Scriptie schrijven en tunnel visie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Scriptie schrijven en tunnel visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 12:23

Voor de personen die nu hun scriptie schrijven is het vast heel herkenbaar; tunnelvisie.

Ik merk zelf dat ik er heel erg last van heb. Ik lees overal overheen en mijn supervisor is nou niet echt een persoon die me verder kan helpen. Hele aardige man maar soms vraag ik me af of hij het zelf wel snapt.

Helaas ben ik nu 2 weken geveld door griep en heb ik 0.0 aan mijn scriptie kunnen zitten, maar 14 januari moet deze wel ingeleverd en klaar zijn.

Als ik er al aan denk komt de stress weer omhoog en wil het nu goed aan pakken.

Er zijn een aantal dingen die ik voor mezelf al op een rijtje heb gezet;

- bronnen (laten controleren/aanpassen)
- verhaallijn (rode draad, herhaal ik niet te veel/is het logisch en samenhangend geschreven)
- spelfouten, andere kleine errors.
- verwerken van telefoongesprekken in de scriptie

Stiekem ben ik al heel ver maar ik twijfel zo ontzettend aan mezelf dat ik een soort tunnelvisie creeer en soms enorm op dingen inga die niet belangrijk zijn. Ik vind het daarnaast erg lastig om de bronnen te checken (zijn ze wel APA en zo niet hoe pas ik dit dan aan etc). Heb zelfs getwijfeld om sites als Scribbr in te schakelen omdat ik zelf niet zo goed meer weet of ik het wel ga halen en die twijfel neem ik ook mee naar huis na een stage dag. Kortom ik heb wellicht een schop onder mijn kont nodig maar misschien hebben voorgaande scriptie schrijvers een aantal goede tips voor mij om deze komende weken goed door te komen.

Echt alle hulp om mij weer even moed te geven is welkom want nu ik 2 weken niks heb gedaan wil ik echt weer goed van start gaan en alle tijd zo goed mogelijk benutten.
Ohja eten etc dat doe ik maar al te graag naast het schrijven van de scriptie dus die tip heb ik al :)

Dus bokkers; hoe hebben jullie het destijds aangepakt?

(Ik doe overigens een Marktonderzoek naar Spanje en mijn scriptie schrijf ik in het engels)

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Scriptie schrijven en tunnel visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:31

Wat moet er precies gecontroleerd worden aan de bronnen? Wij moesten ze destijds gewoon via de APA regels opstellen. Ik weet niet of daar binnen jouw opleiding bepaalde regels aan zijn verbonden?

Qua verhaallijn en opbouw heb ik destijds mijn ex vriend het helemaal laten lezen. Iemand die wel op hetzelfde denkniveau opereert is wel zo fijn. Dan hoeft diegene het inhoudelijk misschien niet 100% te begrijpen, maar die kan daar wel een logische opbouw in zien en waar nodig tips geven hoe hij dat anders zou formuleren of indelen.

Voor de spelfouten idem. Gewoon een blanco persoon je gehele scriptie laten lezen.
Voor mij hielp dat allemaal veel. Ik raakte door de feedback van een niet-opleidingsgerelateerd persoon wel mijn tunnelvisie voor een groot deel kwijt. Het gaf me handvatten om er met een andere bril naar te kijken.

Veel succes!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:33

En deel het op! Doe je bronnen per 5. Of doe de ene dag alleen websites, volgende dag boeken, dag erna tijdschriften. Dan wordt het al wat overzichtelijker.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Scriptie schrijven en tunnel visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:24

Voor je bronnen: gebruik Mendeley, die doet het voor je.
Voor spelfouten: laat een of twee andere personen je scriptie lezen. Ik heb het geluk om een paar taalnazi's om me heen te hebben, dat is ideaal.
Het door anderen laten lezen is ook handig voor die rode draad, al moet iemand daar wel oog voor hebben, ik ben zelf bijvoorbeeld beter in spelling dan in die rode draad.

Wat mij vooral veel hielp: praat erover met klasgenoten of mensen die het eerder gedaan hebben.
Succes met je laatste loodjes, die zijn altijd het rotst!

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Scriptie schrijven en tunnel visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:07

Bedankt allemaal!

Mendeley kende ik nog niet. Zie dat dat via Scribbr gaat, ga dat morgen eens proberen!

Per 5 is ook een goede.
Ik merk dat ik zelf twijfel of ik het wel goed invul (ik doe via automatisch invullen van Word en soms vind ik het wat lastig of ik de juiste soort bron kies om in te vullen)

Daarnaast merk ik dat ik erg vast loop op mijn telefoongesprekken als bron; even ter idee; ik heb ze in het (zo goed als mogelijk) Spaans gevoerd en heb geen idee hoe ik deze als bron moet verwerken. Moet dit net als interviews of kan ik dit als persoonlijke communicatie verwerken als bron? Mijn supervisor kan mij er ook niet verder mee helpen en merk dat ik daar zelf wat op vast loop. Misschien dat er bokkers zijn die dit hebben gebruikt als bron. Ik weet ook niet of ik het dan in Spaans of in Engels moet verwerken namelijk.

Ben jullie in ieder geval al heel dankbaar voor de eerste tips! Heb ik zeker wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:21

Dat verschilt ook vaak een beetje per vakgebied. Zelf zou ik voor de telefoongesprekken (Smith 2018, personal communication), of eventueel nauwkeuriger met datum erbij, in de lopende tekst zetten. Misschien kan een studiegenootje helpen?

Niet teveel op dit soort dingen blijven hangen als die deadline in je nek hijgt, he! Ik zou eerst die lopende tekst afronden, dan kun je die aan een buitenstaander laten lezen terwijl jij intussen alle bronvermeldingen en plaatjes opmaakt :) En mij helpt het om haalbare doelen te stellen en regelmatig (bijv. elke 25 of 45 min; er zijn apps als Forest of Pomodoro voor) korte pauzes te nemen. You can do it! *\o/*

jojoleinee

Berichten: 2687
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:23

Ik ben nu ook met mijn scriptie bezig en wil je best feedback geven voor zover me dat lukt. Misschien kunnen we elkaar helpen O:) -:)

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:01

culaccino schreef:
Dat verschilt ook vaak een beetje per vakgebied. Zelf zou ik voor de telefoongesprekken (Smith 2018, personal communication), of eventueel nauwkeuriger met datum erbij, in de lopende tekst zetten. Misschien kan een studiegenootje helpen?

Niet teveel op dit soort dingen blijven hangen als die deadline in je nek hijgt, he! Ik zou eerst die lopende tekst afronden, dan kun je die aan een buitenstaander laten lezen terwijl jij intussen alle bronvermeldingen en plaatjes opmaakt :) En mij helpt het om haalbare doelen te stellen en regelmatig (bijv. elke 25 of 45 min; er zijn apps als Forest of Pomodoro voor) korte pauzes te nemen. You can do it! *\o/*


Die bovenstaande heb ik ook inderdaad maar volgens mij moet je dan bij je appendices het uitschrijven (en mijn telefoongesprekken in half Spaans gingen best wel gebrekkig dus zou het een ramp vinden om 14 gesprekken uit te schrijven!)

@jojoleinee: Dat mag altijd, wellicht kunnen we elkaar wat supporten, zijn soms de kleine dingetjes waar je over heen leest. Heb zelf ook al in het begin met een klasgenootje elkaars eerste hoofdstukken over gekeken maar wij zitten te veel op 1 lijn waardoor die frisse blik er in niet helemaal opging bij ons :')

jojoleinee

Berichten: 2687
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Scriptie schrijven en tunnel visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:33

Ik heb je een pb gestuurd maar ben er niet zeker van dat het goed is gegaan :roll:

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Scriptie schrijven en tunnel visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 08:48

Even een schopje..
Zijn jullie bekend met de plagiaat check van scribbr?
Ik zit er aan te denken dit te doen omdat ik onbewust toch bang ben voor plagiaat.

En mochten er bokkers zijn die mijn scriptie zouden willen door lezen... graag!
Volgende week vrijdag ben ik van plan hem in te leveren. Geloof dat ik de bronnen nu wel aardig goed heb inmiddels!

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 11:54

Helaas.... ik heb het niet gehaald.
Nu heb ik een half A4tje gekregen incl. opmerkingen om het te verbeteren.

Wellicht zijn er bokkers die met mij willen brainstormen?

Mijn supervisor wilde elke keer niet face-to-face afspreken waardoor ik merk dat er erg veel ruis is ontstaan. Ben ook gezakt op commentaar van informatie die ook al in mijn klad versie stond en waar toen geen commentaar op was. Des te meer zie ik er tegen op om het opnieuw in te leveren. Wat als er nu weer commentaar komt op dingen die er voorheen ook al in stonden?

Dinsdag heeft mijn study advisor mijn supervisor gebeld waardoor nu ineens wel een persoonlijk gesprek mogelijk is. (Die staat voor 1-2 gepland)
Maar ik zou graag iemand willen die met mij kritisch het huidige commentaar wil doornemen.
Heb al aanpassingen gedaan maar twijfel alsnog heel erg of ik wel doe wat er bedoelt wordt.

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Scriptie schrijven en tunnel visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:29

Pff, wat naar zeg TS!
En wat vervelend dat je supervisor niet face to face af wilde spreken, vind ik eigenlijk ook een beetje raar. Juist zorgen dat het duidelijk is voor beiden is onwijs belangrijk!
En dan zakken op iets wat blijkbaar nooit iets over heeft gezegd.. Daar mag je echt om balen!

Ik stuur je even PB :)