Paard en Studeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Paard en Studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 13:51

Hee,

Ik zit nu in de zesde en ga dus volgens jaar waarschijnlijk studeren. Nu is het zo dat mijn moeder liever niet heeft dat ik mijn paard daar mee naartoe neem, dat vind ik maar raar.

Het mag wel wanneer ik Hippische Bedrijfskunde ga studeren, iets dat me erg leuk lijkt. Zou ik naar de Hogere Hotelschool gaan heb ik sowieso geen tijd meer voor mijn paard Verdrietig Maar misschien wil ik ook Rechten gaan studeren, in Maastricht ofzo, Groningen. Mijn moeder vindt dat je dan eerst sociale contacten moet maken e.d. Daarom mag ik mijn paard wel mij naar Dronten nemen, daar hebben de meesten immers een paard. (op die studie dan).

Maar is het dan echt het beste om bij andere studies, dus Rechten, European Law School ofzo je paard niet mee te nemen? En dat je hem dan alleen in het weekend rijdt? Mij lijkt dat niet.

Dus wat zijn jullie ervaringen, wat raden jullie aan? (Graag ook je eigen studie vermelden dan)

Ik heb het trouwens over HBO en Universiteit.

En hoe zit dat met wedstrijden?

Xx Charelle. Lachen

Oliefjuh

Re: Paard en Studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:58

Ik studeer nu in Rotterdam economie aan de uni en ik heb mijn paard meegenomen. Ben er onwijs blij mee dat dat mocht van mijn ouders.. Wel heel druk maar zou niets liever willen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:43

Het kan prima en je houdt dan echt wel een sociaal leven over hoor..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:25

In Dronten zijn er bijna geen wedstrijden in de buurt die je kunt rijden. Inderdaad heeft bij Hippische Bedrijfskunde bijna iedereen een eigen paard, dus dan kan het goed. Maar als je een andere studie gaat doen, dan moet je eens goed nadenken over hoeveel je over hebt voor je paard. Je zult dan veel dingen moeten laten schieten om je paard te verzorgen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:48

Ook met andere studies kan het prima en hou je genoeg tijd over voor sociale contacten hoor.
Ik doe ook rechten, geschiedenis, twee andere sporten en hou ook nog genoeg tijd over.
Wel hangt het een beetje van je hoeveelheid contacturen af denk ik. Als je veel op school zit heb je weinig tijd om zelf in te delen, ik had bij rechten zo'n 8 uur college per week, de rest kon ik allemaal vrij indelen.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:48

Nou kijk, ik heb veel over voor het paardrijden, ik doe geen andere sporten enzo. Maar als dat dus zo is, dan gaat het dus gewoon? Dat is fijn om te weten iig, misschien kan ik zo overtuigen. Dankjewel.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:50

Ik heb farmacie gestudeerd (half 9 tot 5 - studie), tegelijk elke dag mn paard gereden/gedaan én was lid van een studentenvereniging, dus als je het WIL kan het allemaal Knipoog

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:02

Dat denk ik ook jah, je moet het willen. Het punt is dat ik het ook echt wil, maar mijn moeder het er niet zo mee eens is. Maar ik blijf het proberen, nu weet ik het iig nog iets zekereder. Lachen

monty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:17

Het is net als met kinderen: een goede organisatie bespaart zeeën van tijd. Ik heb eerste 2 jaar geneeskunde en daarna diergeneeskunde gestudeerd en had toen 3 paarden. Dat ging prima, en was ook voorzitter in een studievereniging etc. Ik had wel iemand achter de hand voor acute tijdnood, maar daar hoefde ik niet vaak een beroep op te doen. Ontspanning is net zo belangrijk als inspanning, zeker naast een pittige studie.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:44

Okey, dat klinkt positief! Lachen En hoe deden jullie dat? De eerste weken paard al gelijk meenemen, of pas na een paar weken laten komen, even kijken hoe het gaat?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:46

Als je een kamer enzo hebt, kun je je paard prima meteen meenemen. Zorg dat je alles van tevoren voor elkaar hebt, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:04

Het is maar net wat jij zelf wil en kan, wat heb je voor je paard en voor je studie over. Kun je goed plannen? want dat zal afentoe misschien wel nodig zijn. Het ligt er ook aan of je makkelijk kan leren of niet, hoeveel werk steek je in je studie ga je voor de 10 of ben je tevreden met een voldoende. Onthoudt goed dat veel mogelijk is!

Ik studeer momenteel hbo-facility management, heb minimaal 3 uur reistijd op 1 dag. Moet hierbij wel vermelden dat ik niet elke dag college/project heb, en ook dat ik makkelijk leer. Maar dan nog heb ik 3 wedstrijdpaarden te rijden en nog 2 jonge dieren. Het is soms wel aanpoten, maar dat heb ik er wel voor over. (en ohja ik vind ook nog wel de tijd om andere dingen te doen *LOL*

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:02

Ik studeer momenteel rechten in Groningen en zit ook nog bij een studentenvereniging... Ik heb ongeveer 8 uur werkgroep per week en verder (bijna) geen verplichte dingen voor me studie dus kan me tijd zelf heel makkelijk indelen.
Omdat ik het heel erg mis heb ik besloten om weer paard te gaan rijden. Eerst waren me ouders het absoluut niet met me eens omdat ze bang waren dat ik dan geen tijd meer voor het studeren had omdat alle tijd naar me paard zou gaan. Ik heb toen eerst een poosje een schema bijgehouden om hun te laten zien hoeveel tijd ik 'over' had en verder heb ik me ouders topcis die hierover gaan laten lezen... Gelukkig zijn ze er nu van overtuigd dat het kan!! We zijn nu aan het kijken naar een paardje... Haha!
Heb er echt zo'n zin in!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:30

Ik doe nu fysio - hbo, woon op kamers en heb mijn eigen pony op een zelfdoe-stal. Ik betaal alleen mijn studie en verzekering niet zelf. Ik moet eerlijk zeggen dat het soms best een uitdaging is om niet alleen met paarden, studie of werk bezig te zijn. Het kán wel, maar je moet erg graag willen. Lachen

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:36

Ik weet ook zeker dat het kan. Ik woon in Rotterdam en studeer in Utrecht diegeneeskunde. Heb superveel college en sta bijna elke dag om kwart over 6 op om naar Utrecht te reizen. De reden waarom?? Vanwege mn paard die ik niet weg wil doen. Het is dus maar net wat je ervoor over hebt. Ik ben al zon 3 uur per dag kwijt aan reizen, 2 uur aan mn paard, maar heb echt wel sociale contacten hoor;) En ja als je de mogelijkheid hebt om je paard mee te nemen moet het volgens mij echt makkelijk gaan!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:03

Koblenz, is op kamers geen optie voor je?
Dat zou het wel een stuk gemakkelijker maken!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:29

Stalling in Utrecht is ook nog eens kneiter duur Knipoog

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:51

Ja, dat is wel waar, de hele Randstad is redelijk duur, maar een grote stad nog eens extra...

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:31

Ik ging vanaf eind augustus op kamers in Rotterdam en mijn paard is per 1 oktober ook naar Rotterdam gegaan. Bevalt me heel goed Lachen . Voor in het weekend ga ik nog een bijrijdster zoeken.

Verder werk ik nog 1 dag in de week in Alkmaar (dus om 6u met de trein weg vanuit Rotterdam), superbaantje daar! En verder zit ik ook bij een studentenvereniging en heb ik nog een vriend. Elke vrijdagavond als ik mijn paardje heb gereden ga ik naar mijn ouderlijk huis, gezellig met mijn vriendinnen van thuis nog wat doen. Zaterdag werk ik aan school en 's avonds ga ik weer uit ofzoiets. Zondag is een beetje een chilldagje en dan zondagavond ga ik weer terug naar Rotterdam voor een drukke schoolweek en daarna is het weer lekker weekend.

Zo doe ik het een beetje iig. Vork

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:23

Gelukkig jullie hebben me gerustgesteld.. Ik doe nu 5 havo, en volgend jaar zal ik een hbo opleiding moeten doen (weet nog steeds niet welke:S..). Ik wil gewoon thuis blijven wonen. Dan kan ik gewoon thuis blijven rijden.

Nu zijn een vriendin van me dat je dan helemaal geen tijd had voor je paard. Ik was al bang dat ik dan door de week nooit meer kon rijden. Maar jullie hebben daar gelukkig nog wel tijd voor! Nu ik er over na denk, zei heeft nu op de havo al geen tijd voor haar paard, laat staan op het hbo dan..
Als ik het echt wil zal het vast wel kunnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:35

Ik heb gezegd dat het kan, maar ik vind het wel een flinke uitdaging hoor! Nu sta ik op een stal waar je veel zelf doet, en woon ik op kamers, maar toch. Je moet het graag willen. Waar een wil is... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:41

Ik studeer, heb twee banen, een hond en twee paarden die beide worden getraint. Hou zelfs nog tijd over.
Maar ik woon wel nog thuis en 20 min van Groningen vandaan.

Met een goede planning ect. moet het zeker kunnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-08 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:46

Dan zal het mij ook wel lukken. Ik ga denk ik naar leeuwarden dat is hier 20 minuten vandaan, misschien 30 met de bus.
Verder heb ik nu genoeg tijd om te doen wat ik wil. Ik rij nu bijna elke dag en ik heb dan nog genoeg tijd over om andere dingen te doen als ik dat wil en anders sla ik een dag over. Dan moet 3 keer in de week rijden echt wel lukken.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:57

Ik ben 3de jaars Diermanagement studente in Leeuwarden en heb dan wel geen eigenpaard maar sta wel op het punt er een aan te schaffen. Ik reed de jaren hiervoor 3 a 4 dagen in de week een paard bij maar had tijd voor meer. Ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal van 8 tot 5 op school zit en dan nog vergaderen, studeren etc.

Moorke weet jij toevallig geen stalling in de buurt?

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:04

Dus wanneer je na 5 uur uit school kwam had je nog genoeg tijd? dan moet het helemaal lukken, alleen moet ik dan nog een probleem oplossen thuis. Nu moet ik elke dag 20 minuten over de weg naar de bak rijden, dat is dan lijkt me niet echt handig. En in het donker durf ik dat niet omdat die weg best wel gevaarlijk is dus de winter word wel moeilijk.

In de buurt van leeuwarden? Ik zou het niet weten.. Ik woon zelf in de buurt van Dokkum, ik weet niet of je dat kent. De enige plaats die ik in de buurt van leeuwarden weet is de nieuwe manege in warga, maar dat is volgensmij best nog wel ver weg en nogal duur denk ik.