Profielkeuze omgooien, help..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Profielkeuze omgooien, help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:11

Hallo mede-Bokkers,

Ik zit weer eens flink in de knoop :') .
Zoals jullie wel weten, in de 3e klas van de HAVO en het VWO moet je een profiel kiezen.
Ik verander van school, en heb meteen mijn keuze zo goed als vast moeten leggen terwijl op de school waarop ik nu zit, we er nog maar net mee bezig zijn.
Ik heb een CM profiel gekozen, maar zit nu te twijfelen om mijn keuze te veranderen naar NG.
Mijn zwakke punt is wiskunde, en daarom ook natuurkunde.
Ik sta op wiskunde nu een krappe 4 en op natuurkunde een 5.
Ik zou in principe wel voldoende op natuurkunde kunnen hebben gestaan en een 5 op wiskunde, wij zijn namelijk al het hele jaar bezig met bijles regelen via school, maar er gebeurt niets (chaotische ongeregelde school).
Nu krijg ik af en toe wat hulp van mijn vader die ik eens in de 2 maanden zie, maar verder dus niets.
Hier hoef ik verder geen commentaar op, voor het geval dat.
Goed, even terug, voordat ik verder ga, zal ik eerst eens de verschillen op een rijtje zetten.
Niet alle verplichte vakken staan hier bij, die heb ik wel gewoon (ik weet niet al die verplichte dingen uit mijn hoofd, die zijn ook niet nodig voor dit topiconderwerp).

CM---------------------------------NG
Nederlands-------------------------Nederlands
Engels-----------------------------Engels
Frans------------------------------Frans
Duits------------------------------Duits
Wiskunde C------------------Wiskunde A
Biologie---------------------------Biologie
Economie--------------------Aardrijkskunde
Geschiedenis-----------------------Scheikunde

Dikgedrukt zijn de verschillen.

Wiskunde C tegenover wiskunde A:
Dit is het grootste twijfelpunt wb profiel omgooien.
Mijn docent heeft mij een C advies gegeven.
Hij zei dat A erg pittig zou zijn voor mij, misschien wel té pittig.
Het fijne van mijn nieuwe school is, is dat het een wat gestructureerdere school is, waar ik makkelijk bijles kan krijgen.
Maar ik kan niet van te voren weten hóe zwaar het gaat worden voor mij.

Economie tegenover aardrijkskunde:
Ik vind deze vakken allebei helemaal niets aan, alhoewel ik misschien aan economie íets meer zou hebben met mijn geldzaken later.
Wel is economie met veel rekenwerk, en aardrijkskunde "enkel" begrippen, wat iets gunstiger zou zijn denk ik.

Scheikunde tegenover geschiedenis:
De grootste reden waarom ik mijn profiel om wil gooien, ik wil scheikunde.
Ik ben er niet zo goed in, maar vind het een intressant vak.
Ik heb er meer mee dan de vakken in het CM gedeelte.
Op beide vakken sta ik nu een krappe 7.
Ik ga het met beide wel redelijk zwaar krijgen, maar intresseer me meer in scheikunde dan geschiedenis.

Wat raden jullie me aan?
Ik weet dat ik zelf de keuze moet maken, maar ik wil jullie graag vragen om meningen en vooral: adviezen!

Dinsdag heb ik een vakkenmarkt, daarna moet ik het denk ik echt zeker weten, ik kan niet te lang wachten met het wijzigen van de keuze voor mijn nieuwe school.

Liezel1

Re: Profielkeuze omgooien, help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:15

euhhh, wiskunde C, is dat geen wiskunde B???
Als wiskunde A al te pittig is, zou ik me dus niet aan wiskunde B wagen...

Zepjuh

ik zou toch dan voor NG gaan, dat is een breder profiel en daar heb je in de toekomst denk ik meer aan.

Melissaaaaa

de grootste reden dat je je profielkeuze wilt omgooien is omdat je scheikunde wilt...
ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons mag je nog een extra vak kiezen, dit is niet verplicht. (ben ff de naam ervan kwijt.. :P) ik heb er over zitten denken om er biologie bij te kiezen (ik zit dit jaar in 3VWO, moet dus ook kiezen, en ik kies C&M), doe ik uiteindelijk toch maar niet, maar je mag dus wel een extra vak erbij kiezen...
zou het dan niet beter zijn gewoon C&M met scheikunde erbij te gaan doen? :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:16

Laatst bijgewerkt door Karin op 22-03-09 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:16

