Werkgever geeft trap na; onterechte negatieve referentie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Werkgever geeft trap na; onterechte negatieve referentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 09:46

Pfffffffffffff....

Ruim een maand geleden besloot ik definitief op zoek te gaan naar een andere baan en alles liep voorspoedig, voor ik het wist had ik 2 voorstellen waaruit ik kon kiezen en maakte m'n besluit.

De nieuwe werkgever wilde 2 referenties, dus ik heb er 2 opgegeven. De ene referentie was vreselijk enthousiast over me, de ander is helaas overleden, dus ze wilden contact opnemen met mijn huidige werkgever.

Een van de grote redenen dat ik hier weg wil (na bijna 4 jaar) is dat mijn leidinggevende nogal wisselende buien heeft waarin ze je het leven zuur (en dan ook echt zuur) maakt, om deze reden wilde ik zo laat mogelijk opzeggen (er zijn me mensen voorgegaan hier die hun baan hebben opgezegd en de laatste maand als hond werden behandeld). De nieuwe werkgever heeft me gevraagd z.s.m. op te zeggen zodat zij konden bellen voor een referentie, maar ik heb hem verteld dat ik werk onder een zeer rancuneus persoon, maar daar moest ik me geen zorgen om maken... ik was immers al verzekerd van een andere baan.

Tijdens het opzeggen van mijn baan (vorige week) was mijn leidinggevende erg begripvol, ze vond het super dat ik een andere baan had, gunde het me, zag dat ik het hier niet meer naar m'n zin had en ze had zitten wachten op het moment dat ik voor mezelf zou kiezen, begrip rondom dus! Ik heb haar verteld dat de nieuwe werkgever kan bellen voor een referentie en dat was geen probleem, want 'je hebt hier niet voor niets bijna 4 jaar gewerkt!'.

Goed... nieuwe werkgever belt me afgelopen dinsdag; 'je hebt een negatieve referentie gekregen van je huidige werkgever, dus op basis hiervan kunnen we je geen contract aanbieden'.

PARDON???

Hoop gedoe hier... Collega's die zeggen dat ze dit niet kan maken, dat ik dit niet verdiend heb en dat ze wel als referentie willen dienen. Hierna heb ik een gesprek aangevraagd met mijn leidinggevende en ze zegt dat de nieuwe werkgever liegt, dit heeft ze allemaal nooit gezegd en het kwam hem allemaal wel goed uit. Daarop heb ik hem weer gebeld en hij beweert dat mijn leidinggevende liegt. Boos, verdrietig, verdoofd... onderwerp van een welles-nietes spelletje... een hoop leugens en ik sta er tussenin met gevolg dat ik mijn baan heb opgezegd en geen nieuwe baan in het vooruitzicht heb.

De nieuwe werkgever moest nadenken, zou mijn leidinggevende gister gebeld hebben, dit is niet gebeurd. Mijn leidinggevende heeft 3x naar hem gebeld en hij belt niet terug. Ik heb erop gestaan dat ze telefonisch contact met hem heeft en ik erbij aanwezig ben, ik wil weten wie er liegt, wil de waarheid op tafel hebben!

Mijn leidinggevende schrap ik van m'n referentielijstje, dit wordt een directe collega. De nieuwe werkgever kan van mij ook het bos in, wat een wantrouwen in mij, gatverdamme. Zit er nog over te denken om een andere locatie te bellen en daar verhaal te doen, maar ik denk dat ik er allemaal niets mee opschiet.

Heeft iemand ook zoiets meegemaakt en weet iemand of ik hier iets mee kan?

Arnyek

Re: Werkgever geeft trap na; onterechte negatieve referentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:57

Gelukkig geen ervaring mee, maar een vreselijk vervelende situatie.

Quellian schreef:
De nieuwe werkgever heeft me gevraagd z.s.m. op te zeggen zodat zij konden bellen voor een referentie, maar ik heb hem verteld dat ik werk onder een zeer rancuneus persoon, maar daar moest ik me geen zorgen om maken... ik was immers al verzekerd van een andere baan.

