Profielwerkstuk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien1991

Profielwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:55

Ik zag er nog geen topic van staan, dus bij deze:

Moet jij ook dit jaar je profielwerkstuk maken? En voor welk vak, welk onderwerp heb je gekozen, werk je alleen, in een groepje, hoe bevalt dit?

Zelf heb ik het al bijna afgerond, we hebben 31 Oktober presentatie. Mijn school geeft 60 uren vrij om er aan te werken, en tot de presentatie hebben we ook geen proefwerken maar dan verwachten ze dus wel dat je het 13 Oktober inlevert en de 31e gezellig je presentatie komt houden...

Mijn onderwerp was *tromgeroffel* "Groei van tweekleppige schelpdieren in de Waddenzee" Het klinkt niet bijster interessant maar we zijn dus wel 5 keer naar het wad geweest en hebben daar die schelpen op staan graven (dat tikte aardig aan, met z'n tweetjes 110 uur per persoon eraan besteed). We hebben heel veel hulp gehad van het NIOZ, dat is een onderzoekscentrum op Texel.

Ik had eigenlijk liever een onderzoek gedaan naar iets met paarden... maar goed, die schelpen staan wat beter stil Bloos

Maartje1990

Re: Profielwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:58

ik moest het vorig jaar, maar het gelde voor dit jaar. Ik heb dat in 4 havo gedaan (doe nu 4 en 5 havo in 1 jaar) en ik had het over eetstoornissen en eetproblemen bij het vak nederlands. Presentatie hoefde niet. En bij deze school waar ik nu zit hoeft dat ook niet. Bij ons zijn ze er trouwens nog niet eens aan begonnen?

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 22:02

Ja, dat is op de meeste scholen zo. Maar wij krijgen dus gewoon een week vrij van school, drie weken lang iedere dag twee lesuren vrij om er aan te werken én tot de presentatie geen proefwerken. Dus dan moet het al vrij vroeg af zijn. We moesten voor de zomervakantie ook al een onderwerp weten.

Eetstoornissen bij Nederlands? Hoort dat niet meer bij Biologie ofzo?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:04

weet ik niet Clown ik had geen biologie en ik mocht het bij nederlands. Maar dat maakt nu toch ook niet meer uit geloof ik? volgens mij mag het nu bij elk vak?

ik heb trouwens heel veel nadruk gelegt op de maatschappelijke kenmerken etc. (zodat 't toch wat beter bij nederlands paste) Haha!

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:07

VRESELIJK.
word al helemaal gek van de mijne.
Ik doe het samen met een vriendin, over extremisten.
enorm breed onderwerp en dus ook moeilijk. maar wel erg itressant!
wij mogen een presentatie doen als we dat willen en willen we waarschijnlijk wel doen, omdat dit een extra hoog cijger geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:41

Ik vond het (aantal jaren terug) erg leuk, dat PWS. We moesten het in principe in groepjes van 2-3 (soms 4) man doen, maar ik had de bijzondere privileges het in m'n eentje te mogen doen Haha!

Ik heb 't over Andy Warhol gedaan, "kunst of massaproductie". Erg leuk geworden uiteindelijk Lachen

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:37

Ik doe het over de RAF (Rote Armee Fraktion). In mn eentje, zou eigenlijk met een vriendin doen maar toen moest ik naar een andere school. Heb er echt nog maar te weinig aan gedaan (lees: niks), dus moet binnenkort ff hard bezig. Nagelbijten / Gniffelen

edit: Had me trouwens opgegeven voor geschiendenis maar hij had teveel leerlingen dus heb ik Duits.
Laatst bijgewerkt door Loose op 24-10-08 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:40

ik heb vorig jaar op de TL een profielwerkstuk moeten maken ...
toen had ik de sector economie en had ik het over leningen en kredieten .. vond ik zelf makkelijk en hoefde ik er ook weinig tijd aan te besteden Vork ik werk namenlijk op de zaterdagen bij een bank .. dus heb wel wat productkennis
dus had ik een uur of 5/6 een leuk werkstuk in elkaar geflanst.. en de presentatie gewoon volgebrabbeld met wat ik allemaal wist ... wat goed voor een dikke goed was !!
Mijn tip is dus om iets te doen waar je interesse dicht bij ligt ... als het dan al wel veel werk kost dan doe je het iig met een beetje plezier Tong uitsteken

