Waarom ben ik niet tevreden met mijn leven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Waarom ben ik niet tevreden met mijn leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 13:52

Ik ben totaal niet tevreden met mijn leven, wil er af en toe zelfs een einde aan maken. Alles is zo klote, wat ik wil kan gewoon niet en krijg ik gewoon niet voor elkaar. Ik werk op dit moment in een supermarkt maar wil gewoon weg daar. Het is niet rooskleurig en ik verdien gewoon te weinig om een huisje te onderhouden. Ik wil een opleiding gaan volgen, zodat ik mensen kan helpen maar ben gezakt voor mijn HBO toelatingstoets. En vanaf dat moment wil ik alleen maar niks doen, wil niet meer werken, helemaal niks. Het kan me af en toe niet eens iets schelen of het wel in orde gaat komen. Zelfs toen ik daarnet de opleiding maatschappelijk werk liet zien aan mijn moeder ze zei ook dat als ik deze toets niet haalde ik die andere HBO toets ook niet meer kon halen, zat ze al van dat ze het niet meer wist. Ik wil gewoon weg uit de supermarkt, weg van alles. Het liefste wil ik gewoon dood nu, het kan me allemaal niets meer schelen....

Sorry voor het verhaal maar moest het gewoon even kwijt.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:55

Je hebt het wel erg ver laten komen meis.. :(:) Kun je geen MBO opleiding doen? Zoek eens uit via beroepensites wat je echt leuk vind, volg dan een MBO opleiding en ga dan daar aan het werk. Het is moeilijk als je jong bent en het leven moet instappen, net op je eigen benen moet staan.

Sammetje_

Re: Waarom ben ik niet tevreden met mijn leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:09

Kun je inderdaad geen MBO opleiding gaan doen? Spreek anders eens af met je huisarts of een psycholoog. Zij kunnen je vaak wel verder helpen! Sterkte :(:)

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:16

Ja precies, MBO is misschien iets ''makkelijker'' en daarbij.. Ik volg een MBO opleiding verpleegkunde en collega's van mij HBO, qua salaris maakt het vrij weinig verschil uiteindelijk! En als je je MBO hebt kun je veel makkelijker naar het HBO doorstromen!

Succes meis, kop op! :(:)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:20

Inderdaad mbo!
daarmee kun je ook zeker mensen helpen.
& denk dat je nu zelf ook wel wat hulp kunt gebruiken, een psycholoog kan je vast helpen met je gevoel

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:57

Kleine stapjes meid! zoek eerst iets anders dat wel binnen je bereik ligt en ga vandaar uit verder!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:16

Je kunt inderdaad ook gewoon de MBO-opleiding volgen als je voor HBO niet bent geslaagd. MBO is het niveau daaronder...
Volgensmij zijn dit niet de enigste problemen die je hebt met je werk en school, want dan vind ik het een beetje overdreven dat je dood wilt.. Tis toch iets ernstigs waar je niet zomaar mee moet spotten. Sorry als ik het mis heb maar ik krijg het idee dat er nog van allerlei andere dingen meespelen.
Praat je er wel eens over met iemand, persoonlijk..? Bijv je moeder, of een goede vriendin die je kan vertrouwen?
Iig dat je het hier op bokt zet ik al 1 stap in de positieve richting. Als het nu even in je leven meezit, wil het nog niet zeggen dat het leven nooit meer beter kan worden.
Ik denk wel dat (bijna) iedereen even zo'n dip heeft in het leven, natuurlijk niet zo erg dat je aan zelfmoord denkt.
Maar blijf positief! Je bent nog maar zo jong..!!
Als je zovaak negatief word over dingen die niet lukken, zal je nog veel tegenslagen tegenkomen in de toekomst, dat hoort er nou eenmaal bij.
Ik ben ook niet aangenomen bij 2 scholen terwijl ik wel heel graag kapster wou worden, maar DOOR die tegenslagen heb ik er veel beter overnagedacht... Of dit nou echt was wat ik mijn hele leven wou doen.. Uiteindelijk kwam ik erachter dat er nog iets veel leukers was, ik ga nou namelijk iets heeel anders doen, namelijk SPW kinderopvang.
Hiermee wil ik zeggen dat sommige tegenslagen, miss wel juist positief zijn in de toekomst, zoals ik dus mee hebt gemaakt.

Praat idd eens met een psyciater of een huisarts, die kunnen je er vast en zeker meehelpen en miss is dat dan juist wel heel fijn, even lekker je hart luchten!!
Miss kan het ook eens helpen om dingen die je meemaakt op te schrijven, zodat je het later terug kan lezen en er miss alleen nog maar om lacht? Zo raak je ook op een manier je verdriet kwijt, dat lucht erg op.

Geef iig niet zo snel je leven op bij wat tegenslagen.. het leven is nog zolang, dus geniet er maar lekker van!
Ik weet dat het voor andere makkelijker is om er zo over te praten omdat zij dit niet zoals jou meemaken, maar denk eens na over je beslissing, en dan meen ik ook GOED NADENKEN!! Je moet er juist niet overna denken als het allemaal even niet meezit want dan ben je zo emocioneel dat ook je gevoelens zich veel erger versterken. Want eenmaal deze beslissing genomen, is helaas ook telaat.

