Taal leren in 1 jaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Taal leren in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 19:03

Hallo allemaal,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op mogelijke studies en nu heb ik een aantal interessante studies gevonden in spanje/Italië.

Echter spreek ik deze talen nog niet.

Nu vroeg ik me af of jullie denken dat een jaar lang genoeg is om de taal op b2 niveau te leren. Eventuele ervaringen zouden fijn zijn :)

Groetjes Joy

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Taal leren in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:05

Hangt ervan af hoeveel tijd je erin kan steken en hoe talig je bent aangelegd.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:06

Ik denk dat dat zou kunnen lukken, de meeste kans heb je echter wel als je dan al gaat wonen in het land waar je de taal van wilt leren, dat gaat echt het snelst en makkelijkst.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:10

Ik ben ervan overtuigd dat dit kan. Eerst een korte basiscursus met de basisbegrippen en dan zo snel mogelijk verkassen naar dat land.
Is echt de allerbeste en snelste manier om een taal te leren. Jezelf er gewoon tussengooien en oefenen maar :Y)
En vooral niet opgeven als het moeilijk gaat in 't begin, er is nog altijd zoiets als gebarentaal :+

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 19:11

Sheran schreef:
Hangt ervan af hoeveel tijd je erin kan steken en hoe talig je bent aangelegd.


Ik wil dan wel echt vol gaan om de taal te leren. Ik leer vrij gemakkelijk talen gelukkig. En het scheelt ook dat het allebei talen zouden zijn die ik ook zou willen leren.

verootjoo schreef:
Ik denk dat dat zou kunnen lukken, de meeste kans heb je echter wel als je dan al gaat wonen in het land waar je de taal van wilt leren, dat gaat echt het snelst en makkelijkst.

Dat is dan inderdaad ook het plan.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:13

In een jaar een taal leren is best te doen als je er heel hard voor werkt. Eigenlijk is de beste manier om een taal te leren om in het land zelf te gaan wonen en je er ook elke dag mee bezig te houden. Daarnaast moet je je nog afvragen in welke mate je een taal wilt leren. Conversatieniveau of ook wat moeilijker voor school e.d.?

Ik heb zelf een jaar in Japan gewoond en heb daar ook meerdere uren per dag besteed aan de grammatica en de taal in het algemeen. In woonde ook in een gastgezin, dus kon er gewoon niet aan ontkomen. Mijn taalkennis was na dat jaar best goed, maar een studie zou ik er nooit kunnen doen. Daarvoor moet je denk ik toch even nog wat jaartjes doorleren. Nu ligt Spaans of Italiaans misschien toch wat dichterbij, maar als je er geen kennis van hebt ga je het jezelf denk ik wel moeilijk maken als je er ook nog wilt studeren.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:14

Italiaans en Spaans red je wel in een jaar, zeker op B2 niveau en zeker als je er gaat wonen.
De grootste drempel is beginnen met spreken.
Ik ben vrijwilliger geweest bij een organisatie die jongeren een jaar lang in het buitenland laat wonen en ook jongeren ontvangt. De zes kinderen die wij in huis hebben gehad, hebben allemaal prima Nederlands leren spreken (op één na, maar die woonde er maar 3 maanden). En eigenlijk alle anderen die weggingen/hierheen kwamen hebben het gewoon geleerd, zeker als je naar Italië of spanje gaat, die talen zijn eenvoudiger te leren voor Nederlanders (dan bvb. Russisch/Chinees)

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 19:16

Lynnepinny schreef:
In een jaar een taal leren is best te doen als je er heel hard voor werkt. Eigenlijk is de beste manier om een taal te leren om in het land zelf te gaan wonen en je er ook elke dag mee bezig te houden. Daarnaast moet je je nog afvragen in welke mate je een taal wilt leren. Conversatieniveau of ook wat moeilijker voor school e.d.?

