Studieswitchstruggles

Moderators: Mjetterd, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:54

Vorig jaar zat ik in hetzelfde schuitje: ik wilde rond deze tijd van het jaar (iets eerder zelfs nog) ook al switchen van Toegepaste psychologie naar social work. Ik heb met verschillende scholen gemaild en gebeld maar er was echt geen mogelijkheid om meteen te switchen.. Beginnen in februari doen 9 vd 10 scholen ook niet met deze opleiding.
Je hebt dus de keuze: Nu stoppen, tussenjaar en goed oriënteren wat je precies wil óf dit jaar afmaken en aan het einde van het jaar kijken wat je wilt.
Als je al hebt besloten om het niet af te maken, adviseer ik wel om voor februari te stoppen want dan betaal je niet het volledige collegegeld. Na februari betaal je de volle bak
Besluit je om wel voor je P te gaan, dan heb je tenminste een propedeuse en dan kan je evt nog naar een andere school in het 2e jaar SW instromen. Je kan dan dus nog overwegen om naar een andere school te gaan of echt naar een andere studie..

Ik heb vorig jaar besloten om het jaar nog wel af te maken zodat ik in ieder geval m'n P heb, en ik ben echt blij dat ik deze keuze heb gemaakt! Ik merk dat ik een behoorlijke voorsprong heb op andere studenten (wat ook niet altijd even handig is want ik verveel me dood nu haha..) en ik zou evt vrijstellingen kunnen krijgen voor bepaalde vakken.

Ik herken je verhaal trouwens ook maar deels. Bij ons is het zeker wel de bedoeling dat je jezelf leert kennen en aan jezelf werkt. Daar horen dus ook de nodige confrontatie, doorvragen en buiten je comfortzone stappen bij. Dat is immers wat je later ook van je cliënt vraagt.. Alleen moet dit nog wel met respect gebeuren en imo mag je nooit zo gepusht worden dat het echt niet meer fijn voelt. Hier wordt bij ons ook echt wel rekening mee gehouden :j

Ik zie trouwens dat je 17 bent. Ik vind 17 sowieso al best jong voor HBO, maar al helemaal voor een studie waar je wordt geacht de confrontatie op te zoeken en jezelf echt door en door te leren kennen. Zou het misschien kunnen zijn dat je daar misschien nog niet helemaal klaar voor bent?
Ik had dit (hbo in het algemeen wel eigenlijk) echt niet kunnen doen op m'n 17e, zelfs mn 18e nog niet. Ik zat toen nog veel te veel in de knoop met mezelf en zat toen nog erg in de pubertijd.

edit: je hebt trouwens alle recht om iets niet te vertellen. Dat is ook een leerproces: je grens aangeven. Volgende keer dat je weer in zo'n situatie terecht komt mag je best zeggen dat je het niet fijn vindt en dat je het er (nu) niet meer over wilt hebben. Je gaat later ook met mensen te maken krijgen die over je grenzen heen willen. Nu kan je dit juist mooi oefenen in deze 'veilige' omgeving!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie