Ervaringen opleiding ergotherapie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Ervaringen opleiding ergotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 22:55

Hoii!

Ik studeer momenteel Hippische bedrijfskunde (financieel) en hoop deze opleiding dit jaar af te ronden, want dit bleek achteraf niet mijn ding
Nu denk ik er over om hierna nog een andere opleiding te doen, omdat ik ook niet wil werken in de bedrijfskunde gezien dit me echt niet aanspreekt. Ik werk ook als pgb-hulp met kinderen met een handicap en ga met een van die kinderen altijd mee naar ergo en fysio.
En nu lijkt mij het erg leuk om ergotherapie te gaan studeren hierna.
Ik zag alleen dat de studie alleen voltijd is, en het niet mogelijk is deze deeltijd of duaal te volgen. Dat weerhoud me mij er nog wel van, omdat ik niet zo goed weet hoe ik dan alles zou moeten bekostigen.
Maar goed ik dacht ik ga eerst eens even ervaringen vragen wat betreft te opleiding.

Dus brand maar los! :D Hoe bevalt de opleiding, wat voor vakken krijg je, hoeveel stage moet je lopen, is t ook wel op kinderen gericht of meer alleen ouderen, hoe zwaar is de studie, hoeveel moet je naar school, ben je nog veel tijd kwijt met opdrachten/leren buiten de lessen... enz..

vooral ook hoe zwaar, hoeveel tijd je naar school moet en hoeveel tijd je er nog meer aan kwijt bent is handig te weten ivm of het nog mogelijk is een baantje ernaast te hebben en mn paard...
En ben uiteraard benieuwd wat ik kan verwachten van de opleiding..

Ik hoop dan ook wel wat vrijstelling te kunnen krijgen omdat ik er al een hbo opleiding op heb zitten dan, maar ja is wel een hele andere richting natuurlijk..

Nou ben benieuwd naar jullie reacties! :)

Pivanti

Re: Ervaringen opleiding ergotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 15:42

Niemand die ergotherapie studeert?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:36

Ik zit inmiddels in mijn 3e jaar van de opleiding ergotherapie, aan de Hogeschool van Amsterdam.

De opleiding in Amsterdam bevalt echt erg goed. :j Ten eerste is het natuurlijk gewoon een hele leuke opleiding, ten tweede is het in Amsterdam ook goed georganiseerd qua onderwijs, begeleiding e.d.

Mijn opleiding ziet er als volgt uit:
1e jaar: twee snuffelstages van een week. Verder 4 blokken theorie. De vakken die je krijgt zijn medisch (neurologie, kinesiologie, pathologie e.d.) en vakinhoudelijk. Ieder blok werk je in kleine groepen aan beroepsopdrachten.
2e jaar: De eerste 3 blokken heb je weer gewoon les en beroepsopdrachten. Het laatste blok loop je 10 weken stage.
3e & 4e jaar: je kiest zelf je richting en volgorde. Ik heb eerst twee theoretische / semipraktische blokken gedaan en loop nu 20 weken stage. In mijn 4e jaar doe ik een minor (verschillende keuzemogelijkheden) voor ik begin met afstuderen.

Wat betreft alleen kinderen: dit is een heel klein deel van een heel uitgebreid vak! :j Ergotherapie is heel erg breed!
De doelgroepen worden 'per blok' ingedeeld. Je hebt een blok ouderen, een blok kinderen, een blok volwassenenrevalidatie, een blok arbeidsgerelateerd... Etc.! Ik heb een ouderenstage gedaan en loop nu stage met kinderen. Ergotherapie is ook niet alleen klinisch (in settingen zoals verpleeghuizen, ziekenhuizen etc.) maar groeit steeds meer daarbuiten. Het beroep is erg in ontwikkeling, zo is mijn huidige stage ook in het kader van een project om ergotherapie te profileren. Ik werk nu niet in een setting.

