recruiters hoe ga je ermee om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

recruiters hoe ga je ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 12:12

Momenteel rustig aan het rondkijken voor een andere job. Geen noodzaak, geen haast, gewoon op zoek naar iets wat echt leuk is, dus ook de nodige eisen. Echter tig recruiters die allemaal de ideale baan zeggen te hebben. Helaas blijkt er altijd wel wat aan te mankeren, de reisafstand te ver, te veel of juist te weinig uren enz. Dit kost me veel tijd om allemaal langs te gaan voor een gesprek en gezien het einde van het jaar heb ik niet veel vrije uren meer. Wil dus alleen afspreken als ze echt wat hebben. Hoe gaan jullie hier mee om? Hebben jullie tips?

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:13

Bellen! Gewoon vragen naar de ins and outs, hoeveel uur, waar, etc :) dan kan je aan de hand van die informatie beslissen of je eventueel op gesprek wil komen.
Laatst bijgewerkt door Niece op 11-12-18 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:14

Kun je niet telefonisch eerst contacten voor een eerste gesprek? Dan kun je al een eerste schifting maken.

Ik werd laatst ook via Linkedin benaderd dat een recruiter wilde kennismaken, maar stelde zelf al telefonisch voor.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:15

(Ex) recruiter spreekt: Om wat voor functies gaat het? MBO/HBO/WO, hier zit vaak nogal een verschil in. Sowieso wil ik je adviseren eerst telefonisch het gesprek aan te gaan en je zo de, voor jou, meest belangrijke vragen vast kunt stellen. Werkt twee kanten op en geeft jullie beide zekerheid.

Komen ze dan aan dat ze voor een van hun 'opdrachtgevers' op zoek zijn, dan zou ik ze vriendelijk bedanken.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:21

Ailill schreef:
(Ex) recruiter spreekt: Om wat voor functies gaat het? MBO/HBO/WO, hier zit vaak nogal een verschil in. Sowieso wil ik je adviseren eerst telefonisch het gesprek aan te gaan en je zo de, voor jou, meest belangrijke vragen vast kunt stellen. Werkt twee kanten op en geeft jullie beide zekerheid.

Komen ze dan aan dat ze voor een van hun 'opdrachtgevers' op zoek zijn, dan zou ik ze vriendelijk bedanken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom zou je ze dan bedanken? :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:22

Vragen om een functiebeschrijving per mail op te sturen.
Daar zou de belangrijkste info toch moeten instaan.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:26

Niece schreef:
Ailill schreef:
(Ex) recruiter spreekt: Om wat voor functies gaat het? MBO/HBO/WO, hier zit vaak nogal een verschil in. Sowieso wil ik je adviseren eerst telefonisch het gesprek aan te gaan en je zo de, voor jou, meest belangrijke vragen vast kunt stellen. Werkt twee kanten op en geeft jullie beide zekerheid.

Komen ze dan aan dat ze voor een van hun 'opdrachtgevers' op zoek zijn, dan zou ik ze vriendelijk bedanken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom zou je ze dan bedanken? :)
Meestal zijn dat niet de beste jobs, veel verloop en niet altijd de meest leuke werkgever voor werknemers. Nu heb ik het over het lagere segment jobs.

Hoe meer info je krijgt, hoe serieuzer het waarschijnlijk is én ze hebben oprecht interesse in jou als persoon/je skills i.p.v. proberen te achterhalen of je de job überhaupt aan zou willen nemen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:30

Ailill schreef:
Meestal zijn dat niet de beste jobs, veel verloop en niet altijd de meest leuke werkgever voor werknemers. Nu heb ik het over het lagere segment jobs.

Hoe meer info je krijgt, hoe serieuzer het waarschijnlijk is én ze hebben oprecht interesse in jou als persoon/je skills i.p.v. proberen te achterhalen of je de job überhaupt aan zou willen nemen.


