Hoe kom ik er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Devillicious

Hoe kom ik er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:10

Hallo allemaal,,

Ik doe nu VMBO Kader 4e jaar Handel en Administratie.

Ik wil graag paardenarts worden, ik heb een hele plan voor mijn leven
maar die vertel ik later. ik heb nu ff te weinig tijd..

Maar hoe kom ik daar
ikw eet dat ik naar de universiteit moet.
Ik weet ook dat ik dat ga halen maar hoe kom ik daar.

Heeft iemand daar een idee over?

-x-

corinec

Re: Hoe kom ik er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:12

IK denk dat je naar de vmbo naar de havo moet en dan VWO en dan naar de universiteit. Ik weet dat als je dierenarts wil worden je ook nog geloot moet worden. Je bent sowieso nog wel aardig wat jaartjes aan het leren.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:13

Als je je VMBO diploma hebt proberen je HAVO te halen, daarna VWO en dan naar het WO?
Of misschien kan je na de HAVO een HBO doen waar WO op aansluit maar dat weet ik niet.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:26

Diergeneeskunde kom je toch alleen op als je van het VWO komt? Of ben ik in de war met een andere WO studie..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:08

je moet idd sowieso een vwo diploma hebben met wiskunde b scheikunde en natuurkunde en bio. Tenminste, als het niet veranderd is Knipoog
Het plan zou dan worden: vmboK--> vmboT (?)--> havo 4&5--> vwo 5&6--> loten voor de uni

Verder niet om je de put in de duwen, maar het lijkt me niet helemaal mogelijk als je nu op het vmbokader zit Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:12

VMBO-T of met VMBO-K voldoen aan de voorwaarden die de school stelt voor de HAVO > 4 en 5 HAVO > 5 en 6 VWO > unief

of vanaf de HAVO > HBO propedeuse > unief

of VMBO-K afronden > MBO niveau 4 in relevante richting afronden > HBO propedeuse halen (1e jaar HBO) in relevante richting (krijg je meestal vrijstellingen) > Unief

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:18

Niet om je te kleineren oid, maar ik denk dat dit een behoorlijk traject wordt, ik weet niet of je het daar voor over hebt? Onderschat ook vooral het verschil tussen VMBO/HAVO niet, laat staan het VWO.
Verder denk ik dat als jij uiteindelijk van VMBOK helemaal naar de universiteit komt dat je dan nooit op je plaats hebt gezeten op het vmbo, maar al hoger geplaatst had moeten worden, want dit is echt een enorm verschil.

Verder is diergeneeskunde bijna de lastigste studie om ingeloot te worden en wellicht is het nog lastiger om uiteindelijk werk te vinden.. Het enige dat je kunt doen om zeker te zijn van een toelating is cum laude te slagen op het VWO en dat wil dus zeggen: voor élk vak een 8 of hoger staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:29

Niet aanvallend bedoeld maar:
Ik denk niet dat het aan ons is om te zeggen of zij het wel of niet kan Bloos Als zij dit echt wil, moet ze er voor gaan. Ongeacht of ze haar einddoel haalt, zal ze zich verder ontwikkelen en dat is altijd goed. Bovendien creeer je met dit soort berichten al een mentale rem die iemand inderdaad minder kan laten presteren.
TS is bepaald de eerste niet die van VMBO naar unief gaat hoor! Mijn broer bijv. komt van de vroegere LOM-school, heeft HBO afgerond en een functie die tussen HBO en universitair niveau ligt. Er zijn niet veel mensen die het lange studeren er voor over hebben maar onmogelijk is het zeker niet Lachen

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:33

Pfoe je hebt een lange weg te gaan weet niet hoe oud je nu bent maar minimaal 5 jaar op de middelbare en dan moet je ook nog naar de uni. En wat als je niet geloot wordt of als het niet lukt. Als ik jouw was zou ik een andere paardenopleiding gaan kiezen of iedergeval iets waar je niet zo heel lang meer op school hoeft te zitten.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:37

Urielle schreef:
Niet aanvallend bedoeld maar:
Ik denk niet dat het aan ons is om te zeggen of zij het wel of niet kan Bloos Als zij dit echt wil, moet ze er voor gaan. Ongeacht of ze haar einddoel haalt, zal ze zich verder ontwikkelen en dat is altijd goed. Bovendien creeer je met dit soort berichten al een mentale rem die iemand inderdaad minder kan laten presteren.
TS is bepaald de eerste niet die van VMBO naar unief gaat hoor! Mijn broer bijv. komt van de vroegere LOM-school, heeft HBO afgerond en een functie die tussen HBO en universitair niveau ligt. Er zijn niet veel mensen die het lange studeren er voor over hebben maar onmogelijk is het zeker niet Lachen

Hier ben ik het echt 100% mee eens, niemand hier weet of TS echt de 'brains' en misschien nog wel belangrijker, de wilskracht heeft om dit te bereiken! Ze zou inderdaad de eerste niet zijn en niet geschoten is altijd mis! Lachen Het zal een aantal jaren duren, maar wat zijn die paar jaar nou als je daarna misschien wel je droombaan hebt? Lachen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:39

Ja maar buiten of je het kan of niet.. Het is echt lang wat je dan nog moet.. Zowiezo 2 jaar havo, als je het in 1 keer haalt. Dan kan misschien je P halen op het hbo, en dan door naar de universiteit. of na de havo nog 2 jaar vwo.. en dan nog een studie van 4 jaar dus.
Dat is nog zowiezo 6 jaar studeren, áls je het allemaal in 1 keer haalt...

Maar als je er voor wilt gaan OK dan! Succes!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:40

De studie diergeneeskunde is behoorlijk zware universitaire studie, maar naast het hoge niveau,(en je moet school en leren wel echt super leuk vinden, want de komende 10 jaar zit je alleen met je neus in de boeken) weet je wel goed wat een dierenarts doet?
Misschien kan je eens meelopen met een dierenarts? Het is namelijk ook behoorlijk zwaar werk en absoluut niet altijd leuk en gezellig. Dieren laten inslapen (of afschieten), steriliseren van honden en katten, keizersnedes bij koeien etc. Je bent veel bezig met zieke dieren en daarnaast heb je ook avond- en weekenddienst, dus weinig vrije tijd.
Ook zijn er enorm veel andere mogelijkheden als je graag met paarden of andere dieren wilt werken. En anders zijn paarden altijd de mooiste hobby die je kan hebben Knipoog

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:43

Serendipity1 schreef:
Ja maar buiten of je het kan of niet.. Het is echt lang wat je dan nog moet.. Zowiezo 2 jaar havo, als je het in 1 keer haalt. Dan kan misschien je P halen op het hbo, en dan door naar de universiteit. of na de havo nog 2 jaar vwo.. en dan nog een studie van 4 jaar dus.
Dat is nog zowiezo 6 jaar studeren, áls je het allemaal in 1 keer haalt...

Maar als je er voor wilt gaan OK dan! Succes!

Who cares? Ik doe nu toch ook een HBO studie van 4 jaar en moet dan nog minstens 1 of 2 jaar uni doen! Ik zie het probleem niet zo, als ik iets wil dan ga ik ervoor! Werken doe je je hele leven nog, dan liever een baan die je écht wil toch? Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:45

so what? dan doe je er een paar jaar langer over.... je hoeft toch ook niet met je 18e al te gaan werken?

Werken doe je tot je 65ste, laat dat dan igg een vak zijn dat je echt leuk vindt!
Maar ik zou zeker nu al met je mentor gaan praten over een hoger niveau dan kader, misschien kan je overstappen naar gemengd of theoretisch. Dat sluit beter aan bij Havo en je krijgt veel meer inzicht in je eigen kunnen! Kader is voor jou een weggeggooide opleiding, daar heb je( met jouw plannen) helemaal niks aan, ook al omdat je alleen MBO niveau 1 of 2 krijgt aangeboden hier na.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:45

Urielle schreef:
VMBO-T of met VMBO-K voldoen aan de voorwaarden die de school stelt voor de HAVO > 4 en 5 HAVO > 5 en 6 VWO > unief

of vanaf de HAVO > HBO propedeuse > unief

of VMBO-K afronden > MBO niveau 4 in relevante richting afronden > HBO propedeuse halen (1e jaar HBO) in relevante richting (krijg je meestal vrijstellingen) > Unief

Die laatste 2 opties kunnen niet Knipoog Je moet voor diergeneeskunde écht een vwodiploma met relevante vakken hebben.

@amondie: met kader kun je ook een mbo-niveau 4 doen Ja Maar daar heeft ze ook niks aan, want ze moet een vwo diploma halen Knipoog
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-11-08 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:46

Urielle schreef:

Dat is ook zo, en ik zeg ook absoluut niet dat het onmogelijk is, maar ik ben van mening dat als jij van het vmbo helemaal naar de universiteit kunt komen en jij dus niet alleen de hersens, maar óók nog eens het doorzettingsvermogen hebt om dit te halen, dat je dan niet op het goede niveau hebt gezeten op het vmbo.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:49

Wat vinden mensen in je omgeving van je plannen.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:51

Het zal ook heus wel mogelijk zijn maar goed je moet weten waar je aan begint. Ik ben ook van de mavo naar de havo en toen naar het HBO gegaan die ik heb afgerond maar moet er op het moment nog niet aan denken nog weer 2 jaar een master te gaan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:52

Het is niet onmogelijk, maar over het algemeen wel onwaarschijnlijk dat iemand van VMBO-kader de universiteit haalt. De opleiding is overigens (zonder studievertraging) niet 4 jaar maar 6: 3 jaar bachelor en een 3-jarige master er nog achteraan. Met de bachelor alleen ben je geen dierenarts.

De diergeneeskunde-opleiding is overigens WEL toegankelijk met een HBO-propedeuse maar je moet een aantal vakken aantoonbaar op VWO-niveau hebben afgerond. (Kan ook aangevuld worden.)
http://www.uu.nl/NL/Informatie/bachelor ... fault.aspx

Daarnaast is het een numerus-fixus-opleiding dus er wordt geloot, het kan zijn dat je na alle voorbereiding toch niet toegelaten wordt tot de opleiding diergeneeskunde. Het is dus sowieso verstandig om een plan B op te stellen en je niet blind te staren op deze ene mogelijkheid.

Karin1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:53

Als je het wil, gewoon doen hoor!! OK dan!
Ik kom ook van de mavo, vervolgens mbo, hbo en doe nu ook universiteit. Tegen mij zeiden ze ook altijd, dat lukt je nooit e.d. maar zit er nu wel mooi. Lachen

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:55

In Gent kun je diergeneeskunde studeren als je een HBO propedeuse hebt (doe ik nu ook). Tot het hbo zou je met je vierjarige vmbo toegelaten worden, toch? Het enige is dan dat je naar Belgie moet. Maar het is maar wat je er voorover hebt, de weg is een stuk korter dan eerst nog havo/vwo en dan hopen dat je ingeloot wordt.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:21

nar, bij ons wordt je toegelaten op het mbo niveau 1 en 2 als je kader doet tl is 3 en 4 en op niveau 4 kan j doorstromen naar het hbo en dan naar de uni.

sorry ik weet er zit een spelfout in maar door omstandigheden van progamman dat ik gebruiklukt het me niet hem er uit te halen

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:16

Je kan vanaf het HBO naar de universiteit, ik weet alleen niet of het met een HBO propedeuse kan of dat je een diploma moet hebben. Ik weet wel mensen die met hun HBO (dier- en veehouderij) diploma, nog een aantal vakken daarnaast op VWO niveau gehaald hebben en diergeneeskunde zijn gaan studeren.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:18

Niks is onmogelijk..Hoe de TS nu praat in haar beginpost, vind ik al dat ze best gemotiveerd is. Anders maak je ook niet zo'n topic en heb je ook geen levensplan uitgeschreven. Alhoewel een levensplan me niet handig lijkt, want je weet NOOIT hoe het leven gaat lopen, helemaal NIEMAND weet dat. Knipoog Ik zou VMBO afronden, dan naar HAVO en naar VWO. Het wordt zwaar, maar alles kan in het leven..

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:46

Als je dit echt wilt, moet je het zeker doen. Maar diergeneeskunde staat er wel om bekend dat dit een ontzettend moeilijke studie is. En als je eenmaal je HBO of VWO op zak hebt ben je er nog niet he.

Succes in ieder geval.