De zwaarte van de studie verschilt nogal. Ik heb er altijd nog naast kunnen werken ('s avonds en in het weekend, soms zelfs doordeweek een dagje in de eerste jaren). Ik was wel vel tijd kwijt, maar dat komt ook door mijn reisduur (totaal 4 uur per dag). De eerste twee jaar heb je relatief veel contacturen op de opleiding, daarna komt het ook veel op zelfstudie aan. Ik denk dat het op zich prima te combineren is met een paard, zeker als je niet teveel reistijd hebt.
Aan opdrachten moet je thuis ook wel eens werken, maar als je alles hoed bijhoudt (oei, ben ik niet altijd even goed in... :D ) dan valt het alles mee wat je thuis nog moet doen.

Ik weet wel dat ergotherapie in Amsterdam een verkorte leerroute heeft voor mensen die al eerder een studie hebben gedaan. Die duurt dan 3 jaar. Of dat ook deeltijd kan weet ik niet. :n

Lang verhaal in het kort: hele leuke opleiding, en een bijzonder beroep dat volop in ontwikkeling is!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:51

Dank je :)
Ik zou in Nijmegen de opleiding kunnen doen, is t dichtste bij voor mij... volgens mij is de opleiding nergens deeltijd of duaal mogelijk (naar wat ik gevonden had op google). Verkorte leerroute zou wel fijn zijn!
Maar of 't te doen is voltijd... als ik overdag naar school ben, dan moet ik savonds mn paard doen... dus ja wanneer ik dan moet werken.. alleen in 't weekend een dag.
En omdat je rooster natuurlijk wisselt, moet je ook nog eens zeer flexibel werk hebben.. dat is wel lastig...
Klinkt wel heel leuk!:D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:22

Ik heb vorig jaar 1 jaar ergotherapie gedaan, onwijs leuke en interessante opleiding. Helaas beviel het HBO mij niet en ben nu overgestapt naar een universiteit.

Ik heb ET in Rotterdam aan de Hogeschool Rotterdam gevolgd. Ze werken daar met 4 kwartalen, wat dus betekend dat je maar 4x per jaar een roosterwijziging hebt. Wat ik zelf heel erg vervelend vond, is dat ik vaak lange dagen op school zat, en verschrikkelijk veel tussenuren had. In theorie zou je dan je huiswerk op school kunnen maken, maar op onze locatie was geen rustige ruimte, waar je serieus aan het werk kon. Daardoor zat ik dus én lange dagen op school en had ik daarna ook nog eens wat uren huiswerk. Al vielen de uren huiswerk echt heel erg mee. Het was 95% Nederlandse literatuur, waardoor je dit ook prima in de trein alvast kunt doorlezen bijvoorbeeld.
Bijna iedere week had ik wel de mogelijkheid om een ochtendje te werken. Paardrijden maakte ik ook tijd voor, maar daar lijdde mijn schoolwerk wel onder. Ik had niet voldoende tijd om na schooltijd mijn huiswerk te maken én te paardrijden. Maar dit werd grotendeels veroorzaakt doordat ik die vrij uren (gem. 10 uur per week) op school geen mogelijkheid had om er wat aan te doen.

Wij gingen in het eerste kwartaal 4x een dag stage lopen bij een ET, een snuffelstage, zo weet je meteen of je het wat vind.
Daarna wordt er pas het eerste half jaar van jaar 3 stage gelopen en dan het laatste half jaar van jaar 4.

Vakken, oef even denken, wij hadden daar sowieso PGO-systeem om literatuur te bestuderen en leren. Daarnaast hadden we 2 keer per week college, beroepsvaardigheden (rollenspellen), methodisch handelen (hoe werk je volgens modellen), nog een vak over het menselijk lichaam (spieren, botten, bewegingen), een vak samen met fysio en logo, en nog wat dingne die ik niet meer kan herinneren.

Wat mij tegenstond is het vele groepswerk, met vaak ook best grote groepen. Er zijn altijd wel mensen die niets uitvoeren in zo een groep en daar wordt ik niet zo gelukkig van ;) Met name het 2e jaar (wat ik hoor van oudklasgenoten) wordt er enorm veel in groepen gewerkt.