Heb je dit alleen telefonisch te horen gekregen of misschien per e-mail?
In principe is bovenstaand dus al een arbeidsovereenkomst. Persoonlijk zou ik er niet meer willen werken, maar ik zou toch echt goed mijn best doen (met bijvoorbeeld de rechtsbijstandverzekering) om in elk geval 2 maanden salaris hieruit te halen. Zodat je enige mogelijkheid hebt om op zoek te gaan naar een andere baan.

Krijg je zelf je "nieuwe werkgever" wel telefonisch te spreken?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:58

Nou mag dit dus niet. Ik heb bij een uitzendbureau gewerkt en daar altijd gehoord dat het opvragen van een referentie altijd een beetje riskant is. Jouw huidige werkgever mag jou niet in de weg staan als je door kan groeien naar een andere (betere) baan.

Jij kan hier werk van maken! Ze heeft jou opzettelijk dwars gezeten om door te groeien. Ik zou haar hier zeker op aanspreken!

(Je bent trouwens niet verplicht om een referentie op te geven.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:02

Pest is dat als ze het al terug zouden draaien, ze je gewoon op de eerste dag van je proeftijd alsnog zonder opgave van reden kunnen ontslaan.
't Is vreselijk naar, en totaal onbeschoft, maar wat ze nu gedaan hebben 'kan' wettelijk gezien... Het was handiger geweest om een andere referent op te geven, of gewoon te weigeren een referentie na te laten trekken bij je huidige werkgever, want dat kan ook.
Maar wat een bende wordt het zo...

Ik hoop dat je snel een leuke baan vindt waar je wel tot je recht komt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:04

Ik was verplicht om 2 referenties op te geven zei de nieuwe werkgever, dus ik heb hem gevraagd of hij serieus van me verwachtte dat ik mijn baan op ging zeggen zonder dat ik al een nieuw contract had. Ik liep geen gevaar, want ik was verzekerd van een contract, ongeacht de referentie.

Mijn leidinggevende zegt dat ze het allemaal niet gezegd heeft toen ik vroeg of ze altijd zo met haar personeel omgaat. Maar de nieuwe werkgever zei dingen die hij niet zou kunnen weten zonder dat zij het gezegd zou hebben.

Toen hij me vertelde dat ik een negatieve referentie had meegekregen zei ik in eerste instantie dat het me niets verbaasde. Hij vroeg: 'dus je geeft het toe?'. Nee... we hebben te maken met een rancuneus persoon waarvan dit te verwachten viel en dit was de reden dat ik het opzeggen zolang mogelijk uit wilde stellen, dat WIST hij!

Dat ze me in de proeftijd zouden kunnen wieberen dat weet ik, maar dan heb je tenminste nog rechten (w.b. uitkering), nu heb ik geen poot om op te staan omdat ik zelf heb opgezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:07

Niemand kan jou verplichten om 2 referenties op te geven. OK vervolgens kunnen zij zeggen dat ze dan niet met je in zee willen, dat kan. Maar jij HOEFT geen referentie af te geven.
Beetje jammer dat ze je dat wijsgemaakt hebben.

Heb je iets zwart op wit?
Ik zou direct met dit verhaal naar een rechtswinkel of je rechtsbijstand toe gaan, want e.e.a. is idd dusdanig smerig en onhandig dat jouw recht op een uitkering gevaar loopt. Ik zou het daar niet bij laten zitten als ik jou was, als je niet binnen je termijn bij een ander bedrijf aan de slag verwacht te zijn...

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:19

Nogmaals mijn vraag, is de communicatie over het verzekerd zijn van een baan per e-mail of telefoon gegaan?
Het eerste geeft een goede mogelijkheid tot het krijgen van geld, aangezien je dan al een arbeidsovereenkomst bent aangegaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:32

Arnyek schreef:
Nogmaals mijn vraag, is de communicatie over het verzekerd zijn van een baan per e-mail of telefoon gegaan?
Het eerste geeft een goede mogelijkheid tot het krijgen van geld, aangezien je dan al een arbeidsovereenkomst bent aangegaan.

Oh sorry...

Ik heb het voorstel op papier gekregen tijdens het eerste gesprek, daar is nog wat aan geschaafd en de uiteindelijke heb ik via de email gekregen. Dit was enkel het voorbeeld voorstel, dus iets definitiefs heb ik nooit schriftelijk gekregen.

Dat was ook mijn verweer, want ik wilde niet mijn baan opzeggen zonder dat ik een contract had ondertekend, maar daar moest ik me geen zorgen om maken zei hij. Die belofte is dus mondeling geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:06

*proest* sorry totáál offtopic maar ik zie ineens je onderschrift Nagelbijten / Gniffelen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:12

Hahahaha, padvinderserewoord!

M'n vriend is nu aan het uitzoeken hoe & wat... Werkgever schijnt gigantisch fout te zitten als ze inderdaad negatief is geweest... mocht de nieuwe baan niet doorgaan, dan moeten zij die contractsperiode betalen. Als ze slim is dan geeft ze me zo alle papieren + referentie op papier en kan ik dat naar de nieuwe werkgever sturen. Wie komt er dan betrouwbaar over als hij zegt mondeling negatieve info te hebben gekregen en op papier positief?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:14

een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig.

als ik zou was zou ik je rechtsbijstand even inschakelen, die kunnen je er vast wel bij helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:17

Je kunt je natuurlijk afvragen wát een negatieve referentie is.
In principe mág net namelijk niet, een negatieve referentie afgeven. Maar daar heeft iedereen zo z'n trucjes voor om dan toch wel de waarheid boven tafel te krijgen.

Ik zal bv bij een vorige werkgever altijd iets vragen in de sfeer van "stel dat X over twee jaar weer bij u zou solliciteren, zou u X dan weer aannemen, en waarom?" Door op dát antwoord door te vragen krijg je véél meer info dan dat je gewoon vraagt "Hoe was X binnen uw bedrijf?"
Als het antwoord 'nee' is, kan ik heel makkelijk info ontfrutselen die een werkgever anders niet gegeven zou hebben, omdat 'ie geen negatieve referentie zal willen zijn. Maar open vragen niet beantwoorden is onbeschoft dus dat doen ze niet zo snel...

Zo kan een nieuwe werkgever dus via een toch positieve referentie (werkgever zegt geen kwaad woord over werknemer) tóch dusdanig veel info krijgen dat de referentie 'negatief' wordt. En dat is niet strafbaar of wat dan ook.

Ik denk dat je vriend het plaatje een beetje te rooskleurig ziet nu hoor.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:23

Sonja; het is sowieso een welles-nietes spelletje tussen die 2 partijen, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Mijn leidinggevende gaat zo een referentie op papier zetten waar ze achter staat en wat ze beweert telefonisch doorgegeven te hebben en dat ga ik hem dan faxen. Eens kijken hoe het dan loopt.

Lissy; maar hoe bewijs je mondeling? Niet....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:27

Sonja schreef:
Niemand kan jou verplichten om 2 referenties op te geven. OK vervolgens kunnen zij zeggen dat ze dan niet met je in zee willen, dat kan. Maar jij HOEFT geen referentie af te geven.
Beetje jammer dat ze je dat wijsgemaakt hebben.

Nee het hoeft niet als je de baan niet wilt, ze mogen ook nooit zonder toestemming van jou je oude werkgever bellen.
Maar ze mogen het wel vragen, dat is niet verboden.

Bij sommige functies is het ook nodig om een bewijs van goed gedrag te hebben, en mijn man werd door gelicht (met toestemming) over een evt. strafblad.

Het is zeker vervelend dat het zo gelopen is, maar ik denk niet dat ik nog voor zo'n nieuwe baas zou willen werken.
Ik zou zeker nog een getuigschrift vragen, die kun je dan bij een volgende sollicitatie gebruiken.
Heb je geen schriftelijk bewijs van (goede) functioneringsgesprekken?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:31

Jawel, ik heb m'n beoordelingen, die zijn altijd positief geweest Lachen

Op dit moment is ze m'n referentie aan het typen, krijg ik dus op papier mee.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:34

Ik vraag me af of je je huidige baan ook al schriftelijk opgezegd hebt?
Misschien valt er nog een goed gesprek uit te slepen?
Inderdaad, bij die nieuwe werkgever zou ik ook niet graag meer aan de slag gaan. Wat een vreemde situatie zeg.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:43

En hoe staat het er nu mee?

Ik bedoel hetzelfde als Lissy, mondelinge overeenkomst is ook bindend. Dus als hij heeft gezegd dat het rond is, maar alleen even wil bellen en er geen consequenties aan vastzitten (zoals het uit jouw verhaal blijkt), dan zit hij fout. Heel fout.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:45

Yup, hij zit heel fout, maar die telefoongesprekken zijn geweest tussen hem en mij, dus wie moet bevestigen dat dit mij is toegezegd?

Hij heeft vanmiddag gebeld, maar hij had de referentie (die via de fax is gestuurd) nog niet gelezen, dat ging hij doen en als hij nog vragen had zou hij bellen. Tot nu toe niets.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:46

Lief............. jouw weerwoord in deze naar jouw nieuwe werkgever zou moeten zijn.........

Ze geeft die negatieve referentie omdat ze niet van mij afwil! hoe slechter ze mij afschilderd, hoe minder jij geneigd bent mij aan te nemen, en hoe langer ik bij haar moet blijven werken........ Doe er je voordeel mee!

Slim zijn!! Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:14

heb ongeveer zoiets mee gemaakt..
ben bij mijn vorige werkgever weg gegaan met een beeindigings overeenkomt.. en daar stond in dat als ik hun als referentie op zou geven, ze me positief zouden neer zetten

paar maand geleden een sollicitatie gesprek gehad.. hun als referentie opgegeven, en hun zeggen doodleuk dat ik veel afwezig ben geweest door langdurig ziek zijn! ja hallo! zat mede door hun depressief thuis! Boos!

gelukkig heb ik de baan wel gekregen.. maaar was wel ff flink pissig en heb ook ff in de rats gezeten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:34

Kim; ik zei ervoor al dat er een grote kans bestond dat dit zou gaan gebeuren, want ze weet ook dat ze niet zo makkelijk iemand anders voor deze plek kan vinden (en buiten dat is ze erg gesteld op zekerheden, houdt niet van nieuwe dingen). Dus het enige dat ik hier nog als verweer op kan geven is: 'ik zei toch dat ze vreemd is?', want hij kwam zelf al met dat hij begon te denken dat er een steekje los zit bij haar.

Maar goed, dan nog... lekker vertrouwen van de nieuwe werkgever he... De andere referentie was enorm enthousiast over me, hij was zelf enthousiast over me en gaat dan af op de mening van iemand die me hier wil houden.

Heb er verder ook niets meer over gehoord. Denk dat ik hem zelf ga bellen eind van de middag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:34

WIL je nog werken voor deze baas Quellian?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:35

Het is een hele grote organisatie met een hoop vestigingen, dus mocht het allemaal doorgaan, dan wel via een andere vestiging en andere contactpersoon.

Heb gister m'n CV op monsterboard gezet en daar kwamen ook al wel leuke reacties op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:35

O gelukkig, dus dat komt allemaal wel goed Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:38

Ja ik ken het wel... Als er bij ons iemand opzegt krijgt die regelmatig een trap na. Vooral in de opzegtermijn wordt je regelmatig vuil bekeken, krijg je rake opmerkingen etc. Dat is waarom wij altijd eerst contracten op een ander tekenen vooraleer wij ons ontslag geven Knipoog Heb al schrik voor de dag dat ik daar opstap...