Sterkte meid, me PB-Box staat altijd voor je open.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:49

Zak niet bij de gedachten neer wat je niet is gelukt, denk aan de dingen die je wel kunt. :) Daarbij hoort ook een reële route voor de toekomst uitstippelen.

Je bent niet zo van de tegenslagen, dus kies een route die waar je kans hebt om succesvol te zijn. Misschien een MBO opleiding. Of kun je iets anders bedenken waar je voldoening uit haalt? Geen werk maar hobby bv.

Niet iedereen is altijd maar tevreden, maar als je echt met tegenzin naar je werk gaat, Probeer dan op zoek te gaan naar een ander baantje voor nu :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:53

Nou hop van je kont af, het nieuwe schooljaar komt er aan.
Dus snel een mbo opleiding zoeken zodat je nog mee kan volgend jaar.

En ga karten oid, of iets wat je een adrenalinestoot geeft, helpt mij iig altijd om weer even op de rails te komen en helder voorruit te denken.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:53

Lastig joh... Een paar jaar geleden wist ik ook niet goed wat ik moest of wilde. Ik had twee studies voortijdig afgebroken omdat het me niet beviel en ik werkte in een callcenter. Ik had het daar wel naar mijn zin, maar het is niet iets om te blíjven doen. Ik kan me voorstellen dat jij dat in de supermarkt ook een beetje hebt!

Ik heb toen rondgekeken naar wat ik wel wilde. Ik denk dat jij die stap ook gewoon moet nemen. Probeer het met de opleiding die je wat lijkt, haal je de toelatingstoets niet, dan probeer je het toch een niveau lager? Als het leren je bevalt kan je daarna altijd nog een hbo-opleiding gaan doen.
Ik ben nu ook 24 en het is helemaal niet zo'n rare leeftijd om weer te gaan studeren. Alleen als je nog vijf jaar wacht en blijft sippen, dan wordt de stap waarschijnlijk alleen maar groter!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 06:58

Dank jullie wel mensen, het voelt echt een stuk beter nu ik jullie reacties lees! Ik ga zeker op zoek naar een mbo opleiding!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:51

Op zoek naar een MBO opleiding! Dan kan je daarna altijd nog doorstromen naar het HBO. Want als je nu die tests ook niet haalt, zal het HBO waarschijnlijk ook wel erg moeilijk voor je zijn. Als HBO dan niet zo lekker loopt omdat het te moeilijk is, dan raak je alleen maar minder gemotiveerd en straks stop je daar ook mee.
Op MBO zijn ook zat leuke opleidingen en alles is leuker dan achter de kassa zitten. Ik werk zelf ook als bijbaantje in de supermarkt, natuurlijk is als bijbaantje iets heel anders, maar ik zou het echt niet mijn hele leven vol kunnen houden.
Snel iets nieuws zoeken, en succes hè! :(:)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:02

Alsof het leven alleen bestaat uit de toelating van een HBO opleiding, kom nou zeg! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden hoor.....
En als je werkelijk denkt dat jij het zo slecht getroffen hebt kun je misschien eens wat relativeren door aan de mensen te denken in de oorlogsgebieden en gebieden die door het natuurgeweld getroffen worden. Zij hebben helemaal niks meer, moeten huis en haard verlaten zonder iets mee te nemen en moeten dagelijks vrezen voor hun leven.
Zolang je een dak boven je hoofd hebt en te eten hebt en niet te kampen hebt met enge ziektes of zo gewoon "de kop ervoor". Er is maar een iemand die verandering in de situatie kan brengen en dat ben jij!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:35

He ja, er is altijd wel iemand die het slechter heeft....

TS, ik snap het niet helemaal: wat heb je voor vooropleiding en wat wil je precies gaan doen?

'Mensen helpen' is heel breed, heb je zelf al voor ogen wat je er precies van verwacht?

En inderdaad, als het ene niet lukt, dan wil dat niet automatisch zeggen dat het andere ook niet lukt.
Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden, jouw weg brengt je ook waar je wezen wilt. Maar dan moet je wel op pad gaan...
Op zich is het niet eens vreemd dat je je een beetje 'ontworteld' voelt nu je het gevoel hebt dat je op een doodlopend punt in je leven bent gekomen, en dat je keuzes moet maken.
Maar anderen kunnen dat, jij kan dat!

Ik vind de reactie van je moeder eerlijk gezegd ook niet erg bemoedigend en geloof me, ik ken zulke reacties. Maak je tijdelijk los van de mensen die je alleen maar dat gat insleuren, zoek een positieve omgeving.

En als je er echt niet meer uitkomt, zoek hulp.