Maar ik vond het absoluut een leuke opleiding. Helaas haalde ik zonder huiswerk te maken en te leren 8en voor tentamens, zat ik de hele week op school zonder voor mijn gevoel iets te leren, en dat was voor mij de reden om te stoppen. Maar de stof vond ik zeker erg interessant en het lijkt me nog steeds een leuk beroep!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:51

Oke bedankt voor je reactie. Ik had dat ook het eerste 2 jaren op de die ik nu doe. En dan deed ik nog de 1ste en 2de jaar in een (verkorte leerweg). Had dan geen 8 maar wel voldoendes zonder maar iets te leren... Het laatste jaar viel me alleen erg zwaar, want moest je toch wel echt veel doen ;)

Dat het 'maar' 4x per jaar wisselt wanneer je naar school moet (is overal zo natuurlijk) maakt het voor mij nog steeds lastig... Tenminste dat betekend dat ik toch ander werk moet gaan doen, want pgb hulp wat ik nu doe is een vaste dag in de week wat ik niet kan wisselen.

Maar ik moet wel redelijk wat kunnen werken Kan nog wel 2,5 jaar lenen bij de IB maar ik heb veel kosten (kamer, verzekering, paard, schoolgeld) Vandaar.. en aardig wat werken en een paard daarnaast doen... weet nog niet hoe ik dat moet realiseren. En reistijd natuurlijk nog... (al kan je in de trein wel wat doen)
Groepswerk op zich vind ik niet erg als dit met 2 tot 4 personen is. Maar erg grote groepen is inderdaad niet handig, en ja als je net met mensen in de groep zit die bijna niets uitvoeren is dat niet fijn natuurlijk.

Vandaag ook weer met m'n pgb kind mee naar fysio en ergo, vind het toch echt heel leuk!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:10

Dit topic zocht ik net!

Ik wil mij ook gaan opgeven voor ergotherapie. Ik wil de opleiding gaan volgen in Rotterdam.
Dus sjonniej ik vind het erg leuk om jouw ervaring te lezen! :)
Ik hoor van sommige mensen dat het bij Rotterdam niet heel goed geregeld is. Bij mij op school zeggen ze dat je in een gat valt zegmaar.. Heb jij dat ook ervaren?

Ik ben benieuwd naar meer reacties :) ik blijf het eventjes volgen

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:12

Ik heb wel inderdaad gehoord dat het op de hogeschool van rotterdam niet zo best geregeld is... (iemand die ik ken heeft daar fysio gestudeerd een jaar)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:21

Ik had het liever ook anders willen horen.
Maar qua reistijd is dat zoveel makkelijker voor mij. 4 uur reistijd vind ik echt heel veel : O
Het gaat uit eindelijk toch om je papiertje. Of niet. :)

En aangezien ik nog een pony thuis heb staan, mag ik niet op kamers. Mag wel, maar dan moet de pony verkocht worden. En dat gaat niet gebeuren ;)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:23

Ik vind het trouwens ook wel jammer dat het voltijd is.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:25

Nee precies... ik kan ook wel mn knol verkopen, dan zal t ook makkelijk zijn... en qua tijd en qua kosten Maar die gaat niet weg ;)
Als je nu ook de opleiding gewoon deeltijd of duaal ofzo kon doen..
Ik zit allang op kamers, ga ook niet meer thuis wonen... denk dat ik dat niet meer zou kunnen na 4 jr op mn zelf wonen.
Ja 4uur reistijd is echt niet te doen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:44

ET is een voltijd studie en een van de HBO-studies waarbij je veel contacturen hebt. Ik had vorig jaar echt 20 contacturen + behoorlijk aantal tussenuren. Maar ik weet niet hoe de roosters er op andere opleidingen uit ziet? Doordat je veel in de praktijk moet oefenen, zit je veel op school is mijn idee.

Ja, je valt in een gat als je van de middelbare komt. Maar dat heb je bij een heleboel opleidingen in meer/mindere mate. Op de middelbare wordt je hand nog net niet vastgehouden, heb je een mentor die je in de gaten houd, de overgang van basisschool naar middelbare wordt enorm begeleid van beide kanten. Maar de overgang naar vervolgonderwijs wordt niet begeleid, waardoor je jezelf echt even geen raad weet.
Dit was vorig jaar zo bij ET, maar dat is nu bij Psychologie precies hetzelfde. Je hebt geen mentor meer, je moet álles zelf regelen. Dus als jij iets niet snapt, als je hulp nodig hebt, of wat dan ook, moet je daar zelf achteraan gaan. En dat is het grootste punt waar iedere student de eerste tijd tegenaan loopt. Want dit ben je vanaf de middelbare niet zo gewend.

