Help! teveel uitbetaald gekregen van werkgever en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Help! teveel uitbetaald gekregen van werkgever en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:37

Wie kan helpen? Wat zijn mijn rechten en plichten in deze situatie?

Vanaf 1 dec 2005 ben ik in dienst bij deze werkgever. Ik heb een contract voor 24 uur, dat is 67% van de fulltime functie.
September tot november 2006 heb ik tijdelijke leidinggevende taken gedaan, voor 26,5 uur per week, wat dus 73% is. Keurig een contract ondertekend voor deze 3 maanden.
En klaar.

Nu, 2 jaar later, blijkt dat er 19 februari 2007 weer een mutatie is gedaan voor tijdelijke contractsuitbreiding, weer naar 26,5 uur. Er is geen ondertekend contract van mij terug te vinden,nee duhuh.. ik weet er zelf niets van, en geen mutatie is te vinden in mijn dossier.
Al die jaren dat ik er werk heb ik veel overuren gemaakt, waardoor mijn salaris heel wisselend is. Die 2,5 uur per week zijn mij dus nooit opgevallen. Pas nu blijkt dat ik aan het percentage op mijn loonstrook kan zien, maar ik heb daar dus serieus nooit op gelet...

Ik ben hier samen met mijn leidinggevende achter gekomen, omdat ik aangaf dat het aantal vakantie uren wat ik voor 2009 veel meer zijn normaal. P&) gebeld...en toen bleek dus die 2,5 uur extra al precies 2 jaar uitbetaald waren zonder dat iemand dit ooit is opgevallen in mijn urenregistratie (die dus gewoon op 24 is ongevuld al 2 jaar lang) P&O kon aangeven dat 19 febr. 2007 een tijdelijke uitbreiding is gemaakt... tijdelijk van 2 jaar???

Nu komt er dus vanalles boven borrelen... sowieso.. hoe kan dit? Waarom heeft niemand ooit het urenverschil met mijn urenregistratie en de uren die bekend zijn bij P&O opgemerkt, waarom staat het daar blijkbaar bekend als tijdelijke uitbreiding, terwijl het al 2 jaar geleden is...
En.... oliebol.... ik heb dus veel te veel geld uitbetaal gekregen afgelopen 2 jaar....wat daarmee???? Ben ik verplicht alles terug te betalen? Moet de werkgever hier ook een deel van betalen? Pfffff... ik weet het niet meer, mijn leidinggevende ook niet... Maandag gaat P&O alles uitzoeken en daarna hoor ik meer... tot die tijd heb ik dus slapeloze nachten..bah!

Wie weet antwoord op mijn vragen???

alvast bedankt!

Nijn

Re: Help! teveel uitbetaald gekregen van werkgever en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:51

Dit moet je gaan terug betalen :j
Wel moet de werkgever je de optie geven om het in termijnen te doen :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:53

Weet je dit zeker of denk je dit?
Uiteraard snap ik dat ik wat zal gaan terug moeten betalen ( al baal ik daar nog steeds onwijs van! Aangezien ik nooit heb geweten dat 1 of andere Sjaak dus blijkbaar gewoon iets heeft gedaan zonder ik daar van wist)...
Maar zonder contract, zonder mijn medeweten, zonder dat tijdelijk ooit weer is stop gezet, moet ik voor álles opdraaien?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:55

valt er niet over te praten om het te verrekenen met de over gewerkte uren?
weet niet of al je gewerkte uren ergens geregisteerd staan?
en dan alles uitrekenen.
dan kijken wat je werkelijk te veel hebt gekregen en daar afspraken over maken met de werkgever

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:57

Ik ben vrij zeker van mijn zaak, als ik me niet vergis kan het 5 jaar naar de betreffende datum nog terug gevorderd worden.
Zelf heb ik het over zo'n lange termijn nog nooit meegemaakt, bij ons sluipen er ook wel eens foutjes in maar komen daar vrij vlot achter.
Het is gigantisch slordig hoor daar niet van, ook zeker omdat dit op basis is van een contract die er dus niet is, maar helaas gaat het dus wel om het totale bedrag.
Wat overigens wel regelmatig gebeurd is dat de werkgever de werknemer tegemoet komt voor de gemaakte fouten, maar ik geloof niet dat dit verplicht is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:58

De overgewerkte uren van de afgelopen jaren zijn gewoon uitbetaald. Juist de afgelopen en aankomende tijd zullen er niet veel overuren meer zijn (gelukkig) dus dat is geen optie.
Mijn urenregistratie heb ik elke maand ingeleverd, die zijn dus bekend bij mij, mijn leidinggevende en P&O...

