Solliciteren is frustrerend!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Solliciteren is frustrerend!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 08:58

Vorig jaar ben ik afgestudeerd aan de Pabo. Heb daarvoor tijdens mijn stage mijn eigen klas gehad en ben tijdens mijn opleiding gaan solliciteren. Heb toen ongeveer 100 brieven gestuurd en ben op 4 gesprekken geweest. Bij de eerste 3 kreeg ik te horen dat ze het echt heel jammer vonden, maar toch voor een mannelijke kandidaat waren gegaan. Balen dus! Bij het vierde gesprek werd ik aangenomen op de school waar ik nu nog werk. Heb een jaar lang zwangerschaps- en ouderschapsverlof gedaan en dus een jaar lang mijn eigen klasje 3/4 gehad. Nu komt degene waar ik voor inviel terug en is er dus geen plaats meer voor mij.
De hele rompslomp begint dus weer opnieuw. Er zijn in de regio heel weinig vacatures en als er dan iets is, reageren er meteen ongeveer 200 mensen op. Ik heb op alle banen gereageerd en met een perfecte sollicitatiebrief nergens uitgenodigd. Als ik dan ging bellen wat daar de reden van was, was dat omdat ze zoveel brieven kregen, dat ze een selectie gingen maken en alleen mannen op gesprek lieten komen.
Een paar weken geleden kreeg ik reactie van een leuke, kleine school, een dorp verderop. Ze hadden 185 brieven gehad en lieten er 12 komen voor een kennismakingsgesprek. Hier zat ik dus bij. Toen werd ik voor het tweede gesprek uitgenodigd en waren er nog maar 6 over. Vorige week belde de directeur dat ik voor het laatste gesprek was uitgenodigd met nog een kandidaat. Ze zei er wel bij dat de concurrentie erg groot was, wat ik opzich al een rare opmerking vond als je met 2 over was.
Gisteren het laatste gesprek gehad, verliep heel soepel en ontspannen. Ben ik het toch niet geworden. 1 Van de 4 had toch nog voor mij gestemd, maar de rest ging toch voor de andere. Het had niks met mij of mijn manier van onderwijs te maken, dat paste perfect bij de school en ik had goede inzichten, maar ze vonden de andere kandidaat beter in het team passen. En toen wist ik al genoeg...weer een man _-:( Zó frustrerend!! Banen liggen al niet voor het oprapen en als je dan elke keer wordt afgewezen, niet vanwege je competenties, maar vanwege je geslacht, is heel teleurstellend.
Zo, heb ik dat tenminste even van me af geschreven |(

suzanne_H

Re: Solliciteren is frustrerend!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:06

O. dat is zeker balen!
en zeker als je afgewezen word als je geen man bent.
succes met veder zoeken!

xx

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:06

Dat is inderdaad heel frustrerend,goh en dan zegt iedereen nog wel dat je beter in de zorg of als juffrouw en dergelijke terecht kunt komen... Ook weer niet dus..

Zoek je ook wel buiten jou regio? Dus misschien je omgeving iets uitbreiden.. een leuke baan iets verder weg is meestal ook wel te doen..

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:09

Ze nemen eerder iemand aan met minder capaciteit, dan een vrouw die alles in huis heeft! Ik heb zelf dan wel werk en heb dit gelukkig niet zo heel vaak gehoord, maar mijn naaste collega ging weg! Allemaal vrouwen die solliciteren met super goede papieren, wat nemen ze aan!! Een joggie dat nauwelijks papieren heeft en ook nog een gigantisch dropje is.... Op mijn vraag waarom het niet de 3e sollicitant was geworden ( een vrouw waar ik een goede indruk van had) kreeg ik het antwoord, ja 27 en net in leeftijdcategorie van kinderen krijgen!!

Hoop dat je snel een passende baan hebt gevonden!!

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:12

wat er toch allemaal niet gebeurd de laatste tijd.. waarom moeten ze dan mannen persee hebben? dat begrijp ik niet helemaal :o

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:13

Wanneer je echt afgewezen bent op basis van je geslacht dan moet je aangifte doen bij UWV of je werknemersvereniging. Aannemen of afwijzen op basis van geslacht/ras/geloof/ sex. voorkeur enz. is namelijk bij wet verboden. (mits je tot een minderheidsgroep behoord dan mag je wel de voorkeur hebben)

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 09:16

Weet wie er is aangenomen en dat is echt het stereotype homo. Denk dat ik mannelijker ben :P

Ik solliciteer op ongeveer een uur rijden met de auto. Verder wil ik niet, omdat ik vanwege mijn paard niet wil verhuizen.
Maar als je zo ver weg solliciteert nemen ze toch liever degene die dichterbij woont.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:17

