Geen recht op studiefinanciering, andere mogelijkheden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Geen recht op studiefinanciering, andere mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 08:22

Ik heb met de opleiding die ik wil gaan doen geen recht op studiefinanciering, zijn er nog andere potjes (er zijn schijnbaar heel veel alleen weten de meeste mensen dit niet) waaruit zoiets wel betaald kan worden?
Via mijn werkgever is voor nu geen optie. Misschien zijn hier mensen die het wel weten?

__Martine__

Re: Geen recht op studiefinanciering, andere mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:25

Ik zit ook met dat probleem. Het enige wat ik heb gehoord is dat je een 'lening' zou kunnen krijgen bij de gemeente/provincie ofzo?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 08:26

Is dat zo? Dan zal ik vanmiddag eens kijken of ik daar meer over te weten kan komen. Erg jammer met al die regeltjes zo beperk je mensen om een goede opleiding te kunnen gaan doen!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:27

Je zou inderdaad naar de gemeente of provincie kunnen gaan. Die hebben daar misschien een potje voor. Maar dat verschilt per gemeente en provincie.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:53

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:36

Als het goed is kun je bij de IB groep zelf ook lenen tegen een hele lage rente speciaal voor studenten. Dat is misschien ook nog het overwegen waard :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:44

Bedankt zal de link straks eens bekijken en kan ook een telefoontje wagen naar IB groep dus!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:46

Mas schreef:
Als het goed is kun je bij de IB groep zelf ook lenen tegen een hele lage rente speciaal voor studenten. Dat is misschien ook nog het overwegen waard :)

idd, als je studeert maar geen recht op studiefinanciering hebt kun je altijd wel lenen bij de IB.. Is een zeer lage rente!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:29

Ik ben erg benieuwd, ik heb al geinformeerd bij het ibgroep, maar daar zeiden ze dat ik nergens recht op had, maar zoals ik het lees kan je dus wel gewoon lenen. Ik doe momenteel een BBL opleiding met 4 dagen werk en verdien dus ook het minimum en heb momenteel echt het idee dat ik als goedkoop sloofje word behandeld vandaar dat ik volgend jaar weer voltijd naar school ga. Alleen de eerste 3 maanden krijg ik geen studiefinanciering en blijf ik hier ingeschreven staan als bbl-er. Dat betekent dus dat ik nergens recht op heb, bij het cwi zeggen ze dat ik pech heb en voorderest heb ik nog niks kunnen vinden...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:33

Ik kreeg toen ik BBL deed wel gewoon volledige studiefinanciering maar deze opleiding voldoet schijnbaar niet aan de eisen hiervoor.

Dat je via IB groep wel kunt lenen was mij niet duidelijk, is wel een optie. Studieschuld heb ik toch al en die 3000 euro voor de opleiding kan ik niet uit eigen zak betalen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:38

MISTRAL94 schreef:
Ik kreeg toen ik BBL deed wel gewoon volledige studiefinanciering maar deze opleiding voldoet schijnbaar niet aan de eisen hiervoor.

Dat je via IB groep wel kunt lenen was mij niet duidelijk, is wel een optie. Studieschuld heb ik toch al en die 3000 euro voor de opleiding kan ik niet uit eigen zak betalen.

Ik wou dat dat nu ook nog was, maarjah dat kost ze waarschijnlijk teveel geld :=

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:43

voor die leningen bij de IB groep moet je heeeel erg uitkjiken!! kLinkt allemaal fantastisch aantrekkelijk, maar ze worden ieder jaar duurder en duurder en je betaald je scheel!

Ik ken zat mensen die geld moesten lenen omdat ze hun studie niet konden betalen anders, die zullen nu tot hun 50ste gewoon mogen betalen omdat ze pas na 5 jr gingen aflossen..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:46

Njen schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ik wou dat dat nu ook nog was, maarjah dat kost ze waarschijnlijk teveel geld :=

Die opleiding die ik gedaan heb krijg je dat nog steeds ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:46

Romyv schreef:
voor die leningen bij de IB groep moet je heeeel erg uitkjiken!! kLinkt allemaal fantastisch aantrekkelijk, maar ze worden ieder jaar duurder en duurder en je betaald je scheel!

Ik ken zat mensen die geld moesten lenen omdat ze hun studie niet konden betalen anders, die zullen nu tot hun 50ste gewoon mogen betalen omdat ze pas na 5 jr gingen aflossen..