Dit jaar zit ik in 4 havo met het profiel E&M en moet volgend jaar weer een profielwerkstuk ga maken en ik denk dat ik het dan wel wat meer opleidinggericht doe ... iets over commercieele economie of een onderwerp richting het international business management
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 24-10-08 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:44

nou het sectorwerkstuk (zo heet het op het vmbo) dat is wel even iets héel anders dan het profielwerkstuk hoor! ik heb zelf óok ooit m'n secorwerkstuk moeten maken, maar dat was appeltje eitje! Nee profielwerkstuk is véeeeeelll meer/lastiger etc. bij ons mag je het trouwens niet eens met z'n 2e doen.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:47

Ik heb het over het paddoverbod met het vak maatschappijleer. Moet er 80 klokuren over doen & als je met zijn 2en bent 160, met meer mensen mag je niet (kan je ook niet denk ik, moet je er 240 klokuren eraan).

Ergens in januari moet ik presentatie houden en dat cijfer word dan gedeeld met mijn maatschappij cijfer, heb er nu al zin in...Sigaar

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:54

Maartje1990 schreef:
nou het sectorwerkstuk (zo heet het op het vmbo) dat is wel even iets héel anders dan het profielwerkstuk hoor! ik heb zelf óok ooit m'n secorwerkstuk moeten maken, maar dat was appeltje eitje! Nee profielwerkstuk is véeeeeelll meer/lastiger etc. bij ons mag je het trouwens niet eens met z'n 2e doen.

ja Maarja Tl vraagt wel iets meer diepgang dan het vmbo kader of beroeps ...

Volgend jaar moet ik ook een profielwerkstuk maken dus ik ben benieuwd wat het verschil is Knipoog ..
bij ons Op de Mavo (tl) vroegen ze ook flink wat en vriendinnen hebben nu de stencils etc. uitgedeeld gekregen wat er te verwachten vald met het profielwerkstuk voor havo en vwo en naast wat diepgang en iets meer niveau en 10 uur langer werk leek het mij op het 1e oog geen super verschil .. ook moest je het sectorwerkstuk met zn 2e doen net als het profielwerkstuk ..
Er moet zowiezo meer diepgang in zitten ... als ik ook de stof vergelijk wat we nu hebben en vorig jaar op de mavo dan merk ik ook dat de mavo echt oppervlakkig was .... leerde je vorig jaar voor je examen dat er 23 chromosomen waren en de laatste 2 chromosomen de geslachtschromosomen zijn (dat was het dan wat je moest weten voor je examen..) .. leer je nu precies wat chromosomen zijn.. en daarbij wist ik vorig jaar echt niet dat chromosomen en eiwitten dna waren en dat chromosomen niet eens X'en en Y'en zijn .. en ook leer je veel meer celorganellen .. dus met het profielwerkstuk zal ongetwijfeld ook veel meer diepgang in zitten ..
Maarja ik zie het volgend jaar vanzelf wel wat het verschil is tussen het sectorwerkstuk en profielwerkstuk is Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:15

Ik heb vorig jaar over autisme gedaan.
Nu over slechthorendheid, onderzoeksvraag is :
Op welke manier beinvloedt slechthorendheid de sociale omgang van slechthorenden tussen 15-19jaar in Vlaanderen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:23

Wat leuk!

Voor mij is het al weer een aantal jaar geleden, maar ik vond het erg leuk eraan te werken Ja. Bij ons ging het toch wel heel anders dan ik hier hoor. Wij moesten met zijn tweeën en dan moest je 2 of 3 vakken uit je profiel combineren en daar een werkstuk over maken. Het werd afgesloten met een presenatieavond waarin iedereen zijn werkstuk moest presenteren (A en B kant was gescheiden) en als publiek hadden we natuurlijk de andere leerlingen, leraren van de B kant (ik deed de B kant) en familie van de leerlingen.

Het was echt leuk! Iedereen had er heel veel aan gedaan en ook de presentaties waren heel leuk. Iedereen had iets orgineels en praktisch erbij: zo begonnen wij met een stukje film, andere hadden het over dans en deden een stukje dans, de ander deed het over bruggen en had zelf een brug gebouwd voor zijn komende opleiding Ja. Echt hartstikke leuk!

