De stap zetten om.. te stoppen met school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_EL_ISSA

De stap zetten om.. te stoppen met school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 22:49

Hallo,

Ik heb erg veel behoefte aan jullie mening/ervaringen :P

Ik ben dit jaar begonnen met een opleiding, marketing en communicatie.
Het leek mij helemaal geweldig, maar het is toch niet wat ik wil..
Ik heb altijd erg veel moeite gehad met nieuwe stappen in mn leven te maken, en nu dus ook..

Ik wil het niet meer, maar ik durf het niet tegen mijn ouders te zeggen.
Zij hebben tenslotte alles betaald, en vind het een beetje naar voor ze als ik nu zeg van: 'Dag hé, ik kap ermee.'
Ook op school durf ik dit niet te zeggen, ben bang voor reacties.

Daarnaast weet ik ook niet wat ik wél wil, werken? Nee dat kan nog tot mn 80ste.
Nieuwe opleiding? Zou kunnen, maar wat? Ik vind niks meer leuk..

Nu ben ik toch wel erg benieuwd hoe jullie dit soort dingen aanpakken om te stoppen met een opleiding.
Hebben jullie in 1 keer gezegt van: 'Ik kap ermee.'
Of hebben jullie eerst uitgezocht wat je wél wou? Of gelijk maar gaan werken?

Ik ben daar toch wel benieuwd naar. Ik ga met moeite naar school, de afgelopen 2 dagen ben ik zelfs niet gegaan.
Heb er geen zin meer in, en ik kan me er niet meer toe zetten.

Tallout

Re: De stap zetten om.. te stoppen met school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:50

Ik doe dezelfde opleiding en heb hetzelfde gevoel :=
Ik weet ook niet wat ik anders wil, maar aangezien ik al over 1 jaar klaar ben, maak ik m maar af...

Ik weet niet hoellang je nog moet maar je kan het wel proberen.. Zolang je toch niet weet wat je moet doen heb je toch niks beters te doen :=

Succes!
P.s. Ben ook de week voor de vakantie niet geweest hoor O:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:52

Niet doen, later krijg je spijt.
Je hebt niet voor niets voor deze opleiding gekozen, ja vind dit toch wel leuker dan andere dingen.
Je kunt beter je diploma halen en daarna nog een studie volgen die je leuker vind, dan heb je iig vast een diploma.
Stoppen met school zonder een diploma te hebben is echt heel erg dom, enige werk wat je dan kunt doen is lopendebandwerk.

Ik heb er ook spijt van dat ik mijn studie niet heb afgemaakt, achteraf denk je; wat hadden die twee jaartjes doorzetten nu uitgemaakt?
En ja, een jaar studie kost al snel 1000-1500 euro, dat is dan weggegooid geld.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:52

schop onder je bibs en hop naar school.......ben dankbaar en blij dat je ouders dit voor je kunnen doen,die van mij konden de op leiding die ik vroeger wilde niet betalen......maak deopleiding af,je weet op het moment niet wat je wil,en van thuis zitten is nog nooit iemand beter van geworden.
succes meid.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:59

Ik zou doen wat je zelf het beste lijkt. Ben je niet van plan om in deze richting te gaan werken? Dan zou ik stoppen en een opleiding zoeken die wel aansluit bij wat voor een beroep je wilt gaan uitoefenen.

Ik ben zelf ooit begonnen met de PABO, en moest toen na 6 weken stagelopen. Dit vond ik zó niet leuk dat ik meteen gestopt ben. Hier heb ik echt nooit spijt van gehad. Ik ben in de tussentijd gaan werken, en studeer nu 1 dag in de week. Heerlijk. Als ik jou was zou ik toch voorzichtig erover beginnen met je ouders. Het is misschien niet makkelijk, maar misschien kunnen zij je goede tips geven. Zij kennen je tenslotte persoonlijk. :)

Succes ermee!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 23:06

Dankjewel voor jullie reacties :)

Ik ben erg dankbaar dat mn ouders dit betalen, daarom durf ik tegen mijn ouders niet te zeggen dat ik het niet meer zie zitten. :)
Met dit gevoel loop ik nu al een tijdje rond, maar ging wel gewoon naar school, inderdaad om de reden dat ik toch niks anders te doen had.
Deze opleiding duurt voor mij nog 3 jaar, en op deze manier vind ik 3 jaar toch wel erg lang duren :=

Niwla: Wat voor opleiding ben je nu begonnen?
Nog wel in dezelfde richting?

Ik vraag me namelijk af, is het mogelijk om nu in een andere richting een opleiding te volgen?
Bijvoorbeeld in de zorg en welzijn? Ik heb in de derde van mijn middelbare school biologie laten vallen, dus zorg en welzijn is waarschijnlijk ook geen mogelijkheid?