Ik heb geen vergelijking met andere opleidingen, dus wat dat betreft kan ik niet zeggen; R'dam is beter/minder. Voor dat soort adviezen moet je bij mensen als decanen zijn, die hebben daar meer kijk op. Ik vertel dan ook alleen mijn ervaring.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:03

Op zich dat je veel contacturen hebt is aan de ene kant wel fijn. Ik ben niet zo van het zelfstandig werken tegewoordig.. dan stel ik het zo erg uit steeds. Maar met veel les e.d. dan onthoud in de dingen in de les al. Bij mijn opleiding nu waren de contacturen juist weinig, en moet je dus echt zelf aan het leren/oefenen.
Het nadeel is dan wel voor mij, mn knol en financieel..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:58

Ja vandaar dat ik het ook noemde, omdat je ook veel wilt werken en je paard moet rijden is dat een nadeel voor jou. Maar wat jij daarvoor noemt is ook weer een groot voordeel. Maar dat is de hele opleiding uiteindelijk; je leert de theorie uit je boek, maar je moet het leren toepassen. Dus voor een bijeenkomst lees je de theorie en in de les ga je deze theorie toepassen in de praktijk. (Tenminste zo was het bij mij) Als je je in de trein kunt concentreren, kan je daar een groot voordeel uithalen, door daar je literatuur door te lezen.

Wij hadden alleen ook erg veel 'werkstukken' om te maken. Moesten ieder kwartaal een portfolio maken met min. 10 bewijzen erin, heeeeeeel veel zelfreflectieverslagen etc. Dat moet je ook wel liggen. En daar ben je thuis uiteindelijk de meeste tijd aan kwijt, want dit kan niet tijdens je lessen en niet in de trein.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:49

Ergotherapie valt in België precies beter mee dan in Nederland!
Bij ons is ET maar 3 jaar, deze zijn telkens verdeeld in een aantal modules. Het eerste jaar hebben we 8 dagen stage, het tweede jaar 2 weken en het derde jaar 3 maand (deze zou ik trouwens graag in Nederland komen doen!)
Wij hebben ook wel redelijk veel contact-uren (meestal van 8u30 s'ochtends tot 16u30, elke dag) en het rooster wisselt steeds. Wij hebben gelukkig niet te veel springuren.
Er wordt ook redelijk wat in groep gewerkt maar de grootte van deze groepen valt echt mee (stuk of 10 tot 15 pers)

Bij ons is de overgang wel heel soft, de eerste weken werden we echt wel "aan het handje vastgehouden" (zeker in vergelijking met universiteit)

We moeten ook redelijk wat verslagen schrijven maar dat valt echt mee! De leerstof is ook niet super moeilijk dus echt véél blokken is niet nodig. Voor mij valt het heel goed te combineren met mn 2 paarden (ook omdat we geen echte examenperiodes hebben, maar telkens een weekje toetsen)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:54

In Nijmegen wisselt je rooster nog wel per week. Al staat aan het begin van het blok al wel vast wat je welke week hebt.
Ik zit zelf in Nijmegen (fysio), dus hoor ook wel eens wat van de ergo's. Dit blok moeten we samenwerken aan het onderwerp: Arbeid. Dan moet je zelf een bedrijf benaderen, om daar een advies uit te brengen.
Je portfolio's moet je uitprinten (en dat is VEEL papierwerk) en eerder inleveren dan de fysio's. Je bent dus aardig wat kwijt om alles te printen.

Het is echter een redelijk grote school (met meerdere locatie's), er is altijd wel een ruimte te vinden waar je rustig kan werken. En het station zit op de hoek, dus qua reizen valt het ook mee ;)

Oja, volgensmij mag je nog bij de IB-groep lenen, ookal krijg je geen stufi meer. Als je een opleiding doet, kan je dus nog lenen. Misschien is dat een optie?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:57

Portfolio's en andere praktische werkjes konden wij gelukkig allemaal digitaal inleveren. Wij hadden nauwelijks papieren, alles ging via de digitale leeromgeving.