Zij zijn nu aan het berekenen en doen, daar hoor ik dan maandag ws meer van, maar voor die tijd wil ik zelf ook uitvinden wat mijn rechten en plichten zijn, zij kunnen mij wel zoveel vertellen...

@Nijn: thanks voor je antwoord! Het is inderdaad vreselijk slordig! Ik heb naar eer en geweten altijd gewoon alles ingevuld op 24 uur. Mijn leidinggevende die er nu iets meer dan een jaar is, weet ook niet beter...het is allemaal zo vaag!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:00

ja dan denk ik dat nijn nog het beste antwoord geeft. dan is het te hopen dat ze je te gemoed gaan komen met een fijn voorstel.
succes er mee

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:04

Jammer dat ik nu niet meer op mn werk zit, had ik het zo even voor je kunnen checken.
Laat je idd niet zo maar iets wijs maken, ik maak uit je verhaal op dat P&O hier nog nooit mee te maken hebben gehad en zelf dus ook alles nog moeten uitzoeken, meestal niet de meest makkelijke stof om wijs uit te worden dus vraag evt. om ''bewijs'' dat het inderdaad zo is om het zelf te controleren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:08

Nee, P&O heeft ook aangegeven alles te moeten uitzoeken. Afgelopen donderdag is gebleken dat het niet klopt en hebben nu donderdag en vandaag de hele dag iemand erop gezet om het uit te zoeken... dus ik ben idd heel benieuwd wat eruit komt, slaap er serieus slecht van, gaat om een behoorlijk bedrag :'(

Moet heel eerlijk zeggen dat door dingen die in het verleden gebeurd zijn, ik niet heel veel vertrouwen in P&O heb, vandaar dat ik niet zomaar alles wil aannemen waar zij mee komen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:11

Maar misschien stomme opmerking... Maar als je die urenregistratie telkens netjes ingevult hebt etc etc dan is het aan hun om die te controleren! Dan beslissen hun toch hoeveel overuren je uitbetaald krijgt? En als hun dat zo berekend hebben dan heb jij gewoon een standaard hoger loon gehad en in verhouding minder overuren gemaakt snap je?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:13

Mijn urenregistratie heb ik altijd ingevuld op 24 uur, omdat ik simpelweg niet beter wist dan dat dat mijn aantal uren waren. Ik ben dus uitbetaald op 26,5.

Daarbuiten vallen de overuren, die moeten op een apart forumulier geregistreerd worden, dus die zijn buiten mijn vaste uren om uitbetaald, gewoon als extra zeg maar...bovenop de 26,5 uur.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:15

Ow zo ja dan is het anders...
Maar ik vind het een erg domme fout van P&O... Hoop dat je een regeling kunt treffen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:17

Rianneke hetzelfde geldt voor de TS, die had de boel ook kunnen controleren om te kijken of alles wel klopt :)
Als je wisselende uren werkt kan ik me overigens voorstellen dat je daar weinig voor voelt hoor. :)

Geen idee of de TS bij een groot bedrijf werkt maar ik en mijn collega's krijgen duizenden werkbrieven in onze handen, dan kan het gewoon gebeuren dat er iets over het hoofd wordt gezien, zeker als ze van een nieuw contract uit gaan.
Dat er 24 uur ingevuld wordt kan dan wel zo zijn, maar als het systeem automatisch 26,5 aangeeft moet de salarisadministratie wel erg weinig te doen hebben om dat bij iedereen iedere keer weer te checken :)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:19