Succes, jij komt er ook wel!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:08

Wat jij hebt noemen ze een bore-out. Dat krijg je als je onder je niveau werkt en je geen uitzicht hebt op iets beters. Hier kun je inderdaad depressief van worden. Ik zou als ik jou was zoals iedereen hier zegt op zoek gaan naar een opleiding. :) Succes!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:53

pff ik ben al 2 keer afgewezen voor een HBO, en heb al zon 100en afwijzingen van baantjes, stages etc gehad. Tsja leuk is anders, maar dan op internet zetten dat je er een einde aan wil maken?? Komop zeg, waar is je motivatie? Als je wat wilt, moet je er wat voor DOEN, nee niet alles komt aanwaaien, en ga dan niet meteen zeggen dat je dood wilt. Ja sorry hoor, maar er zijn ergere dingen in de wereld dan een keer afgewezen worden. Ga naar een MBO en doe daar je best, want dat is ook geen makkie.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:29

ja zeggen dat ze depressief is, dat helpt. Straks gaat ze naar psycholoog ofzo, krijgt ze anti-depressieva, word verteld dat ze tijd moet nemen.. zit ze maanden thuis, want ja heus, ze is depressief.. Nee, dan zeg ik liever: Ga wat doen, je kan t wel, kost alleen wat moeite, HUP.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:34

ik vind dat je zon iemand moet vertellen dat er heus nog wel genoeg mogelijkheden zijn, dan zeggen dat ze hulp nodig heeft, en dat ze het zwaar heeft. Ze kan gewoon MBO doen, maar moet er rekening mee houden dat ook dat niet vanzelf gaat. Ik ken haar verder niet, dus veel meer kan ik er niet van zeggen.. Misschien heeft ze idd meer problemen of niet, kan ik niet beoordelen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:15

moonchloe: om meteen ook op je Pb te reageren.. Ik reageer niet op het feit dat ts misschien nog veel meer meegemaakt zou hebben, ik ken haar niet, ik reageer op dit verhaal wat hier staat. Meer kan ik niet, het is immers vanachter een computer. Toch zie ik veel vrienden van mij achteruit gaan doordat ze zich vasthouden aan het depressief zijn, daarom geef ik als tip om afleiding te zoeken, een nieuwe start te maken.. als dat niet wil ga dan naar een psycholoog.. Ik ken je niet en kan niet verder oordelen.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:25

Hey, wat vervelend zeg. Ik begrijp dat je je heel naar voelt nu, maar door niets te doen ga je je alleen maar ellendiger voelen. Probeer toch weer even wat aan te pakken, ga idd zoals gezegd werd lekker MBO studies kijken of er leuke tussen zitten en na je MBO kan je altijd nog doorstromen naar het HBO als je de motivatie hebt. Succes ermee! Enne, als je dip heel erg is kan je me altijd pb'en hoor!

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:32

Ik vind zelf dat je het ver hebt laten komen. Je bent oud genoeg om al meerdere dingen geprobeerd te kunnen hebben. Zet hem op meisje, ga niet bij de pakken neerzitten. Dat helpt niets. Laat zien dat je het wél kunt.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:33

Ben het helemaal met je eens Pinuts

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:39

LZP -> STW

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:03

Nou, als iemand al aangeeft zelfdodingsplannen te hebben, dan mag je toch wel aannemen dat er meer speelt dan alleen maar een rotbaantje....
Er zijn mensen die omdat ze nergens steun vinden, maar alleen hardvochtig horen dat ze een schop onder hun hol moeten krijgen, om iets te gaan doen, inderdaad wat doen: ze voeren hun zelfdodingsplan uit.

En tja, vanaf internet kan je inderdaad niet bepalen wat er aan de hand is.

Neemt niet weg dat de enige die ooit iets kan veranderen, jijzelf bent, maar wat is er mis met een reikende hand, van iemand die toegang heeft tot mogelijkheden en informatie die je zelf niet hebt?

TS, zorg dat je weer grip krijgt op de mogelijkheden die je, net als ieder mens, hebt.

Voor mijn part maak je een stappenplan, dat kan beginnen op een heel toegankelijke plek: het arbeidsbureau.
Vraag daar maar eens of ze een beroepskeuze adviseur hebben.

En anders stikt het van de loopbaancoaches. Kijk eens of die in je budget passen.

Maar dan nog: jijzelf kan ook erg veel. Vergeet niet dat je een volwassen mens bent, en dat jij de regie over jouw leven volledig in handen kan nemen.

Je leven mag er dan even uitzien als een doodlopende straat die uitkomt op een blinde muur, er hangt altijd wel ergens een touwladdertje...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:13

Dit soort sombere gedachten komen niet ineens opzetten omdat nou net die ene toelating niet is doorgegaan zoals je hoopte. Vaak speelt dit al langer en is een uitweg uit de negatieve gedachten spiraal moeilijk. Wanneer je langer en intenser deze gedachten hebt over het leven, zou ik zeker hulp zoeken.

Mensen kunnen overbelast zijn maar inderdaad (zoals ik al eerder las) ook onderbelast. De uitdaging is weg en de wil om er voor te gaan, het doel in je leven is uit het zicht.