Liezel1 schreef:
euhhh, wiskunde C, is dat geen wiskunde B???
Als wiskunde A al te pittig is, zou ik me dus niet aan wiskunde B wagen...
nee, je hebt tegenwoordig wiskunde A, B en C (en D maar dat kun je op veel scholen niet kiezen).
Wiskunde C schijnt een iets makkelijkere versie van wiskunde A te zijn, maar echt veel verschil is er niet... (heb ik mij laten vertellen.. :P)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:21

Ik zou zelf nooit voor c&m kiezen omdat dat het vak is waar je eigenlijk het meest mee uitsluit.
Ik heb zelf ook voor n&g gekozen maar dan wél met natuurkunde en wiskunde terwijl ik daar ook echt niet goed in ben, maar het ziet er naar uit dat ik ga slagen dit jaar ;)

Als ik jou was zou ik gewoon voor n&g gaan daar kun je zo veel meer mee!

Wiskunde C nóg makkelijker dan wiskunde A := ik vond A al een eitje.
Wiskunde D is het zelfde als op VWO wiskunde C (tenminste toen ik in havo 4 kwam vertelde ze me dat) en het is een aanvulling op wiskunde B

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:26

Scheikunde kan niet als keuzevak bij CM bij ons.
Ik heb Bio als keuzevak, dat is en blijft zo.

Even voor de handigheid, ben ik vergeten neer te zetten:
Ik weet al wat ik wil gaan doen na het VWO.
Ik wil Frans studeren (docent Frans, universiteit) óf psycholoog.
Dat laatste is echt een heel kleine kans, zoals het er nu uit ziet ga ik mooi voor Frans, mijn talent & passie.
Met beide profielen kan ik dus doen wat ik wil.
Het enige wat ik nodig heb is Frans, en dus biologi voor de handigheid wb psycholoog (de eisen moet ik nog even opzoeken, wacht even :o ).

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:30

Ik doe C&M (wel op Vwo-niveau, is kwa vakken iets anders geloof ik) en ik wil wel even benadrukken dat ik daar wel héél veel mee kan. Heb als keuzevak biologie erbij gedaan, en in principe kon ik bijna alle richtingen op die ik ook op wilde. Wel denk ik dat N&G ook niet onderschat moet worden, als je nu al onvoldoendes staat voor wiskunde en natuurkunde zal 't héél moeilijk worden denk ik..
Als je toch eigenlijk al weet welke kant je op wilt, dus frans studeren of psycholoog zou ik gaan voor wat jij denkt dat het makkelijkste is voor jou. Waarom jezelf het nog moeilijker maken en dan misschien niet slagen? En als je nu graag die beroepen zou willen doen ga je straks niet overstappen naar bv laboratoriumonderzoek ofzo (maar een voorbeeldje he..)
Maar waarom kun je geen Scheikunde erbij kiezen dan?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:30

Wat ik daarnet gevonden heb is voor 1 geen specifieke toelatingseis wb vakken, bij een ander wiskunde A of B.
Wiskunde A voor de zekerheid zou dus handig zijn, maar ik ben bang dat ik op een gegeven moment vastloop.
De keuze NG durf ik gerust te maken, de 4e kom ik waarschijnlijk wel door, maar als ik de 5e nou vast kom te zitten?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:31

Als je niet goed bent in natuur- en wiskunde, zou ik er niet aan beginnen, ik wou ook NG maar ik ben superslecht in scheikunde dus nu doe ik EM. Met wiskunde A, volgens mij is wiskunde C een extra wiskunde en kun je die net alleen kiezen, er moet altijd nog A ofzo bij.. Wel kun je als je havo gaat doen, CM zónder wiskunde kiezen.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:33

Het enige verschil tussen wiskunde A en C is dat je met wiskunde C een hoofdstuk minder in het boek hebt, verder is alles presies hetzelfde, maar met C ga je wat langzamer door de stof ;)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:33

Marjoleinn schreef:
Ik doe C&M (wel op Vwo-niveau, is kwa vakken iets anders geloof ik) en ik wil wel even benadrukken dat ik daar wel héél veel mee kan. Heb als keuzevak biologie erbij gedaan, en in principe kon ik bijna alle richtingen op die ik ook op wilde. Wel denk ik dat N&G ook niet onderschat moet worden, als je nu al onvoldoendes staat voor wiskunde en natuurkunde zal 't héél moeilijk worden denk ik..
Als je toch eigenlijk al weet welke kant je op wilt, dus frans studeren of psycholoog zou ik gaan voor wat jij denkt dat het makkelijkste is voor jou. Waarom jezelf het nog moeilijker maken en dan misschien niet slagen? En als je nu graag die beroepen zou willen doen ga je straks niet overstappen naar bv laboratoriumonderzoek ofzo (maar een voorbeeldje he..)
Maar waarom kun je geen Scheikunde erbij kiezen dan?