Ik heb zelf een jaar in Japan gewoond en heb daar ook meerdere uren per dag besteed aan de grammatica en de taal in het algemeen. In woonde ook in een gastgezin, dus kon er gewoon niet aan ontkomen. Mijn taalkennis was na dat jaar best goed, maar een studie zou ik er nooit kunnen doen. Daarvoor moet je denk ik toch even nog wat jaartjes doorleren. Nu ligt Spaans of Italiaans misschien toch wat dichterbij, maar als je er geen kennis van hebt ga je het jezelf denk ik wel moeilijk maken als je er ook nog wilt studeren.


Het plan is dan ook om daar te gaan wonen. Het zou gaan om B2 niveau. De studies die ik op het oog heb zijn niet volledig in deze talen maar ze eisen wel een b2 niveau.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:16

Joy_Mennings schreef:
Sheran schreef:
Hangt ervan af hoeveel tijd je erin kan steken en hoe talig je bent aangelegd.


Ik wil dan wel echt vol gaan om de taal te leren. Ik leer vrij gemakkelijk talen gelukkig. En het scheelt ook dat het allebei talen zouden zijn die ik ook zou willen leren.

verootjoo schreef:
Ik denk dat dat zou kunnen lukken, de meeste kans heb je echter wel als je dan al gaat wonen in het land waar je de taal van wilt leren, dat gaat echt het snelst en makkelijkst.

Dat is dan inderdaad ook het plan.


Oh, dan gaat het echt lukken. Ik had ook buitenlandse studenten in mijn klas toentertijd, die hebben gelijk vanaf jaar 1 meegestudeerd in het NL. En dat ging meestal heel erg prima. Ook omdat ze hier woonden. Als jij er een jaar van tevoren woont heb je tijd zat om op voldoende niveau een taal te leren om te kunnen studeren.
Het scheelt dat Italiaans en Spaans talen zijn die wel enigszins lijken op nederlands, of Engels of Frans oid. Iets als Chinees, een Slavische taal of iets anders wat totaal niet lijkt lukt niet in een jaar.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Taal leren in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:56

B2 lukt wel als je er intensief voor gaat.
Sommige opleidingen willen echter C1.
Dat zou ik wel even zeker stellen.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:01

Als grote onderdelen van de studie in de taal zijn, of je ook in de taal moet schrijven (op academisch niveau!), dan zou ik er persoonlijk meer dan een jaar voor uittrekken. Hoe is je talenkennis verder? Spreek je al meerdere talen? En heb je al eerder op oudere leeftijd een taal geleerd?

Ik heb zelf in het Engels gestudeerd, en spreek Spaans op B2 niveau. Ik kan me niet voorstellen dat ik diezelfde studie in het Spaans had moeten doen. Het zou jammer zijn als je tegen die tijd toch vast komt te zitten met de taal!

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 20:35

Sizzle schreef:
B2 lukt wel als je er intensief voor gaat.
Sommige opleidingen willen echter C1.
Dat zou ik wel even zeker stellen.


Dat is inderdaad wel handig om nog voor de zekerheid te vragen. Bedankt voor de tip!


Killyenn schreef:
Als grote onderdelen van de studie in de taal zijn, of je ook in de taal moet schrijven (op academisch niveau!), dan zou ik er persoonlijk meer dan een jaar voor uittrekken. Hoe is je talenkennis verder? Spreek je al meerdere talen? En heb je al eerder op oudere leeftijd een taal geleerd?

Ik heb zelf in het Engels gestudeerd, en spreek Spaans op B2 niveau. Ik kan me niet voorstellen dat ik diezelfde studie in het Spaans had moeten doen. Het zou jammer zijn als je tegen die tijd toch vast komt te zitten met de taal!

Ik spreek zelf momenteel alleen Engels en Nederlands. Heb wel 3 jaar Frans en 2 jaar Duits gehad op de middelbare school en dat ging me goed af.

Verder heb ik geen ervaring met een nieuwe taal leren op latere leeftijd omdat ik zelf nog maar 19 ben hahah.

