'Zonde' van profiel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Zonde' van profiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:22

Ja, uiteraard moet je een studie doen die je leuk lijkt.
Ja, ook moet je iets doen wat bij je past.

Maar ik zit echt met zo'n dilemma. Ik heb heel bewust voor een vrij pittig profiel gekozen: N&T en N&G, met Grieks, economie en Duits.
Nu wil ik heel graag de medische, of in ieder geval bèta, hoek in. Toch blijven meer kunstzinnige/alfa studies mij ook wel trekken. Ook lijkt het me leuk om het onderwijs in te gaan.
Alleen vind ik dat zo'n zonde van mijn vakkenpakket.. Ik werk nu nogal hard om alles bij te houden, en om dan een vervolgopleiding te gaan doen die er helemaal niks meer mee te maken heeft vind ik gewoonweg zonde.
Mja, ik weet dus ook wel dat je iets moet doen wat je leuk vindt - ongeacht je vakkenpakket.

Het blijft moeilijk.. Meer mensen met zo'n zelfde situatie?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:55

Kunstzinnige opleidingen zijn vaak hbo en daar gaan ze echt niet moeilijk doen over welk profiel je op het vwo gedaan ehbt. Dus dat lijkt me geen probleem. Hoe dat met wo alfa- en onderwijsstudies zit, heb ik geen idee van. Heb je al naar de toelatingseisen van die opleidingen gekeken? Zou best kunnen dat je bij heel veel opleidingen gewoon toegelaten kan worden, ondanks je bètavakkenpakket...?

Anoniem

Re: 'Zonde' van profiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:59

Euh ja ik zit ook niet met het probleem van toegelaten te worden.. Alleen ik ben bang dat ik spijt krijg omdat ik nu hard ervoor werk en dan uiteindelijk er helemaal niks voor doe en gewoon een ander profiel had kunnen doen.
Echt zo raar, ik twijfel tussen twee uitersten. Bèta of juist helemaal creatief/onderwijs. :')

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:06

Ooooh zo. Ik dacht al, meestal kan je met zo'n profiel overal wel terecht. Andersom kan het lastiger worden. Dan zou ik gewoon door gaan met je zware profiel, dan houd je alle opties open. Tenzij je het eigelijk té zwaar vindt en het eigelijk niet aankan, maar dat moet je zelf beoordelen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:08

Als je dit nu aankan, ookal is het met hard werken, moet je het zeker doen. Mocht je later toch de medische kant op gaan kan je jezelf nooit voor je kop slaan dat je geen N profiel gevolgd hebt. Wel goed dat je nog andere niet bèta vakken erbij hebt.

Maar als je dit nu kan moet je het zeker doen! Dat is nooit voor niets! Stel je zou het onderwijs in gaan... in het onderwijs zijn ook scheikunde/natuurkunde docenten ;) Of zulke vakken doceren aan de uni. Heb je al een combinatie ;)

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:09

Ik ga met knoffer mee, door gaan met je profiel, tenzij je het te zwaar hebt of vindt. Met dit profiel kan je uiteindelijk toch nog een heleboel..! Veel succes iig!

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:11

Uitersten? Nee joh :-) Een creatieve eerstegraads docent in een bètavak... Je hebt juist een superprofiel. Als je het aankunt: volhouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:17

Volhouden moet wel lukken neem ik aan! Nog nooit een minpunt oid gestaan, heb 1 zes (Grieks) en de rest zijn ruime zevens/achten.
Het probleem is ook dat mijn ouders niet zo leuk reageren op bijvoorbeeld een vak te studeren. "Ja, het is leuk om een paar jaar les te geven.. Maar daarna wil je toch iets anders, en bovendien kun je met jouw capaciteiten wel meer dan dat."
Zo denigrerend, alsof je zo 1-2-3 docent kunt worden. :? Maar goed, dat is de discussie niet.
Heb inderdaad ook economie & Duits gekozen om mijn pakket zo breed mogelijk te houden. Grieks heb ik alleen omdat het misschien leuk staat op mijn CV haha.

Misschien dat ik toch iets als bèta-gamma wil gaan studeren.. Héél brede opleiding waarmee je uiteindelijk toch nog alle kanten op kunt.

Zijn er eigenlijk meer mensen met zoiets?
In ieder geval: iedereen heel erg bedankt voor de reacties. :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:32

Wat flauw van je ouders, je moet doen wat je leuk vindt en waar je gelukkig van wordt. Of dat nou docent is of iets anders.

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:53

Nueve schreef:
Zo denigrerend, alsof je zo 1-2-3 docent kunt worden. :?

Ik denk dat je ouders, als ze gestudeerd hebben, dat deden in een tijd waarin je je bevoegdheid om les te geven gewoon 'gratis' bij je doctoraal kreeg. Toen was het inderdaad makkelijker om voor de klas te komen ;) Maar om een echt goede, of excellente docent te worden, moet je er tegenwoordig echt wel goed aan trekken. En persoonlijk vind ik een goede docent goud waard!

