Een paar maanden 'weg'....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Een paar maanden 'weg'....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 19:24

Omdat ik niet echt tot een concreet zoekwoord kon komen toch maar eens een topic maken.

Als ik goed genoeg mijn best doe studeer ik dit schooljaar af. Nu leek het me altijd dé tijd om dan eens een aantal maanden weg te gaan. Op dit moment twijfel ik, want het voelt veel meer als dé tijd om zekerheden op te gaan bouwen (baan/huis etc.) Gestoord

Dus hoe zet je zoiets in touw? wat moet je regelen? Waar kan je terecht voor informatie? Wie heeft iets dergelijks ondernomen? Ik hoop dat er bokkers zijn die me een eindje op weg kunnen helpen

Ik merk dat het nu tijd wordt om dingen te gaan plannen, tijd vrijmaken o.k. Maar hoe zit dat dan met b.v. werk? normaal zou je in het voorjaar gaan solliciteren naar een vaste baan, maar nu? 'Gewoon' pas gaan solliciteren als je terug bent van weggeweest? En wat moet je regelen m.b.t. de plek waar je naartoe gaat?

Waar zal ik dan naartoe willen? en wat zou ik willen doen? Wil ik uberhaupt Nederland wel uit? Ik heb enkel nog maar een paar voorkeuren....
- Ik wil graag uit mijn kosten komen, dus gaan werken, of vrijwilligerswerk doen tegen bijvoorbeeld kost en inwoning.
- Ik zou graag terecht komen op een plek waar de mensen waarmee ik 'werk' nederlands of engels spreken. Het land mag wel anderstalig zijn, maar heb denk ik echt mensen nodig om op terug te vallen in een voor mij begrijpelijke taal.
- Wat wil ik gaan doen? Iets wat voor een aantal weken-maanden mogelijk is, manege of stalwerk ben ik het meest ervaren in maar is geen must.
- En natuurlijk op een veilige plek terecht komen, bij betrouwbare mensen/werkgever.

Ik ben vooral ook erg benieuwd naar ervaringen en bijbehorende regelzaken.

Boktpony

Re: Een paar maanden 'weg'....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:28

in japan zit zo'n heel nederlands huis/stad met friezen... werken ook veel nederlanders en dat lijkt me wel iets om er tussen uit te gaan. je verdient geld, maar je hebt niet het paardenwereld gevoel naar mijn idee (je kapot werken voor een paar centen)
ik zou zoiets ook erg graag willen maar heb gewoon teveel verplichtingen Ach gut

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:30

tja waar ik drie maanden heb gezeten bestaat niet meer helaas. Ik heb daar gewerkt voor kost en inwoning, heerlijk. Weg van alles en iedereen. Ik woonde in noordholland en zat dus een tijd in noordbrabant/belgië. Afstand was een goed excuus om iedereen even een flinke tijd niet te zien en ik kon evengoed de mensen nog verstaan Clown

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:14

Rianneke, zoiets in het buitenland klinkt inderdaad super! Maar hoe kom je aan adressen van dergelijke mensen/organisaties?

Binnen Nederland blijven is zeker ook een idee hoor, het gaat me erom dat ik ik een mooie ervaring opdoe.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:19

Ik vertrek in Januari naar Nieuw Zeeland voor 3 maanden. Ik heb afgelopen schooljaar mijn VWO afgerond en nu woon ik tijdelijk anti-kraak en werk ik heel hard om centjes te verdienen. Ik heb het geluk dat mijn ouders de vliegreis betalen omdat ik daar ook een cursus wil gaan doen, maar ik betaal het rondreizen, eten, slapen etc. allemaal zelf.

Het lijkt mij heeeeeeerlijk, lekker weer, andere kant van de wereld, rustig nadenken over mijn studiekeus en geen verplichtingen hebben. Ik zou het zeker doen, anders krijg je later spijt als je al helemaal vast zit aan huismankinderenbaan enzo. Je zou er ook voor kunnen kiezen om nu te gaan werken om je vliegticket te betalen (uitzendwerk ofzo) en dan in het land waar je heengaat ook te werken via een uitzendbureau oid.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:20

Het lijkt me eigenlijk mooier om daar je ticket en onkosten enigzins terug te verdienen. Vandaar dat australie e.d. me niet echt haalbaar lijken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:23

Kelly_ann schreef:
Rianneke, zoiets in het buitenland klinkt inderdaad super! Maar hoe kom je aan adressen van dergelijke mensen/organisaties?

ik zah toendertijd in bit de advertentie staan... op bokt is er ook al meerdere keren over gesproken, maar ik weet niet meer waar Ach gut

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:27

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:01

hey Kelly, mijn neef zit op het moment in Australië (of ondertussen in Nieuw-Zeeland) Hij heeft dit gedaan via een organisatie waar je aan mee kan doen als je onder de 30 bent. Hij heeft een vliegticket waar hij (meen ik) de wereld mee kan afvliegen. Hij werkt in Australië en kan zo alles betalen. Hij had van te voren al wel heel lang gespaard om dit te kunnen betalen. Op het moment spaart hij zijn loon niet op maar geeft het meer uit aan (backpack)feestjes... Knipoog Hij kon wel flink aan werk komen...
Klasgenootje heeft ook een tijdje in Australië gewerkt, schijnt daar heel goed te zijn qua werk etc.
Alleen ze werken beide niet met paarden..