Het gaat trouwens niet om een studie die volledig in die taal is, slechts een deel.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:46

Pandora2 schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat dit kan. Eerst een korte basiscursus met de basisbegrippen en dan zo snel mogelijk verkassen naar dat land.
Is echt de allerbeste en snelste manier om een taal te leren. Jezelf er gewoon tussengooien en oefenen maar :Y)
En vooral niet opgeven als het moeilijk gaat in 't begin, er is nog altijd zoiets als gebarentaal :+

Woordenboek doet ook wonderen.

Voor toeristen zijn er waaiers met plaatjes om te helpen in het buitenland, maar er zijn ook zat cursusboeken voor de basis
https://www.boekenvoordeel.nl/catalogse ... snelcursus
6 weken basiscursus, en boekjes gramatica in beide talen die je aangeeft. 20 euro en je kan in elk geval de simpele weersgesprekjes, voorstellen, etc. doen. Voor uitspraak geeft youtube je filmpjes, gewoon taal + zinnen intypen en er is zat keuze.

Hoe groter je woordenschat in het Nederlands is, hoe makkelijker een andere taal leren wordt, rest is oefenen en ook blijven gebruiken, ooit 4 talen gehad op school, is door nooit gebruiken weinig van over. Engels wel, maar dat heb ik meer buiten (lezen en BBC) geleerd dan in school.

Ik zit zelf iets die kant op te kijken om andere redenen, maar wat mij opvalt is hoe makkelijk het een grote warboel wordt omdat die talen verwant zijn. Welk woord bij welke taal hoort is dan even opletten.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:59

Ja, dat kan. Ik heb binnen een jaar Spaans geleerd. Alleen was dat wel in een spaanstalig land en ging ik naar een spaanstalige school. Ik was er compleet in ondergedompeld.

Later, toen ik ging studeren, heb ik binnen een jaar Noors geleerd. Als je van een taal het onderwerp van je studie maakt moet je die taal namelijk eerst leren, en dat gaat in een veel rapper tempo dan bij voorbeeld bij een volksuniversiteit. Na 9 maanden kon ik in Noorwegen colleges die in het Noors gegeven werden goed volgen.

Nou is Spaans geen heel moeilijke taal om te leren. De grammatica is heel simpel. Het zou denk ik het handigste zijn om een paar maanden voordat je opleiding begint alvast in het land van je keuze te gaan wonen. Wat voor studie wil je eigenlijk gaan doen, als de vakken niet in het Engels gegeven kunnen worden?

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 21:03

Koper schreef:
Ja, dat kan. Ik heb binnen een jaar Spaans geleerd. Alleen was dat wel in een spaanstalig land en ging ik naar een spaanstalige school. Ik was er compleet in ondergedompeld.

Later, toen ik ging studeren, heb ik binnen een jaar Noors geleerd. Als je van een taal het onderwerp van je studie maakt moet je die taal namelijk eerst leren, en dat gaat in een veel rapper tempo dan bij voorbeeld bij een volksuniversiteit. Na 9 maanden kon ik in Noorwegen colleges die in het Noors gegeven werden goed volgen.

Nou is Spaans geen heel moeilijke taal om te leren. De grammatica is heel simpel. Het zou denk ik het handigste zijn om een paar maanden voordat je opleiding begint alvast in het land van je keuze te gaan wonen. Wat voor studie wil je eigenlijk gaan doen, als de vakken niet in het Engels gegeven kunnen worden?


Ik wil een design gerelateerde opleiding doen. Twijfel nog tussen interieur en grafisch design. Ik kan in beide landen geen betaalbare opleiding vinden die volledig in het Engels gegeven wordt. Alleen enkele van 8.000-16.000 per jaar maar dat wordt me een beetje te duur.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:06

Oh ja, dat is wel te gek.

Als tip wil ik je ook nog geven om, nu al, zo veel mogelijk naar gesproken tekst in de taal van je doelland te luisteren. Bij voorbeeld radio of televisie. Ook al versta je het nog niet. Het helpt enorm om de taal wel alvast "langs je oren te horen waaien".