Uitslag psychologisch onderzoek negatief, bzwaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Uitslag psychologisch onderzoek negatief, bzwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:44

Hallo,

Na wat zoekwerk heb ik wat hulp nodig van mensen die hier meer verstand van hebben en eventueel kunnen aangeven wat ik hiermee kan doen en of ik hiermee wel iets kan doen.

Voor een sollicitatie heb ik 2 selectiedagen moeten doen, de eerste ben ik goed doorheen gekomen.
De tweede was een psychologisch onderzoek.
De uitslag van het onderzoek heb ik zojuist binnen gekregen en echt waar, ik kan niet anders zeggen dan dat mijn ogen uit mijn kassen rollen. Ik ben zo verbaasd.

Zo staan er punten in die niet op mij van toepassing zijn, zoals het er nu staat ben ik een emotioneel wrak, niet sociaal en nog wat punten.
Tenslotte zetten zij op het eind neer dat ondanks de voldoende resultaten ik niet in aanmerking kan komen, want mijn werkervaring is weinig. (Ik moet toch ergens beginnen).

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of ik tegen zo'n onderzoek bezwaar kan maken.
Ik heb eerder van deze psychologische onderzoeken gedaan en die ben ik met ruim voldoendes doorgekomen, ik snap gewoonweg niet waardoor ik nu ben afgewezen.

Maddox

Re: Uitslag psychologisch onderzoek negatief, bzwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:57

Even een vraagje vooraf, gaat dit om het psychologisch onderzoek voor een politiefunctie?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:19

Nee die heb een paar jaar terug gehad en de testen die ik nu kreeg waren bijna hetzelfde, overigens ben ik die bij de politie doorgekomen met ruim voldoende op niveau 4 en 5. Vandaar dat mijn ogen er ook uit sprongen :wow:
Ik was alleen te lief voor de politie.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:47

Ik kan je denk ik een beetje op de weg helpen :)

Het Nederlandse Instituut van Psychologen (NIP) die vertelt het volgende:

• U heeft het recht feitelijke onjuistheden in het rapport te corrigeren.

Je kan dus sowieso de onjuistheden aankaarten. Daarnaast kan je ook na het verstrijken van de termijn eventueel opnieuw de test afnemen.

Uitgebreidere informatie staat op het NIP http://www.psynip.nl//lossepaginaframe.asp?id=13&topmenuID=1 en uitgebreide rechten en eventuele klachtmogelijkheden kunnen ook gevonden worden in de folder: http://www.psynip.nl/upload3/vl/psych_onderzoek_assessment.pdf

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:51

Je hebt er inderdaad recht op om hier met de psych over te praten. Die kan dan hopelijk 1 en ander verklaren. Veranderen doen ze n rapportage helaas nooit, tenzij er sprake is van persoonsverwisseling oid.
(ik ben 6 jaar selectieadviseur bij de politie geweest, vandaar)
Wel balen voor je, niet leuk dat je hier in niet herkent, gewoon even bellen en goed je vragen voorbereiden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:29

Heel erg bedankt voor jullie reacties en de links. Die zal ik eens heel goed gaan doornemen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:04

Inmiddels heb ik de psycholoog aan de telefoon gehad en in ieder geval komen wij er samen helaas niet uit. Hij gaat proberen om op korte termijn een afspraak te maken met een andere psycholoog zodat ik mijn dossier kan doornemen.

Ik blijf het heel apart vinden en heb hem ook gezegd dat ik mijzelf niet terug kan vinden in de uitslag, maar mensen in mijn omgeving ook niet.
Inmiddels heb ik contact opgenomen met het bedrijf waar het onderzoek heeft plaatsgevonden en daar word ik door terug gebeld hoe ik mijn bezwaar kan indienen.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:51

Heel veel succes, sowieso :)

Zo'n psychologisch onderzoek blijft subjectief. Natuurlijk hebben die mensen er jarenlang voor geleerd en is het een en ander wetenschappelijk onderzoekt - toch is en blijft - het een momentopname.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:54

Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen... succes iig

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:45

Dank jullie wel. Ik ben er in ieder geval mee bezig, helaas kreeg ik een bevestigingsmail dat de sollicitatie voor mij stopt. Maar ik laat het er in ieder geval niet bij zitten en ga er achteraan.

Ik zal ook laten weten hoe het af gaat lopen.:)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:52

Jammer dat ze niet met je verder willen. Maar ik zou zéker niet het erbij laten zitten :n Het kán je namelijk uiteindelijk wel verder helpen, en al is het alleen maar voor jezelf, dan zou ik zeker niet laten!

