"zieke"collega...of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

"zieke"collega...of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:09

Om maar met de deur in huis te vallen:

wat zouden jullie doen als een collega zich ziekmeldt voor werk. Omdat het geen kantoorwerk is wat makkelijk een dagje kan blijven liggen(bij wijze van)maar welzijnsector,is het belangrijk dat er direct een andere collega de dienst overneemt.
Desbetreffende "zieke"collega meldt zich dus een dag van tevoren ziek,maar je ziet diegene dan wel online op hyves komen en afspreken voor de dag erna.
Op je werk hoor je dat je zieke collega wel weer zal laten weten wanneer ze beter is.
Vervolgens kun je zelf die dag de dienst niet overnemen,omdat je zelf een afspraak hebt. je voelt je hier best bezwaard over,je wilt graag helpen.
Als je terugkomt van je afspraak en online gaat,zie je weer je zieke collega op hyves,afspraken maken voor morgen.

wat zouden jullie doen??
je collega aanspreken op dit gedrag,zoja,hoe dan??

Brainless

Re: "zieke"collega...of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:11

Wat voor afspraak heeft die collega gemaakt?
Als mijn vriendin ziek is ga ik ook even op "ziekenbezoek".
Lekker een kopje thee drinken en even voor haar opruimen ed.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:12

hyves berichtje sturen?
He ben je vrij?
Ik hoorde hier dat je ziek was.

Nee ik zou me waardigheid behouden en t laten gaan. Wees blij dat jij niet zo bent.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:14

idd, wat voor een afspraken?
Als je ziek bent betekend dat niet meteen dat je niks meer mag doen, hyven/computeren e.d. moet geen probleem zijn vind ik.
Ook een afspraak met bijvoorbeeld een vriendin om even op de koffie te komen is geen probleem lijkt mij.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:14

Ik zou de collega zelf er niet op aanspreken maar dit bespreken met mijn direct leidinggevende.
Wellicht is de collega namelijk niet ziek in de vorm van griep maar in de vorm van iets anders. Dit kan psychisch zijn of iets anders. Bv. een gebroken arm…kun je meestal niet door werken maar je kunt gerust wel de deur uit of een bakkie bij iemand doen, afspreken dus.
Dus ik zou als ik jou was eerst even ervoor zorgen dat ik beter geïnformeerd werd en daarna pas eventuele maatregelen treffen.
Als ik erachter zou komen dat de collega zich idd ziek meldt met als reden een griepje oid en ik zie haar online komen op hyves en afspreken enzo, dan zou ik haar/hem per direct verlinken bij de leidinggevende en dit tegen hem/haar zeggen ook.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:15

Ziek zijn houd niet altijd in dat je helemaal plat op bed moet liggen. Daarbij heb je ook de kans dat ze een draadloze internetverbinding met laptop heeft.

Daarbij is het ook afhankelijk waarvoor ze ziekgemeld is of ze wel of niet naar buiten kan gaan natuurlijk. Stel dat je merkt dat ze ziek is gemeld voor een griep en ze gewoon afspreekt (en dan ook die afspraken na komt en niet afbelt wegens ziekte) dan zou je haar wel erop kunnen aanspreken. Alleen kan ik je niet adviseren hoe dit het beste aan te pakken.

En ja afspraken bij haar thuis voor hulp of ziekenbezoek moet natuurlijk ook kunnen. Lekker shoppen, terrasje pakken als je ziek thuis bent vind ik niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:16

ja ik vind het lastig.
ik steek zelf absoluut zo niet in elkaar. ik heb ook weleens geen zin,hoor,maarja,that's part of the job.je moet nu eenmaal soms op tijden en dagen werken dat je er niet altijd zin in hebt.
maar het is verantwoordelijk werk,ik vind dat je pas thuisblijft als je écht te beroerd bent om een vinger uit te steken..

Diegene heeft niks gebroken of iets in die trant. En uiteraard kan je computeren hoor,doe ik zelf ook weleens als ik me niet zo lekker voel. Maar wil ik me ziekmelden,dan moet ik wel écht ziekzijn en ga ik niet een terrasje plannen voor morgen.

Denise1984

Ik werk ook in de zorg, en ziek thuis Al 2 weken. Maar ben lopend patient. Heb buikklachten. Maar moet wel me dingen doen.
Je kan ziek zijn om te werken, maar niet ziekgenoeg om in bed te liggen.

ThePast03

Laat het beoordelen of iemand wel of niet ziek is over aan dokters en de arbodienst.