Dat kun je wel doen, maar dan komen ze gewoon met een hele andere reden. Vind het wel belachelijk dat ze vrijwel alleen maar mannen aannemen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:18

Ja dat is wel zo inderdaad,ja weet je,je moet echt geluk hebben met waar je terecht kunt..
Best vreemd,ze roepen allemaal dat je beter Juf kunt worden,dat ze die veel vragen..maar jou verhaal is echt compleet anders gewoon.. Tja.. dan maar als man solliciteren ;)

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 09:20

Ja, overal zijn veel banen in het onderwijs, behalve in Brabant en Limburg. In de Randstad kunnen ze niemand krijgen.

Precies, aangifte doen heeft denk ik totaal geen zin, dan verzinnen ze toch een andere reden.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:21

Dit moet je melden bij de commisie gelijke behandeling! Je mag niet afgewezen worden op basis van je geslacht. dat is discriminatie.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:37

Je moet er bij het solliciteren rekening mee houden dat er méér mensen zijn met een perfect CV, zeker als je al weet dat er zo'n 200 mensen op een vacature reageren (het is overigens heel normaal in deze tijd dat er zelfs veel meer mensen op één vacature reageren).
Die sollicitatiebrief is in eerste instantie bedoelt om een uitnodiging voor een gesprek te krijgen en niet zozeer om te bewijzen dat jij de beste kandidaat bent. Dat is een niet onbelangrijk nuance verschil. Gooi het eens geheel over een andere boeg.

Ik werd pas nog uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek ivm een vacature waarop 500 mensen gereageerd hadden en ik had niet eens een CV meegestuurd. De personeelsmanager had me puur en alleen uitgenodigd omdat mijn brief een volledig andere insteek had dan wat zij verder allemaal hadden binnen gekregen. Ik mocht gelijk de volgende dag naar het tweede gesprek. Helaas was het niets voor mij en heb ik tijdens het sollicitatiegesprek zelf bedankt. Ik weet 99% zeker dat als ik met dezelfde aanpak een brief ergens anders heen stuur dat ik óók wordt uitgenodigd.

Voor een werkgever is er maar een ding belangrijk: kun en wil jij voor hen naar tevredenheid het werk doen? Een CV is daarbij van ondergeschikt belang. Er zijn heel veel mensen met goede diploma's en jaren werkervaring, maar als werkgever heb je dan nog geen enkele garantie. Zij hebben dus de zware taak om uit alle inzendingen de beste te kiezen. Aangezien er op papier weinig verschillen zijn tussen de kandidaten, wordt er geselecteerd op criteria zoals spelfouten, achternaam, geslacht, leeftijd etc. Ik heb zelf op die stoel gezeten, dus weet heel goed hoe het gaat. Hoe meer van dat soort niet-relevante informatie jij die werkgever dus geeft, hoe gemakkelijk jij het hen maakt om jouw sollicitatie naar de prullenbak te verwijzen en dat is niet wat je wilt natuurlijk.

In plaats van wat jij allemaal kunt en gedaan hebt moet de insteek van de brief zijn wat jij aan DAT BEDRIJF in DIE FUNCTIE hebt toe te voegen. Alle niet-relevante informatie laat je achterwegen en per functieeis ga je op een apart document beschrijven wat jij op dat gebied te bieden hebt en vermeldt daarbij in zeer concrete termen wat jij al bereikt hebt.
Zij vragen bijvoorbeeld: "u bent in staat internationaal onze omzet te vergroten" en jij zet daar tegenover: "in mijn functie als verkoopmedewerkster bij de firma ABC heb ik door het aantrekken van 5 nieuwe klanten in België, Frankrijk en Bulgarije de omzet over het jaar 2008 met 15% doen toenemen".

Voordat je op die manier een brief kunt schrijven moet je natuurlijk goed je huiswerk doen: het natrekken van alles wat je maar op het internet kunt vinden over de firma waar je solliciteert, en het maken van een zo lang mogelijke lijst met concrete dingen die jij hebt bijgedragen bij je werkgevers tot nu toe, inlcusief de RESULTATEN die daarvan het gevolg waren. Iemand kan een functie uitoefenen, maar dat wil nog niet zeggen dat die persoon verschil heeft gemaakt. Dat is echter juist waar werkgevers naar op zoek zijn: mensen die verschil kunnen maken. Het feit dat er een vacature is geeft aan dat het bedrijf een probleem heeft. Wat dat probleem is moet jij voordat je de brief schrijft proberen uit te vinden (via netwerken, bellen met het bedrijf, het internet, etc). Daarbij is de personeelschef doorgaans niet de persoon die je dat soort informatie kan verstrekken.

