Paraveterinair Dierenartsassistent bijna geen werk te vinden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Paraveterinair Dierenartsassistent bijna geen werk te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 13:03

Ik wilde eigenlijk over 2 maanden beginnen met de opleiding Paraveterinair Dierenartsassistent, maar het kost me al enorm moeite om aan een stage plek te komen. Is dat met werk als je eenmaal je diploma hebt ook zo? Dat er bijna geen werk in te vinden is? Volgens mij wel, maar heeft iemand hier ervaring mee?
Heb 2 dagen meegelopen bij 2 verschillende dierenklinieken, maar ik had niet verwacht dat het zo veeel schoonmaak werk is wat je moet doen.

x_Charlie

Re: Paraveterinair Dierenartsassistent bijna geen werk te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:20

Ik zit in het 1e jaar van de opleiding Dier & Gezondheid (opleiding tot paraveterinair dierenartsassistente). Het is zo dat het moeilijk is om aan werk te komen; maar als je echt goed bent; dan kom je er zeker wel! En zoveel schoonmaakwerk; schoonmaakwerk is er nou eenmaal altijd en is ook érg belangrijk. Zeker in een dierenkliniek. Ik heb zelfs lessen in hoe je bepaalde dingen moet schoonmaken (reinigen, desinfecteren, steriliseren). Maar schoonmaken; dat is het vak echt niet alleen hoor! Denk maar eens aan onderzoeken uitvoeren en medicijnen toedienen aan dieren. Daarnaast mag je als paraveterinair bepaalde anesthesiemiddelen toedienen en assisteren bij operaties. Je hebt een zeer afwisselende baan in een dierenartsenpraktijk! Lachen Klanten te woord staan aan telefoon en balie, assisteren bij spreekuren en operaties, uitvoeren van laboratoriumonderzoeken en ook administratieve werkzaamheden behoren tot je Ja. Deze taken verschillen wel per dierenartsenpraktijk. Elke praktijk is immers anders! Je mag me PB'en als je nog vragen hebt Knipoog. Oja, enne; je moet vooral een opleiding kiezen wat je léuk vindt!

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:27

Hallo,

Ik zit in het 3e jaar Dierenartsassistente Paraveterinair in Barneveld. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik helemaal geen moeite heb om een stage plek te vinden en ook werk krijg ik nu al aangeboden. Werk momenteel bij een bedrijf waar ik eerst als stagaire een tijd heb rond gelopen. Het is over het algemeen wel bekend dat sommige stagebedrijven je makkelijker aannemen als ze weten dat je de opleiding in Barneveld volgt.
Het is inderdaad wel moeilijk maar zeker niet onmogelijk om als paraveterinair aan het werk te gaan. En met een paraveterinair diploma kan je ook andere kanten op binnen de dierenwereld, zoals asiel, pension, kennel etc.
Succes en voor vragen kan je me altijd PB´en!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:37

Ja maar ik hoor bij een hoop bedrijven dat je min. een jaar van te voren moet aanvragen als je ergens wilt stage lopen. Ik moet morgenochtend ergens een dag mee draaien en dan kijken of het klikt en hoe het gaat enz.
Ze zeggen dat je erg weinig verdiend? Weet iemand hoeveel dit ong is of ergens een site waar dat te lezen is?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:39

Trouwens meestal als je in een asiel of kennel wilt werken is het bijna altijd vrijwilligers werk. Heb daar ook 2 jaar gewerkt, maar allemaal vrijgewilligers werk helaas.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:42

Ik heb net werk sinds 3 maanden bij dierenkliniek Emmeloord.
Stage koste niet veel moeite in deze omgeving.

Werk zoeken iets meer. Ik heb me aangemeld bij Vedias (vereniging voor dierenartsassistentes), daar staat veel nuttige info en veel vacatures.
Ik heb misschien wel 50 open sollicitatie brieven gestuurd.

Bij DK emmeloord mocht ik voor een vacature op gesprek komen, voor die vacature werd ik niet aangenomen. Maar even later werd ik gebeld, dat ik nog voor een andere vacature daar mocht solliciteren. Daarvoor ben ik toen wel aangenomen.

De tips die ik je wil geven zijn:
- die extreem goed je best
- zorg dat je een goede indruk op stage plaatsen achterlaat (want uit stage kan nog wel eens werk uitvoort komen)
- bouw een goed netwerk op.
- blijf niet bij de pakken neerzitten, zorg dat je van je laat horen als je gesolliciteerd hebt.
- schrijf een goede sollicitatie brief en een uitgebreide cv (zelf vakantie baantjes enzo erop)
- zorg dat je een referentie hebt.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:46

_Cynthia_ schreef:
Ja maar ik hoor bij een hoop bedrijven dat je min. een jaar van te voren moet aanvragen als je ergens wilt stage lopen. Ik moet morgenochtend ergens een dag mee draaien en dan kijken of het klikt en hoe het gaat enz.
Ze zeggen dat je erg weinig verdiend? Weet iemand hoeveel dit ong is of ergens een site waar dat te lezen is?