Of heb jij een speciale gave dat je aan de hand van een paar hyvesberichten kunt beoordelen of iemand wel of niet ziek genoeg is om te werken?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:17

Zo lang je geen idee hebt waarom je collega zich heeft ziekgemeld ben ik van mening dat je er geen uitspraken over kunt doen.

Wie weet is je collega wel overspannen. Dan moet je zelfs op doktersadvies overdag dingen gaan doen.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:18

Met een gekneusd lichaamsdeel kun je prima shoppen of een terrasje pakken, ik vind iemand via hyves in de gaten houden als hij of zij ziek is, een verregaande vorm van sociale controle en als mensen zo met elkaar omgaan dat ze er over zitten te denken een collega op deze manier in de gaten te houden, denk ik meteen aan het spreekwoord: “Waarom kijkt u naar de splinter in het oog van een ander, en merkt u de balk niet op in uw eigen oog?"
Verder kan er ook sprake zijn van psychische klachten en dan kun je iemand een beetje afleiding echt niet ontzeggen.
Verregaande vorm van bemoeizucht, dit.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:20

Hier ook zo iets gehad.
Collega had arm gebroken.
Kon niet werken hier
maar wel thuis in haar nagelstudio.
Ook via hyves achtergekomen en dit hebben ze ook gemeld.

Is verder niet veel mee gedaan moet ik zeggen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:20

Als je ziek bent wil dat nog niet zeggen dat je geen computer aan of uit kan zetten.. Als ik ziek ben zit ik juist op de computer, anders ook, want anders verveel ik me helemaal dood.

Of ik moet echt zo beroerd zijn dat het niet gaat.

En miss is die afspraak idd wel ziekenbezoek.

Oh.. Ik lees net dat het om een terrasje pakken gaat.. Nou ja, het kan onder voorbehoud zijn en de collega kan vandaag wel echt niet lekker zijn. Denk aan hoofdpijn, migraine, buikpijn. Dat soort dingen.

Kunnen prima met een dag weer weg zijn.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je met dit topic wil bereiken Darkchrystal.. Ik zou me daar niet druk om kunnen maken als mijn collega zich ziek meldt.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:21

ThePast03,nee natuurlijk heb ik geen speciale gave. Ik ben ook niet boos,of wat ook.
Ik voel me alleen wat dubbel,dat iemand die zich ziekmeldt met griepklachten,wel een terrasje kan pakken.
En uiteraard blijft dit iemands eigen verantwoording hoor,maar zeker in dit werk,moeten collega's dan zeer flexibel inspringen en dat is soms gewoon erg lastig.

en voordat ik hier ook nog eens beticht wordt van bemoeizucht..diegene is gewoon een hyvesvriend van me,ik controleer diegene helemaal niet. Ik had enkele dagen geleden ergens op gereageerd op diegene's hyves en keek omdat daar weer op was gereageerd.. Ongelovelijk dat ik me daarvoor hier moet verantwoorden. ;)

ow,en voordat er nog meer verwijten komen(altijd leuk,bokt)
Ik ga er verder ook niks mee doen,ik zou nooit iemand "verlinken",zo steek ik niet in elkaar. Voordat ik daarvan beschuldigd wordt.
Ieder zijn keus,dat zou niet de mijne zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:22

@Suleilitha….dat vind ik ook wel weer wat snel geoordeeld hoor eerlijk gezegd.
Kan zijn dat TS op hyves zat en haar collega online zag ploppen en dan zou ik ook zoiets hebben van ‘huh’? Die is toch ziehieek?’ En ja, ik zou dan ook even op haar naam klikken, nog niet eens in de vorm van bemoeizucht maar meer in eerst instantie in de vorm van interesse…
En ja, ik zou me ook half verraden voelen als collega zijnde dat de betreffende persoon zich ziekmeldt en vervolgens een terrasje pakt maar ja, zoals al gezegd hier; psychische klachten (of aandoeningen als RSI, lopende patiënten etc.) weerhouden je ervan om te werken maar niet om een terrasje te pakken; hoe krom het ook kan overkomen…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:24

Er zijn ook mensen die zich ziekmelden met griepklachten terwijl er hele andere klachten spelen, waar ze in eerste instantie niet voor uit willen komen.
Tja meid, en dat je hier reacties krijgt die je niet zo leuk vindt, dat had je kunnen verwachten ;)

Ik zit zelf ook al een tijdje 50% in de ziektewet en ook ik doe af en toe ook echt wel even iets puur ter ontspanning, tot paardrijden aan toe.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:24

tja ik heb ook zo'n collega,maar je kan het beste er maar gewoon niet op letten.
ik maak me er ook weleens druk om,maarja je weet ook niet altijd wat er precies aan de hand is.
bij ons is de werkdruk flink hoog,en helemaal als mensen vaak ziek zijn(waar ze niet altijd iets aan kunnen doen)

ik snap de frustratie wel een beetje,maar laat lekker gaan,en wees blij dat je zelf niet zo bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:26

natuurlijk,dat begrijp ik ook heus. En dat is ook heel vervelend,daar heb ik alle begrip voor,echt.
Het gaat me er niet om dat ik reacties krijg die ik niet leuk vindt,dat interesseert me echt geen zier. Ik wens alleen niet beticht te worden van bemoeizucht door iemand die me niet kent.
En daarbij, ik heb nu al meerdere keren gezegd,dat het ieders eigen keuze is. Maar ik vroeg me gewoon af,wat anderen hiervan denken..temeer omdat er heel erg moeilijk iemand gevonden kan worden stel op sprong om opeens een dienst te draaien..
Als het kantoorwerk was,had het me geen zak geinteresseerd of diegene's werk lekker blijft liggen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:27

Ik zie dit eigenlijk wel als bemoeizucht.. :=

Ik bedoel, als je er helemaal een topic over gaat openen op Bokt zit het je toch wel vrij hoog..

Ik snap echt niet waar jij je druk om maakt hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:28

Citaat:
ik snap de frustratie wel een beetje,maar laat lekker gaan,en wees blij dat je zelf niet zo bent

Wat bedoel je met: dat je zelf niet zo bent?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:28

Anoniem schreef:
[*olduser*],nee natuurlijk heb ik geen speciale gave. Ik ben ook niet boos,of wat ook.
Ik voel me alleen wat dubbel,dat iemand die zich ziekmeldt met griepklachten,wel een terrasje kan pakken.
En uiteraard blijft dit iemands eigen verantwoording hoor,maar zeker in dit werk,moeten collega's dan zeer flexibel inspringen en dat is soms gewoon erg lastig.

Dan nog is het jouw zaak niet, maar een zaak van de werkgever.
En ja ik heb wel zoiets van: Waar bemoei je jezelf in vredesnaam mee?

Persoonlijk vind ik het al vreemd dat jij weet met wat voor klachten je collega zich heeft ziek gemeld, daar heb jij in feite al niets mee te maken.
Maar uit je eerdere post begrijp ik al dat jij dit soort dingen spiegelt aan jezelf: Jij bent een bikkel, werkt nog door al zou je jezelf nog zo ziek voelen en anderen moeten dat ook maar doen.
Zoniet, dan openen we een topic op Bokt om bevestiging te krijgen dat zo'n collega toch wel heel verkeerd bezig is en jijzelf een bikkel bent.

Sorry, ik walg inderdaad van dit soort bemoeizucht.
En uiteindelijk komt het allemaal voort uit egoïsme, want stel je voor dat de andere collega's flexibel moeten zijn en wat langer moeten werken terwijl niet zeker is of dat persoon wel ziek genoeg is om thuis te blijven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:29

suleilitha schreef:
Citaat:

Wat bedoel je met: dat je zelf niet zo bent?

excuses,ik bedoelde dat je zelf niet ziek bent ipv dat je zelf niet zo bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:31

Okee, Snoevie ;)
Tja, het is altijd makkelijk om met een wijzend vingertje klaar te staan naar anderen.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:31

Toen ik me afgelopen zomer ziek heb gemeld heb ik ook niet meteen gemeld dat dit vanwege psychische klachten was. Daar had ik helemaal geen zin. En lang niet elke collega hoeft precies te weten hoe of wat. Toen ik weer gedeeltelijk ging werken heb ik wel enigszins een beetje opgelet met wat ik vertelde wat ik gedaan had. Als ik inderdaad was gaan winkelen oid dan vertelde ik dat niet, juist om rare ideeen te voorkomen.
Het is altijd makkelijk oordelen zonder dat je weet wat er precies aan de hand is. Misschien heeft ze geen griepje, maar wil ze niet vertellen wat er aan de hand is... Maar is ze wel degelijk te ziek om te werken :(:)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:32

Ik vraag me af waar je je druk om maakt?

Ik ben eigenlijk nooit ziek, maar als ik eens een keertje ziek ben, zul je mij ook gewoon op internet tegen komen hoor. Ik heb een laptop, die makkelijk mee het bed in kan. Wie zegt dat jou collega dat niet heeft?

Als je hem of haar nu shoppend was tegengekomen, of lekker relaxend op een terasje, dan had je er inderdaad wat van kunnen zeggen. En dan nog steeds neit altijd, want je weet de reden niet waarom je collega zich heeft ziekgemeld.

Maak je niet druk en ga lekker aan het werk, die collega verschijnt vanzelf wel weer...