Ga anders eens op zoek naar een brede opleiding bij een universiteit die ook educatieve minors aanbiedt. Dan kun je je toch stiekem vast proeven aan het onderwijs, terwijl je nog steeds alle kanten op kunt. En didactische vaardigheden komen in werkelijk alle functies die ik kan bedenken, goed van pas.

Zelf ben ik 100% alfa, (Nederlands + Communicatiewetenschappen), dus wat dat betreft kan ik je niet helpen. Ik ben redacteur geweest, ben nu communicatieadviseur en wil in de toekomst ook het onderwijs in ;)

Het is dus ook echt niet zo dat als je één keer iets kiest, je nooit meer iets anders kunt doen.

Succes met je keuzes!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:02

Is niet zonde, die denkwijze hou je toch :)
Ik heb zelf N&G met Ec1 gedaan en doe nu een economische studie. Een studie kiezen alleen maar omdat die goed bij je huidige profiel past is het stomste wat je kan doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:07

Het is niet zo dat ik nu per sé docente wil worden ofzo, absoluut niet, maar het lijkt me wel leuk! Ik denk dat mijn ouders me er uiteindelijk ook wel in zouden steunen, alleen ze vinden het niet het leukste zeg maar..

Mijn zus gaat trouwens econometrie studeren, ook met N&G en Ec1. Maar zij is nooit zo'n bètafan geweest haha.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:14

Ik heb N&G met Duits 2 en Grieks gedaan en ben uiteindelijk rechten gaan studeren (wilde eerst dgk doen). Sluit misschien niet direct aan, maar bijvoorbeeld het logisch redeneren en verbanden leggen van natuurkunde en wiskunde komt toch wel van pas, alleen mbt een ander soort stof ;).
Gewoon doen wat je het leukste lijkt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:31

Doe wat je leuk vind, dat is het beste advies wat ik je kan geven.
Je kunt wel geneeskunde gaan studeren, maar als je het niet leuk vind; wat heb je er dan aan??
Dan kun je beter een opleiding zoeken die bij je past, maar waarvoor je wellicht ook een makkelijker profiel had kunnen kiezen.

Ik heb zelf N&G (met AK en M&O) gedaan en studeer nu Psychologie. Ook een opleiding waar je met alle profielen heen kunt, dus ik had op het VWO ook een gemakkelijker profiel kunnen kiezen. Maar nu volg ik een opleiding die ik onwijs leuk vind!!

Dus blijf dit profiel volhouden en haal je diploma. Zoek een opleiding die je leuk lijkt! Mocht je over een paar jaar iets anders willen gaan doen, heb je toch die extra mogelijkheden van je VWO-profiel. Én je leert er heel veel van, gewoon basiskennis. Je zult er zeker niet dommer van worden door een moeilijk profiel te kiezen, toch :) ?

Het zou pas zonde zijn als je een opleiding gaat doen die je niet leuk vind!!

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:34

ik heb ook zo'n probleem
omdat ik niet weet wat ik wil worden, heb ik ook helemaal geen idee welk vakkenpakket ik moet kiezen..
ik heb nu voor zorg&welzijn gekozen.Maar ik zie het echt niet zitten om mensen te gaan verzorgen etc.
maar in de andere vakken paketten zitten weer vakken die ik niet leuk vind , of gewoonweg niet goed in ben...
iemand tips?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:13

Volgens mij kun je na een wetenschappelijke studie in één jaar een lesbevoegdheid halen of het als master doen. Je zou daarmee eventueel parttime op een middelbare school les kunnen geven. Lijkt mij ook best leuk.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:22

Ik snap je helemaal, heb namelijk precies hetzelfde. Doe ook N&T, met IBA2 en geschiedenis erbij, dus wel heel breed.
Ik weet het ook nog niet, mijn studiekeuze gaat van Life science & technology en lucht- en ruimtevaarttechniek tot Utrecht Law College of tóch kunstacademie :+

Dus ik ben benieuwd waar jij (en ikzelf ook) uiteindelijk terecht komen! ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:26

ayo schreef:
Volgens mij kun je na een wetenschappelijke studie in één jaar een lesbevoegdheid halen of het als master doen. Je zou daarmee eventueel parttime op een middelbare school les kunnen geven. Lijkt mij ook best leuk.

