Ik baal als een stekker, ik ben bij een super leuke nieuwe baan tot in de derde ronde gekomen, word ik ineens afgewezen... Ben een paar dagen geleden gaan vragen wat de reden was. Ze vertelde me dat ze me met pijn in het hart hebben moeten afwijzen. Ze waren super enthousiast over me, maar helaas had ik een negatieve referentie gekregen van mijn voorlaatste werkgever. Nou heb ik daar ook een rottijd gehad hoor, ben zelf na een jaar daar vertrokken omdat ik naar curacao ging (waren ze niet blij mee, zij hadden mijn contract nota bene willen verlengen!!). Nu hoor ik dus dat ze een negatieve referentie hebben gegeven, ik zou mijn werk niet goed hebben gedaan (nog nooit klachten over het functioneren gehad behalve een keer toen mijn werkgever klaagde dat ik te vaak prive bezig was, heb dit daarna ook zeker veranderd, en ook nooit meer iets over gehoord...)
Ik ben daar destijds gewoon zonder ruzie of woorden weggegaan, dus ben totaal verbaasd over deze onsympathieke actie.
Hoe kan een werkgever nou een negatieve referentie geven als ze je altijd een goede beoordeling hebben gegeven tijdens beoordelingsgesprekken? Mag dit? Ik zoek me rot naar bepalingen en info hierover in de wet en jurisprudentie, maar ik kom er niet echt uit....wie kan me helpen?
Overigens de nieuwe werkgever heeft mijn verhaal aangehoord, en indien zij er met de andere kandidaat niet uit komen zullen zij zich weer over mijn sollicitatie buigen, mijn laatste werkgever kan immers nog een positieve verklaring over mij doen (ben daar nog werkzaam, vandaar mijn terughoudendheid om deze op te geven). Heb hier verder geen hoop op, en ik vrees ook voor eventuele toekomstige banen indien deze referenties willen checken....