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:08

Ik heb een keer het zelfde gevoel gehad. Ik mocht er niet mee stoppen van mn ouders (niet dat ik het serieus van plan was, maar ik vond het niet leuk en had echt geen zin meer). Zij hebben er ook voor gewerkt. Niet dat je het alleen voor je ouders moet doen, maar ik ben nu bijv bijna afgestudeerd (en ik vind mn studie weer leuk). Ik wist trouwens ook niet wat ik anders wilde gaan doen. Je kan beter iets nuttigs doen (je studie) i.p.v. bij de AH achter de kassa staan of thuis gaan zitten tobben. Straks heb ik een diploma waar ik op verder kan bouwen en als ik het nodig heb ga ik werken. Haal dat diploma, zet door, dat lukt vast wel. Misschien is het wel een tijdelijke dip. Het wordt leuker als je stage gaat lopen :)

Bio heb je trouwens niet nodig voor iets in de zorg en welzijn :)

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:08

ik ben na lang wikken en wegen, en moed verzamelen ook gestopt met school!

de school was het niet, de leraren niet, mijn medestudenten al helemaal niet!! en tsja ook hetgeen, niet aan mijn ouders durven vertellen was aanwezig.
totdat ik op een gegeven moment geestelijk helemaal gek werd en op een dag verteld heb dat ik zo niet verder wil en ik had al een plan B opgesteld met daarin wat nu!

ik zou zeggen doe vooral niets tegen je zin in, en een opleiding zal je vinden, en dan iets wat echt bij je past (ik werk nu, ben nu 20 en was 16 toen ik een opleiding moest kiezen.. ik ga wel weer een opleiding beginnen maar ben nu rustig aan het kijken wat wil ik écht en wat past bij me want een diploma wil ik supergraag hebben!)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:10

Misschien kun je met dit jaar ervaring wel instromen in het tweede jaar van een soortgelijke studie, dat zou je even moeten controleren.

Je moet ook niet teveel kijken naar de studie maar naar wat je later kunt met je studie. Bij een studie komen altijd de minder leuke kanten om de hoek maar dat wil niet zeggen dat het werk wat je er later mee kunt ook zo zal gaan.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:11

Ik deed eerst een opleiding multimedia, dat vond ik na 2 jaar niks meer en vond het te moeilijk, toen ben ik fotonica gaan doen, daarvan zit ik nu ook in het 2e leerjaar en is het toch ook niet echt wat ik zoek :o Vind het nu wel lastig om nu weer te zeggen dat ik iets anders wil gaan doen, maar ik denk dat ik het toch maar ga doen, je kunt wel je diploma halen 'omdat je dan tenminste een diploma hebt' maar als je er niks aan vind dan ga je dat werk toch later niet doen en heb je alsnog niks aan dat diploma, ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben nu 19 en ik vind dat ik nog jong genoeg ben om nog aan een nieuwe opleiding te gaan volgen :)
En over je ouders, ze zullen vast ook niet blij zijn dat ze straks 4jaar betaald hebben en dat je er niks mee doet....
Laatst bijgewerkt door tanya89 op 18-02-09 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:12

anneliesdj schreef:
Niet doen, later krijg je spijt.
Je hebt niet voor niets voor deze opleiding gekozen, ja vind dit toch wel leuker dan andere dingen.
Je kunt beter je diploma halen en daarna nog een studie volgen die je leuker vind, dan heb je iig vast een diploma.
Stoppen met school zonder een diploma te hebben is echt heel erg dom, enige werk wat je dan kunt doen is lopendebandwerk.

Ik heb er ook spijt van dat ik mijn studie niet heb afgemaakt, achteraf denk je; wat hadden die twee jaartjes doorzetten nu uitgemaakt?
En ja, een jaar studie kost al snel 1000-1500 euro, dat is dan weggegooid geld.

dat hoeft natuurlijk helemaal niet.....
ik ben vorig jaar door omstandigheden ook gestopt en ben nu ontzettend blij dat ik het gedaan heb.
een prima baan gevonden met een prima salaris; ook mentaal genoeg uitdaging en voldoende doorgroei mogelijkheden.
Als je wel verder wilt studeren raad ik je aan om dit jaar iig af te maken zodat je volgend jaar in het 2e jaar kunt instromen.
daarmee gooi je ook geen geld weg....

succes met je keuze

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:21

Hoeft niet nee maar als je zonder diploma's werk gaat zoeken is de kans op een fatsoenlijke baan heel erg klein, tenzij je lopendeband werk leuk vind. En achteraf denk je; die paar jaartjes, had ik net zo goed even door kunnen bijten.

Mag ik vragen watvoor diploma's jij hebt en watvoor werk je doet?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:22

anneliesdj schreef:
Hoeft niet nee maar als je zonder diploma's werk gaat zoeken is de kans op een fatsoenlijke baan heel erg klein, tenzij je lopendeband werk leuk vind. En achteraf denk je; die paar jaartjes, had ik net zo goed even door kunnen bijten.

ik heb op dit moment mijn mavo,enkele certificaten onderwijsassistent en paardenhouderij en werk bij een software bedrijf als accountmanager.
Startsalaris zit nu zo rond hbo startsalaris... dus mij hoor je niet klagen

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 23:23

Ik zit nu in de richting economie, heb een beetje rond zitten kijken bij mij op school, maar ik vind geen enkele opleiding meer leuk in de economie.. Ook niet qua werk in de toekomst niet meer.

Ik ben nu 18 jaar, en vind mezelf niet te oud om nog een opleiding te gaan beginnen, maar ik weet niet wat.
Ik wil geen opleiding meer beginnen terwijl ik het niet weet.
Voor deze opleiding heb ik ook gekozen, omdat ik het niet wist. Deze opleiding is redelijk breed. Ook voor werk in de toekomst.
Daarom heb ik ook voor deze opleiding gekozen.

Ik wil absoluut een diploma,zeker op MBO niveau wat ik nu doe.
Maar niet in een opleiding waar ik met tegenzin naartoe ga, en qua werk ook niet meer leuk vind.

Ik durf alleen geen beslissing te nemen.. ben bang voor fouten/spijt.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:29

kijk, je kan bijvoorbeeld met iemand op school er over praten (decaan?) om te kijken of die je kan helpen om alles helder te krijgen. Als je echt je best hebt gedaan, maar het werkt gewoon niet, zou ik een andere studie doen, maar dan wel 1 waarvan je weet dat je het leuk vindt en dat je daar later iets mee wil gaan doen.

_Bloem_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:30

Ik wil eigenlijk ook stoppen met mijn opleiding bloem en design.. Maar toen ik tegen mijn mentor vertelde dat ik het niet naar mijn zin had en niet wist of dit het wel was zei hij tegen mij: Je gaat gewoon door.. Je hoeft er na dit jaar nog maar 2. Op dat moment dacht ik echt van: nog maar 2 jaar #) ? Meneer weet u hoelang zoiets duurd als je het niet naar je zin hebt >;) ?

Maar heb er nog eens goed overna gedacht en wil wel gewoon heel erg graag bloemiste worden.. Dus ik ben over de streep en ga door! Desnoots na deze opleiding een nieuwe?!

Een klasgenootje wou wel echt stoppen en heeft zelfs al een uitschrijf lijst gehaald! Maar je moet dus eerst nog met 3 mensen praten.. Misschien kan jij ook een gesprek hebben op school erover? Misschien kunnen ze je helpen? Ook zonder dat je ouders t weten.
Tja misschien een schrale troost maar als je stopt voor een bepaalde tijd dan krijg je de helft van je school geld terug!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:41

Wildgirl schreef:
anneliesdj schreef:

ik heb op dit moment mijn mavo,enkele certificaten onderwijsassistent en paardenhouderij en werk bij een software bedrijf als accountmanager.
Startsalaris zit nu zo rond hbo startsalaris... dus mij hoor je niet klagen

Dan heb je behoorlijk geluk gehad en ook wel meer dan gemiddelde ervaring met de pc/software. En jij hebt iig nog je paardenhouderijdiploma en het onderwijsgebeuren om op terug te vallen.

Van ts heb ik begrepen dat zij helemaal geen diploma's heeft en dan kun je weinig tenzij je bovengemiddelde ervaring/aanleg hebt voor iets.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:13

Ik ben zelfs met 2 opleidingen gestopt,allebei na een jaar.. bij de eerste ging ik steedas vaker niet naar de lessen en toen heb ik gewoon gezegd 'k ben er helemaaaal klaar mee'.. toen gaan werken maar dat was het toch ook niet, toen kappersopleiding begonnen.. was ook niet mijn ding en (wel na veel nadenken en twijfelen en ruzies thuis) ook mee gestopt.. nu werk ik en doe via LOI een opleiding cafebedrijf en onderneming en ga wss in dit jaar aan paardenhouderij beginnen..

[edit] Je moet doen waar je gelukkig van word, kzeg niet dat je bij elk klein tegenvallertje al op moet geven maar als je weet dat dit het niet voor jou is kun je er beter mee stoppen. zonde van je tijd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:19

Ik ben destijds ook gestopt met rechten. Gelukkig betaal ik mijn opleiding zelf en gunnen mijn ouder me dat waar ik gelukkig mee ben, en dat ben ik nu twee jaar in mijn huidige opleiding tot lerares Duits :j

Ik zou het ook met je ouders bespreken, ze zullen het zeker erg jammer vinden en zullen teleurgesteld, maar een betje ouder zet het geluk van het kind voorop en niet het geld ;)

Gewoon eerlijk je gevoelens uitspreken en dan kijken hoe het verder loopt! Veel succes!