Niet per se waar: ik zoek altijd voor opdrachtgevers. Maar wel in hogere segment in de non-profit. En dat is echt heel serieus en juist niet met veel verloop... ligt enorm aan welke branche en functies dus.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:32

Mijn ervaring met recruiters is echt totaal anders. De dingen die jij noemt zijn imo echt basics die je in een eerste telefoongesprek bespreekt of al uit de functieomschrijving haalt omdat dat dealbreakers zijn (reistijd, uren, salaris). Ik woon in Tilburg en de recruiters in mijn vakgebied zitten veelal in en rond Amsterdam, zou wat zijn geweest als ik voor ieder introductiegesprek daarheen had gemoeten :P

Ik heb maar 2 keer meegemaakt dat ze de opdrachtgever niet wilden noemen, daar heb ik ook vriendelijk voor bedankt. Allemaal leuk, maar als ze van mij verwachten dat ik tijd in zo'n procedure steek verwacht ik ook dat ik volledig ingelicht die procedure in ga. Daarbij zijn er sectoren / bedrijven waar ik liever niet in werk, dus dat soort dingen wil ik echt weten voordat ik ergens tijd in steek. Moet wel zeggen dat het in mijn sector vaak niet echt een geheim is 'bedrijf in sector X in stad Y', 9 van de 10 keer is er dan maar 1 bedrijf wat in aanmerking komt :P

Edit; wel WO-niveau functies trouwens, wellicht dat dat nog verschil maakt.
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 11-12-18 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:33

Dat zeg ik toch: Meestal gaat het dan om de jobs in een lager segment, veel verloop en niet altijd de leukste werkgevers. Als ze dat namelijk wel zijn, willen de meeste recruiters dit extra benadrukken i.p.v. het proberen te verzwijgen.

Ik zit, inmiddels, ook alleen nog maar in WO+ en voornamelijk binnen de I(C)T/overheid en dan werk je inderdaad geheel anders dan bij een standaard uitzendbureau waar iedereen binnen komt wandelen.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:37

Mijn ervaring is dat als je door veel recruiters benaderd wordt, je ze niet nodig hebt om een baan te vinden.

Toen ik zoekende was, klonk het allemaal zo geweldig. Ze hadden zo veel contacten en konden voor mij de ideale baan vinden. Maar de banen waar ze kwamen leken dus totaal niet op wat ik zocht.
Kwamen ze bijvoorbeeld met costumer service (MBO stond letterlijk in de vacature) bij een geo-bedrijf, terwijl ik zojuist een HBO in geo-informatie had afgerond.

Maar zal ook misschien aan je vakgebied liggen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 12:38

Heb een MBO opleiding, maar werk op Hbo niveau met bijna 20 jaar ervaring bij verschillende werkgevers.
Als ik telefonisch informeer zeggen ze vaak dat er meerdere vacatures zijn waar ik voor in aanmerking zou kunnen komen, echter bij het gesprek blijkt dan vaak dat er eigenlijk niet 1 vacature is die aan al mijn eisen voldoet.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:39

Klopt, als je meermaals per week een mail/bericht via LinkedIn/belletje ontvangt, moet je ook zonder recruiters een baan kunnen vinden :')

Wat wel, soms, het geval is dat corporate recruiters je benaderen, dan hebben ze dus intern vacatures die kunnen aansluiten, i.p.v. extern en die benaderingswijze is ook weer ander.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:42

mystery1980 schreef:
.. echter bij het gesprek blijkt dan vaak dat er eigenlijk niet 1 vacature is die aan al mijn eisen voldoet.


Maar communiceer je in dat telefoongesprek dan ook duidelijk je eisen en dat als ze daar niet aan voldoen je geen interesse hebt?

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:45

mystery1980 schreef:
Heb een MBO opleiding, maar werk op Hbo niveau met bijna 20 jaar ervaring bij verschillende werkgevers.
Als ik telefonisch informeer zeggen ze vaak dat er meerdere vacatures zijn waar ik voor in aanmerking zou kunnen komen, echter bij het gesprek blijkt dan vaak dat er eigenlijk niet 1 vacature is die aan al mijn eisen voldoet.