Bij ons waren overigens ook hele originele dingen gekozen: wij hadden het over de aarde en het heelal (titel: aarde, doelwit van de ruimte), over decompressieziekte (duiken, waarbij ze begonnen met een stukje van ER), druk in fietsbanden (heel leuk Ja), bruggenbouw en nog veel meer leuke originele dingen.

Ik heb nu al weer veelsteveel verteld Tong uitsteken, maar ik lees al jullie verhalen. Leuk Haha!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:58

Ik doe het over natuurkunde, wij mogen het met z'n 2e doen maar moeten wel ieder er 80 uur aan besteden en 24 januari moeten we het al af hebben. (Natuurkunde moet presenteren op de opendag van de school)
We moeten een ketting reactie maken van 5 minuten op een plaat, maar je mag maar 1x de zelfde soort reactie gebruiken. En je moet dus ontzettend creatief zijn Lachen
Er zijn een stuk of 6 groepjes die dit ook doen en uit eindelijk moet het dus een kettingreactie worden die zo'n half uur duurt, en die mooi aansluit op elkaar.

Erg lastig maar ik denk dat als we eenmaal bezig zijn het wel opschiet Lachen Maar ik stress er wel voor Nagelbijten / Gniffelen

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:10

Laat ik nu net toevallig bezig zijn met mijn profielwerkstuk...
Nou ik doe samen met een vriendin mijn profielwerkstuk voor Biologie. En wel over 'Vitamine C bepaling in Fruitdrankjes'. Het werkstuk gaat alleen veel verder dan die bepaling. We moeten er namelijk apart 80 uur aan werken en alleen met die proef hadden we waarschijnlijk tijd over. We doen onze theorie over ascorbinezuur/vitamine C en de fruitdrankjes zelf. De bepaling van vitamine C en een enquette over het gebruik van fruitdrankjes onder jongeren als onderzoek (wat verplicht is bij mijn profiel NG). Aan de hand van de enquette gaan we kijken wat het verschil in gebruik is tussen jongens/meisjes, Havo/VWO en leeftijden. Ook kijken we daarbij welke fruitdrankjes het meeste worden gedronken.
Ondertussen heb ik het 1e beoordelingsmoment allang achter de rug. De theorie is helemaal af en ik ben nu bezig met de verwerking van de enquette. Als dat af is hoeven we alleen de proef nog uit te voeren, 1e en 2e versie schrijven en in Februari ergens presenteren.

Ik vind het profielwerkstuk echt helemaal niets, ik vind het te groot. Bij ons is het absoluut niet duidelijk wat nou de bedoeling was. Daarbij heb ik een begeleider waar ik ondertussen gewoon bang voor geworden ben... Bloos Alles wat we doen is fout en geeft ze puntenaftrek en ze wordt helemaal boos als we niet doen zoals zij dat wil. Voor de 1e beoordeling kregen we herkansing wat nog niet goed was volgens haar, terwijl als ik het vergelijk met anderen hadden wij het meest uitgebreid enzo gedaan. Gelukkig nèt een voldoende gekregen... Ze is gewoon heel krom.
VB: Dan zegt ze dat we niet genoeg afspraken maken en ze vond dat we meer naar haar toe moesten komen voor overleg, dus kregen we daar puntenaftrek voor. Maar ze vond ook dat we niet zelfstandig genoeg waren en haar hulp te vaak nodig hadden, dus kregen we daar ook puntenaftrek voor.
Ondertussen doe ik alles maar wat zij wil en vind. Ik ga een proef doen waarvan ik geen idee heb wàt we nou eigenlijk gaan doen, dus zit aardig in de stress. Ik heb er gewoon geen zin meer in, maar ja zal me er eventjes doorheen moeten bijten. Ik kan me het moeilijk voorstellen dat mensen het echt leuk vinden om te doen. Ik dacht in het begin ook dat ik me eindelijk eens kon verdiepen in een onderwerp, maar nu kan ik me er maar moeilijk toe zetten om wat te doen...

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:31

ik ben ook bezig!
Ik had eerst biologie met het onderwerp enzymen.
Nu was er wat geruild enzo en nudoe ik het nog steeds over enzymen Clown (scheikunde)
alleen moet ik nog een experiment bedenken ..

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:55

Zo, veel biologie onderwerpen! Bio is ook zo'n beetje het enige wat je kan doen als je een NG profiel hebt. Bij ons zat bio ook helemaal vol, we hebben maar twee leraren, ze willen allebei niet meer dan 12 leerlingen begeleiden en we hebben volgens mijn wel meer dan 40 mensen die NG doen...

Iedere school doet het weer anders, dat is wel verwarrend soms.

love_plaisir schreef:
Ik heb het over het paddoverbod met het vak maatschappijleer. Moet er 80 klokuren over doen & als je met zijn 2en bent 160, met meer mensen mag je niet (kan je ook niet denk ik, moet je er 240 klokuren eraan).

Ergens in januari moet ik presentatie houden en dat cijfer word dan gedeeld met mijn maatschappij cijfer, heb er nu al zin in...Sigaar

Met hoeveel mensen je er ook aan werkt, je moet gewoon 80 uren per persoon doen (op het vwo) Of je met zn tweeën of in je eentje werkt zou niet uit hoeven maken. Misschien is er ook een maximum aantal uren per persoon, wij hebben er 110 (!) uur per persoon aan gewerkt dus ik hoop het niet.

Bij ons waren er twee mensen die dachten dat je 80 uur in totaal moest doen, hadden ze dus ook netjes in hun logboek gezet: 40 uur per persoon Tong uitsteken

Ik weet trouwens niet hoe dat met die nieuwe tweede fase zit hoor, daar doen ze het weer helemaal anders volgens mij.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:58

Wij doen gelukkig niet mee aan het aantal uren per persoon, we mogen zelf weten hoeveel uur we eraan besteden Lachen

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:01

Wij hebben het vorig jaar over de theorieen van Sigmund Freud gedaan voor geschiedenis. Haha! Helemaal geweldig. Haha! Vond het echt simpel Clown

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:04

Liedje schreef:
Wij hebben het vorig jaar over de theorieen van Sigmund Freud gedaan voor geschiedenis. Haha! Helemaal geweldig. Haha! Vond het echt simpel Clown

Ik vond het vreselijk, alleen ich, uber ich en ... wat was het ook alweer? Nagelbijten / Gniffelen
En de fasen vond ik interessant maar die analyse van de dromen enz en de afweermechanismen Nagelbijten / Gniffelen

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:05

Ik vind dat serieus helemaal geweldig. Haha! Haha! Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat ik het altijd met hem eens ben.. Maar ik herken wel vrij veel van die mechanismen in het leven hoor. Lachen
Maar goed, ik studeer nu niet voor niks psychologie. Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:06

Ik ook maar dan nog vind ik Freud niet geweldig Nagelbijten / Gniffelen

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:39

hihi ik weet nog een heeel klein beetje uit de 2e van levensbeschouwing over Freud.
Ik herken er ook wel wat van Knipoog

ik heb nu wat informatie opgezocht voor mn profielwerkstuk. Ik had voor de vakantie een afspraak met de leraar, maarja, dat ging niet door want ik moest weer zonodig m'n arm breken Scheve mond

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:48

Ik ben er ook mee bezig! Nouja, we zijn aan het beginnen. Het is echt enorm lastig en na te zijn vastgelopen hebben we toch het onderwerp een beetje aangepast.
Wij (ik doe het samen met m'n vriendinnetje) hebben besloten filosofie als "hoofdvak" te nemen en daarbij doen we maatschappijleer of godsdienst, daar zijn we nog niet uit.
Moeten jullie dat trouwens ook verplicht, het onderwerp baseren op 2 vakken?
Maarr ons onderwerp had ik nog niet verteld Knipoog We hadden eerst in hoeverre je verband kunt leggen tussen intelligentie en de manier van denken over levensvragen/ zingevend denken. We hebben hem voorlopig aangepast tot wat de oorzaak is van het nadenken over levensvragen.

Het blijft erg lastig, maargoed, we komen er wel Knipoog

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:51

dat weet ik eigenlijk niet.
Maar als dat wel zo zou zijn zou dat wel goed zitten, mijn onderwerp (enzymen) kun je bij zowel biologie als scheikunde doen