAVO en een opleiding ernaast? Ik wil het liefst niet daarnaast werken maar gewoon verder gaan.
Is het ook zo als ik bij het HBO een propodeuse haal dat ik dan kan instromen bij de UNI ?

Bij de VAVO krijg je inderdaad geen OV en geen studiefinanciering. Wel kan je een tegemoetkoming scholieren krijgen (die even hoog is als de studiefinanciering), maar volgens mij alleen als je voltijd doet. Als je maar 1 vak doet ben je deeltijd en krijg je volgens mij geen tegemoetkoming.
Voor zover ik weet kunt je geen VAVO doen en een opleiding ernaast.
Als je bij het HBO je propodeuse haalt kan je inderdaad naar de universiteit (wel gewoon naar het 1ste jaar).

Je kan ook gewoon naar de universiteit waar je heen wilt bellen of emailen kijken wat de opties zijn. Proberen kan altijd. Misschien kan je anders een zomercursus doen voor een vak dat je mist.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:09

Oke dus dat zou een duur grapje gaan worden?

Ik kan eigenlijk geen klacht meer indienen, want de school heeft alles volgens de ''regels'' gedaan.
Maar ik had liever dat ze er nog een keer extra voor gingen zitten als ze zijn dat ik voor de 2e keer een 4,3 haal ipv een 4,4 haal. Denk dat er nu ook niks meer aan verandert kan worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:16

Ik heb nog even gezocht op de site van de IB-groep over een tegemoetkoming scholieren;

Of je in aanmerking komt voor een tegemoetkoming scholieren hangt af van je school, je leeftijd en je nationaliteit.

Je school
Je komt in aanmerking als je een voltijd opleiding volgt in het:

voortgezet onderwijs (mavo, havo, vwo, vmbo-tl, lwoo, praktijkonderwijs)
vavo (één- en tweejarige mavo, havo, vwo)
voortgezet speciaal onderwijs (vso)
Rutteregeling
Sta je ingeschreven bij een voltijdopleiding voor voortgezet onderwijs, maar volg je een aantal vakken op een school voor volwassenenonderwijs (vavo)? Ook dan kun je een tegemoetkoming aanvragen. Je valt onder de zogenaamde Rutteregeling.

Je leeftijd
Een tegemoetkoming scholieren kun je krijgen als je tussen de 18 jaar en 30 jaar oud bent. De maand na je 30ste verjaardag heb je geen recht meer.
In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) werkt het anders. In het vso kun je tegemoetkoming krijgen tot en met de maand waarin je 20 jaar wordt. Tenzij de onderwijsinspectie je daarvoor een ontheffing heeft gegeven.

Je nationaliteit
Je moet in principe de Nederlandse nationaliteit hebben om voor een tegemoetkoming scholieren in aanmerking te komen. Heb je niet de Nederlandse nationaliteit, maar woon je wel in Nederland? Dan kun je in een aantal gevallen tóch een tegemoetkoming krijgen. Met behulp van het nationaliteitenschema kun je nagaan of je in aanmerking komt. Heb je nu nog geen verblijfsdocument? Dan is het verstandig om je tegemoetkoming wel alvast aan te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:18

Joosiien schreef:

Ik kan eigenlijk geen klacht meer indienen, want de school heeft alles volgens de ''regels'' gedaan.
Maar ik had liever dat ze er nog een keer extra voor gingen zitten als ze zijn dat ik voor de 2e keer een 4,3 haal ipv een 4,4 haal. Denk dat er nu ook niks meer aan verandert kan worden?

Dat kan denk ik niet nee. Als het alleen aan jou school had gelegen hadden ze er misschien best een tiende punt bij willen doen, maar je toetsen gaan ook naar een 2e persoon die het nakijkt, juist om zulke dingen tegen te gaan. Ik denk dat er helaas niks aan te doen, maar je kunt altijd een gesprek aanvragen bij iemand op school.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:25

Oke bedankt voor de informatie. Ik ga nu zo VAVO bellen en informeren en ik ga een studieadviseur bellen van Pedagogiek of ik misschien op 1 of andere manier daar al iets kan beginnen of dat diegene nog wat info heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:31

Froukjee schreef:
Joosiien schreef:

Dat kan denk ik niet nee. Als het alleen aan jou school had gelegen hadden ze er misschien best een tiende punt bij willen doen, maar je toetsen gaan ook naar een 2e persoon die het nakijkt, juist om zulke dingen tegen te gaan. Ik denk dat er helaas niks aan te doen, maar je kunt altijd een gesprek aanvragen bij iemand op school.

Dat klopt inderdaad wat Froukje zegt.
Ik zou zeker eens een gesprek aanvragen op een HBO van je keuze, vaak kan er dan toch nog wel wat geregeld worden ;)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:53

Ik heb na de uni gebeld waar ik me voor had ingeschreven.
Je kan daar géén VAVO doen en alvast met je studie beginnen, want je moet voor september je diploma hebben wil je aan die studie beginnen.

Misschien wel op HBO niveau, maar mijn vader belt nu mijn mijn DECAAN.

Bluh wat is dit stom :P Hopelijk is er een zomercursus oid.. zodat ik duits alsnog kan halen

Citaat:
Kan je deze zomer dat ene vak niet halen? Dat heb ik ook wel eens gehoord... via de Loi of iets anders ofzo..

Weet iemand dit?

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:13

Nee, helaas kan je wel de lesstof volgen maar is er maar 1x tentamen per jaar + daarna evt. hertentamen.