Als je dit meerdere malen is overkomen, dan zou ik proberen om nog duidelijker te zijn tijdens het telefoongesprek. Je hebt eisen X Y en Z, dat zijn harde eisen en als ze iets hebben wat daar aan voldoet dan mogen ze je terugbellen. En als ze dan bellen met een specifieke vacature dan vraag je daar telefonisch eerst meer informatie over om te kijken of je interesse hebt. Mijn ervaring is dat de persoon aan de andere kant van de lijn een hoop informatie telefonisch kan delen, al helemaal als je benadrukt dat je niet op de schopstoel zit bij je huidige werk. Daarnaast hebben veel recruiters het ook ontzettend druk dus een persoonlijk gesprek met jou wat niets oplevert is ook voor hen niet ideaal.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 12:48

Vanillia schreef:
mystery1980 schreef:
.. echter bij het gesprek blijkt dan vaak dat er eigenlijk niet 1 vacature is die aan al mijn eisen voldoet.


Maar communiceer je in dat telefoongesprek dan ook duidelijk je eisen en dat als ze daar niet aan voldoen je geen interesse hebt?


Misschien communiceer ik het inderdaad niet duidelijk genoeg, voel me zo ondankbaar met mijn hele wensen en eisen lijst. Vind het lastig om alle wensen te benoemen zonder vervelend en veeleisend over te komen.
Hoeveel eisen of wensen kun je fatsoenlijk kenbaar maken?

Overigens gebruik ik geen linked in maar indeed, vind dat makkelijker werken.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: recruiters hoe ga je ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:55

Snap dat dat lastig is, maar het is handiger om dat wel meteen te doen omdat je anders in de procedure erachter komt dat het toch niet matcht. Dingen als aantal uur, salarisindicatie en reistijd zijn dingen die ik sowieso in zo'n eerste gesprek zou melden omdat daar weinig (tot geen) rek in zit vaak. Verder zou ik alle andere dingen die voor jou echt dealbreakers zijn delen, voor mij is het ontbreken van een pensioenregeling er dat bijv. 1, maar dat zou ook iets kunnen zijn als 'ik wil niet in de tabaksindustrie werken'.

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: recruiters hoe ga je ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:16

Recruiters, vreselijk. Word dagelijks door ze gestalkt en word er helemaal gestoord van. Als ik een nieuwe baan wil dan neem ik zelf wel contact op.

Ik denk dat je het beste eerst voor jezelf duidelijk moet hebben wat je wil, dan kan je daar zelf op reageren. En aan recruiters gewoon telefonisch of per mail informatie opvragen, dan kan je aan de hand daarvan altijd nog kiezen of je het interessant genoeg vindt voor een gesprek. :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:28

Ik heb zojuist mijn zoektocht naar een baan in de chemie of IT op HBO/WO niveau succesvol afgerond, en daarbij ben ik heel wat recruiters tegengekomen. Ik beantwoord altijd alle berichtjes (vind ik wel zo netjes), maar als ze 1. om informatie vragen die duidelijk in mijn profiel staat terwijl ze zeggen mijn profiel gezien te hebben, 2. aankomen met een vage functie-omschrijving, 3. "misschien wel iets voor jou/elkaar kunnen betekenen (in de toekomst)", 4. mij een baan aanbieden waar ik duidelijk niet de ervaring/kennis voor heb, of 5. mij proberen te plaatsen bij een klant die mooi in hun, maar helemaal niet in mijn straatje ligt (te ver, verkeerde sector, compleet andere afdeling), dan is het een standaard "bedankt voor uw interesse maar deze baan is voor mij niet interessant".
Er zijn ook recruiters die direct bellen, en die willen dan eerst je hele levensverhaal horen + 5-jarenplan om vervolgens "uit te kijken naar opdrachten"... Oh daar werd ik ook zo gek van...
Dus als ik nog een tip mag geven, dan is het om van tevoren voor jezelf heel duidelijk te hebben wat je wilt in een baan, in de breedste zin, voordat je (telefonisch) met ze spreekt. Ik geloof dat de meeste toch wel eerst bellen voordat ze je echt voor gaan stellen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:39

Lolacabana schreef:
Recruiters, vreselijk. Word dagelijks door ze gestalkt en word er helemaal gestoord van. Als ik een nieuwe baan wil dan neem ik zelf wel contact op.