Hoezo is CM op VWO niveau anders dan CM op VWO niveau?
Zoals ik al zei laat ik natuurkunde vallen.
Ik kan het mezelf moeilijk maken met vakken waar ik me niet in intresseer of ik kan het mezelf moeilijk maken met vakken waar ik me wél in intresseer.
Dat het zwaar gaat worden is zeker, het is nu slechts de keuze waar ik me deze 3 jaar mee bezig ga houden.
Scheikunde kan niet omdat ik biologie al heb als keuzevak, en die houd ik vast :) .

Bedankt voor de snelle reacties al, iedereen :) .

Ik ga ook niet afstromen naar de HAVO, dat echt niet.

(Is ook op degene na de quote bedoelt, en anderen, sorry voor de chaos in mijn berichten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:36

Wiskunde is natuurlijk een exact vak, je 'logisch denken' wordt erbij getest. Nu heb je niet veel wiskunde nodig bij scheikunde (wel logaritmische functies, en een aantal formules uiteraard), maar ook daar wordt je exacte beredeneringswijze natuurlijk getest. Dus als je al moeite zou hebben met wiskunde A, is het maar de vraag of je het redt met scheikunde..
Maar wat je zegt: je vindt het interessanter dan aardrijkskunde. En dát helpt natuurlijk wel, want het motiveert je wel om er extra hard voor te werken.
Het zou alleen zonde zijn als je je hele profiel gaat omgooien en dan blijkt dat je het toch niet redt..
Succes met je keuze! :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:36

Dan zou ik op CM blijven. Bovendien heb je (tenminste in mijn tijd ;) ) bij CM taal 1,2 en bij NG alleen taal 1. Als jij Frans wil gaan studeren heb je aan taal 1,2 veel meer dan alleen taal 1.
Verder heb jij biologie al als keuzevak en heb jij in het profiel NG vakken zitten waar jij misschien tegenaan kan hikken en in het ergste geval is het gevolg daarvan dat je blijft zitten.

Verder kun je ook met CM nog veel verschillende kanten op. Heb het zelf ook gedaan met keuzevak maatschappijleer en ik was absoluut niet kansloos met de studiekeuzes ;)

Succes met je keuze!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:44

A_lette schreef:
Dan zou ik op CM blijven. Bovendien heb je (tenminste in mijn tijd ;) ) bij CM taal 1,2 en bij NG alleen taal 1. Als jij Frans wil gaan studeren heb je aan taal 1,2 veel meer dan alleen taal 1.
Verder heb jij biologie al als keuzevak en heb jij in het profiel NG vakken zitten waar jij misschien tegenaan kan hikken en in het ergste geval is het gevolg daarvan dat je blijft zitten.

Verder kun je ook met CM nog veel verschillende kanten op. Heb het zelf ook gedaan met keuzevak maatschappijleer en ik was absoluut niet kansloos met de studiekeuzes ;)

Succes met je keuze!

Tegenwoordig bestaat 1 en 2 niet meer ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:00

SSDesign schreef:
A_lette schreef:

Succes met je keuze!

Tegenwoordig bestaat 1 en 2 niet meer ;)

Ben bang dat dat gaat betekenen dat ik oud word :')

Zonde van het oude systeem, die tweedeling was juist érg fijn!

Maargoed dan zou ik alsnog op CM blijven :o

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:04

Ik zou voor CM kiezen! :j
Zeker als je niet goed bent in Natuurkunde en Wiskunde is het niet handig om voor NG te gaan.
(Deze richting is juist biologie en natuurkunde enz.)
CM is het makkelijkste profiel, dus zou ik daar voor kiezen.