Dat is met alle leningen zo ;) Dat ligt niet alleen aan IB groep

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:59

zeker waar.. maar IB groep maakt het lenen een stuk toegankelijker waardoor je eerder de fout in gaat..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:01

Ja oke maar goed in mijn geval wil ik de opleiding doen die zonder financieringsmogelijkheid niet te doen is helaas.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:02

Njen schreef:
MISTRAL94 schreef:

Die opleiding die ik gedaan heb krijg je dat nog steeds ;)[/quote]

Als BBLer? Of is het duaal op het hbo? Dat laatste weet ik, maar voorzover ik weet krijg je niks als bbler hoor, ik heb dat toen nog speciaal nagevraagd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:05

1 dag in de week naar school verder werk je daarnaast gewoon. Daarvoor krijg je bij die opleiding nog steeds studiefinanciering. Overigens ging dit wel om MBO niveau, ik wilde dus een vervolg gaan doen op HBO maar krijg nu dus idd geen studiefianciering

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:10

MISTRAL94 schreef:
1 dag in de week naar school verder werk je daarnaast gewoon. Daarvoor krijg je bij die opleiding nog steeds studiefinanciering. Overigens ging dit wel om MBO niveau, ik wilde dus een vervolg gaan doen op HBO maar krijg nu dus idd geen studiefianciering

Echt waar? Wat raar, ik krijg dat niet hoor :? En volgens ib groep heb ik daar ook geen recht op. Het valt me overigens idd wel op dat je als deeltijdstudent overal buiten het bootje valt, zowel mbo als hbo.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:14

Dan voldoet die opleiding/instantie niet aan de eisen. Deze opleiding voldoet daar wel aan omdat er geloof ik veel stageuren bij zaten. Maar idd het HBO valt er dus buiten, dan denk ik ook het loont ook niet om nog verder te leren als ze je het bijna onmogelijk maken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:16

IB groep lening is ook maar beperkt volgens. Ik heb al vier jaar studiefinanciering opgemaakt, en kan nu volgens mij nog maar 3 jaar lenen.
Volgens mij heb ik ze daar vorig jaar nog over gebeld, want ik wilde er een studie van vier jaar achteraan plakken en dat ging dus niet.
Mijn moeder heeft trouwens deeltijd Pabo gedaan en kreeg ook niks, terwijl ze binnenkort zulke tekorten verwachten in het onderwijs.

Edit: IB-groep zet zelfs zodra je nog studeert maar geen recht meer hebt op stufi je basisbeurs (van bij mij 250€ voor uitwonend) automatisch om in een maximale lening van ongeveern 800€). Echt belachelijk!
Daar moet je dan zelf achteraan om dat weer terug te zetten.
Laatst bijgewerkt door Fleurtje100 op 25-02-09 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:18

MISTRAL94 schreef:
Dan voldoet die opleiding/instantie niet aan de eisen. Deze opleiding voldoet daar wel aan omdat er geloof ik veel stageuren bij zaten. Maar idd het HBO valt er dus buiten, dan denk ik ook het loont ook niet om nog verder te leren als ze je het bijna onmogelijk maken.

Maar kreeg je ook nog loon voor je gewerkte uren? Ik namelijk wel, misschien dat daar een verschil inzit?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:19

Als ik het grootste gedeelte "vergoed" krijg ben ik al tevreden. Dat zou al een heel stuk lucht geven, maar wil eerst nog even bellen met de gemeente hoe dat zit met al die potjes.

Njen: Ik deed ander werk naast de opleiding, ging gewoon 1 dag in de week naar school en daarnaast had ik toen nog mijn vaste baan (maar goed dat was ook maar 9 uur per week)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:23

Heb je al bij de opleiding zelf geinformeerd? Die weten wellicht de potjes ook wel te vinden. Bij dure particuliere opleidingen bied de opleiding zelf vaak ook financieringsmogelijkheden aan, of wijst de weg naar instanties die dat doen.
Lees dat je MBO hebt gedaan, dan zou je zelfs in principe nog 4 jaar studiefinanciering moeten krijgen voor het HBO.
Die maximaal 7 jaar is alleen als je HBO hebt afgerond.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:26

Fleurtje100 schreef:
Heb je al bij de opleiding zelf geinformeerd? Die weten wellicht de potjes ook wel te vinden. Bij dure particuliere opleidingen bied de opleiding zelf vaak ook financieringsmogelijkheden aan, of wijst de weg naar instanties die dat doen.
Lees dat je MBO hebt gedaan, dan zou je zelfs in principe nog 4 jaar studiefinanciering moeten krijgen voor het HBO.
Die maximaal 7 jaar is alleen als je HBO hebt afgerond.

Dat is idd een idee! Ik zit nu op het werk (al lijkt dat niet zo :+ ) Maar ik ga ze morgen bellen hoe of wat.
Ze vertelden mij idd bij IB groep dat ik nog recht heb op studiefinanciering alleen las ik op de site van deze opleiding dat je met deze opleiding daar niet voor in aanmerking komt. Tenzij ik het in 4 jaar ga doen maar dat wil ik dus niet, ik wil niet weer 4 jaar naar school toe als ik het ook in 2 jaar doen kan.