Hoi!

Voor godsdienst moeten we een stuk doen over ethische dilemma's en daarin moet ook een enquete verwerkt zijn
ons Ethisch dilemma is: mogen mensen inentingen weigeren omdat dat in strijd is met het geloof?
Alvast bedankt voor het invullen!

Groetjes Charlotte.
------------------------------------------------------------
1. Wist je dat er mensen waren die hun kinderen, en zichzelf, niet laten inenten omdat dat in strijd is met hun geloof?ja
2. Vind je het goed dat mensen hun geloof boven hun gezondheid kiezen?Ligt er aan om welke entingen het gaat, bij echt gevaarlijke ziekten vind ik het toch wel onverantwoord om niet te enten, bij "minder ernstige dingen" is het een eigen keuze.
3. Vind jij het goed dat ouders uit de ouderlijke macht gezet kunnen worden omdat ze hun kind niet willen laten inenten?Afhankelijk van de soort inenting en wanneer het echt in belang van een kind is kan ik er in meekomen. Anders blijven kinderen de verantwoording van ouders wat ze doen en vind ik dat het niet verplicht kan worden. Geloofsredenen zijn n.l. vaak heel belangrijke dingen in het leven van mensen, het is niet zomaar iets maar een soort levenswijze. In die levenswijze zitten net als in alles keuzes die je goed of slecht kunt vinden.
4. Kan je het standpunt van deze mensen begrijpen?Zeer zeker
5. Wat vind je ervan dat dit gebeurt?Ik vind dat een keuze kunnen maken een van je rechten is. Wel moet er goed worden geinformeerd over evt gevolgen van niet enten, als ook over evt risico's van wel enten
6. Vind je dat de regering het inenten verplicht moet maken?Dat hangt van de enting af, Polio, tetanus, kinkhoest en difterie zou ik verplichten verder vrije keus