Of op een hbo ;) Techniek en onderwijs is erg breed, gewoon doen wat je leuk vindt. Als je je lesbevoegdheid hebt betekent dat niet dat je de rest van je leven voor de klas staat ;) En zeker op een hbo of universiteit is werken in het onderwijs veel meer dan les geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:40

LarissaXX schreef:
Ik snap je helemaal, heb namelijk precies hetzelfde. Doe ook N&T, met IBA2 en geschiedenis erbij, dus wel heel breed.
Ik weet het ook nog niet, mijn studiekeuze gaat van Life science & technology en lucht- en ruimtevaarttechniek tot Utrecht Law College of tóch kunstacademie :+

Dus ik ben benieuwd waar jij (en ikzelf ook) uiteindelijk terecht komen! ;)

Zo'n meisje uit mijn klas heeft ook N&G en N&T, met aardrijkskunde, geschiedenis, muziek en Latijn. :+ Echt héél breed.

LST sprak mij eerst ook erg aan, maar na een open dag niet meer haha.
Maar net als jij twijfel ik dus ook heel erg over exact, of toch meer in de kunstzinnige hoek.

Zo'n lesbevoegdheid in 1 jaar halen is misschien ook wel een optie ja! :) Het probleem is gewoon dat téveel me leuk lijkt. Arts (psychiater) worden lijkt me echt super mooi, maar ook iets met fotografie/ontwerpen lijkt me leuk. Pff. Moeilijk kind ben ik ook. :+

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:31

Als je voor een universitaire studie gaat, kun je daarna iig nog heel erg veel kanten op.

Misschien is University College of Rooseveld Academy wat voor je? Dan kun je je opleiding ook giga breed houden.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:17

Wat misschien ook nog een optie voor je is, is Liberal Arts and Sciences in Utrecht. Ik doe zelf de 'alfa/gamma' richting ervan (Taal&Cultuurstudies). LAS is een studie waarin je alfa en beta vakken combineert..Het beste kun je denk ik even op de site van de opleiding zelf kijken!

http://www.las.uu.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:21

Misschien is university college in Utrecht wat voor je? Dan kan (moet) je tijdens je studie vakken in verschillende richtingen volgen. Een vriendin van mij heeft een tijdje Wiskunde, Natuurkunde en Spaans gecombineerd. Het is dus een super brede studie, én ze laten je alleen toe als je erg goede cijfers haalt. Pittige opleiding dus.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:28

Als je NT NG kiest, is het noooit zonde, vind ik. Je moet er mss wel harder voor werken, maar je kunt wel alle kanten die je trekken op, dus.

edit; Ik heb ook getwijfeld tussen CM en NG. Had NG gekozen, toen toch maar niet. Dus CM gedaan, aangekomen in 5 gymnasium CM, teruggegaan naar 4 NG met geschiedenis en natuurkunde. O:) Dus ik zou NG NT kiezen, met iets van CKV3 of geschiedenis zodat je je creativiteit toch nog kunt laten zien. :)

nog een keer edit; ik zit dus in precies dezelfde situatie maar dan andersom. ;) Ik heb ook heel veel interesse in kunst en het onderwijs, maar aan de andere kant wil ik super graag (dieren)arts worden.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:08

Ik ben in de 4e begonnen met N&G omdat ik Diergeneeskunde wilde studeren, toen ben ik omgetuned naar C&M omdat ik de alpha-vakken miste en de beta-vakken met grotendeels, behalve biologie, alleen maar een groot concentratieprobleem en kopzorgen opleverden.

Ik ben voor de rest ook ceen echte alpha, creatief en ook het basisonderwijs lijkt me heel leuk, dus qua dat een goede keuze. Ik vind de vakken leuker, maar het is voor mij nu ook saai op school en verveel me de helft van de tijd omdat ik niet uitgedaagd wordt en dat resulteert in luiheid.

Aan de ene kant ben ik blij dat ik van profiel ben gewisseld omdat ik bij N&G vaak erg gestrest was en natuurkunde echt niet ging maar de andere kant doet me het nog steeds veel pijn dat ik mijn 'droom' van dierenarts worden nooit meer zal kunnen verwezelijken.

Dus geloof me, je kunt beter een profiel hebben wat je kan en ook leuk vind en dan alsnog wat heel anders gaan doen, dat je een profiel hebt waarbij dit ook zo is maar je uiteindelijk een kant op wilt die je niet kunt. Het maakt als je eenmaal aan het studeren bent en later werkt niets meer uit welk profiel je hebt gedaan, je moet er gewoon voor gaan en lekker doen wat je leuk vind, en dan heb je maar wat harder moeten werken. :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:18

Juist als je niet nog niet weet wat je later wilt is het heel goed als je je profielkeuze zo breed houdt :)

Ik had ook geen enkel idee wat ik wilde gaan doen en heb N&G gedaan. Ik kan er alle kanten mee op en zit nu op een alfastudie (antropologie en ontwikkelingssociologie), maar kan wel mijn wiskunde ed gebruiken bij statistiek en kwantitatieve analyse (vindt ik ook erg leuk).

Kortom: ga door met je brede profiel. Het is niet zonde als je er later niks mee doet, want je weet nooit wat er allemaal gaat gebeuren binnen je studierichting :)