Helaas komen dat soort fouten nog wel eens voor. Officieel kan het bedrijf het terug vorderen, maar het bedrijf is ook vrij om jou tegemoet te komen omdat iemand anders maandelijks de fout had moeten ontdekken, en dit niet ontdekt heeft. Het bedrijf kan er voor kiezen om je maar een gedeelte terug te laten betalen of alles toch te verekenen met de overuren die je gedraaid hebt. Echter zal P&O met een voorstel komen, je zal met de hoogste leidinggevende (de directeur) de afspraken moeten maken, die kan als enige besluiten om de terugbetaling anders in te vullen. Succes!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:23

Klopt Nijn...ik heb mezelf ook voor mijn kop geslagen... had ik maar... Maar idd, wat je zegt, ik heb zoveel wisselend gewerkt, die 2,5 uur scheelt rond de 90 euro per maand zo even snel berekend...dat in combi met overuren is geen schokkend bedrag wat erg opvalt..

He systeem is al die tijd dat ik er werk al 4 keer gewisseld en zelfs een tijd systeemloos geweest zodat wij gewoon zelf een excel bestandje aan moesten maken...Op mijn urenlijst heeft nooit een standaard aantal uren gestaan, dat heb ik altijd zelf in moeten vullen aan het begin van elke week zeg maar... Nu is er dus wel een nieuw systeem, waar alle uren standaard instaan...contract uren, vakantie uren etc... Daardoor hebben we het ook ontdekt, mijn leidinggevende was het me aan het uitleggen.. :+

Het bedrijf waar ik werk heeft zo'n 500 man personeel. Afdeling P&O waar 5 man werkzaam zijn én een financiele afdeling waar nog eens 5 man werken. P&O doet de standaard lijsten controleren, financien de overuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:01

Dit staat verkeerd ik tem wel even.
Sja ik denk maar zo, wat je teveel heb gekregen moet je altijd terugbetalen,
andersom had je ook je geld willen opeisen toch?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:11

Chiqa schreef:
Dit staat verkeerd ik tem wel even.
Sja ik denk maar zo, wat je teveel heb gekregen moet je altijd terugbetalen,
andersom had je ook je geld willen opeisen toch?

Verkeerd? Nou.. ik zie het wel als ie verplaatst wordt :)

Tuurlijk is dat het geval, maar ik vind dat mijn werkgever hier een zeer grote schuld heeft liggen, zéker omdat er geen contract en officiele mutatie is terug te vinden en ik dus nooit heb toegestemd en zeker niet op de hoogte was van dit gebeuren...
Ik ben dusvan mening dat mijn werkgever zéker ook hand in eigen boezem mag steken en niet alleen mij voor deze fout op moeten laten draaien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:14

Ja joh, ze hebben hier een speciale afdeling studie en werk.

_rosita_ schreef:
en ik dus nooit heb toegestemd en zeker niet op de hoogte was van dit gebeuren...

Ne dat is meestal zo met dit soort zaken, als je dat allemaal van te voren weet. Maar als jij naar de winke gaat en je heb teveel betaald, wil je toch ook je geld terug? Een hele goede werkgever di ehet jou zal schenken, maar t is toch begrijpelijk dat hij dit geld terug wilt?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:23

Volgens mij heb ik daar toch al uitgebreid antwoord op gegeven Chiqa? Dat ik begrijp dat ik terug zal moeten betalen, maar ik het niet meer dan terecht vind als mijn werkgever ook haar fout toegeeft en in ieder geval een kleine consessie doet.... De fout ligt zeker niet bij mij, ik verwacht niet dat ik alles mag houden..
Het winkelverhaal heeft dan ook totaal niets te maken met de fout die hie rmijn werkgever heeft gemaakt..
Geloof niet dat het verhaal je helemaal duidelijk is...
Als je contractuitbreiding krijgt, moet je daar wel degelijk toestemming voor verlenen en zul je een contract moeten tekenen, dus dat zeker wel van tevoren moeten weten :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:31

[LZP] > [STW]

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:20

Nijn schreef:
Rianneke hetzelfde geldt voor de TS, die had de boel ook kunnen controleren om te kijken of alles wel klopt :)
Als je wisselende uren werkt kan ik me overigens voorstellen dat je daar weinig voor voelt hoor. :)

Tsja, dat is wel zo, maar TS is hier niet de professional die precies begrijpt hoe het systeem werkt en hoe haar loonstrook in elkaar steekt. Ik snap vaak ook de ballen van die dingen, en die paar tientjes per maand die 10 uur extra werken opleveren, daar kun je als leek toch ook vrij makkelijk overheen kijken.

Als er echt duizenden werkbrieven doorheen gaan, snap ik best dat die fout is gemaakt, maar aan de andere kant... als je als bedrijf zo groot bent dat je het geld voorheen nooit gemist hebt, zou ik het misschien maar lekker laten zitten omdat de fout aan mijn kant zat. Zeker aangezien de TS netjes zelf is komen melden dat er iets mis was met haar vakantie-uren, en het dus puur door haar eigen eerlijkheid is uitgekomen. Het bedrag is voor de TS enorm, en voor het bedrijf waarschijnlijk nauwelijks een kostenpost.

Niet dat ik verwacht dat ze dat gaan doen, maar het zou wel heel sympathiek zijn.
TS, kun je niet voorstellen dat het verrekent wordt met je toekomstige salaris? Dat je bijv de komende tijd die 2,5 uur minder uitbetaald gaat krijgen, tot het is opgelost, en dat het ook deels verrekend wordt met vakantiegeld en een evt dertiende maand? Dat is toch prettiger dan het terug moeten betalen, je voelt het dan net wat minder in je portemonnee.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:51

Ik zou eerst eens afwachten of werkgever het teveel uitbetaald bedrag door hun eigen onoplettendheid wel terug wil vorderen. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat ze dat geld terug willen hebben. Ten 2e raad ik je aan contact snel met een bond op te nemen, voor het een complexe zaak gaat worden.
Werkgever mag m.i. niet minder gaan betalen dan je normaal gewerkte uren Dit i.v.m. evt te ontvangen WW of WAO stel dat je in die periode ziek zou worden of ontslagen, dat gaat o.g.v je laatste loonstrook, maar mag wel verrekenen met je overuren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 09:53

Bedankt ook voor jullie reacties!
Gister heeft mijn leidinggevende een gesprek gehad met p&o.. Daar is niet erg veel meer uitgekomen. Behalve dat bij P&o van de afgelopen 2 jaar welgeteld 1 urenlijst ( die ik absoluut wél heb ingevelerd) terug gevonden kan worden... Zij hebben dus geen officiele mutatie, geen contract én geen urenlijsten.... wat een bende!!!

Maar goed... het gaat dus om nog veeeeel meer geld als ik in eerste instantie dacht :( Vakantie geld en eindejaarsuitkering worden ook berekend op je uren... Pfff!
Ze gaan nu ook uitrekenen hoeveel overuren ik afgelopen tijd betaald heb gekregen....
Dus uiteindelijk weet ik nu nog niets, behalve dat de puinzooi nóg groter is dan ik dacht. Vanmiddag moet ik werken en ga dan even met mijn leidinggevende om tafel...

Meer tips wat betreft mijn rechten en plichten zijn welkom hoor!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:00

Lekker strak geregeld daar... Ik zou toch eens contact opnemen met rechtshulp, want als zij geen administratie bijhouden is het dus duidelijk wel door hun nalatigheid dat jij nu in de problemen zit. Bovendien... hoe willen ze bewijzen dat jij teveel uitbetaald hebt gekregen als niet op papier hebben hoeveel je gewerkt hebt?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:02

Ik ga idd vanmiddag even afwachten en wachten tot p&o komt met bedragen, uren en alles...Daarna neem ik contact op met mijn rechtsbijstand
Het is nu dus inderdaad het geval dat niets te bewijzen valt van hun kant uit...én het duidelijk 1 grote puinzooi is!