Ik heb zelf ook bezwaar aangetekend, nog niet zo lang geleden, tegen een pschychologische test, en na veel vijven en zessen heeft het mij tóch iets opgeleverd. Alleen het grote verschil is dat het mij niet om een baan ging, maar om een WIA keuring. De pschycholoog in kwestie had bij mij ook zn dikke duim enorm gebruikt en dat liet ik dus mooi niet gebeuren. Je kunt iemand wel het gekkenhuis in willen praten, maar daar ben je altijd nog zelf bij, zeg ik dan. Als jij vind dat er feitelijke onwaarheden zijn gezegd in jouw rapport, maak er dan werk van.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:54

jammer dat de sollicitatie stopt, maar ik vind het super van je dat je het er niet bij laat zitten! ik zal ook in jouw geval heel benieuwd zijn waar ze een en ander op hebben gebaseerd..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:56

Ik vind het nogal wat dat je dus kennelijk zo finaal de grond ingestouwd kunt worden door een psych.. :n Succes met aanvechten! Het is niet niks :n

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:57

Is het verslag gebaseerd op vragenlijsten of een interview?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:06

Bedankt voor jullie reacties.

Barbara, ik hoop dat er meer duidelijkheid komt, ik heb het gesprek met een andere psycholoog/ adviseur en deze man heb ik dus ook niet gezien. Maar hopelijk komt er wat uit waar ik iets aan heb.

Tallie_Ho ik had deze uitslag ook absoluut niet verwacht, tuurlijk staan er wel wat punten in waar ik mijzelf in kan vinden en waarvan ik weet dat ik daaraan moet gaan werken. Dat zijn eigenlijk meer kleine puntjes n.a.v. een vragenlijst.

Tequila, hoe bedoel je vragenlijsten? Er zijn diverse testen afgenomen. Op de uitslag van deze testen zou ik een conclusie: voldoende geschikt gekregen hebben.
Er is ook een interview gehouden met een psycholoog en hier draait het eigenlijk om. Op dit gesprek werd ik afgewezen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:58

Wat ik heel erg raar vind, is dat ik uit jouw verhaal begrijp dat ze je éérst een onderzoek van twee dagen hebben laten doorlopen, en toen kwamen mekkeren over het feit dat je niet voldoende werkervaring hebt. Dat lijkt me toch iets dat je bekijkt vóórdat je iemand 2 dagen laat komen opdraven.

Ik denk dat je het verder beter kunt laten gaan. Je kunt ze toch niet dwingen je aan te nemen, dus zelfs al krijg je de resultaten 'aangevochten', dan nog schiet je er weinig mee op. Al is een gesprek met een andere psycholoog wel verhelderend, zodat je eens kunt zien waarom er nou van die rare resultaten uitkwamen en waar ze hun uitspraken op baseren. Misschien kun je er nog wat mee, en als je er niks mee kunt zou ik het lekker laten waaien en die psycholoog in mijn hoofd eens goed uitmaken voor alles wat mooi en lelijk is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:09

Nimue, wat jij zegt vind ik gedeeltelijk waar. Maar als ik om een psygologische test een negatief advies krijg voor een baan. Zou ik ook willen weten waar hem dat in zit. En vooral als je op zoek wil gaan naar een andere baan, proberen dat terug te draaien, als je zeker weet dat dat positief moest zijn. En dan gaat het niet om de baan, maar dan gaat het om het princiepe

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:27

Ik zou ook benieuwd zijn naar de interpretatie van een psycholoog als ik me niet zou herkennen in de test.
Het kan zeker nuttig zijn, alleen al om er achter te komen hoe anderen ( die jou verder niet kennen, zoals zo'n psycholoog) tegen jou aankijken als persoon. Het kan echt verhelderend werken om te weten hoe je op anderen overkomt :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:31

Zij moeten de gevonden resultaten bespreken en kunnen onderbouwen aan de hand van welke antwoorden of gedragingen de resultaten gevonden zijn.. Het kan namelijk heel goed zijn dat opgaves verkeerd geinterpreteerd zijn, beinvloedbaar zijn door externe factoren als je humor of je gevoel op dat moment.. Op dat moment kan je ook bewaar maken, watin het rapport wat als advies wordt dorogecommuniceerd naar de opdrachtgever verwerkt worden. Daarbij kan je zelfs weigeren dat de resultaten worden verstrekt aan derde onder de privicywetgeving, maar daar kom je ook niet mee in goed daglicht te staan :+

Ik zou contact opnemen met de instelingen die de testen heeft afgenomen voor een gesprek en dan je bezwaren op tafel leggen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:21

Bedankt weer voor jullie reacties.