Zelf moet ik deze week ook een keuze maken! :j
Ik zit nog te twijfelen tussen EM & CM.
Ik denk dat ik voor EM ga, omdat je met dit profiel meer kunt.
Maar zelf ben ik óók slecht in Natuurkunde en Wiskunde! :+ :P
Dus het blijft een twijfel tussen CM & EM, hier misschien iemand advies? :)

Misschien voor jou ook een aanrader? EM te kiezen.
Met dit profiel kun je het meeste. (als je nog niet weet wat je later kunt worden, kan je dus
de meeste kanten uit). Met CM kan je wel wat minder, omdat dit dus het makkelijkste profiel is.
(kan je minder kanten uit) Het blijft moeilijk om een keuze te maken, vind ik haha! :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:08

als je geen echt exact denkvermogen hebt zou ik toch echt niet voor n&g kiezen...
zelf ben ik vreselijk in talen(of ik wil gewoon mn best er niet voor doen)maar wel goed in scheikunde en natuurkunde.
wiskunde was vroeger wel mn sterkste kant, maar vind mn leraar nie zo aardig.... dus dat is flink gedaalt....

en als je richting frans wilt lijkt geschiedenis me ook passender dan scheikunde eigenlijk....

trouwens, lees net de post hierboven:
er bestaat niet zo iets als een makkelijk en een moeilijk profiel....
dit ligt er meer aan waar jij goed in bent...
als ik een makkelijk profiel zou moeten noemen zou ik NT zeggen... puur omdat ik goed ben in alle exacte vakken...

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:08

Ik denk dat je ook beter bij CM kunt blijven...

Scheikunde valt bij ons nu zwaar tegen. Terwijl we het eerste proefwerk nog makkelijk een 7 of 8 haalden, halen we nu met moeite een 6. De punten zakken erg snel. De proefwerken bij ons zijn erg moeilijk. Dit is overigens ook zo met economie, geen idee hoe het zit met aardrijkskunde want ik ken niemand die dat heeft. Aardrijkskunde heb je overigens niet zo heel veel aan, behalve als je aardrijkskundedocent wil worden ofzo :P Maar voor economie zul je ook wat inzicht moeten hebben in getallen (sommige hoofdstukken).

Ik zit nu in 4VWO en het verschil tussen wiskunde A en C is nog niet echt te merken (volgens velen uit mijn omgeving), maar dat kan natuurlijk nog komen. Daar heb ik geen ervaring mee want ik heb wiskunde B (NT).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:10

Waarom zou je het jezelf onnodig lastig maken als je toch al weet welke kant je op wilt na het vwo?

Ik ben dan wel van lang voor de profielen, maar ook in mijn tijd werd je gewoon afgeraden om exacte vakken te kiezen als je daar slecht in was of er onevenredig veel tijd in moest stoppen.

En dat je 'meer kanten uit kunt' met N&G - het ligt er maar net aan waar je interesses liggen toch? Iemand die niet goed is in exacte vakken zal hoogstwaarschijnlijk ook geen vervolgopleiding op dat gebied kiezen. Die zal hooguit een exact vak in zijn/haar pakket kiezen uit interesse (zoals ik zelf met biologie heb gedaan). Groot nadeel van de profielen IMO is het gebrek aan flexibiliteit, maar goed.

In dit geval zou ik dus ook zeggen: kies C&M. Daar ligt zo te zien je grootste interesse én het blijft te behappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:12

Bij ons is economie vaak erg moeilijk voor mensen met wiskunde C moet ik zeggen. Aangezien dat vaak de mensen zijn die moeite hebben met wiskunde, en bij economie heb je gewoon wiskundige onderdelen. :j
Overigens kelderden op onze school de scheikundecijfers ook enorm ja. In 4VWO stond 62% een onvoldoende!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 17:56

Ik heb het idee dat dit topic beter op slot kan.
Ik heb nu vaak genoeg gezegd dat ik GEEEEEEEN natuurkunde kies, me meer intresseer in de NG vakken (ik hoorde iemand zeggen dat ik me meer zou intresseren in de CM vakken? Gek, daar weet ik zelf niets vanaf) en ik heb nu ook al vaak genoeg gezegd dat ik wél weet wat ik wil hierna dús geen breed profiel hoef te hebben, en beide talen kan óók in beide profielen zoals in de startpost staat.
Mensen, asjeblieft, lees eerst fatsoenlijk (!!!!!), leef je in, en reageer dan.
Anders gewoon niet reageren.
Ik ben hier niet om 10x hetzelfde te horen wat nergens op slaat, dan liever de helft minder reacties die wél inhoud hebben waar ik meer mee kan.
Lukt dit niet?
Dan mag 'ie op slot :) .

Dit geldt trouwens niet voor iedereen, er zitten zat reacties tussen waar ik wat mee kan.
De mensen die dus wel goed gelezen hebben, heel erg bedankt voor jullie reacties :j .

Karin

Re: Profielkeuze omgooien, help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:05

Excuses, mijn advies was goed bedoeld. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:06

Volgens mij heb je voor jezelf (onbewust) de keuze al gemaakt.