Ik vind dat ik nog best wel redelijk verdien.
Mijn gaat het puur om de liefde voor het werk. Van kleins af aan wilde ik al paraveterinair worden. Dus het draait bij mij niet echt om hel geld.

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:03

Het is niet een super verdiende baan. . .maar dat is niets in de dierenwereld tenzij je dierenarts bent ofzo. Maar je kan er makkelijk van rond komen. Maar als je et voor et geld doet moet je niet in de dierenwereld willen werken. Daar werk je voornamelijk met je hart, net zoals _janet_ zeg.

Ik heb bij Martin Gaus in Lelystad gewerkt toen ik 15 was en werk nu alweer bijna 2 jaar bij Desudo Blindengeleidehondenschool. Dit is voort gekomen uit mijn stage hier.

En heel eerlijk heb ik nog nooit moeite gehad om een stage plaats te vinden. Als je je maar goed inzet en op tijd naar een stage gaat zoeken.

Succes

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:11

Mijn zusje is net klaar met haar opleiding en had binnen een week een baan, al haar klasgenoten zijn ook al aan het werk, haar ervaring is juist dat het super makkelijk is om werk te vinden. Alleen....je verdient geen reet. Mijn andere zusje die drie jaar jonger is dan zij (18 en oudste zusje is 21) heeft een bijbaan bij de AH achter de kassa en verdient meer dan die van 21!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:52

askor_djarne: wat leuk, desuda komt vaak bij ons op de kliniek voor hd/ed

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:09

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:18

ik zou ook nog even goed nadenken.

ik heb de opleiding net afgerond. had 2 jaar lang problemen met vinden van stageplekken ik liep mn stage in mn grote vakantie.
en dan had ik nog wel de opleiding met paard erbij dus kreeg ik extra lessen voor paardenpraktijk.
werk is er amper in te vinden in mijn omgeving. voor stage ree ik ook elke dag uur heen en uur terug was dichtsbijzijnde waar plek was voor stage

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:25

Ja mijn tweede keus zal zijn spw leidster kinderopvang of onderwijsassistente. Heel wat anders, maar ik weet het even momenteel niet meer.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:26

_Cynthia_ schreef:
Ja mijn tweede keus zal zijn spw leidster kinderopvang of onderwijsassistente. Heel wat anders, maar ik weet het even momenteel niet meer.

Dan zal ik zelf persoonlijk voor een van die opleidingen kiezen Ja

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:30

Je moet het werk echt willen doen, en ja het is bijna allemaal schoonmaak werk.
Als je iets twijfelt zou ik iets anders gaan doen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:37

Ik heb een tijd in een dierenasiel en kinderboerderij gewerkt. Dat vond ik super leuk, maar dat is allemaal vrijwilligers werk dus daar heb ik niks aan. Moet eerlijk zeggen geld vind ik ergens toch ook wel belangrijk. Ik bedoel ik heb een paard dat kost al een hoop geld. Ook als ik klaar ben met de opleiding vind ik het wel belangrijk dat er werk in de te vinden is.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:39

ik zit in het 3 de jaar pareveterinair , maar heb tot nu toe elke x stage plekken aangeboden gekregen Lachen
ik heb geen idee hoe het zit als je werk zoekt , maar daar zal je wel achter komen denk ik Tong uitsteken

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:40

hoi
ik ben in juni afgestudeerd als paraveterinair en heb ook nog geen werk gevonden!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:45

Ik heb net mijn baan opgezegd als paraveterinair, omdat we naar Zweden zijn verhuisd. Nederland mis ik niet, maar mijn baan soms wel! Bij ons op de praktijk was het zeer weing schoonmaakwerk, er kwamen na sluitingstijd 2 dames om alles te zuigen en te dweilen etc. natuurlijk maakten wij wel na de operaties de setjes en de zaal e.d schoon en na de spreekuren, maar het meeste werk bestond voor ons meer uit werken met de dieren en het bemannen van de balie. Ik heb een aantal jaar moeten zoeken naar werk. Tussendoor wel andere dingen gedaan aan werk, maar niet als paraveterinair.

In Zweden zoeken ze trouwens wel veel paraveterinairs, maar dan moet je wel Zweeds kunnen.....
Ik ben hier in Zweden ook aan het werk als assistent, alleen dan buiten met een vee-arts. Ook heel leuk! Alleen is het wel tijdelijk en daarna hoop ik weer aan het werk te kunnen op een praktijk, hopelijk met weer weinig schoonmaakwerkzaamheden. Ik vind het niet erg om te doen en het hoort er ook wel een beetje bij, maar eerlijk is eerlijk, de andere werkzaamheden zijn gewoon leuker!

Mijn vriend is dierenarts, ook hier in Zweden (in NL op een andere praktijk als ik) dus die brengt het hoofdinkomen in bij ons, dus dat het weinig verdient (en dat doet het) is voor mij minder van belang. Heb ook een tijdje gewerkt als tandartsass. Man, dat verdiende leuk; ik kon er goed van rondkomen, zelfs in mijn eentje, maar ik ging met zoveel tegenzin naar mijn werk. Dan maar minder geld, maar geen plezier in je werk, daar weegt geen salaris tegenop, dat houdt je niet vol!

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:01

Kies met je hart! Ga werk doen wat je echt léuk vindt. Dit is het aller belangrijkste Ja. Ik heb trouwens ook nooit problemen gehad met het zoeken naar een stageplek . Je moet natuurlijk wel een aantal maanden gaan beginnen met zoeken; dan vindt je heus wel wat! Lachen En laat dan ook zien op je stage dat je er geïntresseerd in bent en het beroep je zo leuk lijkt. Dan mag je ook steeds meer dingen doen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:42

Begin op tijd met zoeken, dat is een tip die ik je wil meegeven! Bij ons op de praktijk kwamen ook veel stage aanvragen binnen, maar vaak was het met de vraag of ze volgende week konden komen... Tja dat werkt natuurlijk niet zo. Ik neem aan dat je aan het begin van het schooljaar al weet welke periode je moet gaan stage lopen, dus.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:41

Askor_Djarne schreef:
Het is niet een super verdiende baan. . .maar dat is niets in de dierenwereld tenzij je dierenarts bent ofzo.

Als dierenarts krijg je ook niet bepaald goed betaald hoor Knipoog Het zou immers asociaal zijn als de DA's in loondienst veel meer zouden verdienen dan hun collega's. Ik woon samen met een DA, en ik verdien (met mijn bijbaantjes, want ik ben nog aan het afstuderen) per uur stukken meer dan hij Vork

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:44

Ik wil dit ook graag gaan doen bij aanvang van volgend schooljaar. Kan iemand me wat meer vertellen over de vakinhoud etc. Mag in een PB

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:00

_janet_ schreef:
askor_djarne: wat leuk, desudo komt vaak bij ons op de kliniek voor hd/ed

Ja klopt Lachen Ik moet regelmatig met hondjes op stap. . . meestal in de zomer want dan werk ik der fulltime verder alleen op zondag Lachen Dus dan kom ik niet in Emmeloord. Grappig he:)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:25

Ik ben ook afgestudeerd voor Paraveterinair! Pling
Binnen de vier jaar MBO (eerste 2 jaar dierverzorging) heb ik op 7 verschillende DAP's stage gelopen. Omdat ik al wist wat ik wou en niet wou stage lopen in een kennel o.i.d.
In mijn omgeving (ik woon in Tubbergen, Twente) was het helemaal niet moeilijk om een stage te vinden. Als je er maar op tijd bij bent!

Tijdens een van mijn laatste stages op een gemengde praktijk is mij daar een full-time baan aangeboden! Haha! Hier ben ik toen direct begonnen met werken (parttime omdat ik nog naar school ging).. "Helaas" moest ik deze baan opzeggen omdat ik door ging studeren. Een meisje uit mijn Paravet-klas is er toen gaan werken! Lachen

Het is inderdaad moeilijk om een baan te vinden als Paravaterinair. Er is meer vraag dan aanbod in deze sector. Ik heb niet gesolliciteerd, maar een ander meisje uit mijn Paravet-klas heeft zich suf geschreven in solli-brieven en uiteindelijk, na een aantal maanden toch een baan gevonden. Zij is 1 van de drie klasgenoten uit mijn klas van 9 die vrijwel direct een baan als Paraveterinair hebben gevonden. Erg weinig dus.

En het vele schoonmaakwerk hoort er bij.. Ach gut maar verschild natuurlijk ook weer per DAP! Een assistent doet eerder schoonmaakwerk dan een paraveterinair, dus 1 tip: probeer 'later' te solliciteren voor werk in een grote DAP waar meerdere assistentes en paraveterinairs werken Knipoog..
Als stageloper begin je ALTIJD met schoonmaken. 'De bezem pakken en de vloer vegen' is het begin van de meeste stages.. dat is nou eenmaal zo! Knipoog

Succes met het vinden van een stage!