Vraag aan jullie over sekten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FleurHunter

Vraag aan jullie over sekten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:28

Hoi,

Ik weet nie of het hier hoort, maar ik wil aan jullie een vraag stellen.

Ik doe mijn profielwerkstuk over Sekten.
Wat is jullie mening over Sekten? En wat denken jullie dat de invloed van Sekten heeft op de samenleving/maatschappij?

Groetjes Fleur

Korte uitleg over sekten:

Een sekte is een groepering die een piramidevormige en autoritaire leiderschapstructuur heeft, met alle leerstellingen en richtlijnen komend van degene(n) aan de top. De groepering zal er aanspraak op maken de enige of beste weg te zijn tot God, Paradijs, Verlichting, beheersen van de krachten van de geest, ultiem geluk, etc., en zal indoctrinatie en manipulatie gebruiken om gezag uit te kunnen oefenen en haar leden te behouden.

Martine123

Re: Vraag aan jullie over sekten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:25

Klu Klux Klan achtige dingen? GRUWELIJK! absoluut belachelijk,
Uberhaupt al die streng gelovige sekte brrr k krijg er bijna kippenvel van :S

Damylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:06

ik wordt er nogal bang van , moet ik eerlijk zeggen,
geesten oproepen is toch ook zoiets ?

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:37

Okee. Ja en nee het is niet echt vergelijkbaar met geestenoproepen.. Nog meer meningen ?

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:14

Ik vind het maar niets ,
Maar ik denk dat je er eerder inzit dan je denkt ..

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:21

Ik heb er niet echt ervaring mee, maar wat je er allemaal soms over hoort ... Scheve mond
Maar wat luna zegt, is het ook wel een beetje Ja

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:08

'k vind het maar eng gedoe, van die verhalen dat je er nooit meer uitkomt enzo..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:25

[JH]->[STW]

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:31

Waar zit volgens jou de grens over wat een geloofsovertuiging is en wat een sekte? misschien ook wel leuk om over na te denken Knipoog

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:40

Vaak moeten de mensen die in een bepaalde sekte zitten een hoop opgeven en zelfs breken met de familie als die niet in die sekte zitten. Vind dat wel erg ver gaan en je moet er nogal niet wat voor over hebben!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:42

Ik denk dat als mensen zelf een sekte in stappen dat dat hun eigen keus is, en dat de maatschapij zich daar verder niet mee te bemoeien heeft. Pas op het moment dat mensen een misdaad begaan (pedofilie, meerdere partners hebben enz enz enz) dan moet er ingegrepen worden. Verder is dit een levensovertuiging van mensen en moeten ze dat helemaal zelf weten.

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:47

Ik raad je aan om het boek 'Ik was pas 13' te lezen van *weet de schrijfster even niet meer*. Zij heeft zelf in een sekte gezeten en het laat goed zien hoe je daarbij eigenlijk 'gehersenspoeld' wordt. Zij is daar op haar 12e in gekomen, en op haar 21e (dacht ik) ontsnapt. Ze beschrijft heel goed wat het met haar deed.

Misschien heb je daar iets aan bij je profielwerkstuk. Lachen

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:40

Denisevm schreef:
Ik raad je aan om het boek 'Ik was pas 13' te lezen van *weet de schrijfster even niet meer*. Zij heeft zelf in een sekte gezeten en het laat goed zien hoe je daarbij eigenlijk 'gehersenspoeld' wordt. Zij is daar op haar 12e in gekomen, en op haar 21e (dacht ik) ontsnapt. Ze beschrijft heel goed wat het met haar deed.

Misschien heb je daar iets aan bij je profielwerkstuk. Lachen

Dankjewel allemaal.

Ik ben al bezig in dat boek Knipoog maar is inderdaad goed boek om te lezen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:42

Die heb ik net uit jah, erg ingrijpend. Maar volgens mij heeft het boek een andere titel Knipoog

Elissa Wall is de autuer!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:46

ehm bepaald NH figuren komen wel in de buurt van een sekte. mensen ronselen voor waardeloze cursussen,
andere meningen en andere visies niet accepteren. Niks is goed behalve hun eigen visie en hun eigen ding..En daar mensen ook koste wat het kost van willen overtuigen..Komt ook wel in de buurt toch Haha!?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:50

wonen ze ook in groepen bij elkaar?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:04

geen idee ben er nog niet geweest..maar niet alle sekte wonen toch bij elkaar?

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:57

denice schreef:
Die heb ik net uit jah, erg ingrijpend. Maar volgens mij heeft het boek een andere titel Knipoog

Elissa Wall is de autuer!

Ik heb bij mij even gekekgen, die ik gelezen heb is ik was pas 13 van Lea Saskia Laasner Lachen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:59

Ja ik zie dat je gelijk hebt, mijn boek heet; het begon toen ik veertien was, van elissa wall, die bijde FLDS sekte zat..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:01

randie schreef:
geen idee ben er nog niet geweest..maar niet alle sekte wonen toch bij elkaar?

Nee ik denk t niet nee, haha!

Ze kunnen ook in kleine groepjes wonen, of regelmatig (geheime) bijeenkomsten hebben!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:03

randie schreef:
ehm bepaald NH figuren komen wel in de buurt van een sekte. mensen ronselen voor waardeloze cursussen,
andere meningen en andere visies niet accepteren. Niks is goed behalve hun eigen visie en hun eigen ding..En daar mensen ook koste wat het kost van willen overtuigen..Komt ook wel in de buurt toch Haha!?

En je dan nog afvragen waarom naturals weinig respect hebben voor traditionals...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:06

Andersom kun je je dat ook afvragen, maar daar gaat de discussie niet over.

Ik ben tegen sektes. Van wat ik er van gezien hebt wordt een persoon/groep beter over de rug van andere. Die vinden iets in die groep, maar het is de vraag of die mensen zichzelf nog zijn en of ze wel echt gelukkig zijn. Ik vind het beangstigend dat mensen zoveel macht over andere kunnen krijgen dat ze hun hele gezin en familie achter laten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:07

capopjekop schreef:
Andersom kun je je dat ook afvragen, maar daar gaat de discussie niet over.

Ik ben tegen sektes. Van wat ik er van gezien hebt wordt een persoon/groep beter over de rug van andere. Die vinden iets in die groep, maar het is de vraag of die mensen zichzelf nog zijn en of ze wel echt gelukkig zijn. Ik vind het beangstigend dat mensen zoveel macht over andere kunnen krijgen dat ze hun hele gezin en familie achter laten.

Maar als die mensen daar gelukkig mee zijn... Niet iedereen wil compleet zelfstandig zijn... Sommigen vinden het fijn om een ander te kunnen volgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:10

Ja dat is wel zo, maar ik heb toch mijn vraagtekens over de manier dat zij een ander aanhangen. Ik heb enkele docu's over sektes gezien en die mensen lijken echt compleet gehersenspoelt. Ze zijn zichzelf kwijt. Dan ben je naar mijn mening wel een grens over gegaan. Het is niet erg dat mensen graag een leider hebben, maar mensen moeten wel zelfstandig kunnen blijven denken. Maar goed zo denk ik erover Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:10

katie_hvjOuw schreef:
Korte uitleg over sekten:

Een sekte is een groepering die een piramidevormige en autoritaire leiderschapstructuur heeft, met alle leerstellingen en richtlijnen komend van degene(n) aan de top. De groepering zal er aanspraak op maken de enige of beste weg te zijn tot God, Paradijs, Verlichting, beheersen van de krachten van de geest, ultiem geluk, etc., en zal indoctrinatie en manipulatie gebruiken om gezag uit te kunnen oefenen en haar leden te behouden.
Waar ligt dan de grens tussen sekte en religieuze organisatie?
De Rooms-Katholieke kerk bijvoorbeeld, voldoet (en voldeed in het verleden nog meer) aan deze omschrijving, maar is het ook echt een sekte te noemen?
En zo niet, is dan het aantal aanhangers de enige reden om het geen sekte te laten zijn, of zijn er nog meer criteria?