Zijn website is trouwens robinaus.waarbenjij.nu Kan je evt. is een kijkje nemen. Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:24

Ja australie staat wel bekend onder backpackers incl. bijbaantjes. Maar ik zou liever niet op de bonnefooi gaan, heb toch wel graag zekerheid en ene betrouwbaar adres.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:32

Ik heb het ook gedaan Haha!
De dag na mijn diploma uitreiking ben ik naar Denemarken gegaan om te werken. Het zou eigenlijk ook maar voor 3 maanden zijn maar, ik ben hier blijven hangen. Ik had via via het adres gekregen van een nederlandse boer die iemand zocht voor een paar maanden dus dat kwam mooi uit. Na die paar maanden heb ik gewooon een nieuwe werkgever gezocht. Ik verdiende toen het minimumloon + kost en inwoning. Ook kreeg ik de mogelijkheid om af en toe de auto mee te nemen zodat ik wat meer van de omgeving kon gaan zien.
Als je geinteresserd bent in Denemarken kan ik je wel helpen zoeken naar een nederlandse werkgever. De meeste nederlanders hier zijn echter wel koeienboeren dus geen paardenwerk.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:58

Kelly_ann schreef:
Ja australie staat wel bekend onder backpackers incl. bijbaantjes. Maar ik zou liever niet op de bonnefooi gaan, heb toch wel graag zekerheid en ene betrouwbaar adres.

Dat is in australie nou juist geen probleem vind ik, elk ander land kan je zo binnen als ik me niet vergis, maar voordat je australie binnenkomt moet je eerst kunnen aantonen dat je EUR 3200 op je bankrekening hebt staan. Dus daar zou ik eerder op de bonnefooi heengaan dan bijv. amerika, omdat je toch wel geld hebt en je dus even de tijd hebt om iets te zoeken Lachen

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:14

Ik zet hier een stipje neer omdat ik ook een tijd 'weg' wil..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:20

Misschien heeft je universiteit/hogeschool/... daar ook wel informatie over?
Hier (Radboud Universiteit) zijn wel de nodige folders te krijgen voor studenten die een jaar weg willen na hun studie of die een jaar niet wille studeren, maar een reisjaar plannen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:22

Mijn hogeschool is slechts een dependance, ik zal daar weinig kunnen vinden denk ik.

Hier nog een link die ik met de zoekfunctie heb kunnen vinden:
[BI] Hele zomervakantie weg/werken in het buitenland?

Njen, ik denk dat ik uberhaupt niet op de bonnefooi wil Knipoog

Hoe komt je eigenlijk aan een betrouwbaar adres? Veel sites die dit promoten hebben een soort programma, maar ik zou liever 'gewoon' bij ene bedrijf/gezin terecht komen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:24

Kel, die vacature voor Friezen in Japan staat in de paard en sport.
Help me volgende week -tijdens meeting- even herinneren, dan geef ik dat aan je? (als je wilt)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:27

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:06

Idd enorm veel, ben zowat het overzicht kwijt Ziek

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:12

@Arabesk, klinkt perfect idd! Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:04

Kelly_ann schreef:
Idd enorm veel, ben zowat het overzicht kwijt Ziek

Haha!

Toch is het wel de moeite om es een beetje te speuren. Er staat echt van alles op, van vrijwilligerswerk tot stage tot betaalde banen of gewoon vakantie. Het leukste is eigenlijk om naar een Joho 'winkel' toe te gaan, het hoofdkantoor zit in Leiden, is heel erg leuk. Aardige mensen die je graag te woord staan. Op de site zie ik dat ze ook in Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Utrecht zitten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:25

Wilde net zeggen, misschien een langs Joho.
Joho is cool! Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:10

Je kan ook bv als Au pair naar de VS gaan de tijdsduur kan je zelf kiezen, je moet dan voor de kinderen van een gastgezin zorgen en wordt ervoor betaald, de rest van de dag ben je gewoon volledig vrij dus dat is ook wel leuk Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:17

Is zeker een leuk idee, maar hoe regel je zoiets praktisch gezien?

Ik ben inmiddels langsgeweest bij een Joho winkel, geloof dat ik me maar in ga schrijven bij hun 'Abroad service', zij hebben namelijk een hoop contacten waar je aan de slag zou kunnen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:25

Hier in België kan dat met YFU heb net op de Nederlandse site gekeken daar staat het niet op
en ik kijk net hier http://www.aupair.nl/
maar ik kan er niet goed aanuit, je betaald 150euro programmakosten of je die dan terug verdient of niet.. bij YFU België was dat iig wel het geval

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:45

Hallo,
ook ik ben druk bezig met iets vinden in het buitenland.

ik zelf heb heel veel baat bij
http://www.yardandgroom.com/Jobs/Index.aspx
allemaal paarden gerelateerde banen.
maar ook Au pair dingen! dus erg leuk.

Succes.