Ik weet dat het een enorme hoop werk is en dat veel mensen dit niet zullen doen, omdat ze er niet in geloven, het niet zien zitten, het teveel werk vinden, geen tijd hebben etc., maar ik kan je garanderen dat als je het wèl op deze manier doet dat je jezelf een heleboel frustraties kunt besparen mbt het zoeken naar werk en een vele grotere kans van slagen hebt dan al die honderden mensen die deze methode nog niet ontdekt hebben of er niet de moeite voor nemen om het op deze manier te doen. Succes verzekerd.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:46

Ik ben het niet helemaal met je eens Macusa. Ik ben echt slecht in brieven schrijven. Maar heb echt een heel intressant CV. En vaak word ik alleen al uitgenodigd omdat ze willen zien wie daar nou achter zit.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:00

Nativa schreef:
Dit moet je melden bij de commisie gelijke behandeling! Je mag niet afgewezen worden op basis van je geslacht. dat is discriminatie.

Ik heb zoiets aan het handje gehad (ontslagen wegens zwangerschap). Grote kans dat je in het gelijk wordt gesteld (tenzij die werkgever kan motiveren waarom ze liever een man hebben, bijvoorbeeld omdat het team al voor 70% uit vrouwen bestaat), maar dan ben je een half jaar verder en jij bent daarom al die tijd met die frustratie in de weer geweest. Bovendien krijg je er die baan niet mee, want de relatie is bij voorbaat al verstoord en de functie is in de tussentijd al lang vervuld.
Behalve dat je interessant bent voor de statistieken, wat schiet jij persoonlijk er mee op? Het is natuurlijk heel goed dat mensen strijdbaar zijn en hun energie in zo'n proces steken, zodat zo'n werkgever een volgende keer wel zal nadenken voordat ze mensen afwijzen op discriminerende gronden, maar jij persoonlijk gaat er niet op vooruit.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:01

Cookies schreef:
Ik ben het niet helemaal met je eens Macusa. Ik ben echt slecht in brieven schrijven. Maar heb echt een heel intressant CV. En vaak word ik alleen al uitgenodigd omdat ze willen zien wie daar nou achter zit.

Dat kan alleen als jouw CV iets bijzonders heeft wat andere mensen niet hebben. Als jij geen goede brief hebt en jouw CV is niet interessanter dan dat van iemand anders, waarom zou jij dan uitgenodigd worden uit 200 kandidaten?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:06

Tjaldur schreef:
Precies, aangifte doen heeft denk ik totaal geen zin, dan verzinnen ze toch een andere reden.

Tja als iedereen er zo over denkt wordt er nooit iets aan disciminatie tijdens solliciteren gedaan. ;)
Men is er tegenwoordig echt scherp op en kijken wat er in de sollicitatie rondes bij vorige functies is gebeurt. UWV controleerd dit tegenwoordig steeds meer en organisaties moeten echt kunnen aantonen dat de andere kandidaat deze kwaliteiten wel bezit. Laat het ze maar uitleggen. Daarbij wanneer meerdere mensen over één organisatie klachten hebben wordt dit zeker onderzocht.

Maar als je niks meld wordt er zeker niks gedaan en blijft dit probleem bestaan

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:10

Helaas komt mij dit allemaal erg bekend voor, ik heb dan wel voor iets anders gestudeerd (paraveterinair) maar ook daar is hetzelfde aan de hand. Ze zoeken iemand met diploma's zetten ze in hun advertentie en wat nemen ze vervolgens aan, juist ja, een BBL leerling die net begonnen is met de opleiding, lekker goedkoop voor hun. Heb dit al een paar keer gehad, echt zo frustrerend.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:10

Orangiste schreef:
Tjaldur schreef:

Tja als iedereen er zo over denkt wordt er nooit iets aan disciminatie tijdens solliciteren gedaan. ;)
Men is er tegenwoordig echt scherp op en kijken wat er in de sollicitatie rondes bij vorige functies is gebeurt. UWV controleerd dit tegenwoordig steeds meer en organisaties moeten echt kunnen aantonen dat de andere kandidaat deze kwaliteiten wel bezit. Laat het ze maar uitleggen. Daarbij wanneer meerdere mensen over één organisatie klachten hebben wordt dit zeker onderzocht.