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:22

Mijn zus heeft die opleiding ook gevolgd en is er na een halfjaar mee gestopt, ze heeft toen een tijd gewerkt en is daarna 3 maanden op talenstudie in het buitenland geweest. Het volgende schooljaar is ze toen aan een nieuwe studie begonnen..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:24

Olijkje schreef:
Mijn zus heeft die opleiding ook gevolgd en is er na een halfjaar mee gestopt, ze heeft toen een tijd gewerkt en is daarna 3 maanden op talenstudie in het buitenland geweest. Het volgende schooljaar is ze toen aan een nieuwe studie begonnen..

Mijn zus heeft haar studie Fysiotherapie in het vierde jaar afgebroken! Das pas echt dom!

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:25

Adil18 schreef:
Olijkje schreef:

Mijn zus heeft haar studie Fysiotherapie in het vierde jaar afgebroken! Das pas echt dom!

Dat is best wel zonde..

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:29

Een herkenbare situatie! Ik ben een tijd geleden begonnen op een universiteit met een opleiding die mij heel erg leuk leek. niks bleek minder waar. Toen ben ik eerst naar mijn studiebegeleider/mentor gestapt en heb hem de situatie uitgelegd. Deze mensen zijn daarvoor! Hij heeft toen goed naar mij geluisterd wat ik wel en niet zou willen en wat ik leuk vond. Toen hebben we samen besloten om bij een HBO-opleiding een gesprek met de sudiecoordinator aan te vragen wat daar de mogelijkheden zouden zijn.
Toen ben ik binnen 2 weken ingestroomd in de nieuwe HBO-opleiding en heb deze ruim binnen de gestelde tijd afgerond. In het begin had ik wat achterstand, maar die was snel ingehaald. Ik ben zeer blij dat ik die keuze toen heb gemaakt. In plaats van huilend, ziek, zwak en misselijk te zijn van mijn opleiding was ik weer vrolijk en had ik weer motivatie om verder.
En mocht je mentor/studiecoordinator o.i.d. samen met jou niet een leuke vervangende studie voor je vinden zijn er altijd nog bureaus waar ze erg goed zijn inhet bepalen waar jij gescikt voor zou zijn. Die kunnen je er altijd bij helpen!
En natuurlijk niet stoppen, dat zou zonde zijn! In de toekomst kan het wel zijn dat je niet de benodigde opleiding hebt voor het werk wat je wilt, maar door (werk)ervaring en motivatie kan het je dan wel lukken op in de functie te rollen die jij graag zou willen.
In ieder geval heel veel succes met het bepalen wat jij leuk vind!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:32

Ik had ditzelfde gevoel aan het eind van mijn eerste jaar. Toen ik het tegen mij moeder zei, was ze boos en heeft ze me min of meer gedwongen vol te blijven houden. Achteraf was dit het verstandigste wat ze ooit heeft gedaan. Ik had toen ook geen idee wat dan wel en heb nu wel mooi een diploma. Nu heb ik een hele leuke baan die ook nog eens niet slecht opbrangt zeg maar..
Ik heb echt heel erg door moeten zetten en toen ik mijn diploma eindelijk haalde drie jaar later heb ik geroepen: ik ga hier nooit meer iets in doen. Na een jaartje andere dingen gedaan te hebben, was dit echter al helemaal weer bijgedraaid en ik doe nu iets waar ik goed in ben en leuk vindt.
Ik weet zeker dat als ik was gestopt, ik nooit iets anders had afgemaakt. Stduie is lang niet altijd leuk, maar als ik jou was zou ik echt doorzetten!

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:39

Ik had precies hetzelfde. Ik heb altijd al geroepen dat ik graag iets in de Sales wou doen. Na m'n havo ben ik vorig jaar begonnen met Commerciele Economie. Ik dacht dat het echt iets voor mij is, maar hoe verder ik in het jaar kwam, hoe minder ik de opleiding vond.

Ik ben afgelopen dinsdag dan ook gestopt. Ik ben niet bang dat ik er spijt van krijg, stoppen was ook niet de moeilijkste keuze maar wat nu? Ik heb al verschillende testen gedaan, bij CWI onder andere, maar er is helemaal niks wat ik leuk vind. Een schop onder je kont kan helpen, maar ik moest nog 4 jaar, daar bedank ik voor ;)

Als ik jou was, zou ik er gewoon met je ouders over praten. En desnoods dit jaar nog even doorzetten!