Die toetsweken hadden wij ook inderdaad, dat was heerlijk! 2 weken geen lessen, omdat die 2 weken gereserveerd waren voor de tentamen. Maar het kwam er op neer dat je meestal 2 toetsen had en met heel erg veel pech 3 toetsen. Waarvan er 1 stond ingeroosterd en de andere vaardigheden-toetsen waren, die je zelf moest inplannen. Dus dan kon je het nog zo plannen dat je in die 2 weken, maar 2x naar school hoefde.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:39

Rebel, ja ik kan nog 2,5 jaar lenen. Maar geen idee hoeveel max toaal (want je hebt gewoon je stufie, maar ook voor collegegeld kan je nog extra lenen oid) Ik zal het eens uitzoeken hoe dat zit.

Dat is wel fijn dat het station om de hoek zit! Dan valt de reistijd ook wel mee als de trein beetje aansluit.

Dat het rooster zo erg wisselt is wel een nadeel. dan zou alleen de zaterdag/zondag en de avonden nog een optie zijn voor werk (maar avonden moet je dan ook je knol nog doen als je heel de dag les hebt, dus eigenlijk alleen de zaterdag of zondag).

Zoo 2 weken vrij voor 2 of 3 toetsen dat is wel heel erg relax!

Sjonniej, dat van die zelfreflectie verslagen vind ik dus echt verschrikkelijk :P

Ireika, 10 tot 15 personen in een groepje? Voor verslagen maken of in de klas?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:09

Wat zijn jullie kwijt aan boeken? Ook wel handig om te weten ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:56

Ik dacht iets van 900 euro

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:16

ik ben net gestopt met de opleiding ergotherapie
ik vond het een leuke opleiding om te doen, maar had heel erg weinig contacturen ( eerste jaar ongeveer 10 per week, tweede jaar tussen 4 en 8 per week).
Ik ben gestopt omdat ik de ziekte pfeiffer heb gekregen en zich dat na 2 weken van het tweede jaar uitte en ik geen lessen meer kon volgen.
Ik zat op de HSZUYD in heerlen.
Hier wordt vooral met het PGO-systeem gewerkt en daarom ehb je ook maar 3 vakken: training, cursus en project.
Met project werk je in groepjes, meestal van 8 man. Hierin ga je een casus uitwerken aan de hand van criteria die je gegeven zijn. Dit wordt getoetst dmv een mondelinge toets en een werkstuk dat je met je groepje samen moet inleveren.
Met traing oefen je vaardigheden zoals gesprekken voeren, rolstoel rijden etc. Dit ga je oefenen met een groepje medestudenten en wordt 2 keer per jaar getoetst dmv een vaardighedentoets en 4 keer per jaar voer je een simulatiecontact uit.
Bij cursus leer je de eigenluijke theorie die je nodig hebt bij training en project. DIt wordt elke periode (dus 4x) getoetst dmv een theoretische toets.

Zelf vond ik de druk bij de projecten heel erg groot, dit nam eigenlijk de meeste tijd van de studie in beslag en ik had dan ook weinig tijd om nog de 2 andere vakken te maken. Dit kon ook komen omdat ik niet goed was in verslagen/ werkstukken maken.

Omdat ik gestopt ben zijn mijn boeken van het eerste en het tweede jaar te koop
zie:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=147&t=1055331

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:24

Sjonniej, 900 euro voor alleen het 1ste jaar of heel de opleiding?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:45

Alleen 1e jaar. Maar sommige boeken blijf je de rest van het jaar gebruiken. Bijvoorbeeld 'Grondslagen van de Ergotherapie' is een boek van 100 euro, maar wel een boek wat je een paar jaar kan gebruiken en waar echt super veel waardevolle info in staat.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:22

Oke... dat is wel veel geld zeg! Ik was bij mijn opleiding nu namelijk iets van 500 euro eerste jaar kwijt en daarna zelfs een stuk minder...
Helaas weet ik nog niet zeker of ik slaag en ik daarna ergo ga doen.. anders had ik mooi de boeken van Hermlein over kunnen nemen! dat had een hoop gescheelt...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:24

Tot welke leeftijd kan je het zegmaar lenen waar je het over hebt Pivanti?