Maar als je niks meld wordt er zeker niks gedaan en blijft dit probleem bestaan

Dat werd tijd. Ik heb meerdere mensen geholpen met dit soort problemen en heb altijd het gevoel gehad dat dit soort procedures vooral voor de statistieken waren...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:19

AngelofLove schreef:
Helaas komt mij dit allemaal erg bekend voor, ik heb dan wel voor iets anders gestudeerd (paraveterinair) maar ook daar is hetzelfde aan de hand. Ze zoeken iemand met diploma's zetten ze in hun advertentie en wat nemen ze vervolgens aan, juist ja, een BBL leerling die net begonnen is met de opleiding, lekker goedkoop voor hun. Heb dit al een paar keer gehad, echt zo frustrerend.

Dat lijkt me een moeilijke sector. Je bent al gauw aangewezen op hele kleine ondernemingen of eenmanszaken die geen personeel hebben of inderdaad liever een stagiere nemen of zo. Is het niet zo dat veel mensen uit die sector voor zichzelf beginnen? Of misschien kun je freelance je diensten aanbieden bij verschillende praktijken. Dat kan heel interessant zijn.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:26

Macusa schreef:
AngelofLove schreef:

Dat lijkt me een moeilijke sector. Je bent al gauw aangewezen op hele kleine ondernemingen of eenmanszaken die geen personeel hebben of inderdaad liever een stagiere nemen of zo. Is het niet zo dat veel mensen uit die sector voor zichzelf beginnen? Of misschien kun je freelance je diensten aanbieden bij verschillende praktijken. Dat kan heel interessant zijn.

Het klopt inderdaad de dierenartsen vaak al voor zichzelf beginnen, maar ja, op een gegeven moment is die markt natuurlijk ook verzadigd. In mijn vorige woonplaats, die echt niet groot was, zaten al zo'n 15 dierenartsen, allemaal eenmanszaakjes maar dat werkt toch niet, zoveel dierenartsen in een plaats :-)
Verder is het aanbod van paraveterinairen erg hoog en de vraag erg laag. De grotere praktijken die mensen in dienst hebben houden het meestal daarbij voor een hele lange tijd en probeer er dan maar eens tussen te komen en inderdaad, als er dan vraag is, dan kiezen ze in vele gevallen liever een stagiaire, die zijn immers lekker goedkoop.
Ik heb al veel zitten nadenken om wellicht naar Engeland te gaan verhuizen. Mijn man kan daar zo aan de slag en daar is de vraag naar paraveterinairen erg hoog, die worden daar ook veel meer gewaardeerd als hier. Maar ja, voorlopig blijven we nog maar even aan deze kant van het water.
Freelance is misschien een idee maar daar zou ik wel even wat meer voor moeten uitzoeken, en of daar natuurlijk uberhaupt interesse voor is. Bedankt voor de tip!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:27

Oh dat is echt heel frustrerend! Ook ik ken het. Heb een hele tijd terug ook een paar sollicitatiegesprekken gehad, maar elke keer afgewezen omdat ze toch liever een man hadden. Echt heel erg irritant! Dan denk ik, als je bij voorbaat al weet dat je een man wil, nodig die vrouwen dan gewoon niet uit. Scheelt iedereen weer tijd.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:33

Lekker frustrerend inderdaad!

Ik ben ook druk aan het solliciteren, maar richt me nu maar op een heel breed veld, want in mijn vakgebied (communicatie) is ook weinig te vinden, zeker als starter niet :n
Tja, als ze iedereen kunnen krijgen, waarom dan een starter zonder werkervaring uitnodigen voor een gesprek, het is iedere keer of niet genoeg ervaring of opleiding sluit niet helemaal aan...
maar goed, ik heb nog een paar weken voor ik afstudeer, dus ik blijf het proberen!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:35

Misschien het wat breder zoeken? Volgens mij staan ze bij ZMLK scholen te springen om leraren.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:39

Macusa schreef:
Nativa schreef:

Ik heb zoiets aan het handje gehad (ontslagen wegens zwangerschap). Grote kans dat je in het gelijk wordt gesteld (tenzij die werkgever kan motiveren waarom ze liever een man hebben, bijvoorbeeld omdat het team al voor 70% uit vrouwen bestaat).

In het basisonderwijs bestaan de meeste teams voor 90% uit vrouwen. In advertenties wordt dus ook vaak al gezegd dat de voorkeur uit gaat naar een mannelijke kandidaat.

Zijn er geen verenigingen van scholen in de buurt? Die zijn vaak op zoek naar invallers. In deze regio kun je via zo'n invalbaan makkelijk aan een vast contract komen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:52

Mijn nicht heeft dit ook gehad. Pabo afgestudeerd maar geen baan (behalve zwangersschapsverloven invullen) te vinden :)

Zij is gaan bijscholen, weer gaan leren dus. Specialiseren.
Ze heeft nu haar bachelor gehaald en kon wel ineens zo aan de slag :)