De psycholoog had ik gebeld, maar helaas kon hij niets onderbouwen en vertelde mij dat ik defensief ben. Waarop ik hem zei dat ik het daar niet mee eens ben, dat ik absoluut zijn mening wilde horen en waar het op gebaseerd is omdat ik mijzelf er niet in kan herkennen.

Er is een afspraak gemaakt met een andere psycholoog die met mij het rapport door nam.
Ik ben daar geweest en waar ze het op baseren vond ik toch wel vreemd. Ze kijken niet naar de persoon voor zich, maar vergelijken alles met de overige kandidaten voor de functie.
Het is gebaseerd op de computertest en een gesprekje met de psycholoog.

De psycholoog vond dat ik teveel waarde zou hechten aan de regels van de functie en het bedrijf, waardoor contact met de mensen om je heen zouden 'verslonsen'.
In mijn ogen valt dat erg goed te combineren, zo kan je en de regels volgen en contact hebben met de mensen om je heen, zoals ik dat met kassawerk ervaren heb en hier nooit problemen in heb gehad.
Ook had ik voor een bepaalde test een hoge score en deze score zien ze vaker bij mensen die defensief zijn.
"Jammer inderdaad dat ze niet kijken naar de persoon voor zich" :)

In de test werden er vragen gesteld zoals: Drink je vaak alcohol?, ga je vaak uit? Ga je vaak naar feestjes? Dit soort vragen.
Volgens de psycholoog vulde ik in wat zij wilde horen en zou ik defensief zijn.
Het feit dat ik echt nooit alcohol drink en bijna nooit uitga, dat maakte voor hun niets uit. Zij stelden: Iedereen van jouw leeftijd gaat uit en drinkt alcohol, waarom jij dan niet?

Ik vond de uitslag waar deze op gebaseerd was dus erg vreemd.

Vandaag heb ik met de man waarmee ik al een sollicitatiegesprek heb gehad, een gesprek gehad. Hij nam de uitslag door.. stond daar zelf ook van te kijken. Nam toen de uitslag door van een eerdere test.. En is toen direct gaan bellen.

Uiteindelijk ben ik toch nog doorgekomen, iets waar ik echt ontzettend blij mee ben en waar ik deze man ook dankbaar voor ben!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:43

hahaha je bent iig gebekt zat, complimenten!!!

Weet je precies welke test het was? Dan zoek ik hem nl even op in de COTAN waar alles over die test in staat.. Dan kan je ook even voor jezel kijken of die wel of niet juist is afgenomen, wat een test betrouwbaar maakt!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:42

Wow, wat goed dat je dat nog voor elkaar hebt gekregen, ik geef heel eerlijk toe dat ik het nooit verwacht zou hebben dat ze hun fout als het ware zouden toegeven door je alsnog door te laten.

Wat een raar verhaal, van het invullen van die vragen. Ik ga ook nooit uit, al lust ik wel een wijntje, maar jemig... dat kán toch? Echt niet iedereen van onder de 30 is een zuipschuit die van de ene kroeg de andere binnenrolt hoor. Erg bekrompen om jou daar zo op af te rekenen.

Ik vind het knap dat je zo voor jezelf bent opgekomen; ik zou in jouw situatie echt het gevoel hebben gehad dat alles dat ik nu nog zou zeggen tóch verkeerd opgevat zou worden. Echt heel knap, en fijn dat je zo beloond wordt voor je vasthoudendheid! :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:01

Nimue, de psycholoog blijft bij zijn standpunt en zei tegen mij: Je wordt toch niet aangenomen, leg het nu maar naast je neer.

Het bedrijf heeft uiteindelijk gezegd, we nemen je toch aan, je mag bij ons de opleiding doen.. we hebben er vertrouwen in.

Mijn doel was in het gesprek met het bedrijf om misschien een second opinion te krijgen, maar het is beter uitgepakt dan verwacht.

Romy, helaas zou ik de namen van die testen echt niet weten, ik kan ze ook niet terugvinden op de uitslag.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:10

Dan het is het zowiezo geen test uit de COTAN, daar staat het nl altijd op!! Of je hebt niet eens je resultaten gekregen maar alleen het advies wat erop is geformuleerd, wat zeker niet mag!

om welke baan,opleiding of functie gaat het eigelijk?

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:27

met al die psychologische testen, het gegraaf in je arbeidsverleden en de "slimme" vragen die je tijdens een sollicitatie krijgt, wordt er volledig voorbijgeschoten aan het doel: namelijk dat de kandidaad moet aantonen hoe hij van plan is het werk naar tevredenheid en met succes uit te voeren.