Ik vind het erg rot voor je ;(

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:21

Balen , maar iets anders. Ik heb ook Vavo gedaan, deeltijd en ik had wel een OV.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:28

dit is onwijs balen. Ik heb dit zo'n 14 jaar geleden ook gehad toen ik Havo examen had. Ik had een 5 voor aadrijkskunde. Ik ging daar een her voor doen met de bedoeling daar een 7 van te maken (6 was niet voldoende want ik moest met die 7 ook nog een andere 5 ophalen) Hiervoor moest ik een 7.3 halen. Mijn leraar heeft dagen met mij in de achtertuin zitten blokken..een 7.3 was voor mij erg hoog gegrepen. Meteen de avond na het examen belde leraar mij dat hij mij een 7.5 had gegeven, maar 1 vraag heel soepel had beoordeeld omdat hij natuurlijk wist wat ik nodig had en wist hoe hard we er aan geblokt hadden.

Uiteindelijk was de tweede nakijker van een andere school zo flauw hier niet in mee te gaan en gaf mij een 7.1. Heel banketstaaf, was dus op 2/10 gezakt. Wel had ik van die 5 nog een 6 gemaakt, zodat ik nog maar twee vijfen op mijn eindlijst had. Daar kan je dus mee zakken, omdat je daar 2 zevens tegen over moet hebben staan, en ik had er maar 1.

Die twee vijfen, Frans en Wiskunde heb ik het jaar daarop op het Vavo gedaan en daarnaast 30 uur werken, zodat ik alsnog een HBO kon doen daarna..

Als je echt een universitaire studie wilt doen, zou ik gewoon die vakken die je niet voldoende hebt, op volwassenonderwijs doen, als dat tegenwoordig nog bestaat tenminste..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:36

Joosiien schreef:
Ik heb na de uni gebeld waar ik me voor had ingeschreven.
Je kan daar géén VAVO doen en alvast met je studie beginnen, want je moet voor september je diploma hebben wil je aan die studie beginnen.

Misschien wel op HBO niveau, maar mijn vader belt nu mijn mijn DECAAN.

Bluh wat is dit stom :P Hopelijk is er een zomercursus oid.. zodat ik duits alsnog kan halen

Citaat:
Kan je deze zomer dat ene vak niet halen? Dat heb ik ook wel eens gehoord... via de Loi of iets anders ofzo..

Weet iemand dit?

Het staat me bij dat mijn vriend dat vorig jaar ook wou gaan doen voor ANW maar dat ze dat vak niet meer gaven toen der tijd.
Ik zal 'm even vragen via welke instelling dit was. Maar ik weet niet of ie het nog weet.
Als hij het nog weet kan ik het je morgen pas laten weten want ik moet zo werken tot 12 maar hoop dat ik je kan helpen.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:02

Ik moet zelf VAVO doen, ben ook gezakt op t vwo, maar stel je wil vavo doen en daarnaast ook een hbo opleding..
ook dan krijg je géén ov en géén studiefinanciering,

dus kan komt er een aardig prijskaartje aan te hangen :\

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:28

Een klasgenoot van mij deed had dit ook, hij was op 1 vak gezakt. Hij deed dat vak in het volwassen onderwijs maar mocht wel al beginnen op het HBO. "alvast studeren" heet het geloof ik. Kan alleen op het HBO en niet op de uni. Daarnaast krijg je geen enkele vergoeding en ook geen OV. Geen stufi, geen tegemoetkoming studeren, niks noppes nada dus is best een dure grap, helemaal als je eigenlijk niet eens naar het HBO wilt...

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:39

Wat is er uit het gesprek met de decaan gekomen? Ik las in een eerdere reactie dat je vader met je decaan aan het bellen was.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 08:09

Ik woon zelf in friesland en heb de hele middag zitten bellen.
Het was de bedoeling dat ik, wanneer ik geslaagd was, naar de universiteit in Groningen zou gaan.
Ik heb uiteindelijk een Universiteit in Enschede gevonden waar ik dus wel de VAVO in combinatie met die opleiding kan doen.

Het nadeel is dus:
- Ik krijg geen studiefinanciering, dus het gaat een duur grapje worden.
- Het is ver weg, dus ik zou op kamers moeten
- Eerste jaar Universiteit + Vavo is heel zwaar, dus je moet heel gemotiveerd zijn.. Je moet daarbij eerst door een intake komen dus de kans dat je er niet door komt is best groot. Dit moet allemaal vandaag geregeld worden.

Omdat ik de hele stad niet ken, ik niet direct op mezelf wil wonen daar & ik geen studiefinanciering & het heel zwaar blijkt te zijn weet ik niet of ik dit wel wíl.
Wel heb ik in Enschede een snuffelstudie gevonden, hier moet ik nog wat meer informatie over vinden, maar dat leek me wel wat! Hier alleen weer dezelfde nadelen als hierboven, alleen dat het wat minder druk gaat worden ( Maar volgens mij kon je hier wél toegelaten worden zonder VWO-diploma)

Hier in de buurt is geen HBO opleiding pedagogiek die mij wil toelaten.
Maar het Stendemcollege (zit volgens mij in Zwolle & Leeuwarden, iets dichter bij huis dus) wil wel mensen met VAVO doorlaten heb ik gehoord (maar die zou ik vandaag bellen, die waren gisteren al gesloten)
Maar die hebben de opleiding pedagogiek niet, dus misschien toch een opleiding switch doen........

Weet wel dat die stomme 1tiende punt heel wat gebel en heel wat kosten en heel wat energie met zich meebrengt !