Ik denk dat je het beste eerst voor jezelf duidelijk moet hebben wat je wil, dan kan je daar zelf op reageren. En aan recruiters gewoon telefonisch of per mail informatie opvragen, dan kan je aan de hand daarvan altijd nog kiezen of je het interessant genoeg vindt voor een gesprek. :)
Sommige zijn heus best lief hoor ;)

Anoniem

Re: recruiters hoe ga je ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:41

Ik ben zelf recruiter, en stuur iemand eigenlijk altijd alleen een bericht met globale uitleg en de vraag dat als ze interesse (lijken te) hebben ze mij even kunnen bellen.
Wij willen sowieso eerst telefonisch contact voordat we iemand uitnodigen, scheelt voor beide partijen veel tijd ;)

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 13:47

heb vrij duidelijk wat ik voor mezelf wil, enkel verschillen dan vaak de meningen.

Als ik zeg dat ik max een half uur reistijd wil, dan is dat dus niet volgens de routeplanner een half uur. Maar in de dagelijkse praktijk, in de file op de tijd dat je moet beginnen.

Als ik zeg dat ik een bepaald salaris het minimum is dan is dat het salaris om te beginnen en niet na het eerste evaluatie gesprek na een half jaar.

Als ik zeg dat ik op korte termijn een vast contract wil hebben, dan ga ik dus geen tijdelijk werk doen met heel misschien een optie tot vast als het bevalt. Het moet de bedoeling zijn dat er een vast contract komt.

Dit zijn slechts enkele van de voorbeelden die zijn voorgevallen. Ze proberen het gewoon je in een baan te krijgen wat niet helemaal past voor de centjes die ze ontvangen. Maar uiteindelijk werkt dit niet voor mij, ik wil er echt op vooruit gaan. Hoe blijf ik netjes maar voorkom ik wel dat ze dit uithalen?

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:14

Ailill schreef:
Meestal zijn dat niet de beste jobs, veel verloop en niet altijd de meest leuke werkgever voor werknemers. Nu heb ik het over het lagere segment jobs.

Hoe meer info je krijgt, hoe serieuzer het waarschijnlijk is én ze hebben oprecht interesse in jou als persoon/je skills i.p.v. proberen te achterhalen of je de job überhaupt aan zou willen nemen.

Ah dankjewel voor je reactie! :)


@TS, nou gewoon op een vriendelijke toon jouw eisen mededelen en dat je daar niet van wil afwijken, dan zijn zij daarvan op de hoogte. Als zij dan zeggen wij hebben eventueel baan X voor je, dan kan je het nogmaals vragen om er zeker van te zijn. Recruiters kunnen ook iets door de vingers zien. Mochten ze dan alsnog met banen aankomen die niet aan jouw eisen voldoen zou ik naar een volgende gaan en ook benoemen waarom je het afwijst. Dan kan het goed zijn dat de recruiter er de volgende keer wel extra op let.

Succes!

Anoniem

Re: recruiters hoe ga je ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:18

Ach recruiters.. :') Ik werd eens benaderd voor een leuke functie in Groningen, als ze het hier over Groningen hebben, wordt altijd Groningen stad bedoelt en dat is prima te doen vanaf hier. Krijg ik de functiebeschrijving gemaild (die ik dus gelukkig wel ff had gevraagd) blijkt het Delfzijl te zijn.. Dat is nog ff 3 kwartier verder :+
Of dat ze je benaderen voor een ontzettend leuke functie, blijkt dat bedrijf al gewoon op je CV te staan ;)
En dan nog al die keren dat ze idd een leuke functie voor je hebben en je gewoon 'ter inschrijving' wordt behandeld, je hoort er amper iets van weer.. En daarvoor kom je dan op gesprek, neemt vrij, enz :roll:

Ik ga er niet meer mee in zee, er is nu werk genoeg voor mij, tot nu toe altijd zelf wel een baan gevonden.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:41

Relaxed herkenbaar, ze hadden naar aanleiding van mijn CV voor mij een leuke functie bij het bedrijf waar ik op het moment al werkzaam ben. En dan nog een lagere functie ook. Heb je dan wel naar mijn